Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Framtiden för fysiska medier (DVD/Blu-Ray)

Startat av Henrik Karlsson, 19 januari 2020 kl. 18:39:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2024 kl. 11:31:12Jag hoppas verkligen att det stämmer det som Blockbuster säger (*), och att detsamma även gäller övriga betaltjänster. Men Lillefots exempel i den här tråden, där flera hundra filmer försvann över en natt för betalande kunder utan ersättning, visar ju att det finns risker; så det ska man inte bortse från.

(*): Jag menar givetvis inte att Blockbuster avsiktligt skulle ljuga för dig, men på de flesta företag är kundtjänstpersonal inte tekniskt utbildade eller inblandade i själva de tekniska lösningarna, varför besked från kundtjänst inte alltid överensstämmer med verkligheten till 100%.

Men anser du att de riskerna är acceptabla för dig, och att du föredrar digitala köp, så kommer jag självklart inte att försöka övertala dig - det är helt upp till dig att väga fördelarna mot nackdelarna och ta hänsyn till de risker som bevisligen finns.

Själv skulle jag aldrig ämna till att köpa en film digitalt så länge man har alternativ, utan bara om den inte släpps fysiskt (vilket ju tyvärr händer relativt ofta nuförtiden); men det är helt upp till var och en att ta ställning till om man anser att riskerna är acceptabla.

Att Apple skulle gå i konkurs den närmaste tiden förefaller som sagt osannolikt, men SF Anytime och framförallt Viaplay känns inte riktigt lika säkert - i synnerhet Viaplay har ju haft enorma ekonomiska problem, och hade kanske redan gått i konkurs om inte franska Canal+ nyligen hade gått in som ny majoritetsägare. De akuta kortsiktiga riskerna är kanske över nu, men att höja priserna och samtidigt försämra utbudet är knappast något vinnande koncept, så man kan inte vara säker på att det kommer förbli så...
(Viaplay känns ju mer riskabel än övriga tjänster, i och med att samma tjänst både innehåller en abonnemangsbaserad streamingtjänst och en butik för digitala hyr- och köpfilmer - så går företaget i konkurs kommer förstås båda delarna att försvinna)
Ja, jag håller fullständigt med dig.

Och du tar upp en viktig poäng med att man vid digitala köp heller inte kan vara 100% säker på att en film man köpt kommer förbli likadan som när man köper den - även om det förmodligen är sällsynt, så är det ju möjligt att en dubbning kommer bytas ut eller att scener censureras/redigeras om efter klagomål eller stämningar. Det har ju hänt att exempelvis Netflix har redigerat om serier efter klagomål, så detsamma kan åtminstone teoretiskt sett hända även vid digitala köp; då det ju för merparten av tjänsterna fungerar likadant med att filmen man köpt streamas över nätet.

Men minst lika viktigt tycker jag är att digitala köp inte har något som helst andrahandsvärde - om du tröttnar på en film kan du aldrig ge bort eller sälja den till någon annan, utan är fast med den för evigt. Så de pengarna du lagt ut kan du aldrig få igen. Om du äger filmen fysiskt kan du sälja eller ge bort den om du inte vill se den mer, så kan du kanske få in en del av pengarna du lagt på filmen; eller åtminstone låta någon annan glädjas åt den om du inte tänker se filmen mer.
Daniel har du koll på om det har blivit en ökning av försäljning av DVD och Blu-Ray från affärer, andrahandsaffärer osv? Frågar bara för att Disney verkar tydligen inte bara lämnat Region 4 av marknaden för fysisk media utan dom är på väg att lämna alla andra regioner förutom Region 1 vilket är USA/Canada osv.

Simon Axelsson

Nu är det visserligen över två månader kvar till dess, men enligt bilder och produktinformation kommer den nordiska Blu-Ray-utgåvan av The Holdovers inte att innehålla textning på något språk utöver engelska. 
The Holdovers (Blu-ray)
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet  1 mars 2024 kl. 23:07:06Nu är det visserligen över två månader kvar till dess, men enligt bilder och produktinformation kommer den nordiska Blu-Ray-utgåvan av The Holdovers inte att innehålla textning på något språk utöver engelska.
The Holdovers (Blu-ray)
Vi får verkligen hoppas att det står fel, för det låter ju fullständigt horribelt om en svensk Blu-Ray-utgåva inte kommer innehålla svensk text...?! :o

Visst har det hänt i undantagsfall för enstaka TV-serier (åtminstone nyare säsonger av NCIS), men i övrigt brukar man väl kunna förutsätta att svenska utgåvor har svensk text - och varför skulle man lägga ned tid på att designa nordiska omslag annars...?

Och en Oscarsnominerad film som The Holdovers borde ju verkligen släppas på Blu-Ray med nordisk text - jag hoppas att den gör det också, då jag tvingades hoppa över att se filmen på bio, då det var så många filmer under de fåtal veckor som filmen gick i Skellefteå...

Tillägg: Tyvärr är det tydligen inget misstag, trots allt - jag ser nu att Ginza skriver "OBS: SF släpper denna film enbart på Blu-ray med Engelsk text!"... :'(
https://www.ginza.se/product/the-holdovers-ej-svensk-text-/17914/
(Och alltså ingen DVD-utgåva alls heller; helt obegripligt...)

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2024 kl. 02:44:10(Och alltså ingen DVD-utgåva alls heller; helt obegripligt...)
Det är i alla fall mycket bättre än om det hade varit tvärtom ingen Bluray. Varför ska de ge ut ett sämre format när de vet att det är mestadels film samlare som köper?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2024 kl. 02:44:10Tillägg: Tyvärr är det tydligen inget misstag, trots allt - jag ser nu att Ginza skriver "OBS: SF släpper denna film enbart på Blu-ray med Engelsk text!"... :'(
https://www.ginza.se/product/the-holdovers-ej-svensk-text-/17914/
(Och alltså ingen DVD-utgåva alls heller; helt obegripligt...)
De arbetar tydligen hårt på att slå sista spiken i kistan för fysiska format... :(

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 mars 2024 kl. 07:45:58De arbetar tydligen hårt på att slå sista spiken i kistan för fysiska format... :(
Dom är inte det enda som gör det, det är hela industrin som är på samma nivå, dom vill alla göra sig av med fysisk media vilket är dåligt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 mars 2024 kl. 07:45:58De arbetar tydligen hårt på att slå sista spiken i kistan för fysiska format... :(
Ja, helt obegripligt hur man tänker när man verkligen ger ut en svensk Blu-Ray-utgåva utan svensk text... Jag antar att det är någon utländsk utgåva de ger ut orörd, men varför då lägga ner tid på att göra svenska omslag...?

Citat från: A skrivet  2 mars 2024 kl. 05:23:22Det är i alla fall mycket bättre än om det hade varit tvärtom ingen Bluray. Varför ska de ge ut ett sämre format när de vet att det är mestadels film samlare som köper?
Min kommentar om "helt obegripligt" syftade inte på avsaknaden av DVD, utan på att det inte heller kommer släppas någon svensk DVD-utgåva med svensk text; i vilket fall det hade varit aningen mer förståeligt om Blu-Ray-utgåvan saknar text.

Men hur sjutton tänker egentligen SF Studios när de kommer ge ut en Oscarsnominerad storfilm endast på Blu-Ray, och där helt utan nordiska textspår och med endast engelskt tal och text...?! Det är ju trots allt en svensk distributör det handlar om, och Svensk Filmindustri är ju ett så svenskt företag det bara kan bli...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2024 kl. 09:59:26Ja, helt obegripligt hur man tänker när man verkligen ger ut en svensk Blu-Ray-utgåva utan svensk text... Jag antar att det är någon utländsk utgåva de ger ut orörd, men varför då lägga ner tid på att göra svenska omslag...?
Min kommentar om "helt obegripligt" syftade inte på avsaknaden av DVD, utan på att det inte heller kommer släppas någon svensk DVD-utgåva med svensk text; i vilket fall det hade varit aningen mer förståeligt om Blu-Ray-utgåvan saknar text.

Men hur sjutton tänker egentligen SF Studios när de kommer ge ut en Oscarsnominerad storfilm endast på Blu-Ray, och där helt utan nordiska textspår och med endast engelskt tal och text...?! Det är ju trots allt en svensk distributör det handlar om, och Svensk Filmindustri är ju ett så svenskt företag det bara kan bli...
Frågan är varför? Betyder det här att fysisk media är i praktisktaget en del av det förflutna? Alltså att inget nytt kommer ut igen? Vad händer om fysisk media får liv igen som Vinyl? Vinyl är populärt igen och dom produktion har gått upp.... Kommer det hända med DVD och Blu-Ray?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2024 kl. 09:59:26Men hur sjutton tänker egentligen SF Studios när de kommer ge ut en Oscarsnominerad storfilm endast på Blu-Ray, och där helt utan nordiska textspår och med endast engelskt tal och text...?! Det är ju trots allt en svensk distributör det handlar om, och Svensk Filmindustri är ju ett så svenskt företag det bara kan bli...
SF Studios är ju visserligen en svensk disturbitör men det handlar säkerligen om fysisk distribution det är nog Universal som står för själva innehållet.

MOA

Fysisk media måste bevaras, för 6 år sedan tittade jag på skivor när internet försvann

Scoobydoofan1

Citat från: MOA skrivet  2 mars 2024 kl. 23:35:39Fysisk media måste bevaras, för 6 år sedan tittade jag på skivor när internet försvann
Det kommer vara svårare när alla företag, vare sig det gäller spel, filmer och tv serier och musik, alla är emot fysisk media för att man inte bara behåller det man köper 1 gång men dom kan inte tvinga en att abonnera till dom per månad, istället för att köpa 1 gång och ha det på bokhyllan så vill dom ha en viss summa från köparna varje månad, kan du föreställa dig hur mycket det kommer tas ut ur plånboken per år? Inte bara det utan per år så kommer det bli ännu dyrare och kostnaderna för tjänsten kommer att öka med tiden, ingen poäng med streamingtjänster osv, samma sak för digitala köp, men poängen är också att dom ska ta kål på andrahandsmarknaden, alltså ingen återförsäljning av det du köper från dom företagen, dom tjänar inga extrapengar på det för att det är inte lönsamt för dom. Det är anledningen till varför mediaföretagen, spelföretagen och musikföretagen vill bli av med fysisk media, är dock osäker om böcker men kanske det är på gång.

Jonas9881

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 mars 2024 kl. 07:02:46Det kommer vara svårare när alla företag, vare sig det gäller spel, filmer och tv serier och musik, alla är emot fysisk media för att man inte bara behåller det man köper 1 gång men dom kan inte tvinga en att abonnera till dom per månad, istället för att köpa 1 gång och ha det på bokhyllan så vill dom ha en viss summa från köparna varje månad, kan du föreställa dig hur mycket det kommer tas ut ur plånboken per år? Inte bara det utan per år så kommer det bli ännu dyrare och kostnaderna för tjänsten kommer att öka med tiden, ingen poäng med streamingtjänster osv, samma sak för digitala köp, men poängen är också att dom ska ta kål på andrahandsmarknaden, alltså ingen återförsäljning av det du köper från dom företagen, dom tjänar inga extrapengar på det för att det är inte lönsamt för dom. Det är anledningen till varför mediaföretagen, spelföretagen och musikföretagen vill bli av med fysisk media, är dock osäker om böcker men kanske det är på gång.
Det har jag upptäckt då jag fick med God of War: Ragnarök med i Ps5 när jag köpte den.

Och trodde 100% att det skulle vara fysiskt spel men sedan bara en kod man fick trycka in för att köpa det, och redan där kan dom ju ta bort spelet utan att jag kan göra något jämfört med om man har spelet fysiskt så kan dom bestämma att ta bort spelet men då har jag fortfarande kvar det, finns ju egentligen fysiskt men väldigt dyrt.

Isåfall skulle det ju vara bättre att köpa PS5 separat billigare utan spel och sedan köpa spelet fysiskt, men trodde självklart att spelet följde med fysiskt men tydligen inte som är väldigt synd.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Scoobydoofan1

Citat från: Jonas9881 skrivet  3 mars 2024 kl. 08:46:26Det har jag upptäckt då jag fick med God of War: Ragnarök med i Ps5 när jag köpte den.

Och trodde 100% att det skulle vara fysiskt spel men sedan bara en kod man fick trycka in för att köpa det, och redan där kan dom ju ta bort spelet utan att jag kan göra något jämfört med om man har spelet fysiskt så kan dom bestämma att ta bort spelet men då har jag fortfarande kvar det, finns ju egentligen fysiskt men väldigt dyrt.

Isåfall skulle det ju vara bättre att köpa PS5 separat billigare utan spel och sedan köpa spelet fysiskt, men trodde självklart att spelet följde med fysiskt men tydligen inte som är väldigt synd.
Det är ett röd flagga med tanken på att du inte kan sälja spelet heller, det finns ingen andrahandsförsäljning, du har den inte fysisk heller, ingen CD skiva som innehåller spelet, utan den var med Playstation 5 när du köpte den, du äger inte det spelet, utan du hyr den för livet, eller tills Terms of Conditions ändras hos Sony, att du ens köpte Playstation 5 med det här spelet betyder att du har till en viss punkt vänd ryggen mot fysisk media, beroende på hur många spel du har från tidigare spelkonsoller osv. Påpekar bara, det är samma sak med andra som gör samma sak när dom köper från Itunes eller Amazon Prime osv. Det är inte lönsamt med att köpa digitalt, det är bara bortkastade pengar, du kan inte få dina pengar eller en del av det du köpte spelet för tillbaka, det är kopplad till ditt konto och det betyder att det inte går att sälja igen.

Jonas9881

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 mars 2024 kl. 08:53:43Det är ett röd flagga med tanken på att du inte kan sälja spelet heller, det finns ingen andrahandsalu, du har den inte fysisk heller, ingen CD skiva som innehåller spelet, utan den var med Playstation 5 när du köpte den, du äger inte det spelet, utan du hyr den för livet, eller tills Terms of Conditions ändras hos Sony, att du ens köpte Playstation 5 med det här spelet betyder att du har till en viss punkt vänd ryggen mot fysisk media, beroende på hur många spel du har från tidigare spelkonsoller osv. Påpekar bara, det är samma sak med andra som gör samma sak när dom köper från Itunes eller Amazon Prime osv. Det är inte lönsamt med att köpa digitalt, det är bara bortkastade pengar osv.
Som sagt visste jag ju inte att det har digitalt köp, och jag har absolut inte vänt ryggen då jag tycker det är viktigt och bra att ha fysiskt media. Har aldrig köpt mina TV-spel tidigare då jag har fått mina PS2-spel, men är det värt att betala 600 kronor när man redan har spelat spelet? Tycker inte det, men har Dirt 5 i fysiskt form och om jag ska köpa fler spel så är det enbart fysiskt form, så är absolut inte emot fysiska spel.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Scoobydoofan1

Citat från: Jonas9881 skrivet  3 mars 2024 kl. 08:58:32Som sagt visste jag ju inte att det har digitalt köp, och jag har absolut inte vänt ryggen då jag tycker det är viktigt och bra att ha fysiskt media. Har aldrig köpt mina TV-spel tidigare då jag har fått mina PS2-spel, men är det värt att betala 600 kronor när man redan har spelat spelet? Tycker inte det, men har Dirt 5 i fysiskt form och om jag ska köpa fler spel så är det enbart fysiskt form, så är absolut inte emot fysiska spel.
Menar inte att du har vänt ryggen helt och hållet, bara i den här situationen, och att du inte viste om det heller gör inget, skyller inte på dig, drar bara up spelet som exemplar. Det är helt konstigt att det blev så här med spelet, har Playstation 5 ens DVD porten?