Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 42 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Will Siv skrivet 20 december 2025 kl. 00:42:21Det är inte det att vi inte vill donera och stödja sidan (utöver att bidra med credits), men dom flesta av oss har inte råd att göra det (om jag va rik skulle jag finanserna hela sidan tillsammans med annat)
Jag har svårt att tro att "de flesta" av Dubbningshemsidans nästan 3000 medlemmar skulle vara så fattiga att de inte har råd att bidra med åtminstone en liten slant. Swisha en tia, det har du säkert råd med!

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 december 2025 kl. 08:00:49Jag har svårt att tro att "de flesta" av Dubbningshemsidans nästan 3000 medlemmar skulle vara så fattiga att de inte har råd att bidra med åtminstone en liten slant. Swisha en tia, det har du säkert råd med!
Jag menar oss här på forumet.

Inser du inte hur förolämpande det är att säga "det har du säkert råd med" (även om jag har det så är det inte poängen).

Fråga någon som Elon Muskrat istället.
- what.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 december 2025 kl. 08:00:49Jag har svårt att tro att "de flesta" av Dubbningshemsidans nästan 3000 medlemmar skulle vara så fattiga att de inte har råd att bidra med åtminstone en liten slant. Swisha en tia, det har du säkert råd med!
Alla är dessutom inte aktiva heller, fokusera på dom mest aktiva för att se vem som kan swisha 10 pengar till bedragare

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet 20 december 2025 kl. 11:07:26Alla är dessutom inte aktiva heller, fokusera på dom mest aktiva för att se vem som kan swisha 10 pengar till bedragare
Okej. Du är en av de mest aktiva. Har du själv bidragit?

Vad menar du med bedragare? Menar du att @Daniel Hofverberg skulle vara en bedragare?

Anders M Olsson

Citat från: Will Siv skrivet 20 december 2025 kl. 09:05:27Jag menar oss här på forumet.
Det spelar nog ingen roll om vi väljer att se hela medlemsbasen eller bara dem som är aktiva. Min poäng är att det säkert är väldigt få som verkligen är för fattiga för att bidra med åtminstone en liten slant. Om man väljer att inte bidra är det troligen av helt andra skäl. T.ex. att man inte vill, att man är för snål eller helt enkelt inte "får tummarna loss".

Eller så är det kanske för att man tror att @Daniel Hofverberg tjänar så mycket pengar på reklamen att han inte behöver några bidrag.

Citat från: Will Siv skrivet 20 december 2025 kl. 09:05:27Inser du inte hur förolämpande det är att säga "det har du säkert råd med" (även om jag har det så är det inte poängen).
Så bra. Då vet vi att du har råd. Daniel ser säkert fram emot ditt bidrag! :)

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 december 2025 kl. 11:44:29Det spelar nog ingen roll om vi väljer att se hela medlemsbasen eller bara dem som är aktiva. Min poäng är att det säkert är väldigt få som verkligen är för fattiga för att bidra med åtminstone en liten slant. Om man väljer att inte bidra är det troligen av helt andra skäl. T.ex. att man inte vill, att man är för snål eller helt enkelt inte "får tummarna loss".

Eller så är det kanske för att man tror att @Daniel Hofverberg tjänar så mycket pengar på reklamen att han inte behöver några bidrag.
Om en familj ska köpa en bil, tror du att det är barnen som ska betala för den........

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 december 2025 kl. 11:44:29Så bra. Då vet vi att du har råd. Daniel ser säkert fram emot ditt bidrag! :)
Tydligen så har läsförståelse alltid varit dåligt, missade du att jag skrev "även om"

Och DU kan då bidra själv, om jag förstår rätt så du pensionär, du har råd.

(och det låter snarare som att du inte vill att jag ska bidra och varför skulle bara jag, fråga alla här)
- what.

Anders M Olsson

Citat från: Will Siv skrivet 20 december 2025 kl. 11:52:21Om en familj ska köpa en bil, tror du att det är barnen som ska betala för den........
Vad har det med saken att göra? Medlemmarna här är av blandade åldrar, många i arbetsför ålder och då sannolikt med egen inkomst. Du är ju själv 23 år enligt din profil.

Citat från: Will Siv skrivet 20 december 2025 kl. 11:52:21Och DU kan då bidra själv, om jag förstår rätt så du pensionär, du har råd.
Absolut. Det har jag också gjort.

Citat från: Will Siv skrivet 20 december 2025 kl. 11:52:21(och det låter snarare som att du inte vill att jag ska bidra och varför skulle bara jag, fråga alla här)
Jag vill absolut att både du och alla andra som kan ska bidra.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 20 december 2025 kl. 11:52:21Om en familj ska köpa en bil, tror du att det är barnen som ska betala för den........
Jag förstår inte riktigt kopplingen eller liknelsen här...? Min gissning är att det är få aktiva användare som är under 18 år (och alltså barn i formell mening), så de flesta här har nog någon slags inkomst.
(Även om man är arbetslös, så har man väl troligen A-kassa, sjukpenning, aktivitetsersättning eller något liknande; då det liksom är svårt att betala hyra och/eller räkningar utan någon slags inkomst.)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 december 2025 kl. 12:05:14Absolut. Det har jag också gjort.
Faktum är att Anders nog är i stort sett den enda som har bidragit; åtminstone de senaste 2 - 3 åren...

Precis, det här handlar som sagt inte om några stora summor - med lågkonjunktur och inflation är det hårda tider för många, inklusive undertecknad, så jag har full förståelse för att merparten inte har några stora summor att avvara. Men 10 - 20 kr nån gång då och då borde de flesta ha råd med, det är billigare än att köpa en kopp kaffe på valfritt café i nästan hela landet (vilket de flesta nog ändå unnar sig ibland) - många bäckar små. :)

Det här handlar som sagt inte om att tjäna storkovan eller ens att gå med vinst, utan att försöka täcka in sajtens direkta utgifter, så att jag inte ska behöva punga ut med pengar ur egen ficka varje månad.

Citat från: MOA skrivet 20 december 2025 kl. 11:07:26Alla är dessutom inte aktiva heller, fokusera på dom mest aktiva för att se vem som kan swisha 10 pengar till bedragare
Vad menar du? Om du anser att jag är en bedragare, så får du gärna motivera hur du kommit fram till den slutsatsen.

De flesta bedragare lever ju på anonymitet, och det är nog ganska få personer på internet som är mindre anonyma än jag; med både adress, e-postadress och mobilnummer lättillgängligt...

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 december 2025 kl. 12:05:14Vad har det med saken att göra? Medlemmarna här är av blandade åldrar, många i arbetsför ålder och då sannolikt med egen inkomst. Du är ju själv 23 år enligt din profil.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 december 2025 kl. 12:36:29Jag förstår inte riktigt kopplingen eller liknelsen här...? Min gissning är att det är få aktiva användare som är under 18 år (och alltså barn i formell mening), så de flesta här har nog någon slags inkomst.
(Även om man är arbetslös, så har man väl troligen A-kassa, sjukpenning, aktivitetsersättning eller något liknande; då det liksom är svårt att betala hyra och/eller räkningar utan någon slags inkomst.)
Ja, har bara aktivitetsersättning som "egen inkomst"

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 december 2025 kl. 12:05:14Jag vill absolut att både du och alla andra som kan ska bidra.
Ok

Men som du sa det lät det nästan som att säga till en fattig att sluta vara fattig.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 december 2025 kl. 12:36:29Precis, det här handlar som sagt inte om några stora summor - med lågkonjunktur och inflation är det hårda tider för många, inklusive undertecknad, så jag har full förståelse för att merparten inte har några stora summor att avvara. Men 10 - 20 kr nån gång då och då borde de flesta ha råd med, det är billigare än att köpa en kopp kaffe på valfritt café i nästan hela landet (vilket de flesta nog ändå unnar sig ibland) - många bäckar små. :)

Det här handlar som sagt inte om att tjäna storkovan eller ens att gå med vinst, utan att försöka täcka in sajtens direkta utgifter, så att jag inte ska behöva punga ut med pengar ur egen ficka varje månad.
Bra

Btw

Screenshot_20251220-121304.png

Det är just sån här reklam jag pratar om

Om det är så att du får 200-300 kr per dag för den så är det bra.
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 20 december 2025 kl. 12:59:02Btw

Screenshot_20251220-121304.png

Det är just sån här reklam jag pratar om

Om det är så att du får 200-300 kr per dag för den så är det bra.
Snarare 200 - 300 kr i månaden för reklamen, är nog närmare sanningen... Det är i mina ögon för lite, men ska man inte själv sitta och jaga annonsörer (som tiden inte räcker till för) finns det tyvärr få vettiga alternativ till Googles annonsnätverk. :(

Jag håller med att det såg malplacerat ut med reklam när man ska skriva svar - ska se om det går att få bort på något sätt. När man skriver inlägg finns det ju trots allt inte samma utrymme som när man läser i trådar; och det finns heller inte samma kontext för att Google ska kunna gissa sig till innehåll och sammanhang. :)

Sen tycker jag också att just det där var en irrelevant reklam, och även möjligt bedrägeri (de flesta seriösa sjukvårds- eller läkemedelsföretag annonserar nog inte på det där sättet), så jag ska se om den går att blockera - det är ju bättre för alla om annonserna är relevanta för sajten, och helst även rör sig om nordiska företag, så att det exempelvis rör sig om reklam för populärkultur, begagnatmarknader och liknande. Så har det ofta varit, då jag exempelvis ofta fått reklam för VHS-filmer på Tradera (som jag ändå är intresserad av), men just nu får jag också liknande halvskumma annonser; och sådana lär få vara intresserade av eller klicka på varför intäkterna logiskt sett också blir lidande.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 december 2025 kl. 11:37:44Okej. Du är en av de mest aktiva. Har du själv bidragit?

Vad menar du med bedragare? Menar du att @Daniel Hofverberg skulle vara en bedragare?
Blev lurad att swisha 3000 kr till en bedragare en gång, tänker aldrig swisha igen. Tänk på det nästa gång någon ber er att swisha, ni kan bli lurade!

Måne

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 20 december 2025 kl. 14:06:42Blev lurad att swisha 3000 kr till en bedragare en gång, tänker aldrig swisha igen. Tänk på det nästa gång någon ber er att swisha, ni kan bli lurade!
För att undvika lurendrejerier bör man alltid dubbelkolla att namnet man Swishar till överensstämmer med namnet som man känner till och som det ska leda till. När man i Swish-appen angivit telefonnummer och summa och går vidare till att bekräfta med BankID, så visas alltid det fullständiga namnet på den som äger telefonnumret ifråga - om det inte överensstämmer med namnet man känner till bör man absolut ana oråd (det behöver inte nödvändigtvis vara något skumt, men kan vara det; i synnerhet om inte ens efternamnet stämmer). Det gäller alltså oavsett vad man ska Swisha för - det är lätt hänt att råka skriva in någon siffra fel i telefonnumret, men det undviker man alltså genom att se vilket namn det står i BankID när man ska signera.

Men om man Swishar till mig, så anges namnet Daniel Hofverberg; så att man tydligt kan se att namnet överensstämmer med alla uppgifter på Dubbningshemsidans startsida. Således ingen risk att bli lurad. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 december 2025 kl. 14:28:09För att undvika lurendrejerier bör man alltid dubbelkolla att namnet man Swishar till överensstämmer med namnet som man känner till och som det ska leda till. När man i Swish-appen angivit telefonnummer och summa och går vidare till att bekräfta med BankID, så visas alltid det fullständiga namnet på den som äger telefonnumret ifråga - om det inte överensstämmer med namnet man känner till bör man absolut ana oråd (det behöver inte nödvändigtvis vara något skumt, men kan vara det; i synnerhet om inte ens efternamnet stämmer). Det gäller alltså oavsett vad man ska Swisha för - det är lätt hänt att råka skriva in någon siffra fel i telefonnumret, men det undviker man alltså genom att se vilket namn det står i BankID när man ska signera.

Men om man Swishar till mig, så anges namnet Daniel Hofverberg; så att man tydligt kan se att namnet överensstämmer med alla uppgifter på Dubbningshemsidans startsida. Således ingen risk att bli lurad. :)
Det var en av mina förra kollegor som bad mig att swisha & jag såg inte bedragarens namn innan swishen var skickad. Hennes snapchat konto blev kapat

gstone

Jag vill gnälla på att rollistan til Alice i Underlandet(2010) inte är lite utförligare , jag undrar över fyra roller till.

Har undrat i 10+ :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"