Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Legendaren Nils Eklund! 🔥✌♥️😁

Startat av Elios, 17 april 2020 kl. 02:27:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 juli 2024 kl. 10:37:57Ja, han var mycket riktigt med i Selmas Saga, i vilken också Meg Westergren var med.

Det står på Wikipedia att hans aktiva år var 1942-2019, det är också imponerande, hela 77 år.
Ja tänk att vara aktiv så länge & bli så gammal, han var alltså 92 när han senast eller sist dubbade något. Otroligt

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  7 juli 2024 kl. 12:35:38Ja tänk att vara aktiv så länge & bli så gammal, han var alltså 92 när han senast eller sist dubbade något. Otroligt
Jag tror han officiellt blev aktiv inom dubbning 1978 då han testade för Bernard i Bernard och Bianca när filmen skulle dubbas, han testade även för Amos Slade i Micke och Molle 1981 och Prosit i Snövit och De Sju Dvärgarna när filmen dubbades om 1982, han var även med i Bambi-musiksagan från 1980 som Herr Uggla innan han 5 år senare fick rollen i omdubbningen och så var han med i den svenska tecknade filmen Pelle Svanslös 1981 som Rikard.

Ett bra exempel att beskriva honom som "synlig" skådespelare är den svenska serien Pippi Långstrump från 1969 där han är med i ett avsnitt och spelar en tivolidirektör.

Hans bästa roller inom dubbning enligt mig inkluderar Sultanen i Aladdin, Jock i Lady och Lufsen, Herr Uggla i Bambi, Herr Flaversham i Mästerdetektiven Basil Mus, Fflewddur Fflam i Taran och Den Magiska Kitteln (originaldubbningen), Charles Muntz i Upp, Rudy i Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil, Prästen i Den Lilla Sjöjungfrun.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 juli 2024 kl. 10:14:19Efter Sture Ström och Meta Velander kanske, den sistnämnda fyller 100 nästa månad och Sture fyller i december.

Förresten så har ingen av dessa dubbat på ett bra tag, Eklunds senaste dubbning var 2014, Stures senaste var 2017 och Meta Velander senaste var 2004.

Sture Ström verkar alltså vara den vid dubbningstillfället äldsta personen som dubbat hittills, iallafall i förhållande till när han senast dubbade.
Nej förresten, efter att ha tänkt efter tror jag snarare att Gunvor Pontén var äldst vid dubbningstillfället då hon var 90 när hon var med i sin senaste dubbningsroll.

Anders

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 juli 2024 kl. 10:14:19Efter Sture Ström och Meta Velander kanske, den sistnämnda fyller 100 nästa månad och Sture fyller i december.
Nej. Nils är äldre än Sture. Nästan ett år äldre tillochmed. Båda är födda 1927, men Nils är född i januari och Sture i december.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet 13 juli 2024 kl. 08:13:28Nej. Nils är äldre än Sture. Nästan ett år äldre tillochmed. Båda är födda 1927, men Nils är född i januari och Sture i december.
Jo, jag måste ha tänkt fel, tänkte på att Eklund var född i januari och att Ström var född i december.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juli 2024 kl. 08:30:34Jo, jag måste ha tänkt fel, tänkte på att Eklund var född i januari och att Ström var född i december.
Nästan 1 år äldre, blir nästan det för att barn som är födda sent på året får troligen vänta 1 år med att börja skolan

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 13 juli 2024 kl. 11:13:30Nästan 1 år äldre, blir nästan det för att barn som är födda sent på året får troligen vänta 1 år med att börja skolan
Nej, alla som är födda samma år börjar skolan samtidigt det finns dock undantagsfall där man kan välja att framskjuta skolstarten.