Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 29 augusti 2020 kl. 16:19:53
Det var ett fint antagande att åsiktskorridoren inte finns. Men ja, jag håller med om att man får uttrycka sej fritt, så länge man tycker som alla andra. Å det är väll så vi vill ha det, va? In i fållan.

"Jag tycker den här filmen suger" - Detta är en åsikt.
"Jag tycker det politiska samhället är jätteskevt och tror vi skulle må bättre av mer höger- /vänsterriktad politik" - Detta är en åsikt

"Jag tycker svarta människor är dumma i huvudet" - Detta är inte en åsikt
"Jag tycker covid-19 inte finns" - Detta är inte heller en åsikt

Min poäng var dock att dom du blir blockad från ett forum någonstans p.g.a. något du uttalat dig om har det ju antingen med forumet att göra eller dina åsikter att göra. Om du blir blockerad från FLERA forum p.g.a. dina åsikter kanske det är dags att se över sina värderingar lite och tänka sig för innan man skriver nästa gång.

Att sedan skriva "veta är bättre än att tro" som slutord är ju också... Ja.

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 29 augusti 2020 kl. 16:41:43
"Jag tycker det politiska samhället är jätteskevt och tror vi skulle må bättre av mer höger- /vänsterriktad politik" - Detta är en åsikt

Min poäng var dock att dom du blir blockad från ett forum någonstans p.g.a. något du uttalat dig om har det ju antingen med forumet att göra eller dina åsikter att göra. Om du blir blockerad från FLERA forum p.g.a. dina åsikter kanske det är dags att se över sina värderingar lite och tänka sig för innan man skriver nästa gång.

"Jag tycker svarta människor är dumma i huvudet" är en åsikt, men en jävligt dålig sådan  >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Jag vet att covid-19 finns !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 29 augusti 2020 kl. 16:41:43

Att sedan skriva "veta är bättre än att tro" som slutord är ju också... Ja.
Som gstone sa, punkt tre är felaktig. Punkt ett, två och fyra är dock riktiga. Hur som helst vill jag igentligen inte blanda mej i den här diskussionen så jag avslutar mitt deltagande här, allt gott.
Houba !

Lilla My

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 29 augusti 2020 kl. 16:47:26
" blivit utsatt för Covid-19" = Hur vet du att det verkligen stämmer?

Virus är inte som en bakterie, och kan inte smitta som en, vill man ha en dålig virus i kroppen, behöver man bara ta sprutan.

Det finns många forskare i hela världen säger det, men dem får inte synas i media.

Och 5G hjärntvättar oss via stolpar. Jag förstår, jag förstår.

"jobbigt att vara trångsynt" = Jag var trångsynt när jag växte upp och fortfarande trodde på förintelsen, men efter jag hade forskat i ämnet i flera år, kunde jag inte förneka längre att förintelsen är en hoax och en stor lögn.

Åh jisses du är ta mig fan mycket värre än jag trodde...

Lilla My

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 29 augusti 2020 kl. 17:17:10
En dag kommer du förstå att jag hade rätt.

Jag tycker inte illa om dig.

När jag växte upp "trodde" jag precis som alla andra.

Ha en bra dag och ha ett lyckligt liv :)

Okej men snälla sluta med ditt äckliga klappande på mitt huvud.

Daniel Hofverberg

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 28 augusti 2020 kl. 22:28:24
Coronaviruset är en bluff som används bara för att skrämma folket till lydnad och lättare kunna skapa ett fängelse samhälle utan murar.
Hur resonerar du egentligen nu? Det är ju vetenskapligt bevisat att Covid-19 existerar, så det kan man inte ens ifrågasätta. Det har ju varit vetenskapligt klarlagt i över ett halvår vid det här laget.

Sen exakt hur farligt det är och hur stor risken är att bli svårt sjuk av det är en annan femma - där kan vi inte veta hur stor risken är, i och med att ingen vet hur stort mörkertalet är (antalet bekräftat smittade säger ju inte så mycket, då det är helt beroende av hur många som provtas). Men att viruset faktiskt existerar råder ingen som helst tvekan om, oavsett vem kan frågar; så pass långt är alla forskare överens.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2020 kl. 19:48:34
Hur resonerar du egentligen nu? Det är ju vetenskapligt bevisat att Covid-19 existerar, så det kan man inte ens ifrågasätta. Det har ju varit vetenskapligt klarlagt i över ett halvår vid det här laget.

Sen exakt hur farligt det är och hur stor risken är att bli svårt sjuk av det är en annan femma - där kan vi inte veta hur stor risken är, i och med att ingen vet hur stort mörkertalet är (antalet bekräftat smittade säger ju inte så mycket, då det är helt beroende av hur många som provtas). Men att viruset faktiskt existerar råder ingen som helst tvekan om, oavsett vem kan frågar; så pass långt är alla forskare överens.
Grejen är att han har fått för sig att vi lever i någon slags stor teater

Simon Axelsson

"jobbigt att vara trångsynt" = Jag var trångsynt när jag växte upp och fortfarande trodde på förintelsen, men efter jag hade forskat i ämnet i flera år, kunde jag inte förneka längre att förintelsen är en hoax och en stor lögn.

Mel Gibson? Vad gör ni här?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2020 kl. 19:48:34
Hur resonerar du egentligen nu?

Försiktigt Daniel, snart kallar han dig för ett sheeple ;)

Anders M Olsson

Lilla My

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 29 augusti 2020 kl. 21:33:27
Jag är ingen troll och jag menar det verkligen.

Jag får väl ta bort mina inlägg om ämnet när folk blir så lätt arga och vill fortsätta tro på sina sagor.

TrondM

CitatCoronaviruset är en bluff

Jaha. Sverige er på 9. plass i verden i dødsfall pr. folketall på grunn av Covid-19 (men USA og Brasil vil kanskje slå dere ut av topp 10 i løpet av en uke eller to). Det føles litt merkelig å se en svenske som ennå ikke har oppfattet alvoret.

Men, OK. Jeg er nysgjerrig. Hva mener du er årsaken til alle de ekstra dødsfallene i 2020?

https://emanuelkarlsten.se/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/

http://www.crusaders.no/~trondmm/covidsverige.png

Dette er en oversikt over antall dødsfall, uansett årsak, i Sverige fra 1. mars til 23. juli i årene 2015 til 2020. Som du ser av grafen er antall dødsfall pr. dag mye høyere fra slutten av mars til midten/slutten av mai, enn de siste fem år. En så stor forskjell kan ikke forklares med naturlige variasjoner. Så, det er helt opplagt at "noe" har skjedd i år. Om du vil gi nedstengingen av samfunnet skylden for de ekstra dødsfallene, så minner jeg om at mesteparten av Europa har stengt ned mye mer av samfunnet enn Sverige gjorde, og Sverige har mange flere dødsfall enn disse landene. Så, hvis det ikke finnes noe coronavirus, hvorfor dør det så mange flere i år enn tidligere?

Anders M Olsson

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 29 augusti 2020 kl. 21:33:27
Jag är ingen troll och jag menar det verkligen.

Jag får väl ta bort mina inlägg om ämnet när folk blir så lätt arga och vill fortsätta tro på sina sagor.

Det är väl ingen som blir arg, däremot är det nog många som är väldigt förvånade över hur du kan leva i en sån "bubbla" helt utan kontakt med verkligheten.

D.v.s. om du verkligen menar vad du skriver, och inte bara är ute för att provocera. Det senare förefaller minst lika troligt.

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 29 augusti 2020 kl. 23:58:05
Jaha. Sverige er på 9. plass i verden i dødsfall pr. folketall på grunn av Covid-19 (men USA og Brasil vil kanskje slå dere ut av topp 10 i løpet av en uke eller to). Det føles litt merkelig å se en svenske som ennå ikke har oppfattet alvoret.
Det är hopplöst att jämföra dödstal mellan olika länder, i och med att olika länder räknar dödsfall på olika sätt som gör det omöjligt att få någon samlad statistik (i alla fall just nu). Så en sådan jämförelse ger egentligen ingenting, i och med att alla länder räknar på så många olika sätt.

Då är överdödlighet (antal döda oavsett dödsorsak jämfört med ett genomsnitt av de senaste fem åren) ett mer rättvist sätt att jämföra olika länder, men även det bör egentligen ske under en betydligt längre tidsperiod (helst ett helt år), för att få någon rättvis överblick.

Men med detta sagt råder det ju ingen tvekan om att både Sverige och majoriteten av alla länder i världen har haft en tydlig överdödlighet i år, framförallt under mars - maj månad.

Och som sagt, i och med att Covid-19 går att påvisa i laboratorier så är det omöjligt att hävda att viruset inte alls existerar - att det finns råder ingen som helst tvekan om världen över. Däremot kan man diskutera varifrån det kommer, hur farligt det är och hur stor risken är att bli svårt sjuk - där har ingen något definitivt svar än, i och med att (bland annat) vi inte vet hur stort mörkertalet är (hur många som varit smittade utan att ha gjort provtagning).