Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

svensk kulturkanon

Startat av gstone, 6 april 2025 kl. 21:03:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Nyligen har det börjat talas om  att etablera en en "svensk kulturkanon"

jag skulle vilja föreslå att vill lägger till en det svenska dubbningar till denna  kulturkanon

skulle anse att em del dubbningar har stor kultur och historisk betydelse för sverige

dom förtjänar att vara med, säkert mer em del saker som faktiskt hamnar i danna "kulturkanon"

svenska dubbningen av Djugelboken känns som det mest uppenbara valet för mig :)

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet  6 april 2025 kl. 21:03:54Nyligen har det börjat talas om  att etablera en en "svensk kulturkanon"

jag skulle vilja föreslå att vill lägger till en det svenska dubbningar till denna  kulturkanon

skulle anse att em del dubbningar har stor kultur och historisk betydelse för sverige

dom förtjänar att vara med, säkert mer em del saker som faktiskt hamnar i danna "kulturkanon"

Bra idé gstone, får se om det blir av. Vi har så många bra dubbningar så det blir nog svårt

Will Siv

Hade faktiskt tänkt skriva om det här och gjorde en lista med "kandidater" (Personer och verk), så här:

inte säker om skådespel och dubbning kan räknas*

Litteratur/Teater/Serier:

Många av dom är nog definitivt med.

Astrid Lindgren (obviously, "Pippi Långstrump" m.fl)

August Strindberg ("Ett Drömspel" m.fl)

Barbro Lindgren. ("Lorranga, Massarin och Dataljang", etc)

Elsa Beskow. ("Solägget")

George Johansson ("Mulle Meck")

Jens Ahlbom ("Mulle Meck")

Jonas Gardell ("En Komikers Uppväxt")

Pija Lindenbaum ("Lill Zlatan")

Rune Andreasson ("Bamse")

Selma Lagerlöf ("Nils Holgersson")

Sven Nordqvist ("Var är min syster")

Tove Jansson. ("Mumin")

Film:

Bo Widerberg ("Elvira Madigan")

Ingmar Bergman ("Smultronstället")

Jan Troell  ("Utvandrarna")

Lasse Åberg ("Sällskapsresan")

Lukas Modysson ("F!cking Åmål!")

Per Åhlin ("Resan Till Melonia")

Tage Danielsson ("Kart Bertil Johansson")

Victor Sjöström. ("Körkarlen")

Och en som gjort lite av varje (även dubbning)

Beppe Wolgers

Jag tog inte med musik eftersom 1. Det skulle bli för mycket och 2. Vi vet redan vilka artister, grupper och band som ska va med, men några låtskrivare som kunde (förutom Max Martin som mest arbetat för amerikanska artister )

Jimmy "Joker" Thörnfeldt.

Monica Forsberg ("Främling")

*Eftersom det mest ingår och utgår från ett annat verk och med dubbning, en"utlänsk produktion", jag tycker dock att det borde räknas som en "eu produktion" och göra det lättare att köpa in, isf kan även dubbningar (som "Djungelboken") räknas på ett sätt (och det är ju mer än en översättning)

Nåja, jag hade med två dubbare här

Är kanske inte helt "såld" på kanon iden, särskilt när det känns som att vissa vill använda den för att bestämma över kulturen, samtidigt kan den kanske vissa att vi inte är nåt konservburk land.
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 april 2025 kl. 21:03:54Nyligen har det börjat talas om  att etablera en en "svensk kulturkanon"

Denna svenska kulturkanon har väl varit på tal i ett par år, så alltför nyligen är det väl ändå inte...?

Nu tror jag ärligt talat inte att utredaren ens har en tanke på dubbningar, men även om han skulle ha det lär ju de flesta uteslutas; nu när han har gått ut med att kravet för att komma med i kanon är att verket är minst 50 år gammalt.

Djungelboken skulle ju dock uppfylla det kravet, men inte alltför många fler välkända dubbningar.

Citat från: Will Siv skrivet  6 april 2025 kl. 21:42:56Litteratur/Teater/Serier:

Många av dom är nog definitivt med.

Astrid Lindgren (obviously, "Pippi Långstrump" m.fl)

August Strindberg ("Ett Drömspel" m.fl)

Barbro Lindgren. ("Lorranga, Massarin och Dataljang", etc)

Elsa Beskow. ("Solägget")

George Johansson ("Mulle Meck")

Jens Ahlbom ("Mulle Meck")

Jonas Gardell ("En Komikers Uppväxt")

Pija Lindenbaum ("Lill Zlatan")

Rune Andreasson ("Bamse")

Selma Lagerlöf ("Nils Holgersson")

Sven Nordqvist ("Var är min syster")

Tove Jansson. ("Mumin")

Film:

Bo Widerberg ("Elvira Madigan")

Ingmar Bergman ("Smultronstället")

Jan Troell  ("Utvandrarna")

Lasse Åberg ("Sällskapsresan")

Lukas Modysson ("F!cking Åmål!")

Per Åhlin ("Resan Till Melonia")

Tage Danielsson ("Kart Bertil Johansson")

Victor Sjöström. ("Körkarlen")
En del av de du nämner kommer säkert komma med, men merparten är tyvärr för nya, i och med de senaste utspelen från i februari om att verken ifråga måste vara minst 50 år gamla... :(

Citat från: Will Siv skrivet  6 april 2025 kl. 21:42:56Är kanske inte helt "såld" på kanon iden, särskilt när det känns som att vissa vill använda den för att bestämma över kulturen, samtidigt kan den kanske vissa att vi inte är nåt konservburk land.
Jag är heller inte helt såld på idén med kulturkanon, då det känns som en för stor avvikelse från den praxis som rått i flera decennier, med att politiken ska hålla armlängds avstånd från kulturen. Även om utredningsledaren Lars Trägårdh nu inte själv är politiker, så är han ju trots allt direkt politiskt tillsatt...

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 april 2025 kl. 00:20:36Denna svenska kulturkanon har väl varit på tal i ett par år, så alltför nyligen är det väl ändå inte...?

Nu tror jag ärligt talat inte att utredaren ens har en tanke på dubbningar, men även om han skulle ha det lär ju de flesta uteslutas; nu när han har gått ut med att kravet för att komma med i kanon är att verket är minst 50 år gammalt.

Djungelboken skulle ju dock uppfylla det kravet, men inte alltför många fler välkända dubbningar.

En del av de du nämner kommer säkert komma med, men merparten är tyvärr för nya, i och med de senaste utspelen från i februari om att verken ifråga måste vara minst 50 år gamla... :(

Jag är heller inte helt såld på idén med kulturkanon, då det känns som en för stor avvikelse från den praxis som rått i flera decennier, med att politiken ska hålla armlängds avstånd från kulturen. Även om utredningsledaren Lars Trägårdh nu inte själv är politiker, så är han ju trots allt direkt politiskt tillsatt...
50 år från när....., 1974 och bakåt  ???
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  7 april 2025 kl. 00:47:3150 år från när....., 1974 och bakåt  ???
Jag kan inte hitta att det har framgått med tydlighet, men jag förmodar att det innebär 50 år från det att den färdiga kanon ska presenteras, vilket väl ska bli den 31 augusti nu i höst.