Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 augusti 2025 kl. 17:31:20Det finns ju en filmatisering av Maria Gripes bok Agnes Cecilia från 1991 (boken utkom dock tio år tidigare). Jag såg denna film hos en gammal barndomsvän för flera år sedan och jag skulle vilja se om den men det finns ett par saker som gör en något förgrymmad:
Apropå TV-serien så såg jag den 1993 (3 x 45 min) vilket överensstämmer väl med filmens längd på bio. Jag har också för mig att det var den versionen som fanns på YouTube. Vid repris 2002 och 2005 klipptes serien om till 5 x 30 min (alltså till synes längre).

Tyvärr såg jag inte repriseringen, så kan inte bekräfta om den var längre/förlängd men hade varit intressant att veta.

Will Siv

Citat från: Oskar skrivet 23 maj 2023 kl. 15:27:16För par års hade Netflix den serien 1s-4s och halva 5s.
Var det första eller andra halvan  ???
- what.

Oskar

Citat från: Will Siv skrivet 29 augusti 2025 kl. 15:07:31Var det första eller andra halvan  ???
Disney och Netflix hade säsong 1 till halva säsong 5. Nickelodeon och Viaplay och parnamount plus halva säsong 5 till säsong 10.

Will Siv

Citat från: Oskar skrivet 29 augusti 2025 kl. 15:31:15Disney och Netflix hade säsong 1 till halva säsong 5. Nickelodeon och Viaplay och parnamount plus halva säsong 5 till säsong 10.
Som jag misstänkte.

Någon som har dom  ???
- what.

gstone

Det är svårare för barn/basrn familjer att upptäcka filmer nu för tiden

när jag bar upptäckte jag många familjefilmer genom att dom gick på tv eller att det var trailer för dom på DVD och VHS.

men på streaming måste man göra det medvetet val see enm film, så det är inte som TV4, TV3 cartoon network, disney channel där man bara kan slå på den och se vad som råkar visas 

Och det kommer ut mycket färre filmer på DVD nu för tiden , em del DVDer och Blu Ray av Barnfilmer har inte äns trailers för andra filmer !! :-\

Hur ska barnfilmer upptäcka nya filmer !

Då blir det ju bara att ser det som remakees och uppföljare till sådant dom kommer håg sedan innan, sedan drar oorginal familj filmer inte inne några pengar och så avgör Disney eller Universal eller warner brother  eller vilket studio det nu är att folk inte ser orginal filmert och väljer att bara göra remakes och uppföljare 

Vist ser ni problemet ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 29 augusti 2025 kl. 22:30:44Det är svårare för barn/basrn familjer att upptäcka filmer nu för tiden

när jag bar upptäckte jag många familjefilmer genom att dom gick på tv eller att det var trailer för dom på DVD och VHS.

men på streaming måste man göra det medvetet val see enm film, så det är inte som TV4, TV3 cartoon network, disney channel där man bara kan slå på den och se vad som råkar visas

Och det kommer ut mycket färre filmer på DVD nu för tiden , em del DVDer och Blu Ray av Barnfilmer har inte äns trailers för andra filmer !! :-\

Hur ska barnfilmer upptäcka nya filmer !

Då blir det ju bara att ser det som remakees och uppföljare till sådant dom kommer håg sedan innan, sedan drar oorginal familj filmer inte inne några pengar och så avgör Disney eller Universal eller warner brother  eller vilket studio det nu är att folk inte ser orginal filmert och väljer att bara göra remakes och uppföljare

Vist ser ni problemet ?
Det är ju också en fråga om marknadsföring. Om inte bolagen gör något åt för att försöka nå ut att en film kommer (som vi såg lite med hur Elio behandlades), så blir det svårt för gemene man och barn att ens veta om att den finns. Och det gäller oavsett om det är en fantastisk film eller inte.

Däremot finns det chans att barnen kan få veta om filmer på andra sätt nu, exempelvis via reklam på Youtube och liknande. Sen för fysiska medier är det en konsekvens av att deras försäljning har minskat med åren, så att vissa bolag inte känner sig villiga att ta den ekonomiska risken för vissa filmer.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Monsieur Hulot

Citat från: gstone skrivet 29 augusti 2025 kl. 22:30:44Och det kommer ut mycket färre filmer på DVD nu för tiden , em del DVDer och Blu Ray av Barnfilmer har inte äns trailers för andra filmer !! :-\
Oroa dig inte, DVD-eran kommer säkert göra renässans, precis som LP-skivorna gjorde.

Dessutom tillverkas det ju fortfarande tomma DVD-skivor fortfarande och om man vill rädda en gammal VHS-film som inte finns digitaliserad någonstans är det ju bara att med hjälp av datorer föra över den till en sådan skiva. Så på det stora hela har nog säkert DVD-formatet chans att göra comeback. ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 augusti 2025 kl. 17:31:20Det finns ju en filmatisering av Maria Gripes bok Agnes Cecilia från 1991 (boken utkom dock tio år tidigare). Jag såg denna film hos en gammal barndomsvän för flera år sedan och jag skulle vilja se om den men det finns ett par saker som gör en något förgrymmad:

- Filmen var inte remastrad när den gavs ut på DVD och presenterades i ett konstigt format som var en konstig blandning av 4:3 och 16:9, inte 1.66 utan något smalare. ??? Bildskalan var inte heller något att hurra för.

- Filmen i sig verkar vara väldigt svår att få tag i. Den gavs ut på DVD 2009, men jag har inte sett den dyka upp många gånger på Tradera och när den väl ligger uppe blir den självklart för dyr. Den ligger uppe på Tradera nu ligger uppe på 500 kr. 500 kr för en DVD-film är på tok för dyrt!

Om filmen dyker upp på DVD på nytt kommer jag givetvis skaffa den, under förutsättning att den är remastrad och inte heller så hiskeligt dyr som 500 (!).
Så här ser Agnes Cecilia ut på TV4 Play, två snabba skärmdumpar från början av filmen:
vlcsnap-2025-08-30-01h53m22s080.png
vlcsnap-2025-08-30-01h53m27s783.png

Kan du avgöra om det är samma bildformat som på DVD, eller inte?
(Det där är det orörda formatet, så de svarta fälten är alltså "inbrända" i bilden)

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 augusti 2025 kl. 17:31:20- Filmen var inte remastrad när den gavs ut på DVD och presenterades i ett konstigt format som var en konstig blandning av 4:3 och 16:9, inte 1.66 utan något smalare. ??? Bildskalan var inte heller något att hurra för.
Vad menar du med "bildskalan"? Menar du färgskalan?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2025 kl. 01:57:47Så här ser Agnes Cecilia ut på TV4 Play, två snabba skärmdumpar från början av filmen:
(Det där är det orörda formatet, så de svarta fälten är alltså "inbrända" i bilden)
Daniels skärmdumpar är effektivt (efter borttagning av de svarta fälten) 1792x1080 vilket är väldigt nära 1:1,66.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 augusti 2025 kl. 06:58:35Daniels skärmdumpar är effektivt (efter borttagning av de svarta fälten) 1792x1080 vilket är väldigt nära 1:1,66.
Tack för expertutlåtandet, då var min gissning på ungefär 1,66:1 ganska bra då. :)

Om vi kan lita på Svenska Filminstitutets uppgifter bör det alltså innebära att TV4 Play har filmen i originalformat, utan någon beskärning åt något håll.
(Däremot är ju 25 bilder per sekund "fel", då jag förutsätter att filmen är inspelad på 35 mm-film och därmed borde vara i 24 bilder per sekund - men det är ju tyvärr inte ovanligt...)

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2025 kl. 01:57:47Så här ser Agnes Cecilia ut på TV4 Play, två snabba skärmdumpar från början av filmen:
vlcsnap-2025-08-30-01h53m22s080.png
vlcsnap-2025-08-30-01h53m27s783.png

Det är inte samma bildformat som är på DVD, däremot är filmen digitalt restaurerad på TV4 Play.

Monsieur Hulot

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 augusti 2025 kl. 06:58:35Vad menar du med "bildskalan"? Menar du färgskalan?
Förlåt för otydligheten, jag menade bildproportionen! På DVD är filmen i bildformatet 1.55:1 som (enligt mig) är en konstig blandning av 4:3 och 16:9.

På TV4 Play är filmen återigen digitalt restaurerad och återställd till sitt ursprungliga bildformat.

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 augusti 2025 kl. 13:32:10Förlåt för otydligheten, jag menade bildproportionen! På DVD är filmen i bildformatet 1.55:1 som (enligt mig) är en konstig blandning av 4:3 och 16:9.
Jag skulle gärna vilja se med egna ögon hur det ser ut. Annars är det svårt att avgöra om det är "konstigt" eller ej. Om filmen är gjord i open matte kan man ha tagit med lite mer i höjdled, och det behöver inte vara fel.

Vidfilmsformatet kunde faktiskt variera en del mellan olika biografer. 1:1,66 är ingen "evig" sanning, även om man ofta hade det som målsättning på svenska biografer. I andra länder kunde man ha annan praxis.

När man installerade en biograf fick man göra en del anpassningar och kompromisser genom att kombinera dukmask, objektiv och hur man filade till projektorns bildfönster. Det kunde leda till vissa variationer i sidförhållandet.

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 augusti 2025 kl. 13:30:19Det är inte samma bildformat som är på DVD, däremot är filmen digitalt restaurerad på TV4 Play.
Ser ut att vara väldigt fin bild på TV4 Play.

Inget "bonusmaterial" på DVD:n, men kan vara värt att tipsa om dokumentären Maria Gripe - solen i söder, skuggan mot norr också som finns på SVT Play fram till 30:e September. Några delar handlar om tillkomst och inspiration till boken Agnes Cecilia – en sällsam historia.

https://www.svtplay.se/video/Kv192Jb/maria-gripe?video=visa&position=445

https://www.svtplay.se/video/Kv192Jb/maria-gripe?video=visa&position=1034

https://www.svtplay.se/video/Kv192Jb/maria-gripe?video=visa&position=1936

BPS

Jag uppskattar verkligen kollektivtrafiken och att vi har så utbreda nät för både tåg och buss men ibland tröttnar man bara. Nu bygger man på Södervärn, Värnhem, Centralen och Regementsgatan samtidigt jag vet inte om det är Skånetrafiken eller Malmö Stad men någon har tänkt riktigt fel. Hur är det meningen att bussar ska komma fram? Hur är det meningen att någon trafik ska komma fram? Idag satt jag på bussen hem från jobbet och det hade gått fortare om jag gick hem de 5 kilometerna för att det var byggarbeten överallt som stoppade upp trafiken.