Författare Ämne: Familjen Flinta  (läst 1137 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Scoobydoofan1

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 970
  • Kön: Man
    • Visa profil
Familjen Flinta
« skrivet: 14 april 2020 kl. 09:12:04 »
Jag har sett familjen flinta dvd säsong 3 & 4 på tradera för runt 1500 kr och 2800 kr, svindyrt i min åsikt. Från vad jag förstår så är dubbningen på dom från sun studio. Varför släppte dom vara mediadubb i Sverige medan dom ändrade dubbningen till sun studio i dom andra länderna dvd boxarna. Varför ändrade dom dubbningen på dom?
« Senast ändrad: 15 april 2020 kl. 10:44:23 av Daniel Hofverberg »

Inloggad Steffan Rudvall

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 907
    • Visa profil
SV: Familjen flinta
« Svar #1 skrivet: 14 april 2020 kl. 09:53:32 »
Jag har sett familjen flinta dvd säsong 3 & 4 på tradera för runt 1500 kr och 2800 kr, svindyrt i min åsikt. Från vad jag förstår så är dubbningen på dom från sun studio. Varför släppte dom vara mediadubb i Sverige medan dom ändrade dubbningen till sun studio i dom andra länderna dvd boxarna. Varför ändrade dom dubbningen på dom?
Är du säker? Det låter väldigt konstigt
Nu delar vi på oss!

Utloggad Scoobydoofan1

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 april 2020 kl. 10:02:07 »
Är du säker? Det låter väldigt konstigt
Ja, tydligen i Ungern och polen så är det sun studio dubbning och inte mediadubb som dom gjorde för säsong 2 i Sverige. Tucker inte ens att det är värt att köpa dom där dvd utgåvor för så där mycket heller, helt värdelöst.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 9 326
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 april 2020 kl. 10:12:52 »
Vid alla officiella sammanhang från Warner Bros. av Familjen Flinta - både DVD-utgåvor, TV-sändningar (Cartoon Network, Boomerang och TV4/TV4 Komedi) och dylikt är det alltid samma dubbning av respektive säsong och avsnitt:

Säsong 1: Originaldubb av Media Dubb (dubbades aldrig om av Sun Studio)
Säsong 2: Originaldubb av Media Dubb (dubbades aldrig om av Sun Studio)
Säsong 3: Till största delen nydubb av Sun Studio (men några avsnitt fick behålla Media Dubbs dubbning)
Säsong 4: Nydubb av Sun Studio
Säsong 5: Originaldubb av Sun Studio (Mediadubbs dubbning gjordes långt senare för den säsongen)
Säsong 6: Originaldubb av Sun Studio (Mediadubbs dubbning gjordes långt senare för den säsongen)

Så den ungerska säsong 3-boxen har alltså till största delen Sun Studios dubbning (några av de tidiga avsnitten har Media Dubbs dubbning), och den norska och danska säsong 4-boxen har uteslutande Sun Studios omdubb.

Varför kan man ju dock fråga sig. Eventuellt kanske TV3 fortfarande höll på att dubba säsong 3 och 4 när Cartoon Network/Turner ville licensiera dubben, eller att den var så nygjord så att TV3 vid det läget inte ville licensiera den till någon annan. Eller så var ljudbanden inte färdiga och tillgängliga än, och Turner ville inte vänta. Svårt att säga... Av någon anledning började ju tydligen Turner att licensiera dubbningar och beställa nydubb för allting på Cartoon Network redan våren/sommaren 1992, trots att Cartoon Network inte började sända i Europa förrän i september 1993.

Utloggad Scoobydoofan1

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 14 april 2020 kl. 12:04:05 »
Vid alla officiella sammanhang från Warner Bros. av Familjen Flinta - både DVD-utgåvor, TV-sändningar (Cartoon Network, Boomerang och TV4/TV4 Komedi) och dylikt är det alltid samma dubbning av respektive säsong och avsnitt:

Säsong 1: Originaldubb av Media Dubb (dubbades aldrig om av Sun Studio)
Säsong 2: Originaldubb av Media Dubb (dubbades aldrig om av Sun Studio)
Säsong 3: Till största delen nydubb av Sun Studio (men några avsnitt fick behålla Media Dubbs dubbning)
Säsong 4: Nydubb av Sun Studio
Säsong 5: Originaldubb av Sun Studio (Mediadubbs dubbning gjordes långt senare för den säsongen)
Säsong 6: Originaldubb av Sun Studio (Mediadubbs dubbning gjordes långt senare för den säsongen)

Så den ungerska säsong 3-boxen har alltså till största delen Sun Studios dubbning (några av de tidiga avsnitten har Media Dubbs dubbning), och den norska och danska säsong 4-boxen har uteslutande Sun Studios omdubb.

Varför kan man ju dock fråga sig. Eventuellt kanske TV3 fortfarande höll på att dubba säsong 3 och 4 när Cartoon Network/Turner ville licensiera dubben, eller att den var så nygjord så att TV3 vid det läget inte ville licensiera den till någon annan. Eller så var ljudbanden inte färdiga och tillgängliga än, och Turner ville inte vänta. Svårt att säga... Av någon anledning började ju tydligen Turner att licensiera dubbningar och beställa nydubb för allting på Cartoon Network redan våren/sommaren 1992, trots att Cartoon Network inte började sända i Europa förrän i september 1993.
Varför har då bara säsong 2 släppts i Sverige och inte säsong 1 med mediadubb?

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 6 788
  • Jag har Aspergers och älskar film !
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 14 april 2020 kl. 12:08:54 »
Johan Wahlström passar rollen som fred som handen i handsken  :D :D

I alla fall är det min åsikt ! :D

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 14 april 2020 kl. 12:50:28 »
Varför har då bara säsong 2 släppts i Sverige och inte säsong 1 med mediadubb?
Mycket bra fråga...! Det är minst sagt obegripligt varför man i Sverige valde att börja med säsong 2, och helt hoppa över säsong 1. Just därför valde Warner i alla fall att bara kalla boxen för "Familjen Flinta", och på omslaget ta bort alla referenser till vilken säsong det är...

För att göra saken ännu mer mystiskt har det i Norge och Tyskland släppts en DVD-box med säsong 1 av Familjen Flinta, men den har inte släppts i Danmark eller Sverige - den boxen har norskt, danskt, tyskt och engelskt ljudspår; men tyvärr inte svenskt. I Norge har även säsong 3 släppts, med norskt, danskt och engelskt ljudspår, men även den verkar inte ha släppts i Danmark trots att den alltså har dansk dubbning...

Det innebär alltså att i Danmark har säsong 2 och 4 släppts, men inte 1 och 3; trots att det finns utgåvor med danskt tal av de säsongerna. Och i Sverige har bara säsong 2 släppts, trots att det finns utgåvor av säsong 3 och 4 (men mig veterligen inte säsong 1) med svenskt tal. Medan i Norge har både säsong 1, 2, 3 och 4 släppts på DVD. Kort sagt är allting vad gäller Familjen Flinta märkligt och obegripligt... :(

Utloggad Scoobydoofan1

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 14 april 2020 kl. 13:20:38 »
Mycket bra fråga...! Det är minst sagt obegripligt varför man i Sverige valde att börja med säsong 2, och helt hoppa över säsong 1. Just därför valde Warner i alla fall att bara kalla boxen för "Familjen Flinta", och på omslaget ta bort alla referenser till vilken säsong det är...

För att göra saken ännu mer mystiskt har det i Norge och Tyskland släppts en DVD-box med säsong 1 av Familjen Flinta, men den har inte släppts i Danmark eller Sverige - den boxen har norskt, danskt, tyskt och engelskt ljudspår; men tyvärr inte svenskt. I Norge har även säsong 3 släppts, med norskt, danskt och engelskt ljudspår, men även den verkar inte ha släppts i Danmark trots att den alltså har dansk dubbning...

Det innebär alltså att i Danmark har säsong 2 och 4 släppts, men inte 1 och 3; trots att det finns utgåvor med danskt tal av de säsongerna. Och i Sverige har bara säsong 2 släppts, trots att det finns utgåvor av säsong 3 och 4 (men mig veterligen inte säsong 1) med svenskt tal. Medan i Norge har både säsong 1, 2, 3 och 4 släppts på DVD. Kort sagt är allting vad gäller Familjen Flinta märkligt och obegripligt... :(
I Norge är säsong 1 med mediadubb eller sun studio dubbning?

Inloggad Steffan Rudvall

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 907
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 14 april 2020 kl. 13:22:10 »
Den har inte svenskt tal
Nu delar vi på oss!

Utloggad Scoobydoofan1

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 14 april 2020 kl. 14:07:12 »
Den har inte svenskt tal
Det är inte bra. Vart finns säsong 1 med mediadubb då?

Utloggad Scoobydoofan1

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 14 april 2020 kl. 15:04:53 »
om det var så här snurrigt med familjen flinta dvd utgåvorna så borde dom bara ha släppt det i norden med alla nordiska språk, inte har gjort det så här förvirrande för alla som vill ha serien hemma.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 14 april 2020 kl. 15:05:28 »
Säsong 1 har inte släppts någonstans i världen med svenskt tal - där är det bara TV-inspelningar som gäller... :(

Åtminstone om man bortser från singel-DVD:erna Familjen Flinta - Det stora plasket! och Magiska missöden, som innehåller fyra avsnitt vardera.

Men mer än så verkar tyvärr inte finnas att tillgå. Jag har letat världen runt, men inte hittat något som tyder på att någon utländsk utgåva ska ha svenskt ljudspår. Lite märkligt varför säsong 1 släppts i Norge med norskt och danskt tal, men alltså inte med svenskt tal... :(

Utloggad Scoobydoofan1

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 14 april 2020 kl. 15:30:07 »
Säsong 1 har inte släppts någonstans i världen med svenskt tal - där är det bara TV-inspelningar som gäller... :(

Åtminstone om man bortser från singel-DVD:erna Familjen Flinta - Det stora plasket! och Magiska missöden, som innehåller fyra avsnitt vardera.

Men mer än så verkar tyvärr inte finnas att tillgå. Jag har letat världen runt, men inte hittat något som tyder på att någon utländsk utgåva ska ha svenskt ljudspår. Lite märkligt varför säsong 1 släppts i Norge med norskt och danskt tal, men alltså inte med svenskt tal... :(
Warner bros ni suger så mycket med era dvd utgåvor i norden.

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
  • Jag har Aspergers och älskar film !
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 14 april 2020 kl. 15:49:40 »
Jag gillar Anna Eng som Wilma hon är ju väldigt lik Tress MacNeille

Om än dock inte så lik Jean Vander Pyl  :(

Utloggad gstone

• Hjältemedlem