Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2024 kl. 20:11:33Är det någon i världen som varit positivt inställd till invasionen av Irak; åtminstone bortsett från USAs dåvarande regering...?
Efter 9/11 kan jag ändå se resonemanget.

Men det gick nog mer än lite tilll överdrift 😓🙁

Det var ju i alla bra om dom lyckats beslag någon av dom påstoda naturresurserna

Inte för att jag är säker på att det äns fanns några till att börja med 😒👎
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 juni 2024 kl. 20:15:54Gör som du vill, jag har dig ändå på min ignoreralista.
Vad ledsen jag blir 🥲

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  9 juni 2024 kl. 20:14:20Just det  ;D
Att ta ifrån Saddam Hussein var väl bra då han även var hatad av sitt eget folk men att utnyttja länder och folk för naturtillgångare är ju inte direkt positivt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juni 2024 kl. 20:13:35Det var väl en win-win situation för USA, bli av med en av världens diktatorer och samtidigt kunna få tillgång till diverse naturtillgångar.
Förutom att det gick väldigt fel, då det indirekt kan sägas vara Irakkrigets fel att IS kom till och blev så mäktiga...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juni 2024 kl. 20:18:21Att ta ifrån Saddam Hussein var väl bra då han även var hatad av sitt eget folk men att utnyttja länder och folk för naturtillgångare är ju inte direkt positivt.
Bror på hur man ser det.

någon måste ju ha säda naturresurser i sitt förvar

bara fråga om vilka händer som är säkrats  ;)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2024 kl. 20:11:33Är det någon i världen som varit positivt inställd till invasionen av Irak; åtminstone bortsett från USAs dåvarande regering...?

Jag betvivlar inte att det fanns en klok tanke från USAs sida från början, för att bli av med diktatorn Saddam Hussein, men resultatet gick ju tyvärr väldigt fel...
Du kanske inte ser dem, men alla speglas ju av sina egna tankar och känslor, så på ett eller annat sätt lär även Disney-filmer påverkas direkt eller indirekt av manusförfattarnas politiska åsikter. Och det är ju en del personer världen över som har klagat över att Disney-filmer blivit alltför politiska under senare år - inte för att jag håller med om det, men åsikterna finns i alla fall.
Jag ber om ursäkt 

Jag lät nog ganska otroligt  :-[

Jag menar mest att man inte ska säga åt ungdomar vad dom ska tycka politiskt i sin lilerartur.   

gstone

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2024 kl. 20:19:09Förutom att det gick väldigt fel, då det indirekt kan sägas vara Irakkrigets fel att IS kom till och blev så mäktiga...
Sen så var ju en bakomliggande anledning till Irakkriget också att USA ville göra någonting för att motverka/hämnas 9/11. Irak var ju inte inblandat i 9/11 men kriget där användes för att ena det amerikanska folket och 9/11 är ju anledningen till att många inte såg något fel med det USA gjorde i Irak.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juni 2024 kl. 20:24:08Sen så var ju en bakomliggande anledning till Irakkriget också att USA ville göra någonting för att motverka/hämnas 9/11. Irak var ju inte inblandat i 9/11 men kriget där användes för att ena det amerikanska folket och 9/11 är ju anledningen till att många inte såg något fel med det USA gjorde i Irak.
Precis, och USAs dåvarande president lyckades ju övertala senaten (och till viss del amerikanska folket) om att Irak var inblandade i 9/11; när så egentligen inte var fallet...

Lennartsson

Citat från: gstone skrivet  9 juni 2024 kl. 20:17:21Efter 9/11 kan jag ändå se resonemanget.

Men det gick nog mer än lite tilll överdrift 😓🙁

Det var ju i alla bra om dom lyckats beslag någon av dom påstoda naturresurserna

Inte för att jag är säker på att det äns fanns några till att börja med 😒👎
Naturresurser innebär olja såklart det fanns.

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet  9 juni 2024 kl. 20:23:10Hur gör man det?
Du går in på din egna profil och så trycker du på Ignoreralista då får du fram en ruta där du kan skriva in användarnamnet du vill ignorera

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2024 kl. 20:26:32Precis, och USAs dåvarande president lyckades ju övertala senaten (och till viss del amerikanska folket) om att Irak var inblandade i 9/11; när så egentligen inte var fallet...
I och med detta faktum kan jag inte längre rättfärdiga kriget 😖😣😢

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2024 kl. 20:26:32Precis, och USAs dåvarande president lyckades ju övertala senaten (och till viss del amerikanska folket) om att Irak var inblandade i 9/11; när så egentligen inte var fallet...
Tydligen var han så bara på att ljuga att han även lurade mig 😓😓😞

Fred

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juni 2024 kl. 20:24:08Sen så var ju en bakomliggande anledning till Irakkriget också att USA ville göra någonting för att motverka/hämnas 9/11. Irak var ju inte inblandat i 9/11 men kriget där användes för att ena det amerikanska folket och 9/11 är ju anledningen till att många inte såg något fel med det USA gjorde i Irak.
Ja, så är det ju. Men Saddam var ju ingen ängel heller. Han hade startat krig med Kuwait och genomfört en massaker på kurder, för att inte tala om vad han gjorde mot politiska motståndare. Så många trodde väl att Irak skulle bli bättre efter Saddam. Å andra sidan gjorde kriget att terrorismen ökade i Irak och i övriga regionen. Jag är fortfarande kluven över invasionen av Irak.

gstone

Om jag blivit bannlyst från att redigera Wikipedia, varför skulle jag i alla världen ha lust att donera pengar till dom ? ::)