Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Sune och hans värld

Startat av TonyTonka, 23 januari 2010 kl. 16:19:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2025 kl. 00:42:30Så här ser dubbcreditsen ut för avsnittet Din röst i etern:
Credits Sune och hans vänner - Din röst i etern.png
Tydligen skiljer sig röstlistan åt en hel del mellan olika avsnitt, så man skulle nog behöva gå igenom alla avsnitt för att få en komplett bild över vilka skådespelare som faktiskt medverkar. På @BPS skärmbild är det ju avsevärt fler skådespelare crediterade än för avsnitt 4...
Jag vet inte riktigt vilket avsnitt de eftertexterna tillhör dock så de kan lika gärna vara gjorda speciellt för DVD-utgåvan då de är upplagda på annat sätt än eftertexterna i din tv-inspelning.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 20 februari 2025 kl. 00:47:51Jag vet inte riktigt vilket avsnitt de eftertexterna tillhör dock så de kan lika gärna vara gjorda speciellt för DVD-utgåvan då de är upplagda på annat sätt än eftertexterna i din tv-inspelning.
Jag har inte själv tillgång till DVD-utgåvorna, så hur ser de ut? Sitter alla avsnitt ihop, eller är det separata avsnitt som går att välja var för sig med individuella eftertexter?

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2025 kl. 01:00:12Jag har inte själv tillgång till DVD-utgåvorna, så hur ser de ut? Sitter alla avsnitt ihop, eller är det separata avsnitt som går att välja var för sig med individuella eftertexter?
Avsnitten sitter ihop vinjett och eftertexter är bortklippta avsnitten har bara fått behålla sina avsnittstitelskyltar. Efter det sista avsnittet på skivan så dyker det upp eftertexter men som sagt tror jag att de är gjorda specifikt för dvd-utgåvan eftersom att det finns en skylt där manusförfattarna för de olika avsnitten på skivan crediteras.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 20 februari 2025 kl. 01:17:35Avsnitten sitter ihop vinjett och eftertexter är bortklippta avsnitten har bara fått behålla sina avsnittstitelskyltar. Efter det sista avsnittet på skivan så dyker det upp eftertexter men som sagt tror jag att de är gjorda specifikt för dvd-utgåvan eftersom att det finns en skylt där manusförfattarna för de olika avsnitten på skivan crediteras.
Okej, i så fall är det väl troligt att skärmen med röstcredits är nygjord för DVD för att ta med alla skådespelare som medverkar i de avsnitt som finns med på den skivan - det skulle i så fall förklara varför det verkar vara så många fler skådespelare på din skärmbild än på avsnittet jag hade spelat in, om nu alla avsnitt hade helt unika skärmbilder med dubbcredits i det ursprungliga formatet...

Har du tillgång till alla DVD-utgåvorna? Kan du i så fall vid tillfälle ta skärmdumpar på röstcreditskärmen på alla utgåvorna? Dessa borde ju i så fall totalt innefatta samtliga som medverkar i serien; det vore förstås önskvärt att få creditlistan komplett.

Tråkigt dock att TV4 Play inte har svensk bildversion på serien, så att man kunnat komma åt de riktiga eftertexterna såsom de faktiskt såg ut för varje avsnitt...

gstone

Du bored haft med att Irene Lindy spelar Tant Gunnarson på listan 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2025 kl. 01:25:47Har du tillgång till alla DVD-utgåvorna? Kan du i så fall vid tillfälle ta skärmdumpar på röstcreditskärmen på alla utgåvorna? Dessa borde ju i så fall totalt innefatta samtliga som medverkar i serien; det vore förstås önskvärt att få creditlistan komplett.
Nu har jag kollat upp det, det är exakt samma credits på alla DVD-volymerna det enda som skiljer sig åt är avsnitten och manusförfattarna som listats.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2025 kl. 00:42:30Så här ser dubbcreditsen ut för avsnittet Din röst i etern:
Credits Sune och hans vänner - Din röst i etern.png
Tydligen skiljer sig röstlistan åt en hel del mellan olika avsnitt, så man skulle nog behöva gå igenom alla avsnitt för att få en komplett bild över vilka skådespelare som faktiskt medverkar. På @BPS skärmbild är det ju avsevärt fler skådespelare crediterade än för avsnitt 4...

Till synes står inte Mikaela Ardai Jennefors med på avsnittet jag hade inspelat heller, så det verkar som att jag har tagit hennes namn från IMDb - enligt IMDb ska hon medverka i två avsnitt, där åtminstone det ena ska vara avsnitt 13. Någon som har tillgång till avsnitt 13 med svensk bildversion, och kan se om hon finns crediterad där? Vore bra att veta om det stämmer, eller om hennes namn ska tas bort.

Alla avsnitt utom ett finns förvisso på TV4 Play, men där har serien engelsk bildversion; och ingen tillstymmelse till svenska dubbcredits (eller norska, danska eller finska för den delen) - detta trots att den engelskspråkiga versionen (gissningsvis originalversionen?) inte finns med där, utan "bara" svenskt, norskt, danskt och finskt ljudspår... :(

Jag är heller inte riktigt säker varför TV4 klassar alla avsnitt som säsong 2, för det finns väl bara en säsong av serien...?
Så Annika Lantz har dubbat? Hon har tydligen en irriterande röst så hon är nog inte alltför svår att känna igen

MB

Citat från: BPS skrivet 20 februari 2025 kl. 10:42:01Nu har jag kollat upp det, det är exakt samma credits på alla DVD-volymerna det enda som skiljer sig åt är avsnitten och manusförfattarna som listats.

Det borde betyda att rösterna som finns på dina skärmbilder är alla som medverkar.

Citat från: MOA skrivet 20 februari 2025 kl. 11:02:43Så Annika Lantz har dubbat? Hon har tydligen en irriterande röst så hon är nog inte alltför svår att känna igen
Hon spelar sig själv.

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet 20 februari 2025 kl. 11:07:16Det borde betyda att rösterna som finns på dina skärmbilder är alla som medverkar.
Man kan ju tycka det, men i så fall är IMDbs uppgifter felaktiga som uppger att Mikaela Ardai Jennefors medverkar i två avsnitt; fast hon inte står med på den listan...

Jag kanske får lov att beställa studiekopia från Svensk Mediedatabas av avsnitt 13, för att se om det stämmer eller inte.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2025 kl. 11:56:17Man kan ju tycka det, men i så fall är IMDbs uppgifter felaktiga som uppger att Mikaela Ardai Jennefors medverkar i två avsnitt; fast hon inte står med på den listan...

Jag kanske får lov att beställa studiekopia från Svensk Mediedatabas av avsnitt 13, för att se om det stämmer eller inte.
Mikaela Ardai Jennefors gör Ulrika i datorspelet baserat på serien, i själva serien görs Ulrikas röst av samma person som spelade Tess i De tre vännerna och Jerry. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 20 februari 2025 kl. 12:28:03Mikaela Ardai Jennefors gör Ulrika i datorspelet baserat på serien, i själva serien görs Ulrikas röst av samma person som spelade Tess i De tre vännerna och Jerry. ^^
Okej, så IMDbs uppgifter är alltså felaktiga och hon medverkar inte alls?

Dock var det väl Sara Berling som spelade Tess i De tre vännerna och Jerry, och hon står ju heller inte med på listan - så i så fall är kanske listan likväl ofullständig...?

MB

Hur lät Mikaela Ardai Jennefors 2002? Vet man det så kan man ju försöka hitta henne i avsnitt 13.

Will Siv

Citat från: MB skrivet 20 februari 2025 kl. 14:12:13Hur lät Mikaela Ardai Jennefors 2002? Vet man det så kan man ju försöka hitta henne i avsnitt 13.
Hon spelar huvudrollen i "Spirited Away" (dubbad 2003)
- what.

gstone

skrev med att  Irene Lindh spelar Tant Gunnarson pålistan
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2025 kl. 13:10:33Okej, så IMDbs uppgifter är alltså felaktiga och hon medverkar inte alls?

Dock var det väl Sara Berling som spelade Tess i De tre vännerna och Jerry, och hon står ju heller inte med på listan - så i så fall är kanske listan likväl ofullständig...?
Hon är inte med såvitt jag vet.

Vad gäller Tess, så tror jag faktiskt att det är Linnea Hincks som gör Tess röst, hon är i alla fall med i creditslistan för båda två.

Citat från: Will Siv skrivet 19 februari 2025 kl. 21:15:52Undrar vilka karaktärer Elina, Anton, Annika, Charlotte, Jasmine och Ester spelar.
och varför står inte Mikaela med i bilden  ???
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/sune-och-hans-varld/
(var fick du uppgiften ifrån, Daniel)
Anton Olofson Raeder spelar två rollfigurer, dels Annas kille Henke, och dels tuffingen Bosse. Jasmine Heikura spelar Sandra Holm och Sophies kompis Sara, tror hon också gör flera andra tjejer som Sune blir kär i, till exempel tjejen som gillar knäppisar.  I övrigt minns jag följande röster:

Elina Raeder - Rebecka
Nicolina Konstenius - Monster-Malin
Annika Barklund - Malou (inte helt säker)
Charlotte Ardai Jennefors - Äldre dam som pratar med Anna i episoden "Trassel på nätet"
Irene Lindh - Tant Gunnarsson och skolfröken
Ludvig Dietmann - Nicke (inte helt säker)
Torsten Wahlund - Rudolfs chef
Malin Cederbladh - Hermans mamma
Annika Lantz - Sig själv

Två av dem är jag inte helt hundra på, men resten vet jag är rätt.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games