Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

SvampBob: Svamp på rymmen (The SpongeBob Movie: Sponge on the Run)

Startat av gstone, 17 oktober 2020 kl. 22:40:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  9 september 2025 kl. 22:12:31brittiska blu ray:n av filmen har den svenska dubbningen
Det var mycket glädjande och trevligt, med tanke på att filmen ju mig veterligen aldrig släpptes fysiskt i Sverige.
Dock är det ju inte helt oproblematiskt att importera från Storbritannien nuförtiden, då de ju inte längre är medlem i EU - med andra ord risk för moms, tull och inte minst PostNords ockeravgift på 100 kr. :(

Då kan det vara smartare att istället köpa den tyska Blu-Ray-utgåvan, som enligt uppgift också ska ha svenskt, norskt, danskt och finskt tal - Tyskland är ju medlem i EU, så ingen risk för strul med moms och ockeravgifter. Det blir förstås tyskspråkigt omslag, vilket kanske kan vara en viss nackdel, men själva skivan förutsätter jag är identisk med den som säljs i Storbritannien. Den tyska utgåvan finns rentav att köpa från svenska Amazon, om man föredrar att handla från Sverige:
https://www.amazon.se/SpongeBob-Schwammkopf-schwammtastische-Rettung-Blu-ray/dp/B09F1G1HVJ/

Inte minst om man abonnerar på Prime Video kan det vara fördelaktigt att beställa från Amazon.se, för då får man gratis frakt på filmen (och det mesta annat från Amazon.se). Jag har själv just beställt den nu. :)

Annars finns den förstås från Tyskland också, men i och med fraktkostnader blir det förmodligen dyrare i slutändan trots billigare pris på själva filmen:
https://www.amazon.de/-/en/SpongeBob-Schwammkopf-schwammtastische-Rettung-Blu-ray/dp/B09F1G1HVJ/

Jag förmodar att även den franska och italienska Blu-Ray-utgåvan bör ha nordiska ljudspår, i och med att den brittiska och tyska utgåvan har med franskt och italienskt ljudspår, men Amazon anger inte de nordiska språken över listan på ljudspår för de franska och italienska utgåvorna; så för att ta det säkra före det osäkra är nog den tyska utgåvan klokast att satsa på.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 september 2025 kl. 02:28:46Dock är det ju inte helt oproblematiskt att importera från Storbritannien nuförtiden, då de ju inte längre är medlem i EU - med andra ord risk för moms, tull och inte minst PostNords ockeravgift på 100 kr. :(

Då kan det vara smartare att istället köpa den tyska Blu-Ray-utgåvan, som enligt uppgift också ska ha svenskt, norskt, danskt och finskt tal - Tyskland är ju medlem i EU, så ingen risk för strul med moms och ockeravgifter. Det blir förstås tyskspråkigt omslag, vilket kanske kan vara en viss nackdel, men själva skivan förutsätter jag är identisk med den som säljs i Storbritannien. Den tyska utgåvan finns rentav att köpa från svenska Amazon, om man föredrar att handla från Sverige:
https://www.amazon.se/SpongeBob-Schwammkopf-schwammtastische-Rettung-Blu-ray/dp/B09F1G1HVJ/

Jag förmodar att även den franska och italienska Blu-Ray-utgåvan bör ha nordiska ljudspår, i och med att den brittiska och tyska utgåvan har med franskt och italienskt ljudspår, men Amazon anger inte de nordiska språken över listan på ljudspår för de franska och italienska utgåvorna; så för att ta det säkra före det osäkra är nog den tyska utgåvan klokast att satsa på.
Jag köper från Ginza !

det var där jag märkte detta 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"