Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Ni borde inte klaga på att jag startar ämnet saker som redan har trådar, när det är jätte svärta att hitta trådar 

Daniel säger att sökfunktionen funkar bra, men jag tvivlar verkligen på det sökfunktionen på Dubbningshemsidams forum har varit så inadekvat för mig så många gånger för att jag inte med sanning kan säga att jag tycker dem funkat bra  ::)

Hur mycket än Daniel må påstå annat 

Ofta får jag ta till min egen dators sök historia för att faktiskt hitta gamla ämnen jag vill komma åt.

Så ni behöver inte klaga om jag skapar trådar om ämen som redan har en tråd !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 juli 2025 kl. 23:51:59Ni borde inte klaga på att jag startar ämnet saker som redan har trådar, när det är jätte svärta att hitta trådar

Daniel säger att sökfunktionen funkar bra, men jag tvivlar verkligen på det sökfunktionen på Dubbningshemsidams forum har varit så inadekvat för mig så många gånger för att jag inte med sanning kan säga att jag tycker dem funkat bra  ::)

Hur mycket än Daniel må påstå annat

Ofta får jag ta till min egen dators sök historia för att faktiskt hitta gamla ämnen jag vill komma åt.

Så ni behöver inte klaga om jag skapar trådar om ämen som redan har en tråd !
Kan du ge exempel på trådar du har försökt hitta, och vad du har sökt på? Om det är problem med sökfunktionen så kan jag ta det vidare till utvecklingsteamet av forumprogramvaran, men då behöver jag få exempel på vad som inte gått att hitta åt genom sökfunktionen; programmerarna måste helt enkelt få någonting konkret att gå på för att kunna förbättra sökfunktionen. :)

Det enda luriga för min del är att sökfunktionen som standard bara hittar åt det senaste inlägget i respektive tråd där sökordet nämns - vilket ibland fungerar bra, men som vid väldigt långa trådar kan göra standardinställningarna värdelösa. För att komma runt det måste man på söksidan se till att bocka i inställningen "Visa sökresultat som inlägg". Det är något otydligt formulerat, men innebär att den då kommer söka efter varje enskilt inlägg; så om sökordet förekommer 10 gånger i samma tråd så kommer det visas som tio träffar på sökresultaten.

Har du bockat i den inställningen? Och kan du ge exempel på vad du har sökt efter, då du inte hittat åt en tråd som du vet finns?

Finns det problem så går det säkert att lösa, men då måste utvecklingsteamet få någonting att gå på; så att man kan hitta något mönster för när den inte hittar åt inlägg/trådar eller liknande. :)

BPS

Jag har upplevt att man ibland kan skriva in en filmtitel och tråden om den heter bara titeln ändå dyker den inte upp...

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet Igår kl. 01:24:58Jag har upplevt att man ibland kan skriva in en filmtitel och tråden om den heter bara titeln ändå dyker den inte upp...
Jaså, har du något exempel på det? Något sådant har jag inte råkat ut för, så det vore mycket värdefullt att få exempel på för att kunna lista ut varför det händer; och om nödvändigt framföra uppgifterna till utvecklingsteamet. :)

Kan det hända med vilka titlar som helst, eller har det att göra med om svenska tecken (ÅÄÖ) förekommer i titeln; eller något liknande? För svenska tecken är något jag gissar att utvecklarna, som sannolikt inte är skandinaver, inte lär ha testat med så noga.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 01:30:17Jaså, har du något exempel på det? Något sådant har jag inte råkat ut för, så det vore mycket värdefullt att få exempel på för att kunna lista ut varför det händer; och om nödvändigt framföra uppgifterna till utvecklingsteamet. :)

Kan det hända med vilka titlar som helst, eller har det att göra med om svenska tecken (ÅÄÖ) förekommer i titeln; eller något liknande? För svenska tecken är något jag gissar att utvecklarna, som sannolikt inte är skandinaver, inte lär ha testat med så noga.
Något konkret exempel har jag inte, men det händer ofta om det till exempel är en siffra inblandad.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet Igår kl. 01:32:28Något konkret exempel har jag inte, men det händer ofta om det till exempel är en siffra inblandad.
Har du sökt med eller utan citattecken? Det kan göra skillnad om det rör sig om siffror eller väldigt korta ord.

Det finns också inställningar kring det, så jag ska se över om det är något jag kan påverka. :)

MOA

Fighten är inte dålig i sig men irriterande bullshit förstör allt

https://www.youtube.com/watch?v=fOwEvPf6iM4