Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Hexed

Startat av gstone, 31 augusti 2025 kl. 00:12:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: BPS skrivet 29 juni 2026 kl. 10:16:44Är det bara jag eller är inte all animation väldigt centrerad i bilden? Alltså att karaktärerna och actionen händer i mitten ???
Men snälla.......

Du märker det bara för att någon annan sa att det var "dåligt"

Det är så nästan alltid, speciellt i Wes Andersons filmer.

Det här är som att gnälla på att filmer från 1930-talet är i svartvitt.

Det här är dålig kritik.
- what.

BPS

Citat från: Will Siv skrivet 29 juni 2026 kl. 11:01:06Men snälla.......

Du märker det bara för att någon annan sa att det var "dåligt"

Det är så nästan alltid, speciellt i Wes Andersons filmer.

Det här är som att gnälla på att filmer från 1930-talet är i svartvitt.

Det här är dålig kritik.
För det första så gnäller jag inte utan jag delar mina tankar från när jag såg trailern, för det andra tycker jag det är intressant om det nu stämmer som jag har läst i efterhand på internet att man har centrerat allting för att det ska gå att släppa på Tiktok och andra sociala media plattformar.

Wes Andersons filmer är mycket dåligt exempel eftersom att han faktiskt använder bildformat och bildkomposition för att göra filmerna konstnärligt bättre. Det går inte att jämföra med att Disney väljer att animera på ett sätt som gör att de kan beskära till 9:16 eller andra liknande format för sociala medier istället för att komponera bilden på så sätt som är filmiskt bäst.

Du kan se det som dålig kritik men jag uttrycker bara mina tankar på samma sätt som du får uttrycka dina.

Will Siv

Citat från: BPS skrivet 29 juni 2026 kl. 11:40:10För det första så gnäller jag inte utan jag delar mina tankar från när jag såg trailern, för det andra tycker jag det är intressant om det nu stämmer som jag har läst i efterhand på internet att man har centrerat allting för att det ska gå att släppa på Tiktok och andra sociala media plattformar.

Wes Andersons filmer är mycket dåligt exempel eftersom att han faktiskt använder bildformat och bildkomposition för att göra filmerna konstnärligt bättre. Det går inte att jämföra med att Disney väljer att animera på ett sätt som gör att de kan beskära till 9:16 eller andra liknande format för sociala medier istället för att komponera bilden på så sätt som är filmiskt bäst.

Du kan se det som dålig kritik men jag uttrycker bara mina tankar på samma sätt som du får uttrycka dina.
Det där är bara ett ovärifierat påstående, och även om det stämmer, än sen......

Allt brukar ändå vara i mitten, var annars skulle det vara, det är alltid "filmiskt bättre" tills någon säger att det inte är det och sen blir det nån motsatt tills någon säger att det är dåligt och så kommer vi tillbaka......

Sjunk inte till den nivån.
- what.

Will Siv

Citat från: BPS skrivet 29 juni 2026 kl. 11:40:10För det första så gnäller jag inte utan jag delar mina tankar från när jag såg trailern, för det andra tycker jag det är intressant om det nu stämmer som jag har läst i efterhand på internet att man har centrerat allting för att det ska gå att släppa på Tiktok och andra sociala media plattformar.

Citat från: Will Siv skrivet 29 juni 2026 kl. 12:14:32Det där är bara ett ovärifierat påstående, och även om det stämmer, än sen......

Allt brukar ändå vara i mitten, var annars skulle det vara, det är alltid "filmiskt bättre" tills någon säger att det inte är det och sen blir det nån motsatt tills någon säger att det är dåligt och så kommer vi tillbaka......

Sjunk inte till den nivån.
Kom på ett mer konkret exempel.

Flera tidiga Cinemascope filmer använde inte formatet fullt ut, utan hade fortfarande allt centrerat i mitten så att det gick att ändra till 4:3

Ett bra exempel är Kalle Anka-kortfilmmen "Buzzy Bear" (på DVDn "Alla älskar Kalle" används 4:3 versionen medan Disney+ har Cinemascope versionen), allt är mitt i bilden så inget viktigt blir avklippt och en scen som var "stilla" i Cinemascope versionen (för att bakgrunden var bred nog) har i 4:3 versionen ändrats så att kameran åker (panorerar) till vänster för att följa Kalle.
- what.