Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Film Factory's Dennis

Startat av gstone, 10 maj 2020 kl. 13:42:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Lillefot skrivet 23 augusti 2022 kl. 23:24:16Dennis - hjälte hela dan, som innehåller avsnitten Brother Rats och Hospitality.

Vilket ironiskt nog är, i produktionsordning det sista och första avsnittet i serien.

Så här ser den ut:
https://www.tradera.com/item/302154/447952906/dennis-hjalte-hela-dan-dvd-svenskt-tal-
Intressant, den har jag också, har även Dennis: Det lilla busfröet, En tursam dag och På semester. Har eventuellt någon till. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lillefot

Citat från: TonyTonka skrivet 23 augusti 2022 kl. 23:31:04Intressant, den har jag också, har även Dennis: Det lilla busfröet, En tursam dag och På semester. Har eventuellt någon till. ^^
Intressant, medverkar den andra skådisen till Dennis på någon av de? Så att jag kan jämföra dem.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

TonyTonka

Citat från: Lillefot skrivet 23 augusti 2022 kl. 23:47:32Intressant, medverkar den andra skådisen till Dennis på någon av de? Så att jag kan jämföra dem.
Ingen aning, har aldrig kollat på dem, kan kolla upp det. 

TonyTonka

Jag hittade bara åt "Brusfröet Dennis" och "En tursam dag", jag ska ha "På semester" också här någonstans, men jag hittade den inte just nu, och jag orkar inte leta fram den just nu, då jag strax ska lägga mig. Men jag har i alla fall gjort röstprover på Dennis röst i alla fyra avsnitten på de två dvd:erna, då jag inte själv kan avgöra om Dennis andra röst är med. Gjorde även ett röstprov på PeeBees röst.

Lillefot

Citat från: TonyTonka skrivet 24 augusti 2022 kl. 00:31:06Jag hittade bara åt "Brusfröet Dennis" och "En tursam dag", jag ska ha "På semester" också här någonstans, men jag hittade den inte just nu, och jag orkar inte leta fram den just nu, då jag strax ska lägga mig. Men jag har i alla fall gjort röstprover på Dennis röst i alla fyra avsnitten på de två dvd:erna, då jag inte själv kan avgöra om Dennis andra röst är med. Gjorde även ett röstprov på PeeBees röst.
Av det jag hörde så är det samma skådis som i Hjälte hela dan. Nåväl, det kanske framkommer senare.

EDIT: Det fjärde klippet låter aningen annorlunda, så i det avsnittet verkar Dennis andra skådis medverka.

PeeBees skådis var ungefär som jag förväntade, helt godkänd men inte i samma klass som varken Annica Smedius eller Staffan Hallerstam.
Men det är helt okej.

MOA

Antar att det är denna video som ni snackar om, känner inte igen en enda röst

https://www.youtube.com/watch?v=ElznyWh8nio

Oskar

den version är inspelad hos Eskimo avenue/bti Studios i Göteborg med Johan Carlberg och Mathias Henning och andra skådespelare i Göteborg.

Lillefot

Citat från: MOA skrivet  5 januari 2026 kl. 09:38:52Antar att det är denna video som ni snackar om, känner inte igen en enda röst

https://www.youtube.com/watch?v=ElznyWh8nio
Ja, den där släpptes på både VHS och DVD.
Men det är helt okej.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  5 januari 2026 kl. 09:38:52Antar att det är denna video som ni snackar om, känner inte igen en enda röst
Citat från: Lillefot skrivet  5 januari 2026 kl. 16:42:00Ja, den där släpptes på både VHS och DVD.
Ja, och VHS/DVD-dubben är mycket sämre än den välgjorda TV-dubben på FilmNet; som Eurotroll gjorde.

MOA

Så här ser även menyn ut, var Eurotrolls dubbning copyrightad eller?

https://www.youtube.com/watch?v=pQ7OwALHfo8

Lillefot

Citat från: MOA skrivet  5 januari 2026 kl. 22:01:21Så här ser även menyn ut, var Eurotrolls dubbning copyrightad eller?

https://www.youtube.com/watch?v=pQ7OwALHfo8
Copyrightad vet jag inte om det är rätt ord att beskriva. Det är nämligen så att Eurotrolls dubbning gjordes för Filmnet, och har endast använts där. Och likt många dubbningar de använde sig av är det ingen som vet som nu äger rättigheterna, efter att kanalen lades ner under det sena 90-talet. Det ens om ljudbanden har överlevt.

Så även om Film Factory kan ha tänkats velat använda den dubbningen istället för att beställa en ny dubbning till sina släpp (som både kostar tid och pengar), hade det säkert blivit alldeles för krångligt. Att sen deras egna dubbning inte håller någon topklass är en annan sak.
Men det är helt okej.