Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet Igår kl. 13:11:13Jag tror inte är så farligt om man bara gör förbi. Röka inomhus borde man inte få göra med någon måtta får det vara. Jag anser att rökning är ett eget ansvar så jag är emot förbud.
Jag håller fullständigt med, och jag tror också att risken att få lungcancer eller ens skadade organ är ytterst minimal av att gå förbi någon utomhus - och i många inomhusmiljöer är det ju redan förbjudet, och de allra flesta arbetsplatser (även privata företag som inte klassas som offentliga miljöer) tillåter förmodligen heller inte att deras anställda röker inomhus.

Vad man gör hemma i sin egen bostad är förstås på eget ansvar, men röker man inomhus blir det ju ingen särskilt rolig miljö för någon annan att vara i - är det en hyresrätt lär hyresvärden med största sannolikhet ha regler mot rökning inomhus, och äger man sin egen bostad (bostadsrätt eller villa) lär ju andrahandsvärdet sjunka rejält om det finns inpyrd rök där. De flesta lär alltså av sunt förnuft undvika att röka inomhus hemma också - sådant var vanligt när jag växte upp, men är nog väldigt ovanligt idag...

(Bor man i lägenhet kan jag ju dock förstå att det kan bli irriterande för de som bor precis bredvid om någon röker väldigt mycket på balkongen, om det är så nära så att man själv får rök på sig gång på gång när man är på sin egen balkong - men i så fall borde hyresvärden eller bostadsrättsföreningen kunna agera, om det påverkar ens egen boendemiljö)

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 15:02:42Man får inte röka lägenhet va? Gjorde en i hyreslägenhet & den kunde inte användas efter att rökaren flyttat ut
I de allra flesta fall lär inte hyresvärdar tillåta det, men det är förmodligen upp till varje hyresvärd att avgöra. Men de allra flesta hyresvärdar lär förbjuda det, då inpyrd rök brukar vara väldigt dyrt att få bort och kräva omfattande sanering...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 15:15:49Jag håller fullständigt med, och jag tror också att risken att få lungcancer eller ens skadade organ är ytterst minimal av att gå förbi någon utomhus - och i många inomhusmiljöer är det ju redan förbjudet, och de allra flesta arbetsplatser (även privata företag som inte klassas som offentliga miljöer) tillåter förmodligen heller inte att deras anställda röker inomhus.

Vad man gör hemma i sin egen bostad är förstås på eget ansvar, men röker man inomhus blir det ju ingen särskilt rolig miljö för någon annan att vara i - är det en hyresrätt lär hyresvärden med största sannolikhet ha regler mot rökning inomhus, och äger man sin egen bostad (bostadsrätt eller villa) lär ju andrahandsvärdet sjunka rejält om det finns inpyrd rök där. De flesta lär alltså av sunt förnuft undvika att röka inomhus hemma också - sådant var vanligt när jag växte upp, men är nog väldigt ovanligt idag...

(Bor man i lägenhet kan jag ju dock förstå att det kan bli irriterande för de som bor precis bredvid om någon röker väldigt mycket på balkongen, om det är så nära så att man själv får rök på sig gång på gång när man är på sin egen balkong - men i så fall borde hyresvärden eller bostadsrättsföreningen kunna agera, om det påverkar ens egen boendemiljö)
I de allra flesta fall lär inte hyresvärdar tillåta det, men det är förmodligen upp till varje hyresvärd att avgöra. Men de allra flesta hyresvärdar lär förbjuda det, då inpyrd rök brukar vara väldigt dyrt att få bort och kräva omfattande sanering...
En annan kille städade inte innan han flyttade ut & lämnade 30 Pepsi flaskor & många energidrickor bakom sig. Det inträffade i samma lägenhet