Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Frågor om creditslistor

Startat av Mathilda Gustafsson, 30 april 2022 kl. 07:03:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 september 2024 kl. 21:45:00I så fall låter det väl inte helt otroligt om Göran Berlander var översättare för den första dubbningsomgången och Peter Kvint för den andra; eller vice versa. Och att det även var olika tekniker för de olika omgångarna.
Antagligen Peter först och sedan Göran eftersom att källorna som angiver Peter är äldre.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 15 september 2024 kl. 21:58:06Antagligen Peter först och sedan Göran eftersom att källorna som angiver Peter är äldre.
Det har du rätt i, även om jag i och för sig inte minns när jag kontaktade Eurotroll i just det här ärendet.

Men jag gissar att jag kontaktade dem senare än 1996 i alla fall, för på den tiden hade jag inte tillgång till internet hemma; utan kommunicerade med dubbningsstudiorna via gamla hederliga fysiska brev - och jag tror nästan att jag borde komma ihåg om jag fick fysiska brev med credits till Katten Gustaf.

Oscar Isaksson

Kollade på lite slumpade avsnitt idag och runt 2006 så rullar en helt annan lista:

Svenska röster:
Reine Brynolfsson
Andreas Nilsson
Linus Wahlgren
Niclas Wahlgren
Vivian Cardinal
Anders Öjebo
Peter Sjöquist
Emil Smedius
Rakel Löwe
Mattias Knave
Göran Berlander
Ole Ornered
Hasse Jonsson

Översättning:
Göran Berlander

Projektledare SVT:
Kajsa Gyllenberg

Dubbproduktion:
Eurotroll AB / Lasse Svensson

Kanske dags att göra en ordentlig kartlägga hela serien som den visades på SVT.

MOA

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 16 september 2024 kl. 18:22:17Kollade på lite slumpade avsnitt idag och runt 2006 så rullar en helt annan lista:

Svenska röster:
Reine Brynolfsson
Andreas Nilsson
Linus Wahlgren
Niclas Wahlgren
Vivian Cardinal
Anders Öjebo
Peter Sjöquist
Emil Smedius
Rakel Löwe
Mattias Knave
Göran Berlander
Ole Ornered
Hasse Jonsson

Översättning:
Göran Berlander

Projektledare SVT:
Kajsa Gyllenberg

Dubbproduktion:

Rakel Löwe? Cardinal? Nya röster, har dom dubbat något annat?

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 16 september 2024 kl. 19:09:39Rakel Löwe? Cardinal? Nya röster, har dom dubbat något annat?
Vivian Cardinal har medverkat i många dubbningar;

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/sok.php?spr%E5k=Svenska&sok=Vivian+cardinal&typ=fritext&avdelning=alla

Dock är inte alla hennes dubbningar med i denna sida just nu, till exempel var hon med i Lejonvakten och Annedroider.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 16 september 2024 kl. 18:22:17Kollade på lite slumpade avsnitt idag och runt 2006 så rullar en helt annan lista:

Svenska röster:
Reine Brynolfsson
Andreas Nilsson
Linus Wahlgren
Niclas Wahlgren
Vivian Cardinal
Anders Öjebo
Peter Sjöquist
Emil Smedius
Rakel Löwe
Mattias Knave
Göran Berlander
Ole Ornered
Hasse Jonsson

Översättning:
Göran Berlander

Projektledare SVT:
Kajsa Gyllenberg

Dubbproduktion:

Intressant, då vet vi alltså varifrån översättaren som jag fått fram kommer. :)

Men frågan är vilka rollfigurer de nytillkomna skådespelarna spelar, och är det nya rollfigurer eller har rollfigurer bytt röst mellan dubbningsomgångar...? Och när dubbades egentligen respektive avsnitt och säsong...? Som du säger vore det nog inte fel med en ordentlig kartläggning av alla SVT-sändningar, för att gå till botten med det här...

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2024 kl. 20:53:18Intressant, då vet vi alltså varifrån översättaren som jag fått fram kommer. :)

Men frågan är vilka rollfigurer de nytillkomna skådespelarna spelar, och är det nya rollfigurer eller har rollfigurer bytt röst mellan dubbningsomgångar...? Och när dubbades egentligen respektive avsnitt och säsong...? Som du säger vore det nog inte fel med en ordentlig kartläggning av alla SVT-sändningar, för att gå till botten med det här...
Det borde väl vara här Linus spelar Orson (som Joakim först spelade) och Anders spelar Lulle (som först spelades av Peter), makes sense då Anders bara dubbade åt KM under 1990-talet.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 mars 2023 kl. 08:38:32När det gäller credits från Eurotroll har det historiskt sett ofta varit så att de skickat ut rollista för ett specifikt avsnitt, som förhoppningsvis är någorlunda representativt för hela serien, istället för en översikt över hela serien. Då blir det tyvärr så här; att om mer än en skådespelare spelat en roll så blir det bara en av dem som kommer med. :(
Jag ska åtgärda det. Har ni någon information om hur uppdelningen såg ut mellan Joakim Jennefors och Linus Wahlgren? Var det i olika säsonger/dubbningsomgångar, eller hur såg det ut?
(Den nya receptionisten på Eurotroll, Emmy Parnevik, brukar dock istället be mig att skicka in en lista på alla rollfigurer jag vill veta och så letar hon fram dem - förutom att det kräver lite kunskap från min sida om serierna ifråga, så är det ju bättre då hon kommer upptäcka om mer än en skådespelare har alternerat för en roll; plus att jag kan få med även rollfigurer som inte råkar ha medverkat i det specifika avsnittet de skickat credits för.)

Svenska röster:
Reine Brynolfsson
Andreas Nilsson
Linus Wahlgren
Niclas Wahlgren
Vivian Cardinal
Anders Öjebo
Peter Sjöquist
Emil Smedius
Rakel Löwe
Mattias Knave
Göran Berlander
Ole Ornered
Hasse Jonsson

Översättning:
Göran Berlander

Projektledare SVT:
Kajsa Gyllenberg

Dubbproduktion:

Har dom avsnitten släppts på DVD  ???

Jag har 2 av DVDrna, med dom har bara avsnitt som dubbades på 1990-talet.
- what.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 september 2024 kl. 19:25:00Vivian Cardinal har medverkat i många dubbningar;

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/sok.php?spr%E5k=Svenska&sok=Vivian+cardinal&typ=fritext&avdelning=alla

Dock är inte alla hennes dubbningar med i denna sida just nu, till exempel var hon med i Lejonvakten och Annedroider.
Mesta dels efternamnet & fortfarande aktiv

Oscar Isaksson

Under mitt besök på Kungliga biblioteket idag, kollade jag på ett stort antal avsnitt av Nalle har ett stort blått hus från TV och DVD, Då rullar denna intressanta creditslista:

Svensk översättning:
Vicki Benckert
Gunnar Ernblad

Svensk översättning:
Vicki Benckert

Svenska röster:
Joakim Jennefors
Peter Sjöquist
Linus Wahlgren
Måns Eriksson
Annika Rynger
Annelie Berg
Bjarne Lundgren
Vicki Benckert
Jasmine Heikkura
Sebastian Paulsson
Andreas Nilsson

Projektledare:
Annika Rynger

Studio/producent:
Eurotroll AB
Lasse Svensson

Ljudtekniker:
Patrik Ström
Bjarne Lundgren
Måns Eriksson
Jörn Savér

Ljudmix:
Måns Eriksson

gstone

Vilka är dom svenka rösterna i filmen Zookeeper ?

Oscar Isaksson kan du hjälpa till med denna fråga ? :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 september 2024 kl. 22:44:40Under mitt besök på Kungliga biblioteket idag, kollade jag på ett stort antal avsnitt av Nalle har ett stort blått hus från TV och DVD, Då rullar denna intressanta creditslista:

Svensk översättning:
Vicki Benckert
Gunnar Ernblad

Svensk översättning:
Vicki Benckert

Svenska röster:
Joakim Jennefors
Peter Sjöquist
Linus Wahlgren
Måns Eriksson
Annika Rynger
Annelie Berg
Bjarne Lundgren
Vicki Benckert
Jasmine Heikkura
Sebastian Paulsson
Andreas Nilsson

Projektledare:
Annika Rynger

Studio/producent:
Eurotroll AB
Lasse Svensson

Ljudtekniker:
Patrik Ström
Bjarne Lundgren
Måns Eriksson
Jörn Savér

Ljudmix:
Måns Eriksson
Jasmine Heikura är felstavad & såg en rollista där Amanda & Mikaela Jennefors stod som övriga röster, dom måste spela barn