Hur är det då med rättigheterna till de norska och finska dubbningarna?
Jag
tror att FilmNet sände
Bonkers i textad originalversion i Norge, och jag vet med säkerhet att de gjorde det i Finland. Då eftertexterna på FilmNet bara angav "Svensk produktion" och "Dansk produktion" borde det innebära att de inte sände serien dubbad till norska. Jag kommer ihåg med säkerhet att den sändes textad i Finland, då jag kommer ihåg att jag brukade slå över till det finska ljudspåret på FilmNet för att höra originalversionen (då FilmNet inte hade något engelskt ljudspår, utan "bara" svenskt, norskt, danskt och finskt).
Den norska dubbningen borde således Disney äga rättigheterna till, om det nu finns någon norsk dubb.
Jag är faktiskt inte säker på om det finns någon finsk dubbning av serien, eller om den alltid varit i textad originalversion i Finland...? Jag vet inte om den sänts i Finland någon annanstans än på FilmNet, då jag inte lyckas hitta något om det.
Disney äger inte Marsupilami.
Disney äger visserligen inte rättigheterna till karaktären Marsupilami, men man kan väl förmoda att de
borde ha tecknat avtal med rättighetsinnehavaren om att få använda dem för
Raw Toonage - ett avtal som fortfarande borde gälla oavsett medium, så att Disney har rätt att släppa serien i sig (men förstås inte andra sammanhang där Marsupilami förekommer). Det vore ju korkat av Disney att skriva kontrakt om en karaktär/koncept som inte ger dem fria rättigheter att släppa den serien där de har fått tillstånd för karaktären - men det är väl bara Disney som kan veta med säkerhet hur kontrakten är formulerade...
Däremot har Raw Toonage utförts av KM Studio, Kirsten Saabye och Disney Character Voices, så den borde nog inte vara några större problem att streama på Disney+...
Dubbningsmässigt är det ett frågetecken med den serien, för även fast den svenska versionen av
Raw Toonage beställts av Disney och gått via Disney Character Voices International, så dubbade
inte KM Studio inslagen med
Bonkers - för dessa kortfilmer återanvände man Eurotrolls dubbning från FilmNet (då kortfilmerna med
Bonkers som ingick i
Raw Toonage även förekommit i sammansatta halvtimmesavsnitt av
Bonkers). Jag har faktiskt ingen aning huruvida Disney fortfarande innehar rätten till de
Bonkers-dubbningarna som förekom i
Raw Toonage, eller om de bara licensierade dessa för en begränsad tid...