Jag har nu kollat mitt ex av DVD-boxen från 2006, som finska Data-Mate gav ut via Pan-Vision, och mycket riktigt verkar det även på mitt exemplar saknas cirka 6 minuter av "Örat". Jag har inte reagerat över det förut, i och med att sluttexterna finns med som de ska, men det ser onekligen ganska rumphugget ut då avsnittet slutar just innan slutet av "tillbakablicken" från stenåldern - där verkar man ha snabbt tonat ned till svart (som saknas i originalet) och fortsätter med eftertexterna; medan den franska originalversionen pågår i ytterligare ungefär 6 minuter från tidpunkten där det svenska avsnittet slutar på DVD.

På DVD klockar det här avsnittet in på 20 minuter 18 sekunder, medan alla andra avsnitt på DVD-boxen är på ungefär 25 - 26 minuter.
Mycket märkligt... I och med att eftertexterna finns med och en snabb uttoning sker just innan sluttexterna verkar det ju som att det skulle vara avsiktligt, men jag förstår inte varför man skulle vilja ta bort resten - är det något i det återstående partiet som ansågs olämpligt och som man velat censurera bort...? Jag ser inget uppenbart utifrån det franska originalavsnittet på YouTube, men då jag inte förstår ett ord franska kan jag inte göra någon rättvis bedömning.
Jag har tyvärr inte tillgång till VHS-utgåvan med det här avsnittet, men jag kan kolla upp saken via Kungliga Bibliotekets studiekopior nästa gång jag ska till biblioteket, så kan jag ta reda på hur både VHS-utgåvan och TV-sändningarna ser ut av det här avsnittet.