Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tafiti - Resan genom öknen( tysk lejonkungen rip off)

Startat av gstone, 8 februari 2026 kl. 22:43:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Tyskland har gjort sin egen rip off på lejonkungen( kankse mer lejonkungen 3)

Handlar om en  surikat och ett vårsvin som är bästisar och går på en resan genom öknen

https://www.filmstaden.se/film/tafiti-resan-genom-oknen/

eller är det menat att var någon slags parodi på lejonkungen ;D

hoppas i alla fall Daniel kan få  credits
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 februari 2026 kl. 22:43:17hoppas i alla fall Daniel kan få  credits
Tafiti - Resan genom öknen distribueras av Njutafilms, och de har varit lite oberäkneliga men har nästan alltid kunnat ordna credits; även om det ibland har tagit sin lilla tid. Det svänger om Noas ark fick jag exempelvis vänta nästan två månader från premiären på att få dubbcredits till, medan mycket annat har gått på några dagar efter att jag mailat dem.

Filmen har biopremiär den 3 april, så påminn mig gärna två veckor innan, så att jag i god tid innan premiären kan maila till Njutafilms/Studio S - då ökar chansen att jag har fått dubbcredits innan premiären. :)

När det gäller Njutafilms kan vi i alla fall vara 95% säkra på att dubbningen är gjord av Hans-Henrik Engström och Nordic United, så om det kniper bör det gå att vända sig direkt dit för credits.

Citat från: gstone skrivet  8 februari 2026 kl. 22:43:17Tyskland har gjort sin egen rip off på lejonkungen( kankse mer lejonkungen 3)

[...]

eller är det menat att var någon slags parodi på lejonkungen ;D
Jag måste medge att jag heller inte blir riktigt klok på avsikten. Men filmen verkar i alla fall bygga på barnboken Tafiti und die Reise ans Ende der Welt från 2013, som är den första i en serie barnböcker av Julia Boehme (text) och Julia Ginsbach (illustrationer) - det finns hela 23 böcker i serien med samma rollfigurer, utgivna mellan 2013 och 2025; med en 24:e bok i serien som kommer släppas i Tyskland nu i april. Bokserien verkar omåttligt populär i Tyskland, så vad det än är verkar de göra nånting rätt i alla fall... ;)

Originalboken verkar vara på 80 sidor med ganska mycket illustrationer, liksom de flesta andra böcker i serien, så det tyder väl på att de lär behöva utöka den en del till filmversionen. Boken verkar i Tyskland rekommenderas från 5 år, så förhoppningsvis har de breddat målgruppen till filmen så att den fungerar även för en lite äldre publik.

Jag hittar tyvärr inget som tyder på att någon av böckerna i serien har översatts till svenska och givits ut i Sverige, så frågan är ju hur populär filmversionen kan bli i Sverige där (nästan) ingen känner till rollfigurerna sedan innan...? Dessutom brukar ju Njutafilms ganska sällan göra särskilt mycket till marknadsföring för sina filmer, eller åtminstone inte vad jag upptäckt.

Överlag verkar barnboksförfattaren Julia Boehme vara tämligen okänd i Sverige och hela Norden. Faktum är att av de närmare 80 barnböcker (!) som Julia Boehme skrivit genom åren, så verkar bara två ha översatts till svenska - närmare bestämt de två första böckerna i barnboksserien Leo & Lolli, som i Sverige fick namnet Ponnyn och åsnan.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 februari 2026 kl. 22:43:17hoppas i alla fall Daniel kan få  credits
Glädjande nog har jag redan idag fått creditlista till Tafiti - Resan genom öknen, utan att jag ens har bett om det. :)

Jag har inte fått några direktiv om att avvakta med publicering, så mest troligt kommer jag publicera creditlistan redan vid nästa uppdatering; troligtvis imorgon - det blir nästan världsrekord vad gäller tidig publicering av credits...! :D
(Jag kan dock inte hitta åt någon sådan rubricering i Guinness rekordbok... ;))

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2026 kl. 23:59:39Glädjande nog har jag redan idag fått creditlista till Tafiti - Resan genom öknen, utan att jag ens har bett om det. :)

Jag har inte fått några direktiv om att avvakta med publicering, så mest troligt kommer jag publicera creditlistan redan vid nästa uppdatering; troligtvis imorgon - det blir nästan världsrekord vad gäller tidig publicering av credits...! :D
Underbart stålande 

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2026 kl. 23:59:39Glädjande nog har jag redan idag fått creditlista till Tafiti - Resan genom öknen, utan att jag ens har bett om det. :)

På tal om rekord inom dubbning, jag längr undrat vad det rekordet på flesr skådespelare i en svensk dubbning ( främst film , men även för serie vore intressant att veta) kan tänkas vara ?

höt inte riktigt hit men nu när du än tog up dubb rekord

gstone