Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Arthur

Startat av Henrik Karlsson, 11 augusti 2019 kl. 07:56:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

I dom tidigare böckerna var det en del människor.

Men i serien är det u stortsätt uteslutande djur.

Mest en kul triva jag vill dela :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 18 november 2023 kl. 09:22:26Ja, jag känner åtminstone ett par personer som spelat in ganska mycket från Barnkanalen - varav en av dom är samma person som lyckades gräva fram de norska julkalendrarna Jul i Svingen och Julkungen - så hoppet lever. :)

Jag har skickat ut förfrågning till några personer, men inte fått några svar än. Men jag håller er informerade om alla framsteg.
Aj, det där var smärtsamt för ögonen. :(

Desto större skäl till att en nog vill hitta en annan bildkälla att synka mot.
Jag har letat lite och i USA och Kanada verkar det inte finnas några säsong för utan bara DVD samlingar med teman.

I Storbritannien finns DVD utgåvor som kallar sig "The Complete ....... Series" men dessa verkar inte heller vara säsongsboxar utan även fast omslagen påstår det så förekommer det avsnitt från olika säsonger på dessa.

Lilla My

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 november 2023 kl. 22:17:46(Det är förstås möjligt att man rent experimentellt kan ha gjort animationer i 29,97 eller 30 fps, men det är i så fall undantagen som bekräftar regeln. Kanske vill man för något speciellt ändamål ha en animation som flyter exceptionellt mjukt.)
Lite off topic men detta fick mig att spontant tänka på den här scenen direkt - där de ökade frameraten under ca 20 sekunder för effektens skull. Det syns så tydligt om man vet vad man letar efter och så snyggt.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 23:03:13Avsnittet i sig tycker jag ser helt okej ut, men dubbcreditsen var verkligen inte lätt att läsa...
Det gick knappt att läsa men jag tror att ett av namnen är Christina Schollin men vad spelar hon här i en serie om barn?

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 18 november 2023 kl. 16:27:35Lite off topic men detta fick mig att spontant tänka på den här scenen direkt - där de ökade frameraten under ca 20 sekunder för effektens skull. Det syns så tydligt om man vet vad man letar efter och så snyggt.

Ville dom förmedla något speciellt med det ?

A

@Ovanliga dubbningar  Brukar dina kontakter spela in endast ljud utan bild?  ??? Eller vad är det som ska synkas?

gstone

Har aldrig gillat den här serien.

"Slice of Life " animerad serier är tråkiga :(

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 18 november 2023 kl. 23:35:42Har aldrig gillat den här serien.

"Slice of Life " animerad serier är tråkiga :(
Man kan väl tycka vad man vill om själva serierna men det är ju främst dubbningarna som bör bevaras.

Den här serien lär nog aldrig visas med svenskt tal igen då det har gått 6 år sedan sist...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 november 2023 kl. 23:43:23Man kan väl tycka vad man vill om själva serierna men det är ju främst dubbningarna som bör bevaras.

Den här serien lär nog aldrig visas med svenskt tal igen då det har gått 6 år sedan sist...
Hoppet är väl inte riktigt helt ute än, då det ju har hänt att SVT har gjort ganska långa uppehåll för att sedan köpa in serier på nytt, men jag håller med att det onekligen inte ser ljust ut efter sex års frånvaro...

Men 16 avsnitt av serien (4 x 4 avsnitt) har ju tydligen släppts på VHS av Nordisk Film, så frågan är om de bara licensierade just de avsnitten för dessa utgåvor eller om de köpt loss rättigheterna från SVT...? Råkar det vara Nordisk Film som äger rättigheterna idag finns det ju en chans att de kan använda dessa någon annanstans (DVD, streamingtjänster, o.s.v.), men är det SVT som äger rättigheterna minskar ju chansen att dubben kommer användas igen...
(Även om det finns undantag - Heidi har ju exempelvis funnits både på Netflix och Viaplay, och finns nu på TV4 Play/C More, trots att SVT äger rättigheterna)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 november 2023 kl. 01:38:02Men 16 avsnitt av serien (4 x 4 avsnitt) har ju tydligen släppts på VHS av Nordisk Film, så frågan är om de bara licensierade just de avsnitten för dessa utgåvor eller om de köpt loss rättigheterna från SVT...?
Det är åtta avsnitt om man ska vara noga

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 november 2023 kl. 05:49:08Det är åtta avsnitt om man ska vara noga
Jaså...? Jag utgick bara ifrån Svensk Mediedatabas beskrivning "Innehåller 4 avsnitt" på vart och ett av de fyra VHS-volymerna, då jag aldrig har sett dem i verkligheten...

Men då syftar alltså beskrivningen på delavsnitt och inte hela avsnitt, eller?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 november 2023 kl. 09:10:48Jaså...? Jag utgick bara ifrån Svensk Mediedatabas beskrivning "Innehåller 4 avsnitt" på vart och ett av de fyra VHS-volymerna, då jag aldrig har sett dem i verkligheten...

Men då syftar alltså beskrivningen på delavsnitt och inte hela avsnitt, eller?
Varje avsnitt består av två delavsnitt men på VHS har man även tagit med delavsnittens titlar på omslaget.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 16 november 2023 kl. 01:47:09Jag har dessvärre inget minne av att jag har spelat in Arthur, men om det gick samma dagar som Lantmusen och stadsmusen kan jag ha fått med avsnitt "på köpet" när jag spelade in det. Annars kan jag höra mig för med släkt och vänner om jag hittar någon som har serien. :)

Jag ska göra vad jag kan, och vad det lider är jag nästan säker (*) på att jag bör kunna få tag i åtminstone en del avsnitt - men jag har dessvärre inte tid att synka till bättre bildkälla, utan det får någon annan stå för i så fall. Jag vet inte vilka bildkällor som finns för den här serien, om det finns DVD-utgåvor att tillgå eller liknande, men det har du säkert bättre koll på än jag?

(*): Det ska inte tolkas som ett 100-procentigt löfte, utan en förhoppning utifrån min erfarenhet av somliga som jag känner.
Det beror på vilka avsnitt dina kontakter får fram men i alla fall några säsonger ska finnas att köpa genom Amazon i USA

Ovanliga dubbningar

Citat från: A skrivet 18 november 2023 kl. 19:34:01@Ovanliga dubbningar  Brukar dina kontakter spela in endast ljud utan bild?  ??? Eller vad är det som ska synkas?
Det beror på var jag eventuellt kan få tag i serien från. Närmare bestämt känner jag tre personer som brukar spela in mycket från SVT/Barnkanalen - en av dessa kan endast digitalisera ljud utan bild, en brukar kunna få till en hyfsad men inte jättebra bild och en brukar kunna erbjuda bra bild. Så ser en statistiskt på saken är det alltså 33% chans att serien måste synkas till en bättre bildkälla, 33% chans att den bör synkas till en bättre bildkälla och 33% chans att den inte behöver synkas (även om det kanske vore önskvärt ändå, då en ser på den hemska dubbelexponerade bilden som Anders visade upp härom dagen).

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 november 2023 kl. 22:08:23Det beror på vilka avsnitt dina kontakter får fram men i alla fall några säsonger ska finnas att köpa genom Amazon i USA
Mer än bara några, ser det ut som - när jag tittar hittar jag åt digitala köpvarianter på Amazon.com av säsong 1 - 9 och säsong 11 - 25, så allt utom säsong 10.

Frågan är väl då om det går att få ner material från Amazon utan skydd och sattyg? Det överstiger dessvärre mina kunskaper.

Steffan Rudvall

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 20 november 2023 kl. 11:57:09Det beror på var jag eventuellt kan få tag i serien från. Närmare bestämt känner jag tre personer som brukar spela in mycket från SVT/Barnkanalen - en av dessa kan endast digitalisera ljud utan bild, en brukar kunna få till en hyfsad men inte jättebra bild och en brukar kunna erbjuda bra bild. Så ser en statistiskt på saken är det alltså 33% chans att serien måste synkas till en bättre bildkälla, 33% chans att den bör synkas till en bättre bildkälla och 33% chans att den inte behöver synkas (även om det kanske vore önskvärt ändå, då en ser på den hemska dubbelexponerade bilden som Anders visade upp härom dagen).
Mer än bara några, ser det ut som - när jag tittar hittar jag åt digitala köpvarianter på Amazon.com av säsong 1 - 9 och säsong 11 - 25, så allt utom säsong 10.

Frågan är väl då om det går att få ner material från Amazon utan skydd och sattyg? Det överstiger dessvärre mina kunskaper.
Just säsong 10 har ju faktiskt dubbats så det kan bli ett problem beroende på vilka avsnitt du och dina kontakter kan få fram. Som jag har förstått det har säsong 1 - 3 dubbats sedan säsong 6 och till sist 9 & 10.