Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Frågor om röstskådespelare

Startat av TonyTonka, 3 november 2019 kl. 20:07:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 december 2024 kl. 09:51:32Fast Staffan dubbar inte längre, han har inte dubbat efter 2007.
Förresten så började Gunnar redan 1970 i stenkakan Spökhuset;

https://m.youtube.com/watch?v=4bVX8nG_oDc&pp=ygUPU3DDtmtodXNldCAxOTcw

Förresten så skulle jag nog vilja påstå att Anders Öjebo också ingår i topplistan bland de som haft flest dubbningsroller i Sverige.
Stenkaka - 78 varvs skiva, gjord av annat material än LP skivor och kräver ett annat stift för att spelas korrekt.
https://youtu.be/3-UMs5kvNVQ?si=3aUOitVzTSWFmg8o
Se video☝️.

Skivan Gunnar medverkar i ser ut att vara en liten 7 tums skiva som går i 33 varvs hastighet.
De flesta 7 tums skivor är i 45 varvs hastigheten medans 12 tums skivor oftast går i 33 varvs hastigheten.

Förresten så skulle jag påstå att det måste vara Gunnar som har rekordet.
Med tanke på att han dubbade i 50 år på heltid.

Disneyfantasten

Hans Lindgren tror jag kan ha rekordet med längst dubbkarriär sammanlagt, 1953-2007, 54 år alltså.

Möjligen kan Irene Lindh ha rekordet bland de som fortfarande lever, med tanke på att hon började på 1970-talet och fortfarande är aktiv än idag, nu är jag inte helt säker på exakt vilket år det var eller i vilken dubbning hon medverkade, men min poäng är att hon fortfarande är aktiv inom dubbningssammanhang.

Möjligen kan annars Jonas Bergström ha rekordet, han började egentligen "på riktigt" i tidigt 1970-tal, men möjligen kan han ha börjat redan 1963 i Martin Söderhjelms dubbning av Disney-kortfilmen "Father's Mountain Lion* (1952)" där han dubbade Långbens son, han är också fortfarande med i dubbningar då han t.ex. är den tredje etablerade svenska rösten till Mike Wazowski från Monsters Inc (som i originalfilmen görs av den enligt mig vida överlägsne Robert Gustafsson, i prequel-filmen av Johan Ulveson som enligt mig inte passade lika bra i rollen även om jag absolut hört mycket värre, Jonas som gör rollen i TV-serien gör en helt okej insats), han är förövrigt också den svenska rösten till Disney's Robin Hood som hörs på TV varje julafton, en en enligt mig mycket bra tolkning.

Vet någon om detta stämmer?

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 december 2024 kl. 12:37:35Hans Lindgren tror jag kan ha rekordet med längst dubbkarriär sammanlagt, 1953-2007, 54 år alltså.

Möjligen kan Irene Lindh ha en ekorre bland de som fortfarande lever, med tanke på att hon började på 1970-talet och fortfarande är aktiv än idag, nu är jag inte helt säker på exakt vilket år det var eller i vilken dubbning hon medverkade, men min poäng är att hon fortfarande är aktiv inom dubbningssammanhang.

Möjligen kan annars Jonas Bergström ha rekordet, han började egentligen "på riktigt" i tidigt 1970-tal, men möjligen kan han ha börjat redan 1963 i Martin Söderhjelms dubbning av Disney-kortfilmen "Father's Mountain Lion* (1952)" där han dubbade Långbens son, han är också fortfarande med i dubbningar då han t.ex. är den tredje etablerade svenska rösten till Mike Wazowski från Monsters Inc (som i originalfilmen görs av den enligt mig vida överlägsne Robert Gustafsson, i prequel-filmen av Johan Ulveson som enligt mig inte passade lika bra i rollen även om jag absolut hört mycket värre, Jonas som gör rollen i TV-serien gör en helt okej insats), han är förövrigt också den svenska rösten till Disney's Robin Hood som hörs på TV varje julafton, en en enligt mig mycket bra tolkning.

Ekorre? Är hon kvinnan med längsta karriären?

MOA

Citat från: Lillefot skrivet  5 december 2024 kl. 11:08:45Det gör han, sen är det dock tvivelaktigt att han skulle börja med dubbning på heltid igen.
Ja nu kan han ha gått i pension som sin bästa kompis Hasse

Disneyfantasten

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 december 2024 kl. 12:37:35Hans Lindgren tror jag kan ha rekordet med längst dubbkarriär sammanlagt, 1953-2007, 54 år alltså.

Möjligen kan Irene Lindh ha rekordet bland de som fortfarande lever, med tanke på att hon började på 1970-talet och fortfarande är aktiv än idag, nu är jag inte helt säker på exakt vilket år det var eller i vilken dubbning hon medverkade, men min poäng är att hon fortfarande är aktiv inom dubbningssammanhang.

Yes Hans har längst karriär men han jobbade inte på heltid med dubb som Gunnar gjorde.
Hans spelade mycket teater och han har haft huvudroller i diverse filmer däribland Barnen från Frostmofjället, En småstad vid seklets början och Renstensungar (äldre filmen med Adolf Jahr från 1944, finns en remake från 1977 med Cornelis Vreeswijk som Hans inte medverkar i) för att nämna ett fåtal.

Irene Lindh's första dubb tror jag kan ha varit Esselte dubben av Tintin i Hajsjön från 1981.
Dock har Irene också spelat mycket mer teater har hon sagt när jag skrev med henne.

Osis har nämnt till mig att Jonas är fastanställd på dramaten och därför kan han inte ha hunnit med lika mycket dub som Gunnar, Gunnar började dubba på heltid under 70-talet och han gjorde bara några få teater och filmroller som extraknäck utöver dubb och översättningsarbetet.

Jag gissar på att Gunnar har gjort flest roller då han jobbade med dubb på heltid i 50 års tid.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 oktober 2024 kl. 19:34:21Har Jonas Bergström gjort tyska dubbningar?
Enligt denna sidan så står det att han medverkar i en tysk dubbning🤔.
https://www.synchronkartei.de/person/D0V-yFOfb/sprecher
@Daniel Hofverberg
@Disneyfantasten Yes på tal om Jonas stämmer det han medverkat i en tysk dub?

Jag ifrågasätter all info på denna sida då typ alla roller på Snövit sidan är felaktiga, det är väldokumenterat att judiska Kurt Gerron medverkade både som regissör och röst till Trollspegeln, Trötter och Blyger i den tyska dubben trots detta så står inte Kurt omnämnd någonstans i creditlistan på databasen.
Det är också väldokumenterat att Sigfried Arno och Kurt Lillien medverkade som Dvärgar i den tyska originaldubben trots detta så står det inte med på Deutsche Synchronkartei utan dessa roller är krediterade till andra skådespelare.
Då det finns flera källor till detta plus en lång dokumentär om de som medverkade i den tyska dubben och hur den gjordes av judar i Amsterdam under andra världskriget......

Iallafall av denna anledningen så ska deutsche synchronkartei tas med en nypa salt och därför undrar jag om det stämmer att Jonas Bergström medverkat i en tysk dubb?