Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Brisby och NIMHs hemlighet (The Secret of NIMH, 1982)

Startat av Sailor Storm, 17 november 2004 kl. 08:57:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Will Siv och 2 gäster tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  9 juli 2023 kl. 18:58:05Jag fick veta en tid tillbaka att det som idag är Viaplay Group, i samband med den omfattande digitaliseringen som de flesta Tv-kanaler, gjorde i början på 2000-talet, så valde de att kassera stora delar av sitt analoga arkiv och då strök troligtvis de flesta dubbningar med. Idag finns det ingen där som vill känns vid att de ens har visat barnprogram.
Är den Norska dubben av Brisby förlorad då eller var det bara i Sverige detta hände?

Frågat min Norska kontakt och han hade inte dubben.
Informationen på Norska dub wikin har jag lagt in med hjälp av det som stod omnämnt i Daniels vhs digitalisering.

Jag tror att den Norska dubben är evigt förlorad om masterbandet blivit kasserat då jag vid det här laget tror att 95% av alla Norska inspelningsband som någonsin funnits blivit kasserade resten ligger nog och möglar i förråd.
Tror detta då typ inget som gått på Norsk tv betal tv bevarats, shit det är till och med svårt att hitta Norska reklamblock från Tv3 online😒.
Även Norge är duktiga på att slänga av det jag hört och enligt min Norska kompis så slänger norska second hand butiker också inspelningsband😧.
Men yes Svenska second är fan bedrövliga då typ allt de inte tror kan säljas slängs här och verkar vara detsamma i Norge😡.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  9 juli 2023 kl. 18:58:05Jag fick veta en tid tillbaka att det som idag är Viaplay Group, i samband med den omfattande digitaliseringen som de flesta Tv-kanaler, gjorde i början på 2000-talet, så valde de att kassera stora delar av sitt analoga arkiv och då strök troligtvis de flesta dubbningar med. Idag finns det ingen där som vill känns vid att de ens har visat barnprogram.
Då får man bara helt enkelt ta att dubba om barn program dom sände om dom någons släppa på streaming i Sverige  ;)

Vilka barn sände dom ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Jabberjaw

Förlåt om det redan har tagits upp, men vilken eventuell dubbning är det på denna VHS kassett?

https://smdb.kb.se/catalog/id/001377114

Anmärkning
Lev: GDC (Warner Home Video) 840203
Övrig titel
Brisby och NIMH:s hemlighet

Teknisk anm.
ca 79' VHS

Arkivnummer
F84-0179

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet  7 oktober 2025 kl. 15:24:59Förlåt om det redan har tagits upp, men vilken eventuell dubbning är det på denna VHS kassett?

https://smdb.kb.se/catalog/id/001377114
Den utgåvan är i textad originalversion. :)

Mig veterligen släpptes den första svenskdubbade utgåvan 1989, och alla dubbade VHS-utgåvor har Videobolagets dubb.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2025 kl. 15:29:54Den utgåvan är i textad originalversion. :)

Mig veterligen släpptes den första svenskdubbade utgåvan 1989, och alla dubbade VHS-utgåvor har Videobolagets dubb.
Aha typiskt, som jag misstänkte då. Har du kollat utgåvan på ett bibliotek för att vara helt säker?

Skrollar igenom gamla VHS på SMDB. Ibland så hittar man roliga titlar man inte kände till sedan innan. Så såg jag denna och var tvungen att fråga 

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet  7 oktober 2025 kl. 15:32:57Aha typiskt, som jag misstänkte då. Har du kollat utgåvan på ett bibliotek för att vara helt säker?
Ja, den där kollade jag upp för flera år sedan. :)

DingoPictures2005

Citat från: Jabberjaw skrivet  7 oktober 2025 kl. 15:32:57Aha typiskt, som jag misstänkte då. Har du kollat utgåvan på ett bibliotek för att vara helt säker?

Skrollar igenom gamla VHS på SMDB. Ibland så hittar man roliga titlar man inte kände till sedan innan. Så såg jag denna och var tvungen att fråga
Finns lite info om denna vhs'en här att läsa.
https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/brisby-och-nimhs-hemlighet--the-secret-of-nimh-swedish-voice-cast.html

Undertexten på bandet är översatt av Kersti Landfeldt.

Jabberjaw

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 oktober 2025 kl. 16:45:34Finns lite info om denna vhs'en här att läsa.
https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/brisby-och-nimhs-hemlighet--the-secret-of-nimh-swedish-voice-cast.html

Undertexten på bandet är översatt av Kersti Landfeldt.
Tack! Skall hålla utkik efter den Norska dubbningen från TV3. Har inte alls tänkt på det förrens jag läste i tråden.
Men mina förhoppningar är inte särskilt höga, då folk ifrån Danmark verkar gillat TV3 Skandinavia bra mycket bättre än den Norska befolkningen. Eller så hade Norge inte särskilt mycket hushåll som ens kunde abonnera på TV3 på 90-talet..?  :(

DingoPictures2005

Citat från: Jabberjaw skrivet  8 oktober 2025 kl. 16:15:55Tack! Skall hålla utkik efter den Norska dubbningen från TV3. Har inte alls tänkt på det förrens jag läste i tråden.
Men mina förhoppningar är inte särskilt höga, då folk ifrån Danmark verkar gillat TV3 Skandinavia bra mycket bättre än den Norska befolkningen. Eller så hade Norge inte särskilt mycket hushåll som ens kunde abonnera på TV3 på 90-talet..?  :(
Tack, har hållit ögonen öppna efter inspelningsband på Finn utan att hitta något riktigt speciellt.

I min upplevelse, så har ingen i Norge riktigt tagit vara på vhs filmer, förutom Eventyrhuset (sidan som säljer rips till orimliga priser du säkert hört om).
Är med i norsk dubb grupp, länk här och ingen i gruppen verkar ha något större intresse i att kartlägga äldre dubs som kom på vhs eller leta material.
Däribland så saknades Gordys och Fantasia's första relativt vanliga dubs helt från den norska dubb sidan innan jag undersökte band av filmerna.

Skickat endel vhs filmer från finn till en kontakt i Norge för att digitaliseras och kollas efter rollistor, men av ekonomiska skäl så har jag inte kunnat checka allt😅.