Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bonkers, Marsupilami & Co. (Raw Toonage, 1992)

Startat av Racnar, 4 september 2022 kl. 18:35:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 februari 2025 kl. 12:24:39Förutom Sigge så kan även Monica Forsbergs röst till Knattarna nämnas, kvinnor ska inte spela män i dubbningar, de har man lärt sig om man haft oturen att se Bambi's originaldubb eller om man har hört Reino Bäckmans skämt dåliga dubbningar, och Russi Taylor's originalröst som Disney ville ha voice match med är ju miscastad till att börja med.

PS. Vad är det dig nu  ???
- what.

Oscar Isaksson

Citat från: BPS skrivet  4 februari 2025 kl. 12:36:12Inget illa mot dig eller Oscar, men Disney hade ingen anledning att ens lyssna på rösterna i säsong 1 det var ju en inofficiell dubbning och den enda som behövde bli godkänt överhuvudtaget för den var ju Andreas Nilsson. Har de aldrig blivit godkända så kan de ju heller inte bli underkända. Därför är det mer troligt att Disney inte ens kände till Pers insats. Dubbningen kan de ju förstås ha känt till men inte de individuella rösterna i den. När det gäller Per som Sigge i omdubbningarna så beror det väl på nostalgi helt enkelt och skulle nog inte bli godkänd för till exempel Ducktales 2017.
"Inget illa mot". nu förstår jag inte riktigt vad jag skulle invända mot det du säger.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 februari 2025 kl. 12:39:41Oscar sa också att Disney var missnöjda med John Harryson som Joakim se de bör ju ha lyssnat på dubben de beställde.
Monica fick kämpa för att få John att fortsätta.
Jag sa att det var ingen självklarhet att för Disney godkänna och att Monica Forsberg gav en väldigt utförlig motivering varför han var bästa valet för Sverige. Det var inget med att de var missnöjda.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet  4 februari 2025 kl. 12:57:04

PS. Vad är det dig nu  ???
Du hör alltid att det är en kvinna bakom rösten om du är duktig på röster och det kan förstöra magin.
Aldrig varit något större Simpsons fan.

Visst jag tror inte att du tänker på att en man röst görs av en kvinna om du ej är väldigt duktig på röster som jag är.
I visa fall dock däribland i Bäckmans dubbningar och Bambi's originaldubb så kommer du höra att det är en kvinna bakom rösten oavsett om du är duktig på röstidentifiering eller inte.

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 februari 2025 kl. 13:12:59Du hör alltid att det är en kvinna bakom rösten om du är duktig på röster och det kan förstöra magin.

Visst jag tror inte att du tänker på att en man röst görs av en kvinna om du ej är väldigt duktig på röster som jag är.
Nej, även om vissa kanske är lite bättre på att "dölja" det, men jag tänker inte på det, bara på rösten och karaktären och jag är minst lika duktig som dig.

Som jag nämnt tidigare, många som Annica, Smedius, Anna Engh och Mimmi Sandén har spelat unga killar flera gånger och dom gör det väldigt bra.

Och förövrigt, den enda skillnaden jag hör mellan Staffan och Monica (som Knattarna) är att Staffans röst är elektroniskt förvrängd och låter lite hes, medans Monica bara är förställd och låter lite ljusare.

PS. jag tycker visserligen också att Per är bäst som Sigge, men jag tycker det inte är nåt fel med Ulfs insats......
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  4 februari 2025 kl. 13:31:38PS. jag tycker visserligen också att Per är bäst som Sigge, men jag tycker det inte är nåt fel med Ulfs insats......
Jag tycker heller inte att det är något fel på Ulf Källviks insats som Sigge, även om jag också föredrar Per Sandborgh i rollen; som helt klart är strået vassare. :)