Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 15 juli 2020 kl. 01:52:07
Frågan är om partiet äns är för socialdemokrater nu för tiden för partiet verkar inte vara så längre. Tydligen så verkar dom bara vara karriärpolitiker och bara för pengarnas skull, som om dom inte var det från början.

Stämmer låten Vända Kappan Efter Vinden av Grotesco då menar ni?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Är alla här höger extremister ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 15 juli 2020 kl. 12:12:06

Det har nog inget med det att göra. Menar du att alla som inte tycker att Löfven hanterat situation på ett bra sätt är höger extremister?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 15 juli 2020 kl. 12:21:42
Det har nog inget med det att göra. Menar du att alla som inte tycker att Löfven hanterat situation på ett bra sätt är höger extremister?
JA

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 15 juli 2020 kl. 12:12:06

Jag begriper mig inte på dig alls. Du yttrar sig ofta med åsikter som en högerextrem själv men du supportar Stefan Löfven? wat even

E

Citat från: Lilla My skrivet 15 juli 2020 kl. 12:35:51
Jag begriper mig inte på dig alls. Du yttrar sig ofta med åsikter som en högerextrem själv men du supportar Stefan Löfven? wat even
Han vet nog inte själv vad han snackar om utan bara antar ;)

gstone

Sabelöga

Citat från: gstone skrivet 15 juli 2020 kl. 16:19:32
Jag är inte dum :'(
Du beter dej som det ibland så ta inte illa upp om folk antar det.
Houba !

gstone

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 15 juli 2020 kl. 19:06:27
Du beter dej som det ibland så ta inte illa upp om folk antar det.

Jag tar ändå illa upp >:(

Sabelöga

Citat från: gstone skrivet 15 juli 2020 kl. 20:38:13
Jag tar ändå illa upp >:(
Tja, vi tar illa upp av dina rasistiska utfall så då är vi väll kvitt antar jag
Houba !

gstone

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 15 juli 2020 kl. 21:03:29
Tja, vi tar illa upp av dina rasistiska utfall så då är vi väll kvitt antar jag
Förlåt :-[

Daniel Hofverberg

Jag har ingenting emot Stefan Löfven, och han verkar absolut kompetent. Däremot är han ju milt uttryckt inte mycket till retoriker, och är inte särskilt vältalig av sig, vilket ibland kan ligga honom i fatet...

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 juli 2020 kl. 19:57:05
Tycker att det här börjar bli jobbigt, varför stängde inte Sverige som grannländerna tidigare innan covid 19 hade ökat så mycket? Vad tycker ni andra om det här?
Ingen kan ju veta vilken taktik som är bäst, men personligen tycker jag att den allra största delen av Sveriges taktik har varit klok och sund. Detta av den enkla anledningen att de flesta åtgärder är hållbara över en lång tid, om så skulle behövas. Trots allt tror ju många experter att det här kan hålla i sig i åratal, och det är inte besvärligt att hålla avstånd på affärer eller att placera bord på restauranger med minst en meters avstånd - men att däremot mer eller mindre stänga ett helt land (och bl.a. stänga restauranger, caféer och mycket annat) är omöjligt att kunna upprätthålla mer än en kortare period, då hela landets ekonomi tar stryk alldeles för mycket. Även att hålla gränser stängda (eller ha karantänsregler, som exempelvis Norge har) är inte heller möjligt mer än en kortare period, eftersom det utesluter i stort sett alla turister, och därmed också slår väldigt hårt mot landets ekonomi.

Det märks ju också genom att de flesta länder som helt stängt ner nu har börjat öppna upp det mesta, och de flesta länders taktik just nu är relativt lik den Sverige haft hela tiden.

Det enda jag tycker är dåligt skött i Sverige är besattheten vid att hålla fast vid förbudet mot fler än 50 personer vid offentliga sammankomster, vilket kanske var nödvändigt under den mest akuta fasen men som vid det här laget borde ha kunnat öppnas upp till rimligare gränser. Framförallt blir det så orättvist genom vad lagen faktiskt klassar som offentliga sammankomster, så att man inte får vara fler än 50 personer vid exempelvis biografer, teatrar, konserter, publik vid olika evenemang (bl.a. sporter) eller nöjesfält; medan man däremot får vara hur mycket folk som helst på butiker, köpcentrum, restauranger, caféer, barer och t.o.m. djurparker.

Då gränsen på 50 personer styrs av vad som lagen klassar som offentliga sammankomster (oavsett vilken yta det handlar om), så får det alltså vara lika mycket folk (50 personer) vare sig det rör sig om en pytteliten konsertlokal eller en gigantisk park eller nöjesfältsområde på flera hektar; vilket ju slår väldigt fel. :( Logiskt sett borde det viktiga vara att kunna hålla avstånd, hellre än att stirra sig blint på ett exakt antal personer. Nu förstår jag också att det förstås inte är praktiskt möjligt med individuella regler för varje enskild verksamhet, men det minsta man kan begära är väl ändå att sätta olika gränser på folksamlingar om det är utomhus eller inomhus (då det förstås är mycket mindre smittrisk utomhus).

Det stora problemet i Sverige, med all säkerhet den främsta orsaken till att våra dödstal blivit så pass (relativt sett) höga, är utan tvekan att vår äldrevård (äldreboenden och hemtjänst) varit kraftigt underbemannat, underfinansierat och dåligt skött i flera decennier (egentligen ända sedan 1990-talet) - något som varit allmänt känt väldigt länge, men som inga politiker (oavsett parti) velat göra något åt, och som bara blivit mer akut och uppenbart i och med den här krisen. Men det har ju inget att göra med vår strategi kring coronaviruset, och förmodligen hade inga åtgärder hjälpt mot det problemet, i och med att det tar lång tid att bygga upp något som varit dåligt skött i decennier.

Sen var det ju heller ingen lysande idé att vi gjort oss av med hela vårt beredskapslager med skyddsutrustning och mycket annat för många år sedan, men lätt att vara efterklok... Även det har ju alla politiska partier varit inblandad i, så det är lika mycket allas fel (om man så vill). Plus då att många landsting/regioner i Sverige bara haft ett minimalt lager med skyddsutrustning, medicin och annat, för att istället köpa in kontinuerligt från utlandet - vilket var en smart taktik så länge det fungerade, men som ju blev allt annat än lyckat när det inte längre gick att få tag i allt nödvändigt genom stängda gränser och internationell brist på skyddsutrustning...

Elios

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 juli 2020 kl. 12:24:54
Båda av dom är hönshjärnor, särskilt löven.

Jag håller med han är en jävla hycklare.  >:(

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 juli 2020 kl. 02:18:47
Jag håller med dig om dom bitarna, men hut Sverige reagerade med den biten är ju det som irriterar mig, det finns andra länder som har färre sjuka och färre döda jämför med sverige, i Uruguay så har dom lyckats med att förhindra masspridning och dom stängde ner innan det blev kaos där. Sverige har gjort tvärtemot och låtit landet vara öppet och resultaten är inne, drygt 6000 döda, 75 000 och över sjuke och masspridning forsätter att öka med en snabb takt.

Med tanken på hur granländerna har gjort och andra länder som garn lyckats förhindra masspridning och ökat dödsfall på grund av coronavirus så kunde Sverige ha gjort samma sak och förhindra tragedin som är 6000 döda, med tanken på att det är liv som har gott bort som inte kommer tillbaka, det finns inget väg tillbaka från att ha gott bort.

Jag menar inte att låta negativ Daniel, jag bara påpekar att Sverige kunde ha gjort bättre och förhindra loss av liv på äldreboende och andra som har gott bort, minska det med en stor mängd. Hela den hör situationen är tragisk.
Det är väldigt problematiskt att jämföra dödstal mellan olika länder, i och med att alla länder räknar dödstal på olika sätt. Vissa länder (bl.a. Italien och Spanien) räknar ju endast med personer som dött på sjukhus, så att de som dött på äldreboenden eller i hemmen aldrig kommer med i statistiken, o.s.v.; plus att olika länder också räknar olika om vad som klassas som dödsfall till följd av Covid-19.

I Sverige räknar vi i dödstalen personer som blivit bekräftat smittade med Covid-19 och därefter dör; oavsett om personerna dött på grund av viruset eller av någon helt annan orsak. Med andra ord om man exempelvis bekräftas smittad men får milda symptom, för att tre veckor senare dö i en bilolycka, så räknas det ändå med i statistiken som ett dödsfall; vilket förmodligen är åtminstone en bidragande orsak till våra höga dödstal. Det är med andra ord inte alls säkert att alla personer som dött med Covid-19 i Sverige dött p.g.a. viruset, utan en del av dessa dog sannolikt av andra orsaker och lär ha dött i vilket fall som helst.

Jag betvivlar inte att det effektivt går att tillfälligt få ner dödstal och smittspridning om man stänger ner allting - tvärtom är det säkert väldigt effektivt på kort sikt - men frågan är ju bara vad som händer när man öppnar upp allt igen...? Om nu det här kommer hålla i sig i åratal, som många experter tror, så blir det ju 100% omöjligt att kunna hålla ett helt land nedstängt så länge; då hela landets ekonomi kollapsar långt före det. Det har ju redan nu visat sig att flera länder som haft brutala nedstängningar av det mesta har fått kraftigt ökad smittspridning i vissa regioner, och det är ju långt ifrån problemfritt att börja gång på gång stänga ned verksamheter som har fått öppna bara för att smittspridningen ökar igen.

Om det då blir en andra våg till hösten, så blir det ju sju resor värre; och det går inte att börja stänga ned och öppna upp skolor, restauranger, caféer, o.s.v. i flera olika omgångar. Trots allt finns ju det ju allmän smittspridning i nästan varenda land i världen (okej, inte Antarktis, men i nästan alla andra länder), varför det förmodligen bara är en tidsfråga innan smitta kommer tillbaka även till de länder som har lyckats väl med att nästan helt få bort smittan.

Om det visar sig att det faktiskt inte blir någon andra våg, utan att viruset dör ut under sommaren för att inte komma tillbaka, då medger jag att Sveriges taktik varit felaktig och det hade varit bättre att stänga ned allt. Men de flesta forskare tror ju inte på den teorin, och i så fall gör det nog ingen skillnad vilken taktik man tar till, då allmän smittspridning ändå kommer tillbaka förr eller senare i alla fall.

Det går som sagt inte stänga ned ett helt land mer än under korta perioder, då landets ekonomi tar för mycket stryk annars; så blir det en kraftigare andra våg till hösten lär exempelvis Italien, Frankrike och Spanien knappast ha råd att stänga ned hela landet på nytt - och våra grannländer här heller inte kunna börja stänga skolor och restauranger på nytt i omgångar.

Visserligen tror ju somliga läkemedelstillverkare att det ska finnas vaccin tillgängligt redan före årsskiftet, men jag är skeptisk till att det skulle vara möjligt - och även om det skulle stämma, så lär det ju inte gå på nolltid innan man hunnit framställa och distribuera tillräckligt mycket vaccin för att vaccinera hela jordens befolkning; och förmodligen lär inte Sverige prioriteras allra högst... Således är alltså risken överhängande att det kommer en andra våg med ökad smittspridning över hela världen innan något vaccin finns tillgängligt.

Ingen kan som sagt veta vilken taktik som är bäst i det här skedet, utan vi får nog vänta något år innan vi med någon form av rättvisa kan jämföra hur det gått för olika länder. Det är ju alltså egentligen bara en kvalificerad chansning vad som är bäst, varför olika länder har chansat med olika taktik. Kanske visar det sig tids nog att Sverige valde fel, kanske visar det sig att vi valde rätt och att många andra gjorde fel; det kan ingen veta idag...

Soscla

Daddy Daniel spitting faaccttsss!! Håller med, eftersom  vi är mitt inne i det är det svårt att säga vad som är rätt taktik i hela det här eländet. Det kan vi se först om typ fem år, så att kalla politiker för hönshjärnor hjälper inte riktigt (särskilt inte att peka på endast en politiker när han inte ensam fattar alla beslut, kom igen). Det jag hoppas på är att vården och äldrevården efter det här får mycket bättre villkor, utrustning, lön, respekt och bemanning, och allt som de alltid har förtjänat men av outgrundlig anledning inte fått!
It's so fluffy I'm gonna die!