Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Biografers öppethållande under coronapandemin

Startat av Anders M Olsson, 17 mars 2020 kl. 15:49:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

I höst öppnar nog biograferna igen lagom till att Uppkopplad har primär ! ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Hoppas dom som bestämd att Peter Pan, Dumbo och "Pongo" skulle dubbas om för Corona och dörr för det var en super dålig ska att bestämma !!

Och dom borde buras in !

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 28 maj 2020 kl. 13:32:24
Hoppas dom som bestämd att Peter Pan, Dumbo och "Pongo" skulle dubbas om för Corona och dörr för det var en super dålig ska att bestämma !!

Och dom borde buras in !

..... Va?

Daniel Hofverberg

Och dom borde buras in !
Nu förstår jag absolut ingenting - det är väl ändå ingen film i världen som dubbats om p.g.a. coronaviruset, eller där någon ens har spekulerat i de banorna...?

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 maj 2020 kl. 00:50:50
Nu förstår jag absolut ingenting - det är väl ändå ingen film i världen som dubbats om p.g.a. coronaviruset, eller där någon ens har spekulerat i de banorna...?

Jag tror att han menar att han vill att de som beslutade att omdubbningarna skulle göras (de som redan finns) ska få corona. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 29 maj 2020 kl. 01:15:09
Jag tror att han menar att han vill att de som beslutade att omdubbningarna skulle göras (de som redan finns) ska få corona. ^^

Ah, ja nu ser jag och förstår hur han menar.

... Rätt elakt att önska sjukdomar på andra dock. ::)

Disneyfantasten

Och dom borde buras in !

Man ska väl inte önska någon att bli sjuk i Corona även om man är upprörd... (det finns saker som är många gånger värre, t.ex. tjuvjakt, nerskräpning i naturen, bankrån, stöld, mord, m.m.)

Däremot borde det vara en självklarhet att vid samtliga fall erbjuda originaldubbningen som alternativt ljudspår på DVD & Bluray så att alla kunde bilda sig en uppfattning och sedan hålla sig till den version som de föredrar...

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 juni 2020 kl. 10:24:44
När öppnar filmstaden igen ? >:(
Det får du lov att fråga dem om...

Det är ju inget som hindrar dem från att öppna redan idag om de skulle vilja, men däremot är det kanske tveksamt om det är lönsamt att hålla biograferna öppna så länge som förbudet mot större folksamlingar än 50 personer finns kvar (vilket ju skulle innebära att många salonger inte ens får fyllas till en tredjedel)... :(

gstone

Fortsättes det att dubbas under tiden trots att Corona pandemin pågår ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  4 juni 2020 kl. 12:52:50
Fortsättes det att dubbas under tiden trots att Corona pandemin pågår ?
Jag ser ingen anledning att dubbningsstudior ska påverkas nämnvärt av coronapandemin. Trots allt är ju skådespelarna ensamma när de dubbar, med en tekniker och/eller regissör i rummet intill; varför man inte behöver vara nära andra personer. Således finns alltså alla möjligheter att fortsätta dubbningsverksamhet utan att bidra till ökad smittspridning.

Största risken under den här tiden är förmodligen att vissa skådespelare som tillhör riskgrupper kanske inte vågar komma till studion, utan kan i så fall behöva bytas ut under en period. Men i de flesta dubbningar är det förmodligen inte jättemånga skådespelare som är över 70 år med, men svårt att säga hur många skådisar som tillhör andra riskgrupper.

I vissa andra länder som haft kraftiga restriktioner och mer eller mindre stängt ned länderna helt lär förmodligen dubbningsverksamheten ha påverkats och i värsta fall avbrutits helt, men mest troligt lär påverkan på dubbningsverksamhet i både Sverige, Norge, Danmark och Finland vara tämligen begränsad.

I de skandinaviska länderna lär nog mängden av TV-serier och filmer att dubba vara ett större problem än dubbningarna i sig, för de flesta film- och TV-serieproduktioner står ju stilla nu; varför det bara är produktioner som redan färdigställts som faktiskt finns att dubba...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 juni 2020 kl. 13:46:42
Jag ser ingen anledning att dubbningsstudior ska påverkas nämnvärt av coronapandemin. Trots allt är ju skådespelarna ensamma när de dubbar, med en tekniker och/eller regissör i rummet intill; varför man inte behöver vara nära andra personer. Således finns alltså alla möjligheter att fortsätta dubbningsverksamhet utan att bidra till ökad smittspridning.

Största risken under den här tiden är förmodligen att vissa skådespelare som tillhör riskgrupper kanske inte vågar komma till studion, utan kan i så fall behöva bytas ut under en period. Men i de flesta dubbningar är det förmodligen inte jättemånga skådespelare som är över 70 år med, men svårt att säga hur många skådisar som tillhör andra riskgrupper.

I vissa andra länder som haft kraftiga restriktioner och mer eller mindre stängt ned länderna helt lär förmodligen dubbningsverksamheten ha påverkats och i värsta fall avbrutits helt, men mest troligt lär påverkan på dubbningsverksamhet i både Sverige, Norge, Danmark och Finland vara tämligen begränsad.

I de skandinaviska länderna lär nog mängden av TV-serier och filmer att dubba vara ett större problem än dubbningarna i sig, för de flesta film- och TV-serieproduktioner står ju stilla nu; varför det bara är produktioner som redan färdigställts som faktiskt finns att dubba...

De kanske spelar in sina repliker hemifrån?

Läste på Instagram att ett av Cecilia Wrangels dubbpass blivit inställt. Det framgick dock inte varför det ställdes in i inlägget.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  4 juni 2020 kl. 19:16:56

Jag hoppas också att det går att lösa på det sättet!  :) (isåfall vore det en klar fördel för alla som bor i en annan del av Sverige än Stockholm, där ju nästan alla dubbningar uteslutande spelas in, vid exempelvis Toy Story så spelades det mesta in i Köpenhamn medan vissa, däribland Björn Skifs, spelade in sina repliker i Stockholm)

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  4 juni 2020 kl. 19:16:56
Jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara aktuellt i Sverige att göra så - det vore alldeles för svårt att få en enhetlig och jämn kvalitet, då ju inte alla kommer ha samma inspelningsutrustning hemma. Dessutom skulle det ju i praktiken kräva att skådespelarna får kopior av filmen/serien som ska dubbas, för att se tidskoder, höra hur länge och hur rollfiguren pratar, o.s.v.; och det lär knappast kunderna tycka om... Nuförtiden brukar ju skådespelarna inte ens få läsa det svenska manuset i förväg, utan bara på plats i studion, så att de då skulle få filmkopior finns knappast ens på kartan.

Visserligen rekommenderar ju Folkhälsomyndigheten att de som har möjlighet jobbar hemifrån i möjligaste mån, men många arbetsplatser är ju fortfarande öppna och många har inte den möjligheten - och i det här fallet finns det nog stora argument för att det inte är möjligt att göra sådana arbeten hemifrån.

Däremot kan jag tänka mig att det i länder som Italien, Spanien och Frankrike kan ha varit aktuellt att spela in repliker hemifrån under den värsta krisen - de länderna har ju trots allt haft en mycket mer brutal nedstängning, där folket knappt ens har fått lämna bostaden; så där gissar jag att dubbning knappast räknas som en sådan samhällsviktig verksamhet som har fått hålla öppet under tiden. I sådana fall kan de säkert ha fått överväga att spela in repliker hemifrån i de länderna, om dubbningsstudiorna inte har kunnat hålla öppet som vanligt. Men i Sverige, Norge, Danmark och Finland räknar jag med att dubbningsstudiorna har haft öppet hela tiden, och att skådespelare och tekniker är på plats i studiorna för all inspelning.

Däremot är det tänkbart att vissa dubbningsstudior kanske låter personal som inte är direkt inblandad i inspelningar - d.v.s. administrativ personal, bokare och annat - jobba hemifrån helt eller delvis, för att minska trängsel i lokalerna och göra så att skådespelare och tekniker/regissörer behöver träffa färre antal personer; framförallt vid de företag som har många anställda.

gstone

Kommer det finnas filmer färdig dubbade och redo att visa på bio när väl filmstaden öppnar ?