Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Klassiker nummer

Startat av moviefan, 28 maj 2020 kl. 15:13:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

För att göra det där med numrering ännu mera förvillande finns det en skylt i början av Encanto som talar om att det är Walt Disney Animation Studios sextionde animerade film!

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 december 2021 kl. 19:20:48
För att göra det där med numrering ännu mera förvillande finns det en skylt i början av Encanto som talar om att det är Walt Disney Animation Studios sextionde animerade film!

Med det anseendet får man säga att Disney-kontoret i Storbritannien borde ha gjort precis som USA från allra första början, men nu är det alldeles för sent för det och på grund av Storbrittaniens efterklokhet så kommer det nu att råda enorma förvirringar!

Jaha, bra jobbat! (ironi)

Anders M Olsson

Här kan man se den officiella numrerade franska klassikerlistan. Som väntat har Encanto fått nummer 129.
https://www.lesgrandsclassiques.fr/liste.php

Och här är ytterligare en annan officiell numrering, den belgiska:
https://www.lesgrandsclassiques.fr/liste_be.php

Som Postverket sa i sin reklam när de införde postnummer på 1960-talet "Numrera numera"!
Tidningen Svenska MAD var inte sen att parodiera frasen och utropade "Numrera nummerna"! :)

Disneyfantasten

Kan vara hög tid att återuppliva denna tråd nu...

Om inget inträffar så lär väl Önskan numreras 59 i Norden.

Det innebär alltså att nästa års film lär numreras 60...

Disneyfantasten

Eftersom Disney-huvudanimationsstudions spikade kommande filmer är Vaiana 2, Zootropolis 2, Frost 3 & Frost 4 så undrar jag om dessa kommer vara numrerade i Norden eller inte...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 maj 2024 kl. 15:43:32Eftersom Disney-huvudanimationsstudions spikade kommande filmer är Vaiana 2, Zootropolis 2, Frost 3 & Frost 4 så undrar jag om dessa kommer vara numrerade i Norden eller inte...
Alla uppföljare som har biopremiär eller? Orelaterat men blir något mer av Vaiana Live Action?

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 maj 2024 kl. 15:43:32Eftersom Disney-huvudanimationsstudions spikade kommande filmer är Vaiana 2, Zootropolis 2, Frost 3 & Frost 4 så undrar jag om dessa kommer vara numrerade i Norden eller inte...
Ugh! Här haglar uppföljarna! :( Kan de inte komma på några helt nya och originella historier som inte bygger på tidigare succéer?

Enligt tidigare principer skulle uppföljare inte vara numrerade. Men det har ju visat sig att Disney inte håller speciellt hårt på principer, utan ändrar dem precis som det passar dem för dagen.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 maj 2024 kl. 12:27:16Ugh! Här haglar uppföljarna! :( Kan de inte komma på några helt nya och originella historier som inte bygger på tidigare succéer?

Enligt tidigare principer skulle uppföljare inte vara numrerade. Men det har ju visat sig att Disney inte håller speciellt hårt på principer, utan ändrar dem precis som det passar dem för dagen.
Uppföljare är väl dock att föredra framför deras ständiga remakes.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 maj 2024 kl. 12:33:58Uppföljare är väl dock att föredra framför deras ständiga remakes.
Instämmer fullständigt, den stora skillnaden är att uppföljare berättar nya historier.

Jag har personligen ingenting alls emot uppföljare i sig, det finns många bra sådana enligt mig, men jag kan ändå inte förneka att de gärna kan få komma med "originella" idéer också för att kunna balansera och komplimentera.

Jonas9881

Här planeras det snabbt får jag säg.

Och 4 filmer om Frost, låter lite väl mycket tycker jag, dom kan väl omöjligt har börjat planera handlingar redan, iallafall inte fyran.

Själv har jag Zootropolis på DVD, och den är jättebra film även fortfarande, men uppföljare brukar försämras är min uppfattning. Visst Bilar 2 var inte dålig men sedan försämrades filmen när tredje filmen skapades.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 maj 2024 kl. 12:46:02Här planeras det snabbt får jag säg.

Och 4 filmer om Frost, låter lite väl mycket tycker jag, dom kan väl omöjligt har börjat planera handlingar redan, iallafall inte fyran.

Själv har jag Zootropolis på DVD, och den är jättebra film även fortfarande, men uppföljare brukar försämras är min uppfattning. Visst Bilar 2 var inte dålig men sedan försämrades filmen när tredje filmen skapades.
Jodå arbetet med Frost 3 och 4 är i full gång. Trean och fyran kommer bli en berättelse i två delar.

Intressant att du tycker du Bilar 2 är bra många brukar ju se den som det svarta fåret när det kommer till Pixar uppföljare.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 maj 2024 kl. 12:51:23Jodå arbetet med Frost 3 och 4 är i full gång. Trean och fyran kommer bli en berättelse i två delar.

Intressant att du tycker du Bilar 2 är bra många brukar ju se den som det svarta fåret när det kommer till Pixar uppföljare.
Svarta fåret?

Bilar 2 var väl ingen uppföljare egentligen utan en helt ny berättelse, men
Spoiler
spänningen när den blå bilen försöker fly och även fånga dom andra bilarna och även när bärgaren nästan sprängdes tyckar jag var spännande. Gillade jättemycket början av den när han blir jagad och sedan backar ner i vattnet och bli som en båt. Och slutet när han stängde av dynamiten på Bärgaren när det endats var någon sekund kvar via hans röst
[close]
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Dubintrested

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 maj 2024 kl. 13:03:58Svarta fåret?

Bilar 2 var väl ingen uppföljare egentligen utan en helt ny berättelse, men
Spoiler
spänningen när den blå bilen försöker fly och även fånga dom andra bilarna och även när bärgaren nästan sprängdes tyckar jag var spännande. Gillade jättemycket början av den när han blir jagad och sedan backar ner i vattnet och bli som en båt. Och slutet när han stängde av dynamiten på Bärgaren när det endats var någon sekund kvar via hans röst
[close]
Om det inte är en uppföljare vad betyder då 2:an i titeln? ::) Jag fattar att den är annorlunda från ettan men det bygger fortfarande på samma karaktärer och är baserad på den filmen så det är bokstavligen en uppföljare.

Jonas9881

Citat från: Dubintrested skrivet 28 maj 2024 kl. 13:07:10Om det inte är en uppföljare vad betyder då 2:an i titeln? ::) Jag fattar att den är annorlunda från ettan men det bygger fortfarande på samma karaktärer och är baserad på den filmen så det är bokstavligen en uppföljare.
Nja, baserat på filmen nummer 1 tycker jag inte. Visst samma karaktärer, och några nya. Men 1:an var mer om att han tävlade och 2:an ett äventyr i London. Men det kanske är så med uppföljare att det ska vara en helt ny handling.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 maj 2024 kl. 12:33:58Uppföljare är väl dock att föredra framför deras ständiga remakes.
Rätt ord!