Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jonas Inde;

(han har endast dubbat Pleakley i Lilo och Stitch samt i Stitch Experiment 626, mer än så om honom vill jag helst inte säga)

- BEN = Skattkammarplaneten

- Gurgel = Hitta Nemo

Disneyfantasten

Svante Thunberg hade passat till följande karaktärer;

(Olof Thunbergs son och Greta Thunbergs pappa)

- Pappa = Insidan Ut

- Pappa = Coco

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Jan-Olof Strandberg hade passat till följande karaktärer;

- Kloker = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Geppetto = Pinocchio

- Herr Uggla = Bambi

- Kungen = Askungen

- Jock = Lady och Lufsen

- Kung Hubert = Törnrosa

- George Hautecourt = Aristocats

- Rufus = Bernard och Bianca

- Fflewddur Fflam = Taran och Den Magiska Kitteln

- Herr Henry Flaversham = Mästerdetektiven Basil Mus

- Prästen = Den Lilla Sjöjungfrun

- Maurice = Skönheten och Odjuret

- Sultanen = Aladdin

- Professor Porter = Tarzan

- Rudy = Kejsarens Nya Stil

Några fler förslag?

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 september 2026 kl. 10:22:46Jonas Inde;

(han har endast dubbat Pleakley i Lilo och Stitch samt i Stitch Experiment 626, mer än så om honom vill jag helst inte säga)

- BEN = Skattkammarplaneten

- Gurgel = Hitta Nemo
Han är även Erik Ersson i Mulle Meck-spelen.
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 14 september 2026 kl. 11:02:06Han är även Erik Ersson i Mulle Meck-spelen.
Det var mer än jag visste, men så har jag aldrig spelat de spelen heller utan bara läst böckerna, titelkaraktären görs iallafall av Lennart Jähkel.

Disneyfantasten

Karaktärer från en till saga av H.C. Andersen, nämligen;

Prinsessan och Svinaherden;

(liksom med andra sagor går det att tolka den på olika sätt, detta är utifall att en Disney-version hade gjorts, precis som fallet med Elddonet som jag tog upp tidigare)

Prinsessan;
- Gunilla Backman
- Helen Sjöholm

Prinsen/Svinaherden;
- Jonas Malmsjö

Kejsaren;
- Sven-Bertil Taube

Hovdamerna;
- Petra Nielsen
- Kim Anderzon
- Åsa Bjerkerot
- Maria Weisby
- Liza Öhman

Några fler förslag?

Skokaka

Rikard Björk:
Bom-Bom 

Erik Broström:
Roquefort 

Alexander Larsson:
Oscar från Hajar som hajar 

Camilo Ge Bresky:
Phillips från Minioner & monster 

Karolina Andersson:
Ugga från Croodarna 

Jonas Inde:
Lilla Kycklingen 

Svante Thunberg:
Agustin Madrigal 

Jan-Olof Strandberg:
Joakim von Anka 

Körerna kan förstås passa som vilken övrig kör som helst, förstås...

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 september 2026 kl. 17:14:46Karaktärer från en till saga av H.C. Andersen, nämligen;

Prinsessan och Svinaherden;

(liksom med andra sagor går det att tolka den på olika sätt, detta är utifall att en Disney-version hade gjorts, precis som fallet med Elddonet som jag tog upp tidigare)

Prinsessan;
- Gunilla Backman
- Helen Sjöholm

Prinsen/Svinaherden;
- Jonas Malmsjö

Kejsaren;
- Sven-Bertil Taube

Hovdamerna;
- Petra Nielsen
- Kim Anderzon
- Åsa Bjerkerot
- Maria Weisby
- Liza Öhman

Några fler förslag?
Prinsessan:
Myrra Malmberg 

Prinsen/Svinaherden:
Göran Gillinger 

Kejsaren:
Johan Hedenberg 

Hovdamerna:
Louise Raeder

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 14 september 2026 kl. 19:31:52Rikard Björk:
Bom-Bom

Erik Broström:
Roquefort

Alexander Larsson:
Oscar från Hajar som hajar

Camilo Ge Bresky:
Phillips från Minioner & monster

Karolina Andersson:
Ugga från Croodarna

Jonas Inde:
Lilla Kycklingen

Svante Thunberg:
Agustin Madrigal

Jan-Olof Strandberg:
Joakim von Anka

Körerna kan förstås passa som vilken övrig kör som helst, förstås...
De enda jag kommer på är Roquefort och Lilla Kycklingen, den förstnämnda för att Sterling Holloway gjorde både honom, Kaa och Filurkatten och den andrenämnda för att du tyckte att han och Pleakley påminde om varandra i tonläge?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 14 september 2026 kl. 19:46:42Prinsessan:
Myrra Malmberg

Prinsen/Svinaherden:
Göran Gillinger

Kejsaren:
Johan Hedenberg

Hovdamerna:
Louise Raeder
Den enda jag kommer på direkt är Prinsessan, Myrra Malmberg har nämligen dubbat prinsess-röster förut.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 september 2026 kl. 20:04:11De enda jag kommer på är Roquefort och Lilla Kycklingen, den förstnämnda för att Sterling Holloway gjorde både honom, Kaa och Filurkatten och den andrenämnda för att du tyckte att han och Pleakley påminde om varandra i tonläge?

Exakt.

Rikard Björk som Bom-Bom: Eftersom tydligen så VAR Wallace Shawn tänkt att vara Bom-Bom innan Paul Winchell fick rollen, då Wallace gör Rexs engelska röst. Plus så verkar det vara passande med personligheterna för Bom-Bom och Rex.

Alexander Larsson som Oskar: Eftersom han dubbade Mushu, och både han och Oskar dubbades utav Daniel "Papa Dee" Wahlgren.

Camilo Ge Bresky som Phillips: Eftersom du hade med Bäverkung George som ett förslag, och både han och Phillips spelades utav Bobby Moynihan.

Karolina Andersson som Ugga: Eftersom du hade med Evelyn Deavor som ett förslag, och både hon och Ugga spelades utav Catherine Keener.

Svante Thunberg som Agustin Madrigal: Eftersom du hade med pappor som förslag.

Och Jan-Olof Strandberg som Joakim von Anka: Eftersom du hade med John Harryson karaktärer som förslag, plus Herr Henry Flaversham, då båda spelades utav Alan Young.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 september 2026 kl. 20:04:51Den enda jag kommer på direkt är Prinsessan, Myrra Malmberg har nämligen dubbat prinsess-röster förut.

Ja, plus att du hade med Gunilla Backman som ett förslag, som dubbade Tummelisa, och så spelade Jodi Benson både henne och Ariel, mer specifikt därför jag kom på Myrra Malmberg. 

Du kom på Jonas Malmsjö, då han och Göran Gillinger verkar låta lika, plus så kommer Göran kanske att dubba Åsnan i Shrek 5 då han var trailer-röst och har även dubbat Åsnan innan detta. Du kom på Sven-Bertil Taube som dubbade Överste Lyle Tiberius Rourke, och James Garner som gjorde hans engelska röst dubbades utav Johan Hedenberg i ett utav Landet för längesedan uppföljarna. Och att jag hade med Louise Raeder var nog för att jag tycker väl nog att hon brukar få random roller ibland, så hon kunde nog lika gärna passa även här...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 14 september 2026 kl. 19:46:42Prinsessan:
Myrra Malmberg

Prinsen/Svinaherden:
Göran Gillinger

Kejsaren:
Johan Hedenberg

Hovdamerna:
Louise Raeder
Myrra Malmberg är gjord för att spela prinsessor

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 14 september 2026 kl. 20:18:17Exakt.

Rikard Björk som Bom-Bom: Eftersom tydligen så VAR Wallace Shawn tänkt att vara Bom-Bom innan Paul Winchell fick rollen, då Wallace gör Rexs engelska röst. Plus så verkar det vara passande med personligheterna för Bom-Bom och Rex.

Alexander Larsson som Oskar: Eftersom han dubbade Mushu, och både han och Oskar dubbades utav Daniel "Papa Dee" Wahlgren.

Camilo Ge Bresky som Phillips: Eftersom du hade med Bäverkung George som ett förslag, och både han och Phillips spelades utav Bobby Moynihan.

Karolina Andersson som Ugga: Eftersom du hade med Evelyn Deavor som ett förslag, och både hon och Ugga spelades utav Catherine Keener.

Svante Thunberg som Agustin Madrigal: Eftersom du hade med pappor som förslag.

Och Jan-Olof Strandberg som Joakim von Anka: Eftersom du hade med John Harryson karaktärer som förslag, plus Herr Henry Flaversham, då båda spelades utav Alan Young.
Det där att Wallace Shawn var tänkt att vara Bombom var mer än jag visste.

(i samma film så var Helen Hayes påtänkt som Änkan Tweed men hon avböjde så rollen gick därför till Jeanette Nolan och Kurt Russell fick rollen som Molle i vuxen ålder när Jackie Cooper bad om för mycket pengar)

Gällande Camilo och Karolina så var det antingen mer än jag visste eller så kan jag ha vetat men glömt det.