Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

landet för längesedan

Startat av TonyTonka, 25 juni 2011 kl. 23:05:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Lillefot skrivet  3 november 2024 kl. 15:28:51Ursäkta att jag drar upp tråden igen, men efter att ha funderat på creditlistan för film 8 (När isen kom) ett antal år så är jag ganska säker på något nu: Den är delvis felaktig.

Herr Tjocknos ska enligt den spelas av Stephan Karlsén, som spelade herr Trehorn i den första filmen. Men jag kan då inte höra hans stämma alls i karaktären, utan han låter mycket mer som Steve Kratz som talar med en något förställd röst för att låta äldre. Det känns som att den som skrev ner listan och sparade den i Eurotrolls system, råkade förväxla namnen på skådespelarna.

Jag har även kontaktat Steve via mail, och frågat om han kanske minns ifall han skulle ha medverkat i dubbningen. Än så länge har han inte svarat, och jag blir inte förvånad om han inte minns eftersom att han har varit med i så många dubbningar med årens gång. Men det är värt ett försök.

Ett ljudklipp medföljer som ni kan lyssna på och försöka avgöra själva. För de andra karaktärerna som Stephan står krediterad för kan jag inte avgöra något just nu, men jag misstänker att det är någon annan som spelar dem också.
Både Steve och Stephan kunde nog vara passande som Rafiki, plus Svante Thuresson som Herr Tjocknos, då båda spelades utav Robert Guillaume.

Lillefot

Citat från: Skokaka skrivet  3 november 2024 kl. 20:31:24Både Steve och Stephan kunde nog vara passande som Rafiki, plus Svante Thuresson som Herr Tjocknos, då båda spelades utav Robert Guillaume.
Kanske det, dock tycker jag att Svantes röst kan ha blivit mindre djup i just den här rollen jämfört med Steve.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Lillefot

Uppdatering, nu har Steve svarat på mailet. Och det var som jag misstänkte:
Citat från: Steve KratzHej Jonathan!
Va kul att du uppskattar våra svenska dubbningar. Jag hade ett minne av att jag dubbat Landet för längesedan men det var tur att du bifogade klippet så jag kunde lyssna. Det är absolut jag som ligger bakom rösten i klippet. Vet inte varför det blivit fel i rollistan men tack för att du uppmärksammade det.
Bästa hälsningar

@Daniel Hofverberg , har du möjlighet att uppdatera den åttonde filmens röstlista eventuellt med den informationen? Som sagt kan jag inte svara på hur det står till med de andra rollerna där Stephan just nu är krediterad, men åtminstone Tjocknos är nu bekräftad med säkerhet.
Men det är helt okej.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  3 november 2024 kl. 22:43:51Uppdatering, nu har Steve svarat på mailet. Och det var som jag misstänkte:
@Daniel Hofverberg , har du möjlighet att uppdatera den åttonde filmens röstlista eventuellt med den informationen? Som sagt kan jag inte svara på hur det står till med de andra rollerna där Stephan just nu är krediterad, men åtminstone Tjocknos är nu bekräftad med säkerhet.
Jag har uppdaterat creditlistan nu. Märkligt hur det kunnat bli så tokigt...

Frågan är som sagt hur det förhåller sig med de andra rollerna i filmen där Stephan Karlsén är crediterad, liksom sånginsatsen han är crediterad för...?

Will Siv

Citat från: Lillefot skrivet  3 november 2024 kl. 22:43:51Uppdatering, nu har Steve svarat på mailet. Och det var som jag misstänkte:
Undrar varför han inte har svarat om när han spelade Musse  ???
- what.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2024 kl. 01:01:59Jag har uppdaterat creditlistan nu. Märkligt hur det kunnat bli så tokigt...

Frågan är som sagt hur det förhåller sig med de andra rollerna i filmen där Stephan Karlsén är crediterad, liksom sånginsatsen han är crediterad för...?
Sånginsatserna kan Steve också läggas till i, då herr Tjocknos sjunger i den tredje och sista sången i filmen. Och det är inte någon stand-in där.

För de andra karaktärerna skulle jag behöva se om filmen helt igen, och det har jag inte planerat att göra ganska nyligen...

Citat från: Will Siv skrivet  4 november 2024 kl. 09:20:32Undrar varför han inte har svarat om när han spelade Musse  ???
Möjligen kan den kontakten ha gått förbi honom, eller så kan det vara att han inte minns.
Men det är helt okej.