Författare Ämne: DVD-authoring  (läst 298 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adam Larsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 510
    • Visa profil
DVD-authoring
« skrivet: 12 maj 2020 kl. 19:14:12 »
Vilka program använder ni?
« Senast ändrad: 17 maj 2020 kl. 01:54:09 av Adam Larsson »
Three Gay Caballeros

Utloggad Elios

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 315
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Program för att skapa DVD menyer
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2020 kl. 17:08:09 »
Hur gör man ens sånt??

Utloggad Henrik Karlsson

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2020 kl. 17:52:28 »
Jag använder DVDstyler

Utloggad Henrik Karlsson

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2020 kl. 18:19:11 »

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 9 298
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2020 kl. 01:46:49 »
Jag förmodar att du menar DVD-authoring i största allmänhet, och inte enbart just design av DVD-menyer...?

Trots allt innefattar ju DVD-authoring mer än bara menyerna, då det också innefattar videospår, ljudspår, undertexter, logik, programmering, o.s.v.

Personligen använder jag DVD-Lab Pro från det lilla kanadensiska företaget Mediachance för DVD-authoring. Tyvärr utvecklas det inte längre och har ett par irriterande buggar, men det är ett kraftfullt program som klarar av mycket och även stödjer anpassad DVD-programmering (via så kallade VM-kommandon, som är det skriptspråk som DVD-standarden använder); men som samtidigt är hyfsat användarvänligt. Jag har använt det programmet i ganska många år, och har därför lärt mig att komma runt de buggar och begränsningar som finns - åtminstone så länge man inte behöver ha jätteavancerade finesser, såsom alternativa kameravinklar eller seamless branching...
https://www.mediachance.com/dvdlab/dvdlabpro.html

Men eftersom programmet inte längre utvecklas och Mediachance inte verkar satsa på något nytt program heller, så verkar det tyvärr inte som att det kommer bli något stöd för Blu-Ray-authoring därifrån... :( Så för Blu-Ray verkar man behöva hitta åt något annat program, vilket är lättare sagt än gjort då de flesta program antingen verkar vara oerhört begränsade (inte det minsta flexibla eller särskilt kraftfulla) eller extremt krångliga att lära sig/använda...