Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2022 kl. 23:25:01Inte i Skellefteå, i alla fall - här gick och går den bara i dubbad form.
Filmstadens hemsida visade att den ven textada.
Men inte Skellefteå  tydligen.det är väl en rätt lite stad och i små  städer brukar dom bara visa dubbade  filmer dubbade.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 november 2022 kl. 14:57:46Filmstadens hemsida visade att den ven textada.
Men inte Skellefteå  tydligen.det är väl en rätt lite stad och i små  städer brukar dom bara visa dubbade  filmer dubbade.
Inte jätteliten stad ändå - runt 75 000 invånare, så det finns många betydligt mindre orter i landet.

Men biobesöken har helt klart inte kommit igång än efter pandemin, särskilt inte i Skellefteå - de bior jag gått på sedan i somras har som mest haft runt 20 besökare, och det vanligaste har varit att jag nästan varit ensam eller på sin höjd 4 - 5 personer utöver mig...

En eller två biofilmer har jag till och med varit helt ensam på, vilket jag annars inte upplevt sedan pressvisningarna som tyvärr numera upphört.

Så min gissning är att det nog bara är i storstäderna som det just nu eventuellt kan finnas marknad för textade originalversioner av dubbade filmer.

Vi får hoppas att biobesöken kommer igång igen mer ordentligt när det börjar närma sig jul, för annars tror jag tyvärr att biografernas dagar är räknade... :'(

Lilla My

Jag vill gnälla på min arm. Jag vill kunna rita och arbeta som vanligt - inte behöva vila i flera dagar. Suck och stön.

Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 november 2022 kl. 21:24:01Man kan väl också gnälla över att med tanken på att det är väldigt stor risk att bli smittad av influensan eller covid eller andra bakterier under den hör tiden fram till maj nästa år.
Menar du virus eller bakterier?

Goliat

Jag vill klaga på ökande priser. Maten är så mycket dyrare. Vanliga små produkter har vissa saker ökat ordentligt. En liten burk med smaksatt crème fraiche som det stod 22.97 kr på (som i sig är rätt mycket), i kassan stod det 47.83 kr.  :o

Så de fick lämnas kvar.

Sedan färsen från 67kr/kg till 82kr/kg är också en rejäl ökning.

Pastan också som kostat 14 kr i många år kostar nu 26 kr.

Man får så mycket mindre mat och sallad är inte existerande alls på tallriken hemma längre.

Mjöl har som stor säck (5kg) gått upp 10 kr bara så 2 kr kg så det är inte så farligt. Men på budget så blir det så lite mat jämfört med ett år bakåt.

Lillefot

Citat från: Goliat skrivet  7 november 2022 kl. 15:01:26Jag vill klaga på ökande priser. Maten är så mycket dyrare. Vanliga små produkter har vissa saker ökat ordentligt. En liten burk med smaksatt crème fraiche som det stod 22.97 kr på (som i sig är rätt mycket), i kassan stod det 47.83 kr.  :o

Så de fick lämnas kvar.

Sedan färsen från 67kr/kg till 82kr/kg är också en rejäl ökning.

Pastan också som kostat 14 kr i många år kostar nu 26 kr.

Man får så mycket mindre mat och sallad är inte existerande alls på tallriken hemma längre.

Mjöl har som stor säck (5kg) gått upp 10 kr bara så 2 kr kg så det är inte så farligt. Men på budget så blir det så lite mat jämfört med ett år bakåt.
För att inte tala om smöret (både "riktigt" och Bregott). Nu har man tur om det finns för runt 50-lappen på rea, som var ordinarie pris för några år sedan.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet  7 november 2022 kl. 16:16:10För att inte tala om smöret (både "riktigt" och Bregott). Nu har man tur om det finns för runt 50-lappen på rea, som var ordinarie pris för några år sedan.
Det också. Väldigt konstigt.

Goliat

Citat från: Lillefot skrivet  7 november 2022 kl. 16:16:10För att inte tala om smöret (både "riktigt" och Bregott). Nu har man tur om det finns för runt 50-lappen på rea, som var ordinarie pris för några år sedan.
Nu äter jag inte smör, men köper en från växtriket och den var dyr innan (26 kr) men nu 49 kr och den med extra salt 52 kr. Nästan man blir svimfärdig.

Men jag förstår, korna mjölkas med maskin med el och foder till korna har ökat mycket.

Men illa egentligen. Detta har dock hänt tidigare i historien. Under kriget åt man mycket med mindre fett. Fanns en "kladdig kaka" (numera kladdkaka och var inte så superpopulär även om den förekom då) bakad på potatis istället för fett, även sockerkaka, däremot bör man på 3 dl (3*60 g) ha i 1 msk fett, även sett recept med ister. 

Undrar dock om vi kommer tänka om, det enda som inte ökat i pris är blodpudding.

kingses

På grund av kriget i Europa och försörjningsproblem har oljepriserna stigit med en och en halv till två gånger i år.

gstone

Jag vill gnälla på att folk är elak mot elon musk.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 15 november 2022 kl. 18:08:19Jag vill gnälla på att folk är elak mot elon musk.
Elon Musk? Jag skulle hellre gnälla på honom
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 15 november 2022 kl. 18:20:49Elon Musk? Jag skulle hellre gnälla på honom!

Ni borde  var snälla mot honom

Simon Axelsson

"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone