Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

My little pony tales

Startat av Dolly, 3 januari 2010 kl. 16:23:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2025 kl. 12:53:27Nix, har heller inget minne av att Sture Ström var med i vare sig My Little Pony 'n Friends eller My Little Pony Tales (dock kan han vara med i det avsnittet som inte släppts på dvd).

Den saknade manliga skådespelaren, vill jag minnas, lätt betydligt yngre än Sture Ström. Och som Lillefot redan nämnt, var även rösttonen helt annorlunda.
Vet du var jag kan hitta åt den saknade manliga skådespelaren? Något avsnitt och tidskod/rollfigur där man enkelt kan höra honom? Eller om du kan ordna ljudklipp, så att fler kan få höra personen ifråga. :)

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2025 kl. 13:38:07Vet du var jag kan hitta åt den saknade manliga skådespelaren? Något avsnitt och tidskod/rollfigur där man enkelt kan höra honom? Eller om du kan ordna ljudklipp, så att fler kan få höra personen ifråga. :)
Ett exempel är avsnittet Roll around the clock, där spelar han domaren för rullskridsko-tävlingen. Jag fixar gäfna ett ljidklipp därifrån så fort det går.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Lillefot

Här kommer ljudklippet som lovat. Som sagt känner jag inte igen rösten, men den låter hur som helst inte som Sture Ström.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Erika

Citat från: Lillefot skrivet 30 oktober 2025 kl. 15:42:59Här kommer ljudklippet som lovat. Som sagt känner jag inte igen rösten, men den låter hur som helst inte som Sture Ström.
Nu var du verkligen räddaren i nöden! :) Har inte sett tv-serien på år och dagar, och kunde inte minnas vilka avsnitt man hörde honom i. Jättestort tack för ljudklippet! :)

Det är absolut inte Sture Ström, men rösten låter väldigt bekant, men kan inte riktigt placera in den...

MOA

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2025 kl. 16:00:50Nu var du verkligen räddaren i nöden! :) Har inte sett tv-serien på år och dagar, och kunde inte minnas vilka avsnitt man hörde honom i.

Det är absolut inte Sture Ström, men rösten låter väldigt bekant, men kan inte riktigt placera in den...
Hör några likheter med Fredrik Dolk men kan aldrig vara säker

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2025 kl. 16:00:50Det är absolut inte Sture Ström, men rösten låter väldigt bekant, men kan inte riktigt placera in den...
Nej, det där är som sagt absolut inte Sture Ström, men jag håller med dig att rösten låter väldigt bekant...

Kanske @Oscar Isaksson kan placera in rösten?

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2025 kl. 12:53:27Nix, har heller inget minne av att Sture Ström var med i vare sig My Little Pony 'n Friends eller My Little Pony Tales (dock kan han vara med i det avsnittet som inte släppts på dvd).
Mycket märkligt, då man ju kan tycka att Hans-Henrik Engström borde veta vad han talar om - visst kan han ha tagit uppgifterna från minnet, och då kan det förstås bli fel, men i så fall kan man väl tycka att han borde ha blandat ihop med någon snarlik serie som Sture faktiskt medverkade i...

Sen är det väl inte helt omöjligt att han medverkar i avsnittet som inte släppts på DVD, men det förefaller väl osannolikt då det väl verkar vara ungefär samma skådespelare i de flesta avsnitt av båda serierna. Möjligtvis att Sture Ström kan ha gjort något inhopp i det avsnittet, om han hade tid över på något dubbningspass, men i så fall borde det väl inte vara den första skådespelaren som Hans-Henrik förknippar med My Little Pony...

MOA

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2025 kl. 16:00:50Nu var du verkligen räddaren i nöden! :) Har inte sett tv-serien på år och dagar, och kunde inte minnas vilka avsnitt man hörde honom i. Jättestort tack för ljudklippet! :)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 oktober 2025 kl. 00:12:13Nej, det där är som sagt absolut inte Sture Ström, men jag håller med dig att rösten låter väldigt bekant...

Kanske @Oscar Isaksson kan placera in rösten?
Mycket märkligt, då man ju kan tycka att Hans-Henrik Engström borde veta vad han talar om - visst kan han ha tagit uppgifterna från minnet, och då kan det förstås bli fel, men i så fall kan man väl tycka att han borde ha blandat ihop med någon snarlik serie som Sture faktiskt medverkade i...

Sen är det väl inte helt omöjligt att han medverkar i avsnittet som inte släppts på DVD, men det förefaller väl osannolikt då det väl verkar vara ungefär samma skådespelare i de flesta avsnitt av båda serierna. Möjligtvis att Sture Ström kan ha gjort något inhopp i det avsnittet, om han hade tid över på något dubbningspass, men i så fall borde det väl inte vara den första skådespelaren som Hans-Henrik förknippar med My Little Pony...
Tycker ni att rösten påminner om Fredrik Dolk? Hans-Henrik måste blandat ihop Sture Ström med någon annan, möjligtvis Fredrik Dolk

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 31 oktober 2025 kl. 11:03:01Tycker ni att rösten påminner om Fredrik Dolk? Hans-Henrik måste blandat ihop Sture Ström med någon annan, möjligtvis Fredrik Dolk
Nu är jag ingen expert på röstidentifiering, men jag hör ingen nämnvärd likhet med Fredrik Dolk.

Oscar Isaksson

Det jag spontant känner igen rösten från är birollen "Messenger" i Zeus och Roxanne.

Det finns nog dubbningar av MY little Pony som inte är så väldokumenterade. 
När jag var på KB för flera år sedan så kollande jag igenom My little Pony som gavs ut på hemvideo, av någon anledning. Då snubblade över att Cecilia Engström hördes i en VHS-dubbning av något avsnitt från My Little Pony 'n Friends som Collage Entertainment gav ut. Tyvärr inte ihåg vilken titel kassetten hade.

Erika

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 november 2025 kl. 07:21:16Det finns nog dubbningar av MY little Pony som inte är så väldokumenterade.
När jag var på KB för flera år sedan så kollande jag igenom My little Pony som gavs ut på hemvideo, av någon anledning. Då snubblade över att Cecilia Engström hördes i en VHS-dubbning av något avsnitt från My Little Pony 'n Friends som Collage Entertainment gav ut. Tyvärr inte ihåg vilken titel kassetten hade.
Collage Entertainment-dubben är tyvärr dåligt dokumenterad. Har visserligen sett så gott som allt (en kompis till mig hade nog alla volymer; vill minnas de gav ut fyra volymer och fortsätter numreringen från Trefa Videos utgivning), men så här 30 år senare minns man knappt något...  :( Dock vill jag minnas man återanvände uttryck och liknande från KM Studios dubbning.

Med tanke på du hörde Cecilia Engström, kan Collage Entertainment-dubben vara utförd av antingen Studio Samproduktion eller Pangljud?  

Oscar Isaksson

Citat från: Erika skrivet 15 november 2025 kl. 07:56:34Collage Entertainment-dubben är tyvärr dåligt dokumenterad. Har visserligen sett så gott som allt (en kompis till mig hade nog alla volymer; vill minnas de gav ut fyra volymer och fortsätter numreringen från Trefa Videos utgivning), men så här 30 år senare minns man knappt något...  :( Dock vill jag minnas man återanvände uttryck och liknande från KM Studios dubbning.

Med tanke på du hörde Cecilia Engström, kan Collage Entertainment-dubben vara utförd av antingen Studio Samproduktion eller Pangljud? 

Jag tror personligen att det är Studio Samproduktion som ligger bakom dubben (vet inte när Pangljud etablerades). Borde den inte dubbats relativt nära My Little Pony Tales, som bekräftad är dubbad hos Samproduktion?

Erika

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 november 2025 kl. 08:03:37Jag tror personligen att det är Studio Samproduktion som ligger bakom dubben (vet inte när Pangljud etablerades). Borde den inte dubbats relativt nära My Little Pony Tales, som bekräftad är dubbad hos Samproduktion?
Enligt Svensk Mediedatabas gavs vol. 4-7 ut under 1990 och 1991, medan de första vhs-utgåvorna (också Collage Entertainment; ett exempel) av My Little Pony Tales verkar ha släppts något år senare. Så det kan stämma. 

Nu slog det mig... Kan det vara så Sture Ström medverkar i Studio Samproduktions dubbning av My Little Pony 'n Friends