Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Sebastian Väpnargård

Startat av Elios, 8 augusti 2026 kl. 22:58:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Vem är Sebastian Väpnargård som gjort rösten till både den unge Michael Jordan i Space Jam och Louis i Kungen och jag för jag hittar bara något litet på DubbningsWiki?^^

gstone

Citat från: Elios skrivet  8 augusti 2026 kl. 22:58:40Vem är Sebastian Väpnargård som gjort rösten till både den unge Michael Jordan i Space Jam och Louis i Kungen och jag för jag hittar bara något litet på DubbningsWiki?^^
ett barn
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  8 augusti 2026 kl. 22:58:40Vem är Sebastian Väpnargård som gjort rösten till både den unge Michael Jordan i Space Jam och Louis i Kungen och jag för jag hittar bara något litet på DubbningsWiki?^^
Nuförtiden är han 41 år gammal (född 1985), och enligt den artikel jag hittar om honom jobbar han som grundskolelärare i Ystad:
https://www.ystadsallehanda.se/ystad/schack-tar-plats-i-skolan-har-starkt-klassen/
(Artikeln är dock bakom betalvägg, så jag har inte kunnat läsa den)

Och en äldre artikel här, som i skrivande stund inte verkar vara bakom betalvägg men som inte fokuserar så mycket på just honom:
 https://www.ystadsallehanda.se/ystad/sommarlovet-basta-tiden-att-lasa-svenska

Tydligen var han alltså lärare redan 2016. Jag hittar också en uppsats han skrivit på Malmö högskola våren 2016:

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1492257/FULLTEXT01.pdf

(Jag förutsätter att alla dessa åsyftar samma person, för enligt folkbokföringen finns det bara en person med det namnet i Sverige)

Citat från: gstone skrivet  8 augusti 2026 kl. 23:12:56ett barn
Rättare sagt var han ett barn 1996 - det är han av förståeliga skäl inte längre...
(När Kungen och jag dubbades, troligtvis 2001, bör han dock ha varit i tonåren)

Sebastian

Hej,

Jag är Sebastian. En vän hade hittat detta forum och skickade länk. Kul!
Jag dubbade mycket filmer och tv-serier som ung. Detta gjordes oftast via något som hette "Sun-Studios" (tror jag?) som låg i Danmark om jag inte missminner mig. Ett namn som jag har fast i mitt minne är Håkan Mohede, jag tror att han på något sätt var ansvarig och tilldelade mig olika jobb.

Space Jam var det största jag dubbade. Jag provspelade även mot en annan kille i rollen som "Andy" i Toy Story, men fick tyvärr inte rollen. Jag minns även att jag dubbade mycket tecknat som kunde ses på dåtida Tv-3 och Kanal-5, jag har minnen av att ha dubbat någon "Skattkammarö-liknande" tv-serie, "Black Beauty" tecknat och något fantasy-aktigt jag inte minns namnet på. Mycket av det jag dubbat verkar inte finnas registrerat på internet, detta var sent 90-tal.

Jag höll i flera år på mycket med teater och musik, men inget stort. I vuxen ålder har jag haft en karriär på Twitch inom improvisationsteater i form av FiveM, en sorts digitalt improviserat rollspel i GTA-världen. Där skapade jag flera olika karaktärer med många olika röster och dialekter. Detta är något som legat mig varmt om hjärtat hela livet.

Kul att detta forum och denna tråd finns. Jag har mycket goda minnen av mina dubbningsjobb som liten, jag hade aldrig tvekat att dubba igen på nytt i vuxen ålder om jag hade fått chansen.
Det stämmer att jag numera arbetar som lärare, är 41 år gammal och skrev mitt examensarbete år 2016.

Allt gott till er som tagit er tid att läsa här.

Mvh
Sebastian

Sebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 augusti 2026 kl. 01:28:26Nuförtiden är han 41 år gammal (född 1985), och enligt den artikel jag hittar om honom jobbar han som grundskolelärare i Ystad:
https://www.ystadsallehanda.se/ystad/schack-tar-plats-i-skolan-har-starkt-klassen/
(Artikeln är dock bakom betalvägg, så jag har inte kunnat läsa den)

Och en äldre artikel här, som i skrivande stund inte verkar vara bakom betalvägg men som inte fokuserar så mycket på just honom:
 https://www.ystadsallehanda.se/ystad/sommarlovet-basta-tiden-att-lasa-svenska

Tydligen var han alltså lärare redan 2016. Jag hittar också en uppsats han skrivit på Malmö högskola våren 2016:

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1492257/FULLTEXT01.pdf

(Jag förutsätter att alla dessa åsyftar samma person, för enligt folkbokföringen finns det bara en person med det namnet i Sverige)
Rättare sagt var han ett barn 1996 - det är han av förståeliga skäl inte längre...
(När Kungen och jag dubbades, troligtvis 2001, bör han dock ha varit i tonåren)
Korrekt :) 

Sebastian

Mycket av det jag gjorde finns nog inte alls registrerat på nätet.

Sebastian

Enchanted Tales: Treasure Island

Vet att denna dubbades, jag spelade flera olika roller. Bland annat Jim och andra barnroller.

Erika

Citat från: Sebastian skrivet 18 augusti 2026 kl. 17:03:07Enchanted Tales: Treasure Island

Vet att denna dubbades, jag spelade flera olika roller. Bland annat Jim och andra barnroller.
Först och främst, väkommen till forumet. Tackar även för ditt första inlägg som innehöll mycket värdefull information. :)

Har kollat upp titeln, och filmen har sänts på TV1000 1996 under titeln Förtrollade sagor 2: Skattkammarön och året efter på vhs under titeln Skattkammarön (som en del av Klassiska sagor). Gissar samma dubbning har återanvänts. :) 

Hittar dock inte att den även har sänts som tv-serie (däremot andra versioner, däribland en brittisk animerad tv-serie som var ganska populär när jag var barn). 

Erguth

Citat från: Erika skrivet 18 augusti 2026 kl. 17:39:10Först och främst, väkommen till forumet. Tackar även för ditt första inlägg som innehöll mycket värdefull information. :)

Har kollat upp titeln, och filmen har sänts på TV1000 1996 under titeln Förtrollade sagor 2: Skattkammarön och året efter på vhs under titeln Skattkammarön (som en del av Klassiska sagor). Gissar samma dubbning har återanvänts. :)

Hittar dock inte att den även har sänts som tv-serie (däremot andra versioner, däribland en brittisk animerad tv-serie som var ganska populär när jag var barn).

Tack! Ja minnet sviker lite, vet att vi dubbade lite "Straight to VHS" grejer, ganska illa tecknat i vissa fall. Detta runt åren 1995-2000 typ. Det gjordes typ alltid i Köpenhamn, Sun Studio. Kenneth Mildorf och Dan Bratt var två åter figurerande namn, jag träffade aldrig dessa då man alltid satt själv i studion och spelade in.