Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

HBO Nordic/HBO Max

Startat av Samlaren, 27 mars 2020 kl. 15:54:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Dom gamla serirena var bättre.

I  alla fall dubbnings depratiment.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Stämmer det verkligen att Casper har svenskt tal? Den dubbningen är gjord för VHS och har inte använts någon annanstans så jag har svårt att tro att den verkligen finns på HBO Max...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 april 2022 kl. 22:00:14
Stämmer det verkligen att Casper har svenskt tal? Den dubbningen är gjord för VHS och har inte använts någon annanstans så jag har svårt att tro att den verkligen finns på HBO Max...

Ja.

Jag har själv sett den(litte)

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 18 april 2022 kl. 22:02:27
Ja.

Jag har själv sett den(litte)
Men är det verkligen samma dubbning? Isåfall har ju den där "Ovanliga dubbningar" på Archive.org gjort en tabbe.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 april 2022 kl. 22:04:11
Men är det verkligen samma dubbning? Isåfall har ju den där "Ovanliga dubbningar" på Archive.org gjort en tabbe.
Vid en första anblick tycker jag det verkar som att det är samma dubbning, men jag måste jämföra mer ordentligt innan jag vågar dra en definitiv slutsats.

Men stämmer det så har "Ovanliga dubbningar" helt klart gjort en tabbe, och missat filmen eller tjänsten - kanske har hen inte tillgång till HBO Max...?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 april 2022 kl. 06:43:50
Börjar med det här igen.... det går inte att ha en annan åsikt. Iallafall som det är så är teen titans go en dålig serie.
Jo, det går att ha en annan åsikt. Smaken är som baken, och ingen kan säga att någonting är en bra eller dålig serie. Du kan bara säga att du tycker att det är en dålig serie.

KurageDHH

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 april 2022 kl. 09:28:21
Dom äldre serierna visas inte längre på tv vilket märks med allt dom visar är repetion av deras nya serier, ingen variation av äldre serier.

En del äldre serier är bättre än vissa andra, som DC-serierna (och Kurage, den hariga hunden) är miljoner gånger bättre än Bumbibjörnarna och Nya äventyr med Nalle Puh som bägge aldrig borde ha existerat.

Steffan Rudvall

Citat från: KurageDHH skrivet 19 april 2022 kl. 19:47:30
En del äldre serier är bättre än vissa andra, som DC-serierna (och Kurage, den hariga hunden) är miljoner gånger bättre än Bumbibjörnarna och Nya äventyr med Nalle Puh som bägge aldrig borde ha existerat.
DC och Nalle Puh det är ju dock inte ens riktade till samma målgrupp...

MOA

Men herregud!Har aldrig sett nån som haft nåt emot Nalle Puh förut

Goliat

Citat från: MOA skrivet 19 april 2022 kl. 23:34:37
Men herregud!Har aldrig sett nån som haft nåt emot Nalle Puh förut

Bumbibjörnarna, Kurage, den Hariga hunden är mina favoriter. Så man kan gilla båda. 😉

Däremot angående Nalle Puh, den där björnen är rent ut sagt skräck i en liten förpackning. Jag var livrädd för honom som liten och tycker han är riktigt creepy än idag. Så visst finns det nån som inte gillar honom alls. Den där showen (för mig) handlar om en otäckt ritad björn som är virrig och gör saker som är raka motsatsen till sunt förnuft och historierna är så konstigt gjorda, ingen harmoni. (Missförstå mig inte, gillar saker som är helt galet men just dessa historier är inget som lockar eller är intressanta eller något som får en att vilja se serien)

Tyvärr minns jag faktiskt första sidan ur Nalle Puh-boken, som vi skulle lära oss i skolan, jag hade inte tillgång till svenska så memorerade den engelska (wherever i am theres always Pooh, there's always...), O det där lär jag minnas tills jag dör. 🙈

Annars gillar jag faktiskt den ryska Nalle Puh, men det är en tolkning i tre delar på cirka 9 minuter (om jag minns rätt) per avsnitt. Den känns som en helt annan serie.

gstone

NEJ >:(

Där har du fel b]Bumbibjörnarna[/b] och Nya äventyr med Nalle Puh är bättre änm DC-serierna  >:( >:( >:(

KurageDHH

Citat från: gstone skrivet 20 april 2022 kl. 16:39:54
NEJ >:(

Där har du fel b]Bumbibjörnarna[/b] och Nya äventyr med Nalle Puh är bättre änm DC-serierna  >:( >:( >:(

Kan vi inte bara agree to disagree?
Förresten har ju Batman: TAS flera fans än Bumbibjörnarna och Nalle Puh vilket det är därför en av anledningarna att den behövs komma tillbaka till Norden.

KnatteVonAnka

Hoppas verkligen att de kommer att lägga ut mer avsnitt av The Scooby-Doo Show, för tillfället finns enbart 11 avsnitt från säsong 1, tror det senaste avsnittet de la upp var i december förra året.

Sedan är det jättesynd att Familjen Flinta, Familjen Jetsons och Tiny Toon Adventures med flera inte finns att se på svenska. Hoppas innerligt att Tiny Toon Adventures kommer i samband med att de släpper Tiny Toons Looniversity.

Daniel Hofverberg

Citat från: KnatteVonAnka skrivet 24 april 2022 kl. 18:05:09
Hoppas verkligen att de kommer att lägga ut mer avsnitt av The Scooby-Doo Show, för tillfället finns enbart 11 avsnitt från säsong 1, tror det senaste avsnittet de la upp var i december förra året.

Sedan är det jättesynd att Familjen Flinta, Familjen Jetsons och Tiny Toon Adventures med flera inte finns att se på svenska. Hoppas innerligt att Tiny Toon Adventures kommer i samband med att de släpper Tiny Toons Looniversity.
Jag håller fullständigt med. Eventuellt skulle det kunna vara någon slags rättighetsproblem med dubbningen av Tiny Toon Adventures - jag vet faktiskt inte riktigt vem som äger de rättigheterna...? Säsong 1 av serien beställdes ju gemensamt av Warner Home Video och Sveriges Television, så där kan man väl förmoda att Warner bör ha sett till att äga rättigheterna och att SVT bara fick använda dubbningen fritt medan de licensierade serien. Men i värsta fall kanske bara Warner Bros. äger de avsnitt de faktiskt har släppt på VHS, och att SVT äger resten.

Säsong 2 och 3 däremot var det Kanal 5 som beställde, och har mig veterligen aldrig sänts någon annanstans än på Kanal 5 i Sverige - så där förmodar jag att Kanal 5 sannolikt fortfarande äger de rättigheterna, och att Warner aldrig har ägt dessa. Förmodligen borde väl Kanal 5 gå med på att sälja rättigheterna till Warner Bros., om de bara frågar och erbjuder en skälig ersättning, men det är nog inte solklart att Kanal 5 ens har bevarat dessa ljudband efter så många år.

Dessutom lär väl de avsnitt som inte släppts på VHS förmodligen bara ha friköpts TV-rättigheter till, och då måste alltså rättigheterna utökas för att innefatta DVD/streaming. Det innebär alltså att betala mellanskillnaden mellan de båda lönenivåerna (för närvarande 149 kr) till skådespelarna för varje timme de befann sig i dubbningsstudion för respektive avsnitt.

Är det många skådespelare och/eller många avsnitt kan det nog bli en hyfsad slant att punga upp, och dessutom finns förstås risken att det inte finns bevarat dokumentation om hur många timmar varje skådespelare befann sig i studion för varje avsnitt av serien. Om så är fallet säger kollektivavtalet att kunden istället får förhandla med Teaterförbundet för att komma fram till en lämplig ersättningsnivå till skådespelarna, men jag gissar att gigantiska filmbolag i USA inte är så jättesugna på att sätta sig ner och förhandla med ett litet fackförbund i ett (i deras ögon) pyttelitet land som Sverige...

Familjen Flinta och Jetsons vet vi ju att Warner Bros. äger rättigheterna till en dubbning per avsnitt av, även fast det tyvärr är en salig blandning mellan TV3s originaldubb och den (sämre) nydubb som Cartoon Network/Turner beställde. Även där kan det ju dock bli problem med att utöka rättigheterna för att innefatta streaming, då bara vissa säsonger av Familjen Flinta och mest troligt nästan inga avsnitt av Jetsons redan har utökats rättigheterna för.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 april 2022 kl. 20:35:03
Familjen Flinta och Jetsons vet vi ju att Warner Bros. äger rättigheterna till en dubbning per avsnitt av, även fast det tyvärr är en salig blandning mellan TV3s originaldubb och den (sämre) nydubb som Cartoon Network/Turner beställde. Även där kan det ju dock bli problem med att utöka rättigheterna för att innefatta streaming, då bara vissa säsonger av Familjen Flinta och mest troligt nästan inga avsnitt av Jetsons redan har utökats rättigheterna för.

Så Familjen Flinta och Jetsons kommer inte dycka upp på HBO Max ? :(