Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Busungarna (The Little Rascals)

Startat av gstone, 13 maj 2020 kl. 12:23:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Finns filmen BUSUNGARNA(1994) på dvd med svenskt tal ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Nej, 1994 års långfilm Busungarna (The Little Rascals) har tyvärr inte släppts på DVD alls i Sverige - vare sig med eller utan dubbning. :( Filmen visades på bio i Sverige 1995, och släpptes därefter på VHS 1996; men det är alltså bara VHS som gäller för att få tag i filmen.

Däremot har den ursprungliga svartvita TV-serien Busungarna, som långfilmen bygger på, släppts på DVD i Skandinavien. Den serien har dock aldrig dubbats till svenska, utan släpptes på DVD i textad originalversion - jag vet inte om serien någonsin sänts i svensk TV eller inte. Det rör sig alltså om de biovisade kortfilmerna Our Gang från 1929 - 1938, som senare klipptes ihop och paketerades om som The Little Rascals för amerikanska TV-sändningar med start 1955.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 maj 2020 kl. 13:10:45
Nej, 1994 års långfilm Busungarna (The Little Rascals) har tyvärr inte släppts på DVD alls i Sverige - vare sig med eller utan dubbning. :( Filmen visades på bio i Sverige 1995, och släpptes därefter på VHS 1996; men det är alltså bara VHS som gäller för att få tag i filmen.

Däremot har den ursprungliga svartvita TV-serien Busungarna, som långfilmen bygger på, släppts på DVD i Skandinavien. Den serien har dock aldrig dubbats till svenska, utan släpptes på DVD i textad originalversion - jag vet inte om serien någonsin sänts i svensk TV eller inte. Det rör sig alltså om de biovisade kortfilmerna Our Gang från 1929 - 1938, som senare klipptes ihop och paketerades om som The Little Rascals för amerikanska TV-sändningar med start 1955.

Kan man streama den på Svenska ? eller kan jag hitta en VHS rip onliine  ?

Beck

Citat från: gstone skrivet 13 maj 2020 kl. 15:12:07Kan man streama den på Svenska ? eller kan jag hitta en VHS rip onliine  ?
Ja, jag vill gärna se den på archive.org:D

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 maj 2020 kl. 15:12:07Kan man streama den på Svenska ? eller kan jag hitta en VHS rip onliine  ?
Citat från: Beck skrivet  4 februari 2025 kl. 20:37:04Ja, jag vill gärna se den på archive.org:D
Jag digitaliserade VHS-utgåvan av Busungarna för flertalet år sedan och gjorde en DVD med den, men tyvärr har jag inte kvar filerna på hårddisken och har ännu inte lyckats hitta åt den utbrända skivan. :(

Det enda som finns kvar på hårddisken är en extra video med dubbcredits, som jag gjorde då VHS-utgåvan helt saknar dubbcredits...

Förr eller senare borde väl DVD-skivan dyka upp, men kan inte lova något om när.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 februari 2025 kl. 20:48:20Jag digitaliserade VHS-utgåvan av Busungarna för flertalet år sedan och gjorde en DVD med den, men tyvärr har jag inte kvar filerna på hårddisken och har ännu inte lyckats hitta åt den utbrända skivan. :(

Det enda som finns kvar på hårddisken är en extra video med dubbcredits, som jag gjorde då VHS-utgåvan helt saknar dubbcredits...

Förr eller senare borde väl DVD-skivan dyka upp, men kan inte lova något om när.
nej inget mer archive.org tack

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  4 februari 2025 kl. 21:43:22nej inget mer archive.org tack
Varför inte? Du behöver ju inte ladda hem om du inte vill, och för allmänheten är det ju bra att kunna få tag i sådant som med stor sannolikhet inte kommer att släppas på DVD/Blu-Ray eller som digital köpfilm. :)
(Jag hoppas förstås att jag har fel, för sådana här välgjorda filmer förtjänar att släppas officiellt och allra helst på Blu-Ray, men just nu finns det knappast något som tyder på att det skulle ske i närtid; om ens någonsin)