Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Star Trek

Startat av Lilla My, 10 juni 2020 kl. 09:02:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 24 juli 2020 kl. 04:45:53
Ja, för att dom gör om samma filmer igen, varför göra om dom till reboots?

1 - Reboots går ofta under regeln "it works because it's cool". Att se gamla karaktärer med nya skådespelare och ny teknik kan vara ashäftigt om det är gjort på rätt sätt, inte bara som homage till orginalserien utan förhoppningsvis kan de också locka nya fans till serien (certainly worked for me!).

2 - Den första filmen ("Star Trek") utspelar sig ett bra tag innan TOS, då vi dels får se hur alla träffas och deras första uppdrag tillsammans. Den andra filmen ("Star Trek Into Darkness") har samma story fast AU-versionen av Khan ("Star Trek II: The Wrath of Khan"), medan den tredje filmen ("Star Trek Beyond") är ett helt unikt äventyr som inte är en reboot av något existerande material. Så egentligen är det bara en film som är "omgjord till reboot" som du kallar det, och inte ens den är en 100% reboot då den har många ändringar från TWOK.

3 - Alla AOS-filmerna utspelar sig i en AU, de är inte en pure reboot "bara för att". I de nya filmerna blir Vulcan mos, detta händer aldrig i orginalserien. Det förändrar en hel del.

4 - Filmerna är faktiskt canon AU i Star Trek-universumet i.o.m. tidsresor och skit. Det är hela anledningen till att original-Spock och Zach-Spock kan träffas och att orginal-Spock har alla gamla minnen från sin egen tidslinje och är, y'know, sin egna Spock.

Soscla

Har inte sett nya Picard-serien (den kanske inte ens har kommit ut än) men jag gillar inte att Seven of Nine (från Voyager) är med och gillar överhuvudtaget inte att Picard ska få en helt egen serie. Inget ont mot Picard, han var en jättebra kapten, men det var 30 år sen. Det verkar vara en serie som bara är "titta titta, minns ni de här figurerna?? Ni får allihopa jaaa Stahr Träkk!" Gör ny skit istället!!!
It's so fluffy I'm gonna die!

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 juli 2020 kl. 12:39:02
Star Trek heter Star Trek i de flesta länder
Är du säker för jag tycker faktiskt att den borde heta Stjärnornas vandring på svenska

gstone

Björn Granath låter lik Patrick Stweart  ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lilla My

Citat från: Soscla skrivet 24 juli 2020 kl. 17:48:04
Har inte sett nya Picard-serien (den kanske inte ens har kommit ut än) men jag gillar inte att Seven of Nine (från Voyager) är med och gillar överhuvudtaget inte att Picard ska få en helt egen serie. Inget ont mot Picard, han var en jättebra kapten, men det var 30 år sen. Det verkar vara en serie som bara är "titta titta, minns ni de här figurerna?? Ni får allihopa jaaa Stahr Träkk!" Gör ny skit istället!!!

Vad jag förstår har den fått enorm kritik bland fnas, bl.a. p.g.a. uselt manus, vilket är synd. Men som den nostalgi-knarkare jag är tycker jag det är supergöll att skådespelarna hoppar i sina roller igen och verkar ha jättekul under inspelning. Alltid något. Har inte sett Picard ännu själv dock, vill se hela TNG innan dess.

gstone

Leonard Nimoy är med i den dator animerad filmen Zambezia.

På svenska dubbas Nimoy av Stephan Karlsén.

Lilla My

gstone

Lilla My

Anders M Olsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 24 juli 2020 kl. 22:23:48
Är du säker för jag tycker faktiskt att den borde heta Stjärnornas vandring på svenska

Det borde väl heta Fågelbajs på svenska eftersom det är just vad Star Trek ("starträck") betyder om man uttalar det på svenska... :)

Skämt åsido så var jag ett stort fan av Star Trek mellan 1995 och 2005 och såg nästan allt som fanns att se. Jag tyckte, och tycker fortfarande, att Star Trek gör sig bäst som TV-serie. Långfilmerna blev aldrig lika bra som serierna, och de tre senaste förstod jag aldrig poängen med. Kalla dem "reboot", "alternativt universum" eller "Kelvin-timeline" - det spelar ingen roll, för det blir de inte bättre av.

Av tv-serierna gillade jag speciellt The Next Generation, Deep Space Nine och Voyager. De var bra rakt igenom även om det fanns bättre och sämre avsnitt av alla tre. Enterprise började bra, men jag tappade intresset efter tredje säsongen och såg aldrig den fjärde.

Originalserien har flera fina berättelser och utmärkta skådespelare, men med dagens mått väldigt föråldrade miljöer.

Jag såg bara en handfull avsnitt av den animerade serien. Även om den kanske var påkostad på sin tid ser den väldigt billig ut. Figurerna sitter ner eller står upp i samma stela positioner medan bara munnen rör sig när de pratar, och samma animationsceller återanvänds i loop.

Nu har jag alldeles nyss börjat titta på den nya serien Discovery. Den ser inte så tokig ut, men jag måste säga att jag tycker att klingonernas make-up är kraftigt överdriven. Jag reagerade också på att huvudpersonen, som är en kvinna, heter "Michael" som normalt är ett pojknamn. Men det får kanske sin förklaring längre in i serien?!

Soscla

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 november 2020 kl. 11:34:47
Det borde väl heta Fågelbajs på svenska eftersom det är just vad Star Trek ("starträck") betyder om man uttalar det på svenska... :)

Hahahaha buuuuuu! Säämmstt!  ;D ;D
It's so fluffy I'm gonna die!

Lilla My

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 november 2020 kl. 11:34:47
Nu har jag alldeles nyss börjat titta på den nya serien Discovery. Den ser inte så tokig ut, men jag måste säga att jag tycker att klingonernas make-up är kraftigt överdriven. Jag reagerade också på att huvudpersonen, som är en kvinna, heter "Michael" som normalt är ett pojknamn. Men det får kanske sin förklaring längre in i serien?!

Jag och min bff (som jag konverterade till trekkie haha) började kolla på Discovery, men vi gav upp efter typ två-tre episoder. Så jävla långtråkig, we literally couldn't care about a single thing that happened. Vi slog om till TOS istället.

Ska ge den en chans till en vacker dag men ska kolla klart på hela TNG och DS9 först.

Lilla My

Lekte lite med kostymer inatt. Ville se om jag kunde ge dem svarta kläder i rörligt format istället för att bara photoshopa bilder, sedan urartade det lite och min bff ville se Spock i rosa.

(EDIT: Bytte source så bildernas länkar är stabila och inte försvinner.)

KalleRussin

Citat från: Lilla My skrivet 16 november 2020 kl. 19:06:04
Lekte lite med kostymer inatt. Ville se om jag kunde ge dem svarta kläder i rörligt format istället för att bara photoshopa bilder, sedan urartade det lite och min bff ville se Spock i rosa.

He's adorable! ♡ Rosa passar honom utmärkt (◡‿◡✿) ✦
Fascinating

Lilla My