Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 november 2024 kl. 20:48:42Precis, och Trump har ju lovat/hotat att man bara ska behöva rösta i årets val och "sen aldrig behöva rösta mer"; vilket man ju inte gärna kan misstolka...

Nu är det väl osannolikt att Trump verkligen lyckas göra sig själv till diktator, då det kräver ändringar i USAs grundlag som inte presidenten själv kan fatta beslut om - och inte ens hans eget parti lär väl rösta för något sådant...? Trots allt är ju de flesta republikaner inte alls lika extrema som Trump, även om oroväckande många de senaste åtta åren tycks ha förvandlats till Trumps personliga nickedockor...
(Det är svårt att tro i dagens läge, men en gång i tiden har ju Republikanerna varit väldigt kloka och ett föredöme, som inte minst var ansvariga för att avskaffa slaveriet på 1800-talet)

USAs nuvarande grundlag säger att man bara får vara president i två mandatperioder, ja. Trump har ju varit tydlig med att han vill ändra på det och mer eller mindre bli diktator, men jag ser det nog ändå som osannolikt att han faktiskt kommer lyckas. Men den som lever får se...

När det gäller Ryssland ändrade ju Putin för decennier sedan deras grundlag, för att se till så att han i princip ska kunna sitta för evigt (innan dess hade Ryssland liknande regler som USA). Vladimir Putin är 72 år, så har han hälsan i behåll kan han säkert hålla sig kvar vid makten i 10 - 15 år till - för diktatorer finns trots allt ingen pensionsålder, då det bara är de själva som avgör; och han lär inte vilja avgå i första taget. Visserligen har Ryssland på papperet fortfarande "öppna" val, men det är väl ingen i världen som verkligen tror att dessa går rättvist till; med andra ord kan man vara 99-procentigt säker på att Putin även kommer vinna framtida val...

Även när han avgår finns det säkert liknande personer i hans närhet som kan ta över, så tyvärr kan vi inte räkna med att Ryssland ska bli någon form av demokrati i närtid. Väldigt sorgligt, då det finns och har funnits mycket bra med Ryssland och inte minst rysk kultur - men de har ju tyvärr gjort sig själva till persona non grata i decennier framåt... :(

Det ryktas om det, ja - men vem vet vad som är sant och inte...? Putin är ju trots allt inte direkt ett öppet blad, så det är inte lätt att kunna verifiera rykten som förekommer.
Tidigare fanns det ingen lag för hur länge en mandatperiod fick vara, men nästan alla föredrog att bara köra högst två "omgångar" som en hyllning till George Washington som själv bara valde två.

Den enda presidenten som körde längre var Franklin D. Roosevelt från 1932 till 1945 (och det blev 1 och 1/2 extra gånger)

Fast, hans släkting Teddy försökte nå en tredje efter att ha blivit missnöjd med sin efterträdare, William Howard Taft (ja, det var inte någon Kung Julien hittade på), men republikanerna fortsatte med Taft, så Roosevelt fick starta ett eget parti, "The Progressive Party" (på den tiden var det dom som var progressiva, fast det hade en lite annan betydelse), men det delade rösterna på mitten och gjorde att demokraterna med Woodrow Wilson vann 1912.

I början av 1950-talet la man till i grundlagen att presidenten bara fick köra två omgångar i en mandatperiod.

Huruvida Trumpeten skulle försöka få republikanerna att ändra på det är oklart, men kanske inte så troligt, demokraterna och andra republikaner skulle nog då gjort allt för att stoppa det.

I slutet av 1960-talet försökte man även ändra val processen och ta bort elektor rösterna, men det gick inte fram, då hade det varit "popularitets rösterna" som avgjorde.

(Al Gore fick fler röster än Bush 2000 och Hillary fick fler än Drump, så båda vann tekniskt sett)
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 november 2024 kl. 21:19:57Detta är ett ännu större tecken på att vi alla MÅSTE se till att agera NU! Detta kan vi definitivt INTE acceptera! DEMONSTRATION!
Har du någon idé om hur, så är vi nog alla idel öra. :)

Det finns liksom inte mycket vi kan göra åt saken, allra minst från Sverige. De enda som kan se till att Trump håller sig i schack är väl resten av det republikanska partiet, där vissa har vaknat men alltför många fortfarande tycks vara Trumps nickedockor som verkar acceptera allt; vare sig de själva håller med eller inte...

Citat från: Will Siv skrivet  7 november 2024 kl. 21:59:03I början av 1950-talet la man till i grundlagen att presidenten bara fick köra två omgångar i en mandatperiod.

Huruvida Trumpeten skulle försöka få republikanerna att ändra på det är oklart, men kanske inte så troligt, demokraterna och andra republikaner skulle nog då gjort allt för att stoppa det.
Att Demokraterna skulle vilja stoppa det råder knappast någon tvekan om, men som det ser ut just nu kommer Demokraterna inte att få någon majoritet i vare sig senaten eller representanthuset; så de har just nu inte mycket att sätta emot. Förhoppningsvis kommer Republikanerna göra allt för att stoppa det, men sett till hur alltför många tycks blunda för allt Trump gör kan man nog inte vara helt säker.

Men jag hoppas att de flesta republikaner innerst inne fortfarande har någon gnutta sunt förnuft, så att deras gräns är passerad där...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 november 2024 kl. 20:48:42Precis, och Trump har ju lovat/hotat att man bara ska behöva rösta i årets val och "sen aldrig behöva rösta mer"; vilket man ju inte gärna kan misstolka...

Nu är det väl osannolikt att Trump verkligen lyckas göra sig själv till diktator, då det kräver ändringar i USAs grundlag som inte presidenten själv kan fatta beslut om - och inte ens hans eget parti lär väl rösta för något sådant...? Trots allt är ju de flesta republikaner inte alls lika extrema som Trump, även om oroväckande många de senaste åtta åren tycks ha förvandlats till Trumps personliga nickedockor...
(Det är svårt att tro i dagens läg
när säger sådan hemska saker/ uttalanden är det ännu galnare att han lyckades vinna, detta borde verkligen sent "Red flaggs" till vem som helst :( :-\

Vem skulle rösta på någon som vill underminera hela det demokratiska systemet :-\ :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 november 2024 kl. 14:29:19när säger sådan hemska saker/ uttalanden är det ännu galnare att han lyckades vinna, detta borde verkligen sent "Red flaggs" till vem som helst :( :-\

Vem skulle rösta på någon som vill underminera hela det demokratiska systemet :-\ :'(
Ja, det får du fråga det amerikanska folket om... Men jag håller fullständigt med dig, sådana uttalanden borde vara avskräckande för vem som helst.

Det här är ju också ett av fåtalet amerikanska val där Republikanernas kandidat fick fler röster totalt än Demokraternas kandidat, så att det inte ens hade gjort någon skillnad med ett mer normalt valsystem.

Jag hoppas verkligen att jag har fel, så att det finns andra logiska förklaringar, men jag har tyvärr svårt att släppa tanken på att valresultatet åtminstone delvis beror på att Kamala Harris är kvinna... :(

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 november 2024 kl. 15:08:15Jag hoppas verkligen att jag har fel, så att det finns andra logiska förklaringar, men jag har tyvärr svårt att släppa tanken på att valresultatet åtminstone delvis beror på att Kamala Harris är kvinna... :(
I kombination med hennes ursprung då ju Hillary Clinton fick fler röster än Trump 2016.

gstone

Nu kommer det bli I USA som Det blivit I Polen :'( :-*

MB

Citat från: gstone skrivet  8 november 2024 kl. 15:58:52Nu kommer det bli I USA som Det blivit I Poland  :'( :-*
Finns inget land som heter Poland, Polen heter det i Sverige.

gstone

Citat från: MB skrivet  8 november 2024 kl. 16:04:09Finns inget land som heter Poland, Polen heter det i Sverige.
var 8inte dryg >:( >:( >:( >:(

gstone

Citat från: MB skrivet  8 november 2024 kl. 16:04:09Finns inget land som heter Poland, Polen heter det i Sverige.
märk inte ord

MB

Citat från: gstone skrivet  8 november 2024 kl. 16:11:09märk inte ord
Förlåt men det blir väldigt konstiga meningar om man skriver vissa ord på andra språk mitt i en mening så där...

Oskar

Citat från: gstone skrivet  8 november 2024 kl. 15:58:52Nu kommer det bli I USA som Det blivit I Polen :'( :-*
värsta med Trump kommer påverka priset för export med tullar. jag hoppas att konkressen/USAs parlamentet med demokraterna röster imot hans förslag. senaten har Trumps parti har en majoritet av rösterna.
resertanthus är fortfarande oklart hur majoriteten av från respektive parti.

Oskar

Citat från: gstone skrivet  8 november 2024 kl. 16:10:33var 8inte dryg >:( >:( >:( >:(
i Polen har dom bytt regering nu. du behöver inte göra personangrepp.

gstone

Jag hatar att sverige gick med NATO  över 200 år av alliansfrihet gick upp i jävla rök >:(

Det är som att bara skita på folket,.

Jag skulle aldrig vilja att sverige gick med i NATO, men ingen alls fråga mig

Det är som att pissa för vårat arv som ett land.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet  8 november 2024 kl. 17:16:49värsta med Trump kommer påverka priset för export med tullar. jag hoppas att konkressen/USAs parlamentet med demokraterna röster imot hans förslag. senaten har Trumps parti har en majoritet av rösterna.
resertanthus är fortfarande oklart hur majoriteten av från respektive parti.
Visst är handelstullarna ett problem, men värst får nog ändå anses vara riskerna för säkerheten i Europa. Trump har ju hotat att helt sluta stötta Ukraina, och om inte EU kan trappa upp stödet avsevärt kan det i så fall få stora konsekvenser för både Ukraina och hela Europa. Om Ukraina förlorar kriget, eller tvingas skriva under ett för Ryssland fördelaktigt fredsavtal, så kan vi ju vara 100% säkra på att Putin inte kommer nöja sig med "bara" Ukraina; utan kommer att invadera fler länder i Europa...

Trump har ju också pratat om att USA ska gå ur Nato, och om han lyckas med det kommer säkerheten för alla Nato-länder (inklusive Sverige) att bli lidande, då USA bidrar med i särklass mest till Nato.

Ingetdera kan presidenten dock bestämma ensam om, så det beror på hur senaten och representanthuset röstar. Problemet är ju att just nu verkar 95% av Republikanernas medlemmar vara Trumps nickedockor, som inte längre bryr sig om vad de själva tycker och tänker utan gör allt som Trump vill...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 november 2024 kl. 15:54:27I kombination med hennes ursprung då ju Hillary Clinton fick fler röster än Trump 2016.
Ja, det ligger nog tyvärr mycket i det.

MOA

Detta kan nog inte uppfattas som gnäll. När man spelar Bratz: Rock Angelz & reser till London så besöker man en klädaffär. Det första som hörs när man kommer in är att den manliga expediten skriker "Hello! This is Punkadelic!" Minns inte vad han säger på svenska men denna upplevelse hade inte gjort någon glad. Hoppas att brittiska manliga expediter inte är så otrevliga på riktigt