Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

The New Scooby-Doo Movies

Startat av Historielektions Soveren, 23 juli 2024 kl. 12:30:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Historielektions Soveren

Hur många avsnitt finns dubbade till svenska av Sun Studio för Cartoon Network och Boomerang?
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 23 juli 2024 kl. 12:30:37Hur många avsnitt finns dubbade till svenska av Sun Studio för Cartoon Network och Boomerang?
15 avsnitt, vilket var så många avsnitt som då fanns tillgängliga - resterande avsnitt fanns det rättighetsproblem med, på grund av oenighet med rättighetsinnehavarna till de verkliga och fiktiva gästartister som medverkar.

Dessa problem är numera lösta för alla avsnitt utom ett, men det var decennier efter att dubbningem avslutats.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juli 2024 kl. 16:10:5115 avsnitt, vilket var så många avsnitt som då fanns tillgängliga - resterande avsnitt fanns det rättighetsproblem med, på grund av oenighet med rättighetsinnehavarna till de verkliga och fiktiva gästartister som medverkar.

Dessa problem är numera lösta för alla avsnitt utom ett, men det var decennier efter att dubbningem avslutats.
Även avsnitten med rättighetsproblem har visats på Boomerang vet inte om de gjorde det i Sverige men i alla fall i USA. Så kanske finns de också dubbade till svenska?

https://archive.org/details/extremely-rare-the-new-scooby-doo-movies-wednesday-is-missing-1972-geor4745nius-ultra-hq

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 23 juli 2024 kl. 16:15:19Även avsnitten med rättighetsproblem har visats på Boomerang vet inte om de gjorde det i Sverige men i alla fall i USA. Så kanske finns de också dubbade till svenska?
Nej, Lawrence Mackrory (som var projektledare på Sun Studio när dubbningen gjordes) har bekräftat för mig att det "bara" var 15 avsnitt som dubbades av Sun Studio - på svenska, och med största sannolikhet även norska och danska. Det här var alltså innan Sun Studio började med att de inte fick lämna ut uppgifter om dubbningar.

Du har rätt i att rättighetsproblemen tekniskt sett bara har gällt hemvideoformat och inte TV-sändningar, men de skandinaviska dubbningarna gjordes för DVD och inte för Cartoon Network eller Boomerang. Det var Warner Home Video som beställde dubbningarna för de DVD-utgåvor som släpptes i bl.a. Danmark och Polen, men som av någon outgrundlig anledning aldrig släpptes i Sverige. Det är alltså bara en "bonus" att de dubbningar som aldrig kom ut i handeln i Sverige på DVD senare istället kom att sändas på Cartoon Network och Boomerang, som inte var den ursprungliga tanken. Så fastän alla avsnitt sänts på Boomerang i USA och Storbritannien gäller det inte Norden.

Men jag och framförallt Oscar Isaksson har planer på att förhoppningsvis kunna göra egna dubbningar av de 7 avsnitt som aldrig dubbats till svenska. Jag hoppas att det fortfarande ska bli av, fastän jag fortfarande finslipar på översättningarna av de sex avsnitt jag har hållit på med i åratal. Läs mer i den här tråden, från och med det här inlägget:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1778.msg120633#msg120633

(Vi har dock bara tänkt att fokusera på de 7 avsnitt som aldrig dubbats till svenska, så Wednesday Is Missing med familjen Addams och The Secret of Shark Island med Sonny & Cher - som båda dubbats tidigare för VHS men inte av Sun Studio - kommer vi hoppa över. Jag ser ingen anledning att lägga ner en massa tid på avsnitt när det finns befintliga och välgjorda dubbningar; det kommer ju liksom ändå inte kunna bli samma röster som Sun Studios dubbning så att det finns någon anledning att tänka på kontinuiteten)

TonyTonka

•  Jag håller just nu på att kolla igenom denna serien, och jag undrar vilka avsnitt av serien som finns på svenska på vhs? 
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  2 november 2024 kl. 11:59:46
  • Jag håller just nu på att kolla igenom denna serien, och jag undrar vilka avsnitt av serien som finns på svenska på vhs?
Det är tre olika dubbningar som har släppts på VHS, och det rör sig om följande avsnitt:

Av Polar/Bonnier och senare SF/Transfer - med Öra & Ögas dubbning, med Stellan Skarsgård som Scooby-Doo:
The Ghastly Ghost Town (på VHS-filmen Scooby Doo i spökstaden, utgiven med lite olika innehåll av Polar/Bonnier och Transfer)
Wednesday Is Missing (på VHS-filmen Scooby-Doo hos familjen Addams och i Hollywood från Transfer - har antagligen även släppts av Polar/Bonnier, men där vet jag inte titel)
The Secret of Shark Island (på VHS-filmen Scooby Doo i spökstaden, men bara av Polar/Bonnier - det avsnittet saknas på samma VHS-film av Transfer)
The Caped Crusader Caper (på VHS-filmen Scooby Doo på skurkjakt med Läderlappen & Robin från Transfer - har antagligen även släppts av Polar/Bonnier, men där vet jag inte titel)

Av Musikservice - med deras ensemble, av okänd dubbningsstudio:
The Dynamic Scooby Doo Affair (på VHS-filmen Den dynamiska Scooby-Doo-affären)
The Frickert Fracas (på VHS-filmen Spökena på Maud Frickets farm)
The Secret of Shark Island (på VHS-filmen Hanna-Barbera Personliga favoriter - Scooby-Doo)
The Ghost Of The Red Baron (på VHS-filmen Röde Baronens spöke)
The Weird Winds Of Winona (på VHS-filmen Scooby-Doo som tjurfäktare)

Av Kanal 10/Pickwick och senare Wendros - med Kanal 10-ensemblen av okänd dubbningsstudio:
Scooby Doo Meets Laurel and Hardy/The Ghost Of Bigfoot (på VHS-filmen Scooby-Doo möter Helan och Halvan)

Med reservation för att det kan tänkas finnas någon VHS-utgåva som jag inte känner till och som heller inte finns med i Svensk Mediedatabas, med ytterligare något avsnitt - osannolikt, men inte helt omöjligt.

The Dynamic Scooby Doo Affair har för övrigt även den släppts av Polar/Bonnier och SF på VHS, men det avsnittet var i textad originalversion.

Det rör sig alltså om tre olika röstuppsättningar, sannolikt av tre olika dubbningsstudior, där ingen är samma som dubbningen som släppts på DVD och sänts på Cartoon Network/Boomerang.

TonyTonka

Jag sitter just nu och kollar på The New Scooby-Doo Movies (Sun Studios dubbning), avsnittet "The Ghost of Bigfoot", och jag tycker att Shaggys röst låter lite annorlunda i vissa repliker, även om det fortfarande låter lite som Bobo, är det någon som kan avgöra om det är en liknande situation som den i Våran Scooby-Doo?

BPS

Citat från: TonyTonka skrivet  2 november 2024 kl. 23:45:22Jag sitter just nu och kollar på The New Scooby-Doo Movies (Sun Studios dubbning), avsnittet "The Ghost of Bigfoot", och jag tycker att Shaggys röst låter lite annorlunda i vissa repliker, även om det fortfarande låter lite som Bobo, är det någon som kan avgöra om det är en liknande situation som den i Våran Scooby-Doo?
Kristian Ståhlgren hoppade ju in mycket som Shaggy ett tag men det där låter inte som jag tycker att hans Shaggy brukar. 

TonyTonka

Förlåt att jag tar upp ett nästan två år gammalt ämne, men stämmer det att denna serien är den enda av Scooby-Doo-serierna som fanns fram tills 1988 som TV3 aldrig visade? Och beror det på att avsnitten var längre än de andra Scooby-serierna?

Och dessutom undrar jag om någon vänlig själ kan lägga ut Öra & Ögas dubbningar på SF/Transfers och/eller Polar Bonniers vhs-utgåvor på archive.org (förutom Scooby-Doo i Hollywood då)? Jag samlar nämligen på VHS-dubbningar, jag har fått tag i fyra av sex av Kanal 10s filmer, de är ganska lätta att få tag i då de förekommer på Tradera ganska ofta, men SF/Transfers (och Polar Bonniers med för den delen) dyker nästan aldrig upp på Tradera, och när någon av dem faktiskt dyker upp är det till rövarpriser. :( 

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 30 juli 2026 kl. 00:06:42Förlåt att jag tar upp ett nästan två år gammalt ämne, men stämmer det att denna serien är den enda av Scooby-Doo-serierna som fanns fram tills 1988 som TV3 aldrig visade? Och beror det på att avsnitten var längre än de andra Scooby-serierna?
Det verkar stämma, ja. The New Scooby-Doo Movies sändes aldrig på TV3 - exakt varför kan vi bara spekulera i, då jag inte tror att någon frågat TV3 om det, men längden känns ju som ett rimligt antagande. Barntrean var ju ofta en och en halv timme i längd, och då skulle ju två tredjedelar av programtiden gå åt till ett enda program. Jag kan inte minnas att Barntrean sände någonting längre än en halvtimme, förutom Tecknade pärlor från Hanna-Barbera (som ju bestod av flertalet serier).

Annars är det väl följande serier med Scooby-Doo som Hanna-Barbera själva producerade innan nya ägare tog över:
Scooby-Doo - Var är du? (2 säsonger)
The Scooby-Doo Show (3 säsonger)
Scooby och Scrappy-Doo (1979 - 1 säsong)
Scooby och Scrappy-Doo (1980 - 1982 - 3 säsonger)
The New Scooby & Scrappy-Doo Show
The New Scooby-Doo Mysteries
Scooby-Doo och de 13 gastarna
Scooby-Doo som valp/Valpen Scooby-Doo

Samtliga dessa har TV3 sänts. Så om det nu inte är någon serie jag glömt bort, så verkar det vara alla utom The New Scooby-Doo Movies. Dock har inte nödvändigtvis alla avsnitt av alla dessa serier sänts på TV3.

Citat från: TonyTonka skrivet 30 juli 2026 kl. 00:06:42Och dessutom undrar jag om någon vänlig själ kan lägga ut Öra & Ögas dubbningar på SF/Transfers och/eller Polar Bonniers vhs-utgåvor på archive.org (förutom Scooby-Doo i Hollywood då)? Jag samlar nämligen på VHS-dubbningar, jag har fått tag i fyra av sex av Kanal 10s filmer, de är ganska lätta att få tag i då de förekommer på Tradera ganska ofta, men SF/Transfers (och Polar Bonniers med för den delen) dyker nästan aldrig upp på Tradera, och när någon av dem faktiskt dyker upp är det till rövarpriser. :(
Mina VHS-kopior av SF/Transfers och Polar/Bonniers Scooby-Doo-utgåvor är i riktigt risigt skick, så egentligen hade de behövt synkas om till bättre bildkällor - men jag kan se om de går att få tillräckligt okej för att kunna läggas upp. :)