Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Arthur

Startat av Henrik Karlsson, 11 augusti 2019 kl. 07:56:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet  5 april 2024 kl. 20:57:11Varifrån kom klippet där Hasse sjunger opera? Nåt av det mest random jag sett
Det kommer från avsnitt 5a i säsong 9 avsnittstiteln är Lights, Camera... Opera! och den svenska Ljus, Kamera... Opera!

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  5 april 2024 kl. 20:53:33Grejen är att jag inte vet om Emily kanske spelas av Annika Rynger i säsong 2 och 3 också men med ett annat tonläge eller om det är någon helt annan. 

Sue Ellens röst i säsong 1 är antingen Therese Reuterswärd då det påminner om Jane i Mary Poppins men jag är inte 100 % säker.
Kanske @Erika kan lyssna och höra vad hon tror...? Hon brukar vara väldigt bra på röstidentifiering, vilket jag tyvärr inte är...

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 april 2024 kl. 21:38:00Kanske @Erika kan lyssna och höra vad hon tror...? Hon brukar vara väldigt bra på röstidentifiering, vilket jag tyvärr inte är...
Jag kan absolut hjälpa till, men Mathilda (eller någon annan) får gärna ordna ljudklipp. :)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Erika skrivet  5 april 2024 kl. 21:50:05Jag kan absolut hjälpa till, men Mathilda (eller någon annan) får gärna ordna ljudklipp. :)
Här kommer de, Jag är också osäker på Sue Ellen i säsong 2-3 så inkluderar röstprov från både Säsong 1/Säsong 2-3.

När jag själv lyssnar på klippen tror jag att Sue Ellen (Säsong 2-3) och Emily (Säsong 2-3) kanske spelas av samma person.

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  6 april 2024 kl. 15:59:08Här kommer de, Jag är också osäker på Sue Ellen i säsong 2-3 så inkluderar röstprov från både Säsong 1/Säsong 2-3.

När jag själv lyssnar på klippen tror jag att Sue Ellen (Säsong 2-3) och Emily (Säsong 2-3) kanske spelas av samma person.

Första låter lite som Therese Reuterswärd, andra kan möjligtvis vara Jasmine Heikura, tredje helt okänd

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet  6 april 2024 kl. 16:46:03Första låter lite som Therese Reuterswärd, andra kan möjligtvis vara Jasmine Heikura, tredje helt okänd
Jag tror som jag sa att det är samma person i två av klippen

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  6 april 2024 kl. 15:59:08Här kommer de, Jag är också osäker på Sue Ellen i säsong 2-3 så inkluderar röstprov från både Säsong 1/Säsong 2-3.

Det här kanske låter dumt Men är det inte Therese Reuterswärd i alla tre klippen?

Erika

Stort tack för ljudklippen. :)

Är, precis som Steffan och Moa, inne på att det är Therese Reuterswärd i alla tre klippen.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Erika skrivet  6 april 2024 kl. 17:05:38Stort tack för ljudklippen. :)

Är, precis som Steffan och Moa, inne på att det är Therese Reuterswärd i alla tre klippen.
Då innebär det inget röstbyte för Sue Ellen men en annan tolkning av samma skådespelerska.

PatoskyeIII

@BPS har fått alla avsnitt nu de dyker säkert upp på Archive...

BPS

Citat från: PatoskyeIII skrivet 25 juli 2024 kl. 02:50:47@BPS har fått alla avsnitt nu de dyker säkert upp på Archive...
Här återfinns alla svenskdubbade avsnitt av serien.

https://archive.org/details/arthur-swedish

PatoskyeIII

Citat från: BPS skrivet 25 juli 2024 kl. 18:01:05Här återfinns alla svenskdubbade avsnitt av serien.

https://archive.org/details/arthur-swedish
Så bra, har de inte visat den på sju år så lär de ju inte göra det igen men många verkar vilja se den. 

Göran

Citat från: Göran skrivet  5 juni 2025 kl. 00:04:04Arthur där Leo Hallerstam började dubba huvudkaraktären 1999 och gjorde det sista gången 2010.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juni 2025 kl. 00:10:00Förutom det undantaget brukar man ju också överlag vilja undvika att låta killar/män som passerat målbrottet fortfarande spela pojkar, då det sällan upplevs helt naturligt.
Just i Arthur tycker jag han lyckas väldigt bra om man lyssnar på avsnitten dubbade 2010 så låter han i mina öron till och med yngre än avsnitten dubbade 2001-2004 kanske för att han var i målbrottet då så hade svårare att kontrollera rösten. 2010 låter han ju ljusare och därför yngre inte som han gjorde 1999 förstås men ändå fullt acceptabelt för karaktären.