Författare Ämne: Skådespelare som hoppat in i en replik hos en karaktär  (läst 271 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 6 257
  • Kön: Man
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
Skådespelare som hoppat in i en replik hos en karaktär
« skrivet: 21 maj 2020 kl. 12:01:56 »
Vet ni om det förekommit fall där en skådespelare hoppat in i en replik hos en karaktär som man ibland missat att dubba?

Enligt Alexander Lundahl så var så fallet hos titelrollen i Herkules (som i större delen av filmen spelas av Niclas Wahlgren, förutom i början där det är Nick Atkinson, plus Stefan Nykvist vid sång) där Daniel Bergfalk hoppat in i repliken "Kom igen Pegasus" när Herkules ska flyga iväg* för att stoppa Hades…

*Ja, Herkules kan ju naturligtvis inte flyga själv, men Pegasus är ju en bevingad häst och kan därmed flyga, alltså är det naturligtvis på honom som Herkules flyger…

Enligt TonyTonka kan så vara fallet även hos Bo Peep i Toy Story 2 vid repliken "Buzz" när Buzz Lightyear glider ner för stupröret för att försöka rädda Woody…

Utloggad Erika

• Global moderator
  • Antal inlägg: 1 497
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Skådespelare som hoppat in i en replik hos en karaktär
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2020 kl. 13:01:15 »
Jo, det har allt förekommit då och då. Jag minns t. ex. ett avsnitt av "My Little Pony 'n Friends" (Pangljuds dubbning) där en rollfigurs replik hade missats, och en annan skådespelare fick hoppa in och dubba den missade repliken.

Samma skedde även i ett avsnitt av "Martin Mystik".   

En av de mest skummaste inhoppen är nog ett avsnitt av "James Bond Junior" där Johan Hedenberg (vill jag minnas att det var) fick hoppa in och dubba en missad replik. Varför skumt? Jo, för han var inte med i tv-seriens dubbning annars, vad jag vet och känner till... Fast på ett sätt var det nog inte skumt alls, Johan Hedenberg var antagligen inne och dubbade något annat vid samma tillfälle, och hade tid över på sitt dubbningspass...

Sedan får vi inte glömma det svenska introt till "SuperTed" (den första tv-serien)! I början av introt är Bert-Åke Varg berättarröst, men en liten bit in är det helt plötsligt Hans Ernback (vila i frid) som är berättarröst!
« Senast ändrad: 21 maj 2020 kl. 18:23:23 av Erika »

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 9 293
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2020 kl. 17:21:31 »
Sedan får vi inte glömma det svenska introt till "SuperTed" (den första tv-serien)! I början av introt är Bert-Åke Varg berättarröst, men en liten bit in är det helt plötsligt Hans Ernback (vila i frid) som är berättarröst!
Jo, just det där har jag alltid funderat över under alla dessa år, och vad logiken egentligen är... Är det någon form av kreativt val och avsiktligt beslut? Är det ett misstag? Eller hade de missat att dubba de två första meningarna, så att Bert-Åke Varg fick hoppa in (eller tvärtom)...?

Alla förklaringar låter lite långsökta, ärligt talat. Om de hade missat att dubba repliker, så kan man ju tycka att de borde ha åtgärdat missen åtminstone till nästa VHS-volym i serien (även om de inte hann till den första)… Så det känns ju nästan som att det skulle vara avsiktligt, men i så fall har logiken helt gått mig förbi... :-\

Utloggad Anders

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 527
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2020 kl. 20:29:16 »
En av de mest skummaste inhoppen är nog ett avsnitt av "James Bond Junior" där Johan Hedenberg (vill jag minnas att det var) fick hoppa in och dubba en missad replik. Varför skumt? Jo, för han var inte med i tv-seriens dubbning annars, vad jag vet och känner till... Fast på ett sätt var det nog inte skumt alls, Johan Hedenberg var antagligen inne och dubbade något annat vid samma tillfälle, och hade tid över på sitt dubbningspass...
Jag har det avsnittet uppladdat på YouTube.  :P Jag märkte faktiskt inte att det var Hedenberg förrän någon i kommentarerna påpekade det. Och du har rätt, han medverkade annars inte som röst i den serien. Detta är även det enda avsnittet i serien där Fredrik Dolk medverkar.
https://youtu.be/L2McwYHTRiw?t=501

Jag minns även att Hans Wahlgren hoppade in och dubbade en av Brocks repliker i avsnittet där Ash fångar charmander i Pokémon.

Sedan minns jag även att Annelie Berg hoppade in som Anna Watson (en replik) i Spindelmannen.
« Senast ändrad: 21 maj 2020 kl. 20:42:37 av Anders »
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Utloggad Christian Hedlund

• 1 Man - 20 Voices
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
    • 1 Man - 20 Voices
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2020 kl. 07:29:06 »
Sånt här är extremt vanligt när schemat är tight. I branschen kallar vi det att ”mörka”.
Jag har mörkat alla från Jesper Adefeldt till Ole Ornered i olika sammanhang. Oftast försöker man såklart att få det att låta så likt den man mörkar som det går, ibland t.o.m. genom att pitcha den som mörkar i efterhand.
Så jag lovar att du hört en märkning flera gånger men aldrig tänkt på det för att teknikern och skådespelaren gömt det så väl 😉
Som sagt sker detta i de fall då man upptäcker en ”missing” sent i produktionen och skådespelaren ifråga inte hinner komma in och laga.
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
www.1man20voices.com

Utloggad Adam Larsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 508
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2020 kl. 09:47:48 »
Sånt här är extremt vanligt när schemat är tight. I branschen kallar vi det att ”mörka”.
Jag har mörkat alla från Jesper Adefeldt till Ole Ornered i olika sammanhang. Oftast försöker man såklart att få det att låta så likt den man mörkar som det går, ibland t.o.m. genom att pitcha den som mörkar i efterhand.
Så jag lovar att du hört en märkning flera gånger men aldrig tänkt på det för att teknikern och skådespelaren gömt det så väl 😉
Som sagt sker detta i de fall då man upptäcker en ”missing” sent i produktionen och skådespelaren ifråga inte hinner komma in och laga.
Vilka av Jespers karaktärer har du mörkat för?
Three Gay Caballeros

Utloggad Christian Hedlund

• 1 Man - 20 Voices
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
    • 1 Man - 20 Voices
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2020 kl. 22:28:35 »
Vilka av Jespers karaktärer har du mörkat för?

Det har jag ingen aning om 😅
Det handlar om enskilda ord, 2-3 ggr under en period på 6-7 år.
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
www.1man20voices.com