Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 november 2021 kl. 22:39:11
Ser inte poängen med att man måste vara vaccinerad för att gå på exempelvis VIP-bio, där du uteslutande har en hel fotölj och massa avstånd mellan dig och dom andra i biosalongen.

Det är väl inte regeringens bestämmelser som hindrar ovaccinerade från att gå på "VIP-bio" om det är färre än 100 personer i salongen, utan biografägarna som för enkelhets skull har valt att kräva covidbevis på alla föreställningar. Det skulle antagligen bli väldigt rörigt med olika regler beroende på salongens storlek och antal besökare.

Sen ligger det naturligtvis en stor poäng i att många tveksamma eller slöa äntligen får tummarna loss och väljer att vaccinera sig om det krävs för att gå på bio eller andra publikarrangemang.

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 november 2021 kl. 22:39:11
Bussarna med skolungdomar är dessutom knökade eftersom alla naturligtvis skall börja exakt sammtidigt varje morgon. Hade varit betydligt mycket effektivare både för trängseln men även för alla inblandade i kollektivtrafiken om man valde att sprida ut så att vissa klasser börjar 8:15 och några 8:30 och några 8:05 etc. Men så långt har väl inte skol ledningen tänkt uppenbarligen.  ??? ::)

Det är långt mera komplicerat än du tycks tro att lägga schema. Redan med enhetliga lektionstider för alla klasser är det ett svårt pussel att få lokaler och lärare att passa till alla elever på rätt tid. Jag vet, eftersom en av mina närmaste vänner har jobbat hela sitt liv som studierektor/biträdande rektor och har slitit sitt hår under sommarmånaderna för att få nästa läsårs schema att gå ihop.

Visst skulle det teoretiskt gå att jobba med förskjutna lektionstider, men det skulle kräva mycket större resurser i form av fler lärare och fler lokaler. Samma lärare eller samma klassrum kan ju inte användas till olika klasser om lektionstiderna överlappar med 15 minuter. Och omvänt, om det blir 15 minuters extra gap mellan olika klasser blir det spilltid för lärarna och outnyttjade skolsalar. Jag tror inte våra politiker skulle skjuta till mera pengar till skolor som vill jobba på det viset.

Simon Axelsson

Under veckan har Filmstaden uppdaterat med info angående vad som gäller från den 1 december och så det ser ut idag måste alla biobesökare visa leg, är man över 18 måste man också visa giltigt covidpass så länge man inte ska besöka en salong med under 100 platser eller av medicinska skäl inte bör vaccinera sig.

Informationen kan komma att fortsätta uppdateras i och med att Filmstaden anger att de inte har alla detaljer klara, så om det skulle ske ytterligare uppdateringar kommer jag att uppdatera detta inlägg.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 25 november 2021 kl. 20:22:18
Under veckan har Filmstaden uppdaterat med info angående vad som gäller från den 1 december och så det ser ut idag måste alla biobesökare visa leg, är man över 18 måste man också visa giltigt covidpass så länge man inte ska besöka en salong med under 100 platser eller av medicinska skäl inte bör vaccinera sig.

Informationen kan komma att fortsätta uppdateras i och med att Filmstaden anger att de inte har alla detaljer klara, så om det skulle ske ytterligare uppdateringar kommer jag att uppdatera detta inlägg.
Frågan är ju hur det egentligen ska fungera i praktiken...? Åtminstone på en del orter är det ju gemensamma köer och insläpp till flera olika salonger, och säkerligen samma personal som ska scanna biljetter både till salonger som rymmer mer och mindre än 100 personer. Det känns som väldigt svårhanterligt i praktiken, och risken är stor att man av misstag glömmer bort att kolla vaccinpass vid salonger som rymmer mer än 100 personer.

Ska personalen utöver biljetten också kontrollera vilken salong som just den filmen går i, och om den rymmer mer eller mindre än 100 personer, för att veta om man utöver biljetten också ska fråga efter vaccinpass...? Det känns som ett stort ansvar att lägga på personal, som kanske är vikarie eller oerfaren, och stor risk att man råkar göra fel och kräver vaccinpass när så inte behövs eller glömmer bort att kräva vaccinpass när så behövs...

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 november 2021 kl. 20:36:56
När det gäller vaccinet hur ser det ut med dos 3?
I veckan har Folkhälsomyndigheten gått ut med att alla över 18 år kan få en tredje dos 6 månader efter dos 2, förutom de över 65 som bara behöver vänta 5 månader. Men respektive region ska vänta tills en tillräckligt stor andel av alla 65+ har fått sin tredje dos innan de släpper på fler åldersgrupper, för att inte riskera undanträngningseffekter.

Förhoppningsvis är tillgången till vaccin ganska bra nu, för studier har ju visat att effektiviteten för vaccinen sjunker markant efter 5 - 6 månader - för den stora massan i Sverige lär det väl innebära runt årsskiftet eller januari månad som de kommit upp i 6 månader, så därikring är det alltså bra om så många som möjligt hinner få sin tredje dos för att inte smittspridningen ska ta fart på allvar igen...

Sabelöga

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 november 2021 kl. 20:35:23
Verkar som pandemin kommer vara kvar här, England har nu så många smittade som hela Sverige sammanlagt. Hur kan man hantera det här när det kommer fler varianter osv. Man måste ta vaccin hela tiden och det finns en ny variant som har en del av alla dom andra varianterna sammanlagt.... situationen verket hopplös. Man blir deprimerad.
2 saker: England är ju ändå ganska långt bort, är det inte mer relevant hur läget är i närmre länder som Finland eller Tyskland? För det andra: var har du läst det?
Houba !

Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 november 2021 kl. 10:21:06
Det är väl inte regeringens bestämmelser som hindrar ovaccinerade från att gå på "VIP-bio" om det är färre än 100 personer i salongen, utan biografägarna som för enkelhets skull har valt att kräva covidbevis på alla föreställningar. Det skulle antagligen bli väldigt rörigt med olika regler beroende på salongens storlek och antal besökare.

Sen ligger det naturligtvis en stor poäng i att många tveksamma eller slöa äntligen får tummarna loss och väljer att vaccinera sig om det krävs för att gå på bio eller andra publikarrangemang.

Man ska inte bara se sin egen lösning som den bästa. Det är det som skapar den här splittringen vi ser runtom i världen idag. Där några svagsinta individer springer ärenden åt dom stora pojkarna som driver alla dessa medicin bolagen. Dom skrattar säkert högt över hur många doser dom lyckats sälja på EU vid det här laget.

Respektera grundlagen eller åk till Nordkorea Anders. Vi som inte vill vaccinera oss vi väljer att inte göra det, man skall inte stå och gapa öppet högt dag ut och dag in att lösningen är vaccinering. För alla ser inte på smittspridningen på samma sätt. Jag börjar oroa mig att detta forumet håller på att bli en stor farlig smitta i sig för personlig propaganda ifrån admins och "vänner" snarare än ett forum där man kan komma som man är med olika åsikter och diskutera tecknad film och dubbning.  :-\ ???

Det jag försöker säga är att alla skall få tycka och tänka olika utan att någon skall uppmana denna att tänka om. För det är i princip så hjärntvätt fungerar och härskartekniker. Vilket inte biter på mig men säkerligen gör det på flera andra individer som läser detta forumet. Så utan att veta till 110% vad för effekter och konsekvenser det kan bli av att vaccinera eller inte vaccinera sig, så tycker jag alla borde följa rekommendationerna med att hålla avstånd och göra det som känns bäst för just den enskilde och hur deras situation ser ut.

Och som svar på det här med skolorna så var det bara ett snabbt exempel ifrån den praktiska vardagen. Jag föredrar att jämföra just det praktiska eftersom jag insett att Media och regeringen inte riktigt alltid rapporterar och får med det som faktiskt är. Utan hela tiden trycker på skräck propaganda och springer andra högre makters ärenden. Sverige är ett skit land men vi har j*vligt bra friheter och en grundlag som jag tycker man skall värna om. Det var ju inte speciellt längesedan man skulle låsa in dom äldre mot sin vilja, för att "några" här i samhället tyckte att det var för deras eget bästa..... 

Sveriges hantering på Covid har varit totalflopp. Man har skjutit sig själv i foten gång på gång. Och skulle vi bara stoppat i tid så skulle smittan förmodligen aldrig ens kommit in i landet. Men så går det när det är hönshjärnor och hycklare som bestämmer. Som sitter i sina fina villor och vill att alla andra skall göra saker medan dom bara sitter av tiden här i livet och fuskar sig fram genom gråzoner och fallskärmar.  :)

Sabelöga

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 26 november 2021 kl. 13:53:39
Där man kan söka på Google hur många som har covid, den uppdaterad hela tiden med dom nyaste numren när det gäller mängden som är vaccinerad och som har blivit smittad, uppdaterar också dom med 3 doser.
Okej, men är inte det sedan alltid eller för tillfället? För om det är det förstnämnda är det ganska irrelevant.
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 november 2021 kl. 16:04:36
Man ska inte bara se sin egen lösning som den bästa.

Nej,  precis. Lösningen är inte bara att hålla avstånd, bara att vaccinera sig eller bara använda munskydd. Det behövs en kombination av flera åtgärder.

Respektera grundlagen eller åk till Nordkorea Anders.

På vilket sätt menar du att jag inte respekterar grundlagen? Men det kanske är en god idé att åka till Nordkorea, för där har de ju ingen eller väldigt låg smittspridning enligt dem själva. Så de måste vara väldigt duktiga på att hålla avstånd! :)

Vi som inte vill vaccinera oss vi väljer att inte göra det, man skall inte stå och gapa öppet högt dag ut och dag in att lösningen är vaccinering.

Nej så klart. Om du väljer att inte vaccinera dig är det ditt eget beslut. Jag varken vill eller kan tvinga någon. Däremot måste jag ju kunna få framföra min egen åsikt att det är bra om så många som möjligt vaccinerar sig. Jag kommer för övrigt själv att ta min tredje dos i morgon. Om jag hade haft den allra minsta misstanke om att det skulle kunna vara farligt hade jag inte gjort det.

De som envist tror på konspirationer, misstror media, tror politiker och läkemedelsbolag om onda avsikter o.s.v. lär varken jag eller någon annan kunna övertyga, och jag har ingen ambition att göra det heller.

Däremot finns det förmodligen en ganska stor grupp kvar som egentligen vill vaccinera sig, men som av olika anledningar inte har kommit till skott. Där finns en outnyttjad möjlighet att få upp vaccinationsgraden och få ner smittspridningen.

Sen anser jag att det är självklart att de som jobbar i yrken där de oundvikligen måste ha nära kontakt med andra människor bör och ska vara vaccinerade. Det kan vara läkare, sjuksköterskor, taxichaufförer, personal i äldrevården m.m. Inte heller där kan man tvinga någon att vaccinera sig, men de som väljer att inte göra det får finna sig i att bli omplacerade till andra arbetsuppgifter.

Det jag försöker säga är att alla skall få tycka och tänka olika utan att någon skall uppmana denna att tänka om.

Absolut. Det håller jag med om till 100%, så länge du menar att det även gäller dem som har andra åsikter än du själv.

Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 november 2021 kl. 18:32:34
Nej,  precis. Lösningen är inte bara att hålla avstånd, bara att vaccinera sig eller bara använda munskydd. Det behövs en kombination av flera åtgärder.

På vilket sätt menar du att jag inte respekterar grundlagen? Men det kanske är en god idé att åka till Nordkorea, för där har de ju ingen eller väldigt låg smittspridning enligt dem själva. Så de måste vara väldigt duktiga på att hålla avstånd! :)

Nej så klart. Om du väljer att inte vaccinera dig är det ditt eget beslut. Jag varken vill eller kan tvinga någon. Däremot måste jag ju kunna få framföra min egen åsikt att det är bra om så många som möjligt vaccinerar sig. Jag kommer för övrigt själv att ta min tredje dos i morgon. Om jag hade haft den allra minsta misstanke om att det skulle kunna vara farligt hade jag inte gjort det.

De som envist tror på konspirationer, misstror media, tror politiker och läkemedelsbolag om onda avsikter o.s.v. lär varken jag eller någon annan kunna övertyga, och jag har ingen ambition att göra det heller.

Däremot finns det förmodligen en ganska stor grupp kvar som egentligen vill vaccinera sig, men som av olika anledningar inte har kommit till skott. Där finns en outnyttjad möjlighet att få upp vaccinationsgraden och få ner smittspridningen.

Sen anser jag att det är självklart att de som jobbar i yrken där de oundvikligen måste ha nära kontakt med andra människor bör och ska vara vaccinerade. Det kan vara läkare, sjuksköterskor, taxichaufförer, personal i äldrevården m.m. Inte heller där kan man tvinga någon att vaccinera sig, men de som väljer att inte göra det får finna sig i att bli omplacerade till andra arbetsuppgifter.

Absolut. Det håller jag med om till 100%, så länge du menar att det även gäller dem som har andra åsikter än du själv.

Det jag menar är att det blir som en ond spiral att peka problemet på dom människor som har en annan tro. Det är väl klart att media ser detta som sin chans att göra stora rubriker, det är så dom arbetar. Så varför ska man inte INTE misstro media tycker du så som dom historiskt sett skött sina kort.

Skillnaden på sista meningen du skriver är att jag inte tycker så himla mycket om vad andra bör göra som jag inte hade gjort själv. Och även om jag hade tyckt att sprutan är en bra idé så skulle jag inte sitta dag och natt och uttrycka min frustration över att så få andra tagit den, bara för att jag själv anser det vara en bra gärning. :-\

Du skriver att alla får tycka som dom vill, och göra dom ingrepp som dom själva anser vara "rätt". Men sedan skriver du att man baserat på sin tro skall få en bestraffning, jag får inte riktigt det till att bli helt logiskt faktiskt är jag rädd.

Citat"Sen anser jag att det är självklart att de som jobbar i yrken där de oundvikligen måste ha nära kontakt med andra människor bör och ska vara vaccinerade. Det kan vara läkare, sjuksköterskor, taxichaufförer, personal i äldrevården m.m. Inte heller där kan man tvinga någon att vaccinera sig, men de som väljer att inte göra det får finna sig i att bli omplacerade till andra arbetsuppgifter."

Det du menar är väl snarare att det är högst olämpligt och moraliskt fel att medvetet sköta patienter som kan dö om dom råkar smittas med Covid19, ifall du inte tar största försiktighet när du utövar din yrkeskunskap. Ingen skall bli omplacerad bara för att någon stolle i hatt tycker att det skall och bör vara så. Som att stå och säga att någon är efterbliven bara för att man röstat på vänsterpartiet och därav borde bli omyndigförklarad. Det är ett känsligt ämne då det såklart i största möjliga aspekten skall och bör handla om patientsäkerheten. Men att hålla på och frånta taxi chaffören sitt arbete bara för att han är ovaccinerad låter som ren och skär smörja är jag rädd.

Har du över huvudtaget varit i en storstad dom senaste månaderna?  Eller varit i en större stad på ett sjukhus och besökt och sett hur det ser ut i dagsläget. Jag misstänker att så inte är fallet nämligen baserat på hur du skriver.  ??? ::)

Anders M Olsson

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 november 2021 kl. 20:05:07
Du skriver att alla får tycka som dom vill, och göra dom ingrepp som dom själva anser vara "rätt". Men sedan skriver du att man baserat på sin tro skall få en bestraffning, jag får inte riktigt det till att bli helt logiskt faktiskt är jag rädd.

Nej, det skriver jag absolut inte. "Bestraffning" är ditt ord, inte mitt. Man behåller fortfarande sin anställning och sin lön. Det kan finnas många andra orsaker till att man blir omplacerad än bestraffning, t.ex. att det saknas arbetsuppgifter eller att ens kompetens behövs bättre på en annan plats.

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 november 2021 kl. 20:05:07
Har du över huvudtaget varit i en storstad dom senaste månaderna?  Eller varit i en större stad på ett sjukhus och besökt och sett hur det ser ut i dagsläget. Jag misstänker att så inte är fallet nämligen baserat på hur du skriver.  ??? ::)

Jag skulle kunna fråga dig detsamma. Själv har jag jobbat 13 år på sjukhuset i Lund och är pensionerad nu. Men jag har täta kontakter med mina gamla kollegor som håller mig uppdaterad om hur det ser ut. Jag vet inte om du räknar Malmö och Lund som storstäder, men jag bor i Lund och besöker Malmö minst en gång i veckan.

Jabberjaw

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 december 2021 kl. 16:11:09
Ny börjar mängden vaccinerade öka igen och spridningen av covid är på gång.... hur dålig kommer den här vintern se ut när det kommer till smitning av covid 19?..... det ser bara mörkt ut. Man blir irriterad.

Det tråkiga i allt är ju som vanligt att det är dom "drabbade" som råkar illa ut. Tror lösningen är att lugna ner samhällets begär på JAG JAG JAG... och stress stress stress.

Kan tyvärr inte svara på annat än i Västra Götalandsregionen som endå är ganska så omfattande och har många institut, sjukhus och områden. Och där valde man ju exempelvis att helt för bara några månader sedan ta bort Securitas hjälp vid ingångarna samt kravet på munskydd. Vad jag förstår det som så kan även bekanta och släkten följa med in på själva sjukhusen, men inte på mottagningen i sig eller avdelningarna.  ::) :-\

Och nu senast idag uppe i Vara i Skaraborgs området så hade Vårdcentralen krav på munskydd nu igen där personalen även bar masker. Vad jag kunde se idag och på det interna Nyhetsflödet så verkar det som att detta var något lokalt beslut, vilket jag tycker var ett väldigt klokt sådant. Åkte exempelvis bussen idag i Göteborg där minst en person hostade med symptomen för Covid19.

I mina ögon så har man antingen varit extremt korkad på regeringsnivå med att meddela regionerna hur dom skall förhålla sig. Eller så har det administrativa stått ivägen för alla beslut som man tagit. Det skulle exempelvis behövts automatiska handsprit maskiner direkt.. och inte 11 månader efter det att smittan börjat ta fart. Och man skulle inte valt att ta bort restriktionerna såhär nära inpå julen. Nu kommer det slå hårt på alla håll igen förmodligen, och då skyller man väl på dom ovaccinerade eftersom man måste ha en syndabock. Sanningen är dock att folk är FOLK. Man måste nödvändigtvis stå på varandra, handla sammtidigt, julhandla på lördagar i gallerior, äta lunch ute, kasta sig om andra bilar i trafiken när man endå skall blinka in 5 meter senare igen. Det är så människan har utvecklats i samband med fokus på sig själva och alla appar som man går och tittar i dagarna i ända. Man tappar fokus på verkligheten och räknar istället minuter och sekunder som man kan "tjäna" överallt genom att fuska sig fram bara för att komma först själv. Egoismen breder ut sig och särskilt i storstäderna där ingen säger något om någon går före i kön. Hade det funnits 100 vaccinsprutor så kan jag sätta allt jag äger på att gamarna hade sprungit över lik för att sno en sådan rakt i ögat på dom med sämre immunförsvar som faktiskt behöver den bättre.

Det krävs ingen einstein för att se allt detta. Det händer dagligen bara man stannar upp och vågar se verkligheten för så som den är och inte så som man vill att den skall vara. Skillnaden på dessa två är att den som vill inse denna faktan har makten att göra något åt det. Tyvärr så har vi nog för många självupptagna medmänniskor så jag lägger min röst på att det kommer bli rent kaos och fullständig lockdown igen. :)

Jabberjaw

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 december 2021 kl. 17:52:28
Det kommet bli kaos, frågan är dock hur mycket som kommer hända med den här vågen...

Exempelvis
CitatDu behöver inte ett vaccinationsbevis för att besöka nöjesparken eller våra julbord.
https://www.liseberg.se/planera-besoket/Fragor-och-svar/

90% av dom restauranger som jag besökt för take-away senaste månaderna har INTE haft några särskilda restriktioner. Det är väl typ MAX och Mc Donalds som valt att spärra av hela bord till ingen logik så att gästerna som äter där får sitta uppdelade med flera meters mellanrum  ;D  :)

Tror som sagt inte att det kommer bli särskilt bra det här. Man har fullt upp att bråka med dom som inte vaccinerar sig så man ser inte problematiken med att vaccinerade och även då såklart ovaccinerade beter sig som att pandemin är borta. Restriktionerna borde man tagit till vara på. När alla väl hade förstått principen med att inte bära med sig bakterier och smitta till omgivningen ja då väljer man att ta bort det som man lagt krut på. Ungefär som att starta upp ett nytt företag och stänga ner det ett år senare när affärerna börjat ta fart och man blivit varm i kläderna..  ::) :-\

Man jösslar med pengar på vaccin och på rutiner. Och sedan tar man bort rutinerna och skänker bort vaccin. Vi har tydligen hur mycket pengar som helst i det här lilla landet. Men det lär alla märka som skall gå i pension i framtiden :)

Goliat

Citat från: Jabberjaw skrivet  2 december 2021 kl. 18:00:39
Man jösslar med pengar på vaccin och på rutiner. Och sedan tar man bort rutinerna och skänker bort vaccin. Vi har tydligen hur mycket pengar som helst i det här lilla landet. Men det lär alla märka som skall gå i pension i framtiden :)

Vaccin är viktigt, och det är väl bra att vi hjälper länder som inte ha möjlighet att ge vaccin genom att skänka till dem?

Dessutom sänker man skatterna hela tiden för de rika och gör inget för de fattiga eller låginkomsttagare, klart pengar sinar då. Men så har det nästan alltid varit, att man tar från de fattiga och ger till de rika, eller rättare sagt man gör de rika rikare och gör de fattiga fattigare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 december 2021 kl. 16:11:09
Ny börjar mängden vaccinerade öka igen och spridningen av covid är på gång.... hur dålig kommer den här vintern se ut när det kommer till smitning av covid 19?..... det ser bara mörkt ut. Man blir irriterad.
Svårt att säga. Hur vintern kommer att se ut beror väl i stort sett på två faktorer: hur många fler som väljer att vaccinera sig, och vad som händer med den nya Omikron-varianten.

Nedstängningar och restriktioner i all ära, men har man lärt sig något från de flesta länder i världen så är det ju att de allra flesta restriktioner bara tycks få effekt så länge de är i bruk - men så fort man börjar lätta på restriktioner, så kommer smittspridningen sakta men säkert att öka igen... Restriktioner tycks alltså sällan eller aldrig få någon permanent effekt, utan det handlar främst om att vinna tid tills vaccinationsgraden ökar. Under våren 2020 var det ju en del länder som trodde sig kunna ha landet nedstängt ända tills pandemin var över, i tron att hela pandemin skulle vara över inom ett par månader, men nuförtiden har ju alla insett att det är helt omöjligt att kunna ha lockdowns tillräckligt länge för att pandemin ska gå över.

Sen är det som sagt stora frågetecken kring Omikron-varianten, som helt tagit över i Sydafrika och som sakta men säkert börjar spridas över Europa. Den varianten verkar ju vara mer smittsam än Delta-varianten, och ser också ut att kunna kringgå vaccinen åtminstone till viss del. Vi väntar ju fortfarande på att få oberoende studier om detta, men enligt Pfizers egna preliminära data ska två doser av Pfizers vaccin ge ett ganska dåligt skydd mot Omikron-varianten, medan tre doser ska ge ett riktigt bra skydd. Om det stämmer, så innebär alltså det att det är bråttom att så många som möjligt ska hinna få sin tredje dos (d.v.s. 6 månader efter den andra för alla under 65 år, och 5 månader efter den andra för äldre).

Alltså finns mycket att vinna på att införa restriktioner för att bromsa smittspridningen, så att så många som möjligt ska hinna få sin tredje dos innan Omikron-varianten tar över även i Sverige (Än så länge finns det ju bara ett fåtal fall i Sverige, men då den verkar spridas väldigt lätt och ganska många fall har börjat dyka upp i Norge och Danmark, så är det med stor sannolikhet bara en tidsfråga innan den tar över fullständigt i hela Europa).

Med facit i hand kan vi väl konstatera att alla länder i världen hade lite för bråttom med att släppa på alla restriktioner nu under hösten (29 september i Sverige, och redan före det i många andra länder) - man borde ha tagit det mer stegvis, istället för att ta bort alla restriktioner och t.o.m. rekommendationer om att hålla avstånd och jobba hemifrån från en dag till nästa... :(

Men sedan 1 december gäller ju som sagt vaccinpass i Sverige på allmänna sammankomster större än 100 personer, och sedan den 8 december även rekommendationer om att hålla avstånd och till viss del jobba hemifrån. Det kan säkert hjälpa till att bromsa smittspridningen lite grand, men förmodligen kommer man behöva ta till fler åtgärder för att det inte ska öka ännu mer.

Nästa steg i Folkhälsomyndighetens plan är ju att kräva vaccinpass även på restauranger, caféer, barer och gym, som regeringen nu har skickat ut på remiss till ett stort antal remissinstanser och som är tänkt att tas i bruk om smittspridningen ökar påtagligt. Med tanke på att Moderaterna hellre vill att det ska införas genast istället för att vänta tills spridningen ökar, så råder det väl ingen tvekan om att det lagförslaget (om så behövs) kommer att godkännas av riksdagen.

Citat från: King Owl skrivet  7 december 2021 kl. 08:05:04
Vaccin är viktigt, och det är väl bra att vi hjälper länder som inte ha möjlighet att ge vaccin genom att skänka till dem?
Precis, och dessutom är det till största delen AstraZenecas vaccin som Sverige har skänkt bort till U-länder. AstraZenecas vaccin används ju inte längre i Sverige, på grund av de sällsynta men allvarliga biverkningarna med blodproppar, så att de vaccindoserna skänks bort påverkar ju alltså inte Sveriges vaccinationstakt alls.

Trots allt har ju alla vaccin bäst före-datum, så det ger ju inget att vaccin får samla damm, utan allt som Sverige inte tänker eller hinner använda innan de blir för gamla är ju en fördel att skänka bort så att någon får glädje av dem istället för att behöva kasta bort det.

Vi får ha i åtanke att förra hösten skrek ju hela världen efter vaccin, och alla länder ville få tag i vaccin till varje pris. Därför valde ju EU att med alla medlemsländer gemensamt köpa in stora mängder vaccin från flera olika tillverkare - vaccin som då ännu inte var vare sig färdigtillverkat eller godkänt, just för att öka chansen att någon av vaccintyperna fungerade och blev godkända.

Således har alltså alla EU-länder (plus Norge och Island, som inte är medlemmar i EU men som varit med i EU-samarbetet via Sverige) köpt in fler vaccindoser än vad som behövs för att vaccinera hela befolkningen flera gånger om - alltså är det logiskt och riktigt att alla EU-länder därför successivt skänker bort vaccindoser som de inser att de själva inte kommer vilja eller hinna använda i tid.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 december 2021 kl. 20:08:26
Med tanken på att dom gör oväsen i Norge över omicron varianten med hur många som kommer få det per dag så är frågan hur det ser ut i Sverige? Sover hälsomyndigheterna eller klantar dom i kontoren? Hittills så har Sverige gjort ett dåligt jobb och...... man tappar orden på hur landets regering och hälsovård har reagerat under den här prövande tiden. Otroligt.
De senaste siffrorna jag hittar (från den 13 december) är 51 bekräftade fall av Omikron-varianten i Sverige, medan det i Norge är uppe i 958 bekräftade fall. Nu är det ju dock inte alla prover som helgenomsekvenseras för att avgöra vilken variant det är, så det finns förmodligen mörkertal i båda länderna, men det ger ändå en fingervisning om skillnaden. I Sverige är det än så länge bara något enstaka fall som inte har koppling till resor till Afrika, men i Norge börjar däremot Omikron-varianten få en viss samhällsspridning utan koppling till resor.

Men ännu viktigare är att sjukvården är betydligt hårdare belastad i Norge än i Sverige just nu - just nu är det 106 personer som intensivvårdas i Norge, och 67 personer i Sverige; trots att det bor dubbelt så många i Sverige som i Norge.

Det är förmodligen bara en tidsfråga innan det kommer öka även i Sverige, men än så länge är det trots allt relativt lugnt i Sverige.

Och nej, Folkhälsomyndigheten sover inte - de har ju faktiskt redan presenterat alla åtgärder som är på gång i tre olika nivåer/steg, utifrån hur smittspridningen utvecklas. Vid en relativt låg smittspridning (som idag) gäller de regler och rekommendationer som infördes den 1 december respektive 8 december - d.v.s. vaccinpass vid tillställningar på mer än 100 personer, rekommendation att "i viss mån" jobba hemifrån, rekommendation att hålla avstånd till personer man inte vet om de är vaccinerade eller inte och regler för serveringsställen (restauranger, caféer och dylikt) med avstånd mellan sällskap.

Nästa steg vid en påtaglig smittspridning och påtaglig belastning på vården blir att alla som kan jobba hemifrån ska jobba hemifrån, vaccinpass även vid mindre tillställningar än 100 personer (exempelvis biosalonger som rymmer färre personer än så) och krav på vaccinpass på restauranger, caféer och gym. Vaccinationsbevis vid sådant finns ju redan på plats i de flesta andra länder, så det känns ju logiskt att införa det i Sverige också.

Regeringen har ju redan remitterat lagförslag på vaccinpass på restauranger, caféer och gym, och även i övrigt förutsätter jag att regeringen och Folkhälsomyndigheten har förberett för att med kort varsel kunna införa övriga restriktioner. I Norge dröjde det ju tills nu ikväll innan de införde fler restriktioner, och då är ändå situationen betydligt mer allvarlig i Norge just nu, så utifrån det gissar jag att det sannolikt inte kommer hända så mycket i Sverige de närmaste veckorna.

Men det finns ju ingen anledning att införa fler restriktioner än nödvändigt, och än så länge är smittspridningen så pass låg i Sverige att det är tveksamt om det går att rättfärdiga fler åtgärder. Trots allt måste man ju ha i åtanke att inga restriktioner i världen hjälper om inte befolkningen också respekterar reglerna och faktiskt följer dem - och det lär inte många göra om man inte faktiskt ser att smittspridningen har ökat, så att det finns anledning att vara orolig...

Det gäller alltså att införa åtgärder och restriktioner i precis rätt tidpunkt, inte för tidigt men heller inte för sent. I Norge var det säkert rätt läge att sätta in fler restriktioner nu, men då situationen än så länge är betydligt lugnare i Sverige finns det knappast anledning att sätta in alltför tunga åtgärder redan idag.

Däremot är jag inte nöjd med de nuvarande rekommendationerna om att "i viss mån" jobba hemifrån - hur ska vare sig arbetsgivare eller arbetstagare kunna veta exakt vad ett så luddigt begrepp betyder...? Det är helt enkelt dömt att misslyckas, då de flesta arbetsgivare inte kommer att bry sig om så otydliga rekommendationer... :( Om smittspridningen ökar blir det däremot betydligt tydligare i nästa steg - då står det i Folkhälsomyndighetens regler "Endast arbetstagare vars fysiska närvaro är nödvändig för att kunna bedriva verksamheten ska vara på plats", och det blir svårare för arbetsgivare att kunna opponera mot.

Som sagt, med tanke på att smittspridningen ökar kraftigt i nästan hela Europa utom Sverige, och Omikron-varianten har sakta börjat ta över i ganska många länder, så är det förmodligen bara en tidsfråga innan varianten kommer att ta över i Sverige också. Frågan är väl egentligen bara när...? Det kan ske nästa vecka eller dröja flera månader, det är ingen som vet än...

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 december 2021 kl. 09:12:09
Vilka rekommendationer? Dom gör ju knappt nånting osv medan befolkningen kommer bli hård drabbad av omicron varianten. Frågan är hur stor spridningen kommer bli och hur många som kommer gå bort under den här tiden. Det här är mörka tider och situationen är ännu värre än svininfluensan från Mexico år 2009.
Det här är de regler och rekommendationer som gäller just nu:
https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/coronapandemin-detta-galler-just-nu
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/december/nya-atgarder-for-att-begransa-spridning-av-covid-19/

Om smittspridningen ökar kommer det som sagt inte att räcka till, men då finns ju åtskilliga andra restriktioner redan inplanerade - men man kan ju inte införa dem i förtid, innan de faktiskt behövs och medan smittspridningen fortfarande är kvar på en relativt låg nivå. Trots allt måste man ju ha i åtanke att nästan alla slags restriktioner även medför negativa konsekvenser, bl.a. för människors hälsa och/eller ekonomiska effekter. Ju längre tid som restriktioner ligger kvar, desto större är risken att företag går i konkurs och att en massa personer blir arbetslösa...

EDIT: I en intervju med Folkhälsomyndighetens nya generaldirektör i TV4Nyheterna igår kväll sa hon att om smittspridningen fortsätter i samma takt som det gjort de senaste veckorna, så kommer nya restriktioner att behöva sättas in i början av nästa vecka.

Sen ska vi ju ha i åtanke att majoriteten av all smittspridning i världen sker i hemmen, på arbetsplatser och på privata tillställningar (fester, middagsbjudningar och dylikt) - precis de situationer som är svårast att göra något åt, och som är svårt att lagstifta om... :( Alla andra restriktioner och nedstängningar blir alltså främst "en bonus", men kommer inte påverka majoriteten av all smittspridning.

Privata fester är ju tyvärr svårt att göra så mycket åt, utan där är man i stort sett tvingad att lita på invånarnas egna omdömen - vilket inte har fungerat alltför bra i de flesta länder i världen... Det är trots allt lätt att säga åt folk att de inte ska arrangera stora fester, men väldigt svårt att kunna se till att det faktiskt efterlevs och upprätthålls i praktiken.

De nuvarande rekommendationerna om att "Göra det möjligt för anställda att i viss utsträckning arbeta hemifrån när arbetet så tillåter" kommer säkert minska smittspridningen en del, men det är (som jag nyss skrivit) för luddiga instruktioner så att många arbetsgivare förmodligen inte kommer att bry sig om det - vad menas egentligen med "i viss utsträckning"...? Det hade behövt göras mycket tydligare, men det verkar ju dessbättre stramas åt i nästa steg (om/när smittspridningen ökar).

Det finns absolut arbetsgivare som sköter det här exemplariskt - min bror jobbar exempelvis på Spotify, och där har de hemarbete som norm där man om man vill jobba på kontoret måste boka in dagar för det i förtid; så att de kan se till att det inte blir för många på kontoren så att alla fortfarande kan hålla avstånd. Men tyvärr har ju alltför många arbetsgivare tvingat tillbaka alla anställda till kontoren, vare sig så behövs eller inte, och på de flesta arbetsplatser är det ju tyvärr svårt att kunna hålla avstånd hela tiden (tänk bara på fikapauser, lunchraster och liknande, då de flesta brukar trängas i något fikarum utan en tanke på avstånd)... :(