Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Eriks Dubbningskollage

Startat av E, 31 augusti 2019 kl. 15:31:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 september 2019 kl. 06:55:39
Förbaskat tråkigt ställe med alla oseriösa annonser som man får på köpet

Har du inget bättre ställe att ladda upp bilder till?
Jag ser ingen annons när jag klickar på bilderna

Jag försökte göra det på andra ställen men det var krångligt, man ser ju i alla fall större format av bilderna när man klickar på dom

Anders M Olsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  8 september 2019 kl. 10:10:58
Jag ser ingen annons när jag klickar på bilderna

Jag försökte göra det på andra ställen men det var krångligt, man ser ju i alla fall större format av bilderna när man klickar på dom

Så här ser det ut när jag klickar på dina miniatyrbilder (här nerskalat till 50%):

"Realistic Game For Men"
"Game For Those Who Feel Lonely"
"Denna blandningen gör att fett försvinner blixtsnabbt"
"Do You Feel Lonely? Let Her Cure Your Heart"

Och det var ändå inte de allra värsta annonserna... Jag fick upp betydligt värre exempel tidigare, men annonserna varierar från gång till gång. En del gör mig nästan spyfärdig.

Många leverantörer av bredband tillhandahåller gratis webbutrymme om man har abonnemang hos dem. Kolla med din operatör. Annars finns det betaltjänster för någon eller några tior i månaden där man kan lägga upp vilka webbsidor och bilder man vill utan annonser.

E

Dan Bratt

Professor Utonium och Borgmästaren (Powerpuffpinglorna)
John (WALL-E)
Grizz (Bara Björnar)
Obi-Wan Kenobi (Star Wars: The Clone Wars)
Monstar Pound (Space Jam)
Professor Kalkyl (Tintin)
Wabuu (Dingo Pictures-filmerna)
Pappa George (Mary Poppins)
Green Lantern (Justice League)
Tiger (På andra sidan häcken)
Dr Benedict (Rasten: Uppdrag rädda sommarlovet)
Jimmy (Ed, Edd och Eddy)

Matilda Smedius

Michiko (Min granne Totoro)
Lola (Charlie och Lola)
Annie (Små Einsteins)
Jessica (Fullt hus 2)
Rose och Lilac (Barbie och Pegasus förtrollning)
Nya (Lego Ninjago Movie)
Voyd (Superhjältarna 2)
Brigitte Lindholm (Overwatch)
Lacey (Barbie och dom 12 dansande prinsessorna)
Emma (Jessie)
Milda Vilda (Lego-Filmen 2)
Kim Possible (Kim Possible 2019)
Stacie (Barbie och Diamantslottet)
Rosie (Pyjamasklubben)
Yam (Soy Luna)

Lizette Pålsson

Rowena (Pokémon - Zoroark: Illusionernas Mästare)
Tjejen med basker (En extremt långbent film)
Bryony (Arthur och julklappsrushen)
Askungen (Askungen 2 & 3)
Prinsessan Atta (Ett småkryps liv)
Jill (Joe - Jättegorillan)
Dixie (Micke och Molle 2)
Amanda (True Jackson)
Linda (Hotell Transsylvanien 2)
Helinor (Elias den lilla räddningsbåten)
Regine Le Haut (Ballerinan och Uppfinnaren)
Mamma Kusakabe (Min granne Totoro)
Fizz (Tweenies)
Mimmi Pigg
Fluttershy (My Little Pony: Friendship is Magic)
Rosita (Coco)
Sarina (Fullt hus igen)
Lagoona Blue (Monster High)
Trudy (Bee Movie)
Gabi (Rio 2)
Mandy (Grymma sagor med Billy och Mandy)
Layla Hamilton (Kaleido Star)
Mamma Tiger (Daniel Tigers kvarter)
Etta (Bondgården)
Christa (Ferngully)

Marie Richardson

Grus Mamma (Dumma Mej)
Sierskan (Kung Fu Panda 2)
Rektor Hardscrabble (Monsters University)
Miss Macintosh (Asterix & Obelix och Britterna)
Styvmodern (Berättelsen om Askungen)
Vita Häxan (Narnia)
Raksha (Djungelboken - Mowglis äventyr)
Kleopatra (Asterix & Obelix: Uppdrag Kleopatra)

Gustav Jonsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  8 september 2019 kl. 19:39:46
Dan Bratt

Professor Utonium och Borgmästaren (Powerpuffpinglorna)
John (WALL-E)
Grizz (Bara Björnar)
Obi-Wan Kenobi (Star Wars: The Clone Wars)
Monstar Pound (Space Jam)
Professor Kalkyl (Tintin)
Wabuu (Dingo Pictures-filmerna)
Pappa George (Mary Poppins)
Green Lantern (Justice League)
Tiger (På andra sidan häcken)
Dr Benedict (Rasten: Uppdrag rädda sommarlovet)
Jimmy (Ed, Edd och Eddy)

Dan har ju gjort mycket mer än så han var ju med i jätte många Sun Studio dubbningar.

Disneyfantasten

Lizette Pålsson var även Snövit, Alice, Törnrosa och Ariel i Hos Musse! (hon är ju, liksom Myrra Malmberg, en typisk Disney-Prinsess-röst)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 september 2019 kl. 20:00:37
Lizette Pålsson var även Snövit, Alice, Törnrosa och Ariel i Hos Musse! (hon är ju, liksom Myrra Malmberg, en typisk Disney-Prinsess-röst)

Men i dem rollerna i Hos Musse! Har hon ju bara några få repliker så då är det bättre att ta med henne som Askungen för där spelar hon ju henne i två filmer.

Btw så gör jag kanske ett dubbningskollage när jag får tid till att göra Elina Raeder med Heather från Total Drama Serien. Samt även Mikaela Tidermark som Lindsay från samma Tv-serie! XD  ;D :P :P

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 13 september 2019 kl. 00:31:02
Men i dem rollerna i Hos Musse! Har hon ju bara några få repliker så då är det bättre att ta med henne som Askungen för där spelar hon ju henne i två filmer.

Fast Lizette Pålsson spelat ju Askungen i många fler sammanhang än bara de två uppföljarna!  ;) (karaktären medverkade också i Hos Musse där hon hade repliker)

Hon spelar Askungen i följande utöver uppföljarna;
- samtliga Disney On Ice föreställningar (möjligen började hon redan 2000)
- PC-spelet Askungen Det Förtrollade Slottet 2000
- TV-serien Hos Musse (2001-2003) (samtliga avsnitt där karaktären har repliker)
- spelboken med Askungen (skulle gissa att den antagligen gavs ut ca 2003-2004, har visserligen inte spelat den själv, men man kan på goda grunder anta att Lizette Pålsson då var Askungens röst)
- DVD-filmen Prinsess-Sagor Volym 1 2005
- PC-spelet Disney Princess Enchanted Journey 2007
- en TV-reklam på Disney Junior med någon pysselhörna 2012
- ett pilotavsnittet ur TV-serien Sofia Den Första ca 2012-2013
- föreställningen Disney Live 2013
- långfilmen Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018
möjligen fler...

Dessutom så har hon också spelat Snövit i många år, i följande;
- samtliga Disney On Ice föreställningar (möjligen började hon redan 1998)
- TV-serien Hos Musse 2001-2003 (samtliga avsnitt där karaktären har repliker)
- uppföljaren Lejonkungen 3 Hakuna Matata 2004 (syns bland publiken i slutet och har en kort replik)
- DVD-filmen Prinsess-Sagor Volym 2 ca 2005-2006
- PC-spelet Disney Princess Enchanted Journey 2007
- ett avsnitt ur TV-serien Sofia Den Första 2014
möjligen fler...

Jag tycker dock inte om när man castar typiska Disney-Prinsess-röster som skurkar, för det är en skam för både skådespelarna och prinsessorna som de spelar (i Kim Possible, som jag rentav avskyr, så rollbesattes både Myrra Malmberg och Mimmi Sandén som Shego, dessutom fick jag idag veta att Lizette Pålsson var både Ballerinan och Uppfinnaren och Rio 2, sedan vet jag inte hur det ligger till med Sandra Caménisch, Molly Sandén och Domonique Pålsson Wiklund)

Jag ÄLSKAR Lizette Pålsson, Myrra Malmberg, Sandra Caménisch, Molly Sandén och Mimmi Sandén (på senare tid har jag också börjat tycka alltmer om Dominique Pålsson Wiklund, som både kommit högre i rang som Rapunzel och blivit en av mina Disney-Prinsess-röster), så därför tycker jag det är lite snålt att bara nämna henne som Askungen bara för att hon gjorde rollen i uppföljare när hon gjorde ett helt gäng Prinsessor i Hos Musse...

Jag är ju både stor Disney-fantast och stor Prinsess-fantast...

Om Askungen hade fått svensk dubbning 1991 så hade Lizette Pålsson kunnat vara rösten redan då...

Om man nu ska välja en typisk prinsess-röst som skurk så tror jag att Annika Herlitz hade lämpat sig bättre för skurk-roller... (även om Elsa inte alls är ond så är hon yttepyttelite antagonist i filmen)

Och varför återkom hon inte som Snövit i Röjar-Ralf Kraschar Internet, när hon återkom som Askungen, plus att Myrra Malmberg återkommit som både Ariel och Jasmine? Och varför ska Mulan byta röst för tredje gången? (Mikaela Tidermark var Mulans ersättare i både Disney Infinity och Sofia Den Första, men här är hon utbytt mot Anna Isbäck medan Mikaela istället gjorde Snövit, plus att Pålsson är mer lik Snövits originalröst och röstkaraktär än vad Mikaela är)

Man borde fråga regissören Daniel Sjöberg om vad som är orsaken till Snövits röstbyte och Mulans tredje röstbyte!

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 september 2019 kl. 09:18:57
Jag tycker dock inte om när man castar typiska Disney-Prinsess-röster som skurkar, för det är en skam för både skådespelarna och prinsessorna som de spelar ...

Tvärtom tror jag att det är en merit för en skådespelare att ha gjort både hjälteroller och skurkroller. Det är aldrig bra att fastna i ett fack och aldrig få vara annat än t.ex. prinsessa.

Dessutom har jag hört flera skådespelare säga i intervjuer att det är mycket roligare att göra skurkroller än hjälteroller. :)

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 september 2019 kl. 11:25:17
Tvärtom tror jag att det är en merit för en skådespelare att ha gjort både hjälteroller och skurkroller. Det är aldrig bra att fastna i ett fack och aldrig få vara annat än t.ex. prinsessa.

Dessutom har jag hört flera skådespelare säga i intervjuer att det är mycket roligare att göra skurkroller än hjälteroller. :)

Ja, självklart är världen full av skådespelare som kan vara både hjältar och skurkar!  ;) (ett mycket bra sådant exempel är Gunnar Ernblad som passar ypperligt som Dr Claw)

Anders Öjebo har också själv nämnt i Christian Hedlunds podcast att skurkar är mer komplexa...

Men de enda Prinsess-rösterna som jag personligen tror kan passa i skurk-roller ibland är Annika Herlitz, Sharon Dyall och Anna Norberg (visserligen är varken Esmeralda eller Jane prinsessor, men ni fattar poängen iallafall)

Ja, självklart är både Lizette Pålsson och Myrra Malmberg mycket bra i andra roller än enbart prinsessor... (Pålsson är exempelvis bra som Mimmi Pigg, Atta i Ett Småkryps Liv, Rosita i Coco, m.fl. likaväl som hennes prinsess-kolega Malmberg är bra som exempelvis Busan i Långbens Galna Gäng, Miss Birdwell i Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil, osv. )

Kan tillägga att jag skarpt gillar Malmberg som ännu en hjältinna som dock INTE är Disney, nämligen Kayley i Warner Bros filmen Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot, som jag på sätt och vis räknar som prinsessa trots att hon varken är en eller kommer från Disney (även som Lena, Jasmine, Megara och Ariel)... Kan även tillägga att Gunilla Backman och Helen Sjöholm, som ät utmärkta som Tummelisa respektive Anastasia...

Odette har i sina tre första filmer haft tre svenska röster; först Sofia Källgren (aka Belle i Skönheten och Odjuret), sedan Anki Albertsson* och sedan Charlotte Ardai Jennefors)

*Anki Albertsson är knappast den jag skulle tänka på som Odette, men hon är utmärkt i Herkules, Atlantis, Röjar-Ralf och Superhjältarna 2...

Sedan har Jasmine i TV-serien spelats av Maria Rydberg, som låter för gammal, för mörk och för hes för att kunna passa just den rollen, men som kan passa bra som både hjältar och skurkar... (hennes bästa roll enligt mig är utan tvekan Kiara)

Mikaela Tidermark och Anna Isbäck kommer jag aldrig att förknippa med just Disney-Prinsessor, men jag måste ändå säga att båda är helt okej som Mulan... (hennes enligt mig bästa roll är Silverdagg)

Molly Sandén, Amy Diamond Deasismont, Mimmi Sandén och Wiktoria Johansson förknippar jag allramest med Rapunzel, Merida, Anna och Vaiana, men de är även mycket bra som Vinterlilja (Molly Sandén), Elena (Amy Diamond Deasismont), Poppy och Smaragd (Mimmi Sandén), jag har hittills inte hört Wiktoria i fler roller ännu, men jag gör gärna det...

Jag tycker det är synd att inte Förtrollad blev dubbad, för då hade Lizette Pålsson passat ypperligt i titelrollen...

Sanna Nielsen har hittills nästan bara spelat Alice... (Alexandra Alm Nylén gjorde rollen i Disney On Ice Let's Celebrate 2013, och hon passade också ypperligt som Alice)

Det finns inte mycket att säga om Heléne Lundström (Pocahontas), Divina Sarkany (Mulan) och Pauline Kamusewu (Tiana), eftersom detta är de enda roller som de gjort...

Iallafall, jag brukar ha en speciell utnämnd "prinsess-grupp" med 20 stycken; Snövit, Askungen, Alice, Lena, Törnrosa, Eilonwy, Ariel, Belle, Jasmine, Pocahontas, Esmeralda, Megara, Mulan, Jane Porter, Tiana, Rapunzel, Merida, Anna, Elsa och Vaiana... (Giselle är nära på den gruppen för mig, likaså Tummelisa, Anastasia, Kayley och Odette, som dock inte alls kommer från Disney)

Men nu kommer vi lite off-topic, jag ser framemot fler kollage...  :)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 september 2019 kl. 23:54:42

Sanna Nielsen har hittills nästan bara spelat Alice... (Alexandra Alm Nylén gjorde rollen i Disney On Ice Let's Celebrate 2013, och hon passade också ypperligt som Alice)

Kunde inte låta bli här att nämna att jag ska faktiskt se henne senare idag på hennes premiär av sin nya show här i min hemstad.  ;D

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 14 september 2019 kl. 06:51:40
Kunde inte låta bli här att nämna att jag ska faktiskt se henne senare idag på hennes premiär av sin nya show här i min hemstad.  ;D

Vem av dem? (jag frågar för säkerhetens skull)

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 september 2019 kl. 07:59:32
Vem av dem? (jag frågar för säkerhetens skull)

Skulle gissa att han syftar på Sanna
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Elios

E

Anders Byström

Stor (Stor och Liten)
Homer (Simpsons: Filmen)
Salem (Sabrina Tonårshäxan)
Makunga (Madagaskar 2)
Ashton Carnaby (Atlantis 2: Milos Återkomst)
Bob (Lycka till Charlie)
Jean-Claude (Bumbibjörnarna) endast i 1 avsnitt
Redwolf (Action Man: Robot ATAK)
Jägaren (Savannens hjältar)
Bagheera (Djungelboken 2)
Lejon och Påfågel (Tinga Tinga Sagor)
Hajen (The Lego Batman Movie)
Hark Hanson (Nicke Nyfiken 2: Apa på rymmen)
Löjtnant Delcourt (Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet)
Ackar (Bionicle: Legenden återuppstår)
Yama (Big Hero 6)
Mr Johnson (Lek med mig i Sesam)
Gruffalon (Gruffalon)

Annelie Bhagavan

Sailor Moon (Sailor Moon)
Marie som vuxen (Paulie)
Clover (Totally Spies)
Jessie (Pokémon)
Luna (Nalle har ett stort blått hus)
Rosy (Balto)
Jane (Jetsons) Media-Dubbs version
Estelle och Beatrice (Stuart Little)
Po (Teletubbies)
April O Neil (Teenage Mutant Ninja Turtles) TV-Dubben
Odette (Ballerinan och Uppfinnaren)
Goldie Finger (James Bond Junior)
Cheetara (Thundercats)
Cream (Sonic X)
Krana (Elias)
Anna (Atlantis: Det försvunna riket)
Giraff och Leopard (Tinga Tinga Sagor)
Kvacki (Landet för längesedan) endast i uppföljarna
Lola (Brandy och Herr Morris)
Lois Lane (Superman the animated series)

Göran Berlander

Trumpkin (Narnia: Prins Caspian)
Kapten (Alvin och Gänget 3)
Bob (Babe - en gris kommer till stan)
Gnabberhault (Micke och Molle 2)
Tahu (Bionicle: Ljusets mask)
Ken (Bee Movie)
Bullerskaft (Shrek - Nu och för alltid)
Flugan (Toy Story 3)
Mr Incredible (Superhjältarna - Spelet)
Tommy (Sanningen om Rödluvan)
Onkel Berto (Coco)
Lukas (Gustaf)
Samurai Jack (Samurai Jack)
Omar (Elefantprinsessan)
Reilly (Boog och Elliot)
Fiskare Frej (Meckar-Micke)
Rektorn (Roy)
Greven (Vampyrskolan)
Grimble (Legenden om Ugglornas rike)
David Hasselhoff (Hopp)
Jack (Blixten och det magiska huset)
Ozone (Husdjurens hemliga liv)
Brandon (Pokémon)
Bucky (G-Force)
Igor Karkaroff (Harry Potter och den flammande bägaren)
Tex (Bilar)

Jan Åströn

Vargbossen (Kung Fu Panda 2)
Major Monogram (Phineas och Ferb)
Bad Bill (Rango)
Baloo (Djungelboken: Mowglis äventyr)
Hövding Storslägga (Asterix och Vikingarna)
Ivan (Nicke Nyfiken)
Junior (Kogänget)
Kung Miraz (Narnia: Prins Caspian)
Kapten Sabeltand (Kapten Sabeltand)
Köttslamsätaren (Stora Vänliga Jätten)
Drago Blödland (Draktränaren 2)
Underström (Den Lilla Sjöjungfrun 2: Havets Hemlighet)
Drake (Pingvinen och Lyckostenen)
Borka (Ronja Rövardotter)
Bud (Barnyard)
Ollie (Barbie och Pegasus förtrollning)
Tank (Surfs Up)
Kirk (Sanningen om Rödluvan)
Teddy (Ice Age 5)
Kago (Tarzan 2)
Spyan (Zuper-Zebran)
Rommel (Gustaf 2)
Bryan (Happy Feet 2)
Hathi (Djungelboken 2)
Louis (Prinsessan och Grodan)
Vlad (Horton)
Buse med krok (Trassel)
Farbror Machete (Spy Kids-filmerna)
Tobbe (Den fabulöst festliga farmen)
Ricky (Magnus och Myggan)

Kristian Ståhlgren

Fiffi (Boog och Elliot 2)
Hobie (Barbie som Rapunzel)
Nästan huvudlöse Nick (Harry Potter) dom 2 första filmerna
Glasögonsmurfen (Smurfarna 1 & 2)
Son Goku (Dragon Ball Z)
Rymdisarna (Toy Story 2)
Trip Murphy (Herbie: Fulltankad)
Tommy (Horton)
Cale (Titan A.E)
Ben (Monsters VS Aliens)
Robert Canler (Legenden om Tarzan)
Geronimo Stilton (Geronimo Stilton) endast i Säsong 3
Professor McPhee (Natt på Muséet-filmerna)
Gaspar Le Gecko (Brandy och Herr Morris)
Proteus (Sinbad: Legenden om de 7 haven)
Lou (Som Hund och Katt)
Red (Stuart Little)
C3-PO (Star Wars: The Clone Wars)
Frank (Ice Age)
Moas Pappa (Lassie 2015)
DJ (Looney Tunes: Back in Action)
Agent Hemlig (Pingvinerna från Madagaskar)

Torsten Wahlund

Producenten (101 Dalmatiner 2: Tuffs äventyr i London)
Sandras Pappa (Sune och hans värld)
Pappa Gris (Greta Gris) delar på rollen med Tommy Nilsson
Frith (Den Långa Flykten 1999)
Professor Dumbledore (Harry Potter)
Cecil Fredericks (Natt på Muséet 1 & 3)
Talun (Snow Buddies)
Fernys Pappa (Piggleys Winks äventyr)
Rothbart (Svanprinsessan)
VD:n (Familjen Robinson)
Pappsen (Frost)
Kerchak (Tarzan)
Den magiska grottan (Aladdin)
Francis och DeSoto (Oliver och Gänget) 1989-års dubbning
Morfar (Spy Kids 2 & 3)
Sidorak (Bionicle 3: Nät av skuggor)
Max (Tweenies)
Rick Dicker (Superhjältarna)
Den maskerade gestalten (Scooby-Doo 2: Monstren är lösa)
Papi (Kronks nya stil)
Zeus (Hos Musse)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 september 2019 kl. 08:09:11
De enda karaktärer ur "Jake och Piraterna i Landet Ingenstans" som jag kommer att ta med är Kapten Krok, Herr Smee, Peter Pan och Lena, eftersom det är de enda karaktärerna från Walt Disneys originalklassiker som medverkar där...

Jag tror jag hoppar över Lena här, eftersom Alice Sjöberg Brise också spelar Izzy i den serien som har en större roll och jag inte gillar Alice alls i rollen som Lena... (men till exempel Fuli ur Lejonvakten, Bonnie ur Toy Story 3, Vivian ur Sofia Den Första, osv. kommer utan tvekan att vara med i hennes kollage)

Jag har inte påbörjat kollagen ännu, men jag tar gärna hjälp med kommande kollage om röstidentifieringar, och dylikt...  :) (när jag är färdig kommer jag att visa för mina arbetskollegor och jag kommer även att göra beskrivningar i kollagen)

Som ni säkert med så kommer jag medvetet att hoppa över karaktärer ur Simpsons av den enkla anledningen att jag inte alls tycker att Simpsons passar på svenska!  ;)