Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Disneyfantasten och 6 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Tobbe Trollkarl hade passat till följande karaktärer;

- Jerry = Sing 2

- Teddy = De Borttappade Leksakerna

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Karaktärer från Mupparna;

(räknar även Mupparnas Julsaga och Mupparna På Skattkammarön)

Grodan Kermit;
- Dante Zia
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz

Miss Piggy;
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz
- Annica Smedius

Fozzie;
- Anders Öjebo
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz
- Göran Forsmark
- Dan Bratt

Gonzo;
- Dick Eriksson
- Ola Forssmed

Råttan Rizzo;
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz
- Anders Öjebo
- Stefan Frelander

Animal;
- Anders Öjebo
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz
- Stefan Frelander
- Eric Donell

Janice;
- Babben Larsson
- Meta Roos

Dr Teeth;
- Gunnar Ernblad
- Johan Hedenberg

Zoot;
- Olof Wretling

Ffloyd Pepper;
- Olof Wretling

Hunden Rowlf;
- Jan Åström
- Fredrik Hiller

Dr Bunsen Honeydew;
- Olof Wretling

Svenska Kocken;
- Peter Wanngren
- Olof Wretling

Grodan Robin;
- Kim Sulocki

Fozzies Mamma;
- Roger Storm
- Anders Öjebo
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz
- Annica Smedius

Råttan Yolanda;
- Annica Smedius

Dr Phil Van Neuter;
- Mats Qviström
- Magnus Ehrner
- Jan Sjödin

Statler & Wardolf;
- David Sundin (Statler)
- Olof Wretling (Wardolf)

Ebenezer Scrooge;
- Leif Liljeroth

Fred;
- Martin Timell
- Alex Hermansson

Clara;
- Louise Raeder

Dåtidsspöket;
- Chelsie Dickson

Nutidsspöket;
- Lars-Göran Persson

Jim Hawkins;
- Johan Halldén

Kapten Long John Silver;
- Sven-Bertil Taube

Har jag glömt någon viktig karaktär här nu?

(hönan Camilla talar inte, hon kacklar)

Några fler förslag?

Erika

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2024 kl. 08:45:36Glenn Edell hade passat till följande karaktärer;

- Fille Betterman = Croodarna 2 En Ny Tid

Några fler förslag?
Tror han skulle passa som krabban Sebastian samt Djävulen i Der Prinz im Bärenfell.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  3 maj 2024 kl. 02:43:35Gammelsmurfen:
Björn Granath
Björn Gedda
Bengt Järnblad
John Harryson
Mattias Knave
Allan Svensson
Claes Ljungmark
Johan Hedenberg
Jan Koldenius
Christian Fex
Anders Nyström
Nils Eklund

Glasögonsmurfen:
Kim Sulocki
Hasse Jonsson
Christian Hedlund

Muskelsmurfen:
Fredrik Hiller
Reine Brynolfsson
Steve Kratz
Andreas Nilsson

Smurfan:
Maria Rydberg
Pernilla Wahlgren
Louise Raeder
Sharon Dyall
Marie Isedal
Hanna Hedlund
Mimmi Sandén
Mikaela Ardai Jennefors
Vanna Rosenberg

Buttersmurfen:
Olof Thunberg
Ole Ornered
Lennart Jähkel
Dogge Doggelito
Karl Dyall
Magnus Härenstam
Magnus Ehrner
Michael Blomqvist
Joakim Jennefors
Johan Hedenberg

Farfarsmurfen:
Per Sandborgh

Klunssmurfen:
Steve Kratz
Staffan Hallerstam
Christian Hedlund
Göran Gillinger
Jakob Stadell

Diktarsmurfen:
Peter Sjöquist
Staffan Hallerstam
Mattias Knave

Målarsmurfen:
Tommy Nilsson

Fixarsmurfen:
Claes Ljungmark

Glufssmurfen:
Henrik Lundström
Ole Ornered
Måns Nathanaelson
Oscar Harryson
Felipe Leiva Wenger
Kodjo AKolor

Sprattsmurfen:
Hasse Jonsson
Kim Sulocki
Andreas Nilsson

Latsmurfen:
Reine Brynolfsson
Stig Grybe

Natursmurfen:
Per Sandborgh
Christian Hedlund
William Spetz

Skräddarsmurfen:
Roger Storm

Snickarsmurfen:
Claes Ljungmark

Gargamel:
Johan Hedenberg
Peter Wanngren
Thomas Hellberg
Bert-Åke Varg
Lasse Bagge
Stefan Frelander
Christian Fex
Jonas Bergström
Figge Norling
Jan Modin
Göran Engman

Hogatha:
Helen Sjöholm
Lena Ericsson
Vendela Duclos
Monica Nordquist

Gargamels Mamma:
Louise Raeder

Jätten Klosso:
Johan Hedenberg
Kenneth Milldoff
Steve Kratz
Fredrik Hiller
Stephan Karlsén

Ja du, det kanske finns mer Smurfar? De är ju ändå rätt många, så...
Vilka är förresten Henrik Lundström och William Spetz?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2024 kl. 13:26:59Vilka är förresten Henrik Lundström och William Spetz?
Henrik är skådespelare och har varit med I flera svenska filmer. William Spetz startade karriären som Youtube komiker men har sedan dess även skådespelat.

DingoPictures2005

Citat från: Skokaka skrivet  1 maj 2024 kl. 00:05:06Tomas Norström:
Heimlich
Har Tomas Norström ens dubbat något mer än Stockholm marathon?
Jag vet att han dubbade Tomas Anders i den men veterligen så har inte dubbat något mer.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2024 kl. 09:16:59Svenska Kocken;
- Peter Wanngren
- Olof Wretling
Den enda karaktären jag inte kan tänka mig ha någon svensk röst. Vill knappt höra hur han låter på svenska

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2024 kl. 07:57:19Den sistnämnda vet jag: jag hade med Trötter i mitt inlägg och båda gjordes av Pinto Colvig.

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

(hade förresten inte Tatiana Angelini låtit för gammal som Ariel vid det här laget?)
Ja, just därför.

Gustaf Skarsgård som Max och Katten Tom: Tom har jag redan förklarat varför, eftersom Patton Oswalt skulle nog ha varit bra som honom, och hos Max så är det också för att Patton har spelat honom, som också var Remy.

Carina Berg som Nala: Eftersom du hade med Meridian Clade och Sakina som förslag. Meridian för att Gabrielle Union har spelat Nala, och Sakina för att Kayo Shekoni har dubbat både henne och Nala.

Andreas Utterhall som Nico: Eftersom du bara hade med Joe Gardner som ett förslag, och båda spelades utav Jamie Foxx.

Tatiana Angelini som Ariel: Eftersom du hade bara med Lena som ett förslag, och båda dubbades utav Myrra Malmberg. Nåja, även OM hon skulle ha låtit lite off i rollen så har ju Sissel Kyrkjebø också låtit lite udda hos en del, men hon funkade, i hela fall...

Gösta Kjellertz som Robin Hood: Eftersom han är som en prins typ av karaktär, fast som en antropomorfisk räv.

Rune Carlsten som Merlin: Eftersom han är nog lika gammal som Kloker och Geppetto.

Carl-Gunnar Wingård som Dum-dum: Eftersom Carl-Gunnar var också Glader, och båda dubbades utav Hans Lindgren.

Ragnar Falck som Jätten Ville: Eftersom han dubbade Prosit, och båda spelades utav Billy Gilbert.

Och Tord Stål som Bror Räv: Eftersom Ärlige/Redlige John är ett utav dina förslag, och båda är onda Disney rävar.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2024 kl. 08:20:18Får se nu...

Andreas Nilsson, Steve Kratz, Hasse Jonsson och Per Sandborgh för att de medverkar i serien som diverse roller? (då kan jag passa på att slänga in Gunnar Ernblad som Buttersmurfen också)

John Harryson hos Gammelsmurfen p.g.a. Kloker?

Fredrik Hiller hos Muskelsmurfen för att han passar till sådana typer av karaktärer?

Dina förslag hos Smurfan: Marie Isedal har dubbat originalrösten i Askungen som Petronella som du var inne på förut? Resten för att de har likadana röster och/eller passar som samma roller som personerna jag tar upp samt flera av de som dubbat karaktären?

Olof Thunberg och Ole Ornered som Buttersmurfen p.g.a. Butter i Snövit och De Sju Dvärgarna? (detsamma gäller nog även Johan Hedenberg), Magnus Ehrner p.g.a. Teddy i De Bortglömda Leksakerna? ("kol, jag hatar kol") samt Joakim Jennefors p.g.a. Bläckvard?

Klunssmurfen: Staffan Hallerstam som du var inne på förut med en av velitoraptorna (tror det gällde Strut) i Landet För Längesedan 2, samt Jakob Stadell p.g.a. Klanke i Tingeling?

Stig Grybe som Latsmurfen p.g.a. Trötter?

Jag skulle gissa att antingen jag eller Steffan Rudvall (minns inte vem av oss) kom på Roger Storm som Skräddarsmurfen i en eventuell KM-dubbning av Smurfarna?

Gargamel: Peter Wanngren och Thomas Hellberg för att de dubbat Tiger och båda gjorts av Paul Winchell? Bert-Åke Varg för att han dubbat Bombom i Micke och Molle, Lasse Bagge för att han dubbat Shun-Gon i Aristocats, samt Johan Hedenberg som du var inne på dubbat Dick Dastardly? Samt Stefan Frelander för att både han och Steve Kratz dubbat Scooby-Doo?

Jättem Klosso: Johan Hedenberg för att han som du var inne på förut kan fungera som Gunnar Ernblads roller, Kenneth Milldoff för att han använt liknande röstlägen som Gunnar Ernblad, samt Fredrik Hiller och Stephan Karlsén för att båda dubbat Jätten Ville?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?
Även om de är med i serien som andra roller så hade jag kanske olika anledningar till dessa, så...

Ja, Fredrik Hiller brukar passa som macho karaktärer, tycker jag.

Hos Buttersmurfen så tänkte jag uppenbarligen på Butter, men angående Johan Hedenberg så var det kanske mer på grund utav röstläget, tror jag... Och angående Magnus Ehrner, plus Magnus Härenstam, så inspirerades jag faktiskt utav Rafael från Rio, eftersom båda spelades utav George Lopez. Och jag tänkte uppenbarligen på Bläckvard som också är sur och... Kanske också är lite blå till färgen?...

Ja, Staffan Hallerstam kunde nog låta som Strut hos Klunssmurfen, också för att Staffan har likheter med Peter Sjöquist, som du hade med som ett förslag. Och Jakob Stadell kunde nog låta som Klanke hos honom, men jag tog annars med honom för att Jack McBrayer har spelat honom och att Jakob dubbade honom.

Hos Skräddarsmurfen så var det dock egentligen för att han har en New York dialekt, och Roger Storm var nog det närmaste jag kunde komma på hos någon som låter som någon från New York på svenska...

Jag tog egentligen Stefan Frelander hos Garmamel eftersom både Gargamel och Bartok spelades utav Hank Azaria. Men ja... Faktan att Steve Kratz är både han och Scooby, samt att Stefan kan nog göra en liknande röst, så tror jag även det funkar på grund utav detta, då.

Resten som du frågade efter stämmer. Fast några mer anledningar hos Smurfan... Hanna Hedlund är för att Lina Hedlund har dubbat henne, Mimmi Sandén är för att Molly Sandén har dubbat henne, Mikaela Ardai Jennefors är uppenbarligen för att hon låter som Mimmi Sandén, vilket jag nämnde många gånger, och Vanna Rosenberg... Ja, hon är väl hos de som jag bara tycker skulle passa, helt enkelt...

De är nog som dvärgarna, förutom att det finns många fler utav dom, och dvärgarna är bara sju. ;)

Rösterna hos Gammelsmurfen: Björn Granath, Björn Gedda och Bengt Järnblad är för att du hade med Ingemar Carlehed som ett förslag, och jag tyckte ju att Gedda och Bengt låter något likt honom, och Granath är för att både han och Gedda är Ilska, så de kunde passa att dela mer roller, såklart. Mattias Knave är för att du har nog sagt att Urban Wrethagen spelar honom i den nya serien, och jag tycker att han och Mattias har något liknande röster... Allan Svensson är för att Gunnar Uddén är ett förslag hos dig, och båda dubbade Einstein. Men också för att Allan brukar vara liknande karaktärer som Gammelsmurfen. Claes Ljungmark är för att han brukar vara äldre och trevliga karaktärer. Johan Hedenberg kan nog vara för att Gunnar Ernblad har dubbat honom. Jan Koldenius är för att han passar som Gunnars karaktärer, också för att jag inspirerades utav Bernhard från Bumbibjörnarna. Christian Fex är för att jag kommer ihåg att du kom på honom som ett förslag hos Kloker, som Gammelsmurfen har likheter med. Och Anders Nyström och Nils Eklund är ju väl för att de brukar dubba äldre karaktärer och låter lika varandra.

Rösterna hos Glasögonsmurfen: Kim Sulocki är för att jag inspirerades utav Simon Seville, och båda Hasse Jonsson och Christian Hedlund är för att du hade med Eric Donell som ett förslag, och alla tre dubbade Sonic. Han är även blå till färgen, passande nog...

Rösterna hos Muskelsmurfen: Reine Brynolfsson är, såklart, för att du hade med Johan Hedenberg som ett förslag hos honom. Steve Kratz är nog för att han kan låta tuff, men nog också för att Frank Welker är både honom och Scooby-Doo. Och Andreas Nilsson är för att han har spelats utav Gary Basaraba, och Andreas dubbade honom i Min vän Charlotte.

Rösterna hos Buttersmurfen: Lennert Jähkel är för att han låter som Per "Ruskträsk" Johansson, som dubbade Buttersmurfen. Några mer är också på grund utav George Lopez. Dogge Doggelito dubbade honom i Chihuahuan från Beverly Hills och Karl Dyall dubbade honom i Marmaduke. Och Michael Blomqvist är för att han dubbade Jake Johnson, som dubbade Buttersmurfen, i Spider-Man: Into the Spider-Verse.

Per Sandborgh som Farfarsmurfen: Eftersom Jonathan Winters var både honom och Gammelsmurfen. Då så kan väl Gunnar Ernblad funka lika bra, här också...

Rösterna hos Klunssmurfen: Steve Kratz var nog för att han har gjort liknande röster som Per Sandborgh, tror jag... Christian Hedlund är väl också lite inspiration från Sonic som är en blå och ikonisk karaktär, han med. Christian kan nog låta som Fåret från Ugglan och Company och Roger från Ice Age 5 i denna rollen, förmodligen. Och Göran Gillinger är för att han dubbade Jack McBrayer, som spelade Klunssmurfen, i Röjar-Ralf.

Rösterna hos Diktarsmurfen: Peter Sjöquist och Mattias Knave är för att både han och Fred Jones spelas utav Frank Welker. Staffan Hallerstam är ju, såklart, för att han har likheter med Peter Sjöquist.

Tommy Nilsson som Målarsmurfen: Eftersom både han och Bullen från Mästerdetektiven Droopy spelas utav William Callaway.

Claes Ljungmark som Fixarsmurfen: Eftersom han spelades utav Jeff Foxworthy, och Claes dubbade honom i Ozzy.

Rösterna hos Glufssmurfen: Alla är på grund utav Kenan Thompson. Henrik Lundström dubbade honom i Rock Dog, Ole Ornered dubbade honom i Grinchen (2018), Måns Nathanaelson dubbade honom i Drömparken, Oscar Harryson dubbade honom i Playmobil-filmen, Felipe Leiva Wenger dubbade honom i Trolls uppföljarna och Kodjo Akolor dubbade honom i Clifford den stora röda hunden (2021).

Rösterna hos Sprattsmurfen: Hasse Jonsson är inspiration från hur busig Knäppiga "Knäppe" Kurre är. Kim Sulocki kan nog vara för att han skulle passa som en busig karaktär. Och Andreas Nilsson är för att du bara hade med Anders Öjebo som ett förslag. Då de, som sagt, passar som varandras karaktärer...

Reine Brynolfsson som Latsmurfen: Eftersom jag inspirerades utav Katten Gustaf, då han brukar mest vara lat, som man känner igen honom för.

Rösterna hos Natursmurfen: Jag är osäker på om jag tänker på rätt Smurf nu... Jag tänker på "Vanity Smurf", så... Men, i hela fall... Per Sandborgh för att Alan Oppenheimer spelade honom, och Per dubbade honom i Toy Story 4. Christian Hedlund är för att John Oliver spelade honom, och Christian dubbade honom både i Drömparken och i Lejonkungen (2019). Och William Spetz är för att Tituss Burgess spelade honom, och William dubbade honom i Familjen Addams (2019).

Claes Ljungmark som Snickarsmurfen: Eftersom jag blandar tyvärr ihop honom och Fixarsmurfen, en av dom är ju ändå "Handy Smurf", och det är samma anledning här som hos Fixarsmurfen.

Rösterna hos Gargamel: Mer inspiration från Hank Azaria. Både Christian Fex och Jonas Bergström dubbade honom i Natt på museet 2 och Figge Norling dubbade honom i Happy Feet 2. Och både Jan Modin och Göran Engman är eftersom André Sogliuzzo spelade honom, och båda dubbade honom i Polarexpressen.

Rösterna hos Hogatha: Eftersom Janet Waldo spelade henne, både Helen Sjöholm och Lena Ericsson dubbade Judy Jetson, och att jag har med Vendela Duclos och Monica Nordquist som förslag är samma anledningar som hos Judy.

Louise Raeder som Gargamels Mamma: Eftersom både hon och Mormor från Looney Tunes spelades utav June Foray.

Och Steve Kratz som Jätten Klosso: Eftersom han skulle funka som en jätte, tror jag. Bara nog för att Steve också är bra med sin röst som en kameleont.

Skokaka

Anna Lindahl:
Snövit 

Ulla-Carin Rydén:
Goliath IIs Mamma 

Gunnar Hellström:
Buzzie 

Zoë Ackerman:
Suri 

Valerie Tocca:
Judy Hopps som barn 

Jennifer Brown:
Jerry A 

Glenn Edell:
Kapten Sprätt 

Petra Mede:
Cruz Ramirez 

Fredrik Swahn:
Benjamin Syrsa 

Tobbe Trollkarl:
Mummel 

Jag kunde ha haft förmodligen mer förslag, men dessa är vad som jag kom på, i hela fall...

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2024 kl. 09:16:59Karaktärer från Mupparna;

(räknar även Mupparnas Julsaga och Mupparna På Skattkammarön)

Grodan Kermit;
- Dante Zia
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz

Miss Piggy;
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz
- Annica Smedius

Fozzie;
- Anders Öjebo
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz
- Göran Forsmark
- Dan Bratt

Gonzo;
- Dick Eriksson
- Ola Forssmed

Råttan Rizzo;
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz
- Anders Öjebo
- Stefan Frelander

Animal;
- Anders Öjebo
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz
- Stefan Frelander
- Eric Donell

Janice;
- Babben Larsson
- Meta Roos

Dr Teeth;
- Gunnar Ernblad
- Johan Hedenberg

Zoot;
- Olof Wretling

Ffloyd Pepper;
- Olof Wretling

Hunden Rowlf;
- Jan Åström
- Fredrik Hiller

Dr Bunsen Honeydew;
- Olof Wretling

Svenska Kocken;
- Peter Wanngren
- Olof Wretling

Grodan Robin;
- Kim Sulocki

Fozzies Mamma;
- Roger Storm
- Anders Öjebo
- Andreas Nilsson
- Steve Kratz
- Annica Smedius

Råttan Yolanda;
- Annica Smedius

Dr Phil Van Neuter;
- Mats Qviström
- Magnus Ehrner
- Jan Sjödin

Statler & Wardolf;
- David Sundin (Statler)
- Olof Wretling (Wardolf)

Ebenezer Scrooge;
- Leif Liljeroth

Fred;
- Martin Timell
- Alex Hermansson

Clara;
- Louise Raeder

Dåtidsspöket;
- Chelsie Dickson

Nutidsspöket;
- Lars-Göran Persson

Jim Hawkins;
- Johan Halldén

Kapten Long John Silver;
- Sven-Bertil Taube

Har jag glömt någon viktig karaktär här nu?

(hönan Camilla talar inte, hon kacklar)

Några fler förslag?
Will Sivs förslag är nu här, vad bra. Nu så ska vi se... 

Fast... Vänta nu lite... Peter Wanngren ÄR ju redan Svenska Kocken... 

Grodan Kermit:
Claes Månsson 
Roger Storm 

Miss Piggy:
Annelie Berg Bhagavan 
Pernilla Wahlgren 

Fozzie:
Joakim Jennefors 
Allan Svensson 
Reine Brynolfsson 
Per Sandborgh 

Gonzo:
Andreas Nilsson 
Kim Sulocki 
Hasse Jonsson 

Råttan Rizzo:
Roger Storm 
Hasse Jonsson 

Animal:
Hasse Jonsson 
Gunnar Ernblad 
Kenneth Milldoff 
Adam Fietz 

Janice:
Irene Lindh 
Hasse Jonsson 

Dr Teeth:
Reine Brynolfsson 
Steve Kratz 

Zoot:
Olli Markenros 

Ffloyd Pepper:
Peter Wanngren 

Hunden Rowlf:
Gunnar Ernblad 
Göran Berlander 

Dr Bunsen Honeydew:
Jan Modin 
Daniel Sjöberg 

Svenska Kocken:
Rolf Lydahl 
Steve Kratz 
Thomas Hellberg 
Gunnar Ernblad 
Jan Koldenius 

Grodan Robin:
Hasse Jonsson 
Andreas Nilsson 

Fozzies Mamma:
Hasse Jonsson 

Råttan Yolanda:
Annelie Berg Bhagavan 

Dr Phil Van Neuter:
Olav F. Andersen 
Kenneth Milldoff 
Jan Modin 
Steve Kratz 
Claes Månsson 

Statler & Waldorf:
Leif Andrée (Statler) 
Guy de la Berg (Waldorf) 

Ebenezer Scrooge:
Torsten Wahlund 
Göran Stangertz 
John Harryson 

Fred:
Staffan Hallerstam 
Pontus Gustafsson 
Andreas Nilsson 

Clara:
Maria Rydberg 

Dåtidsspöket:
Norea Sjöquist 
Jasmine Heikura 

Nutidsspöket:
Allan Svensson 
Gunnar Ernblad 

Jim Hawkins:
Leo Hallerstam 

Kapten Long John Silver:
Sven Wollter 
Svante Thuresson 
Jan Åström 
Claes Ljungmark 
Andreas Nilsson 
Peter Harryson 
Göran Forsmark 

Ja du, det finns ju många Muppar... Men du glömde till exempel Pepe eller Örnen Sam... 

Nåja, Anders Öjebo och Andreas Nilsson kan vara Pepe medan Björn Granath, Björn Gedda, Bengt Järnblad, Ingemar Carlehed och Calle Carlswärd är Sam.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  4 maj 2024 kl. 02:59:08Will Sivs förslag är nu här, vad bra. Nu så ska vi se...

Fast... Vänta nu lite... Peter Wanngren ÄR ju redan Svenska Kocken...

Grodan Kermit:
Claes Månsson
Roger Storm

Miss Piggy:
Annelie Berg Bhagavan
Pernilla Wahlgren

Fozzie:
Joakim Jennefors
Allan Svensson
Reine Brynolfsson
Per Sandborgh

Gonzo:
Andreas Nilsson
Kim Sulocki
Hasse Jonsson

Råttan Rizzo:
Roger Storm
Hasse Jonsson

Animal:
Hasse Jonsson
Gunnar Ernblad
Kenneth Milldoff
Adam Fietz

Janice:
Irene Lindh
Hasse Jonsson

Dr Teeth:
Reine Brynolfsson
Steve Kratz

Zoot:
Olli Markenros

Ffloyd Pepper:
Peter Wanngren

Hunden Rowlf:
Gunnar Ernblad
Göran Berlander

Dr Bunsen Honeydew:
Jan Modin
Daniel Sjöberg

Svenska Kocken:
Rolf Lydahl
Steve Kratz
Thomas Hellberg
Gunnar Ernblad
Jan Koldenius

Grodan Robin:
Hasse Jonsson
Andreas Nilsson

Fozzies Mamma:
Hasse Jonsson

Råttan Yolanda:
Annelie Berg Bhagavan

Dr Phil Van Neuter:
Olav F. Andersen
Kenneth Milldoff
Jan Modin
Steve Kratz
Claes Månsson

Statler & Waldorf:
Leif Andrée (Statler)
Guy de la Berg (Waldorf)

Ebenezer Scrooge:
Torsten Wahlund
Göran Stangertz
John Harryson

Fred:
Staffan Hallerstam
Pontus Gustafsson
Andreas Nilsson

Clara:
Maria Rydberg

Dåtidsspöket:
Norea Sjöquist
Jasmine Heikura

Nutidsspöket:
Allan Svensson
Gunnar Ernblad

Jim Hawkins:
Leo Hallerstam

Kapten Long John Silver:
Sven Wollter
Svante Thuresson
Jan Åström
Claes Ljungmark
Andreas Nilsson
Peter Harryson
Göran Forsmark

Ja du, det finns ju många Muppar... Men du glömde till exempel Pepe eller Örnen Sam...

Nåja, Anders Öjebo och Andreas Nilsson kan vara Pepe medan Björn Granath, Björn Gedda, Bengt Järnblad, Ingemar Carlehed och Calle Carlswärd är Sam.
Jag hade för mig att jag hade läst någonstans att Svenska Kocken dubbades av Peter Wanngren och kom då att tänka på Mupparnas Julsaga eftersom KM Studio dubbade den, men jag hade tydligen fel, det var nämligen Anders Öjebo som dubbade honom i den...

Claes Månsson som Kermit för att Magnus Ehrner dubbade honom och ni pratat om att båda har liknande röstlägen?

Joakim Jennefors som Fozzie p.g.a. Nalle i Nalle Har Ett Stort Blått Hus?

Reine Brynolfsson för att jag hade med Johan Hedenberg och båda har liknande röstlägen?

Hunden Rowlf för att jag hade med Jan Åström, och som vi varit inne på att han kan fungera som Gunnar Ernblads roller?

Andreas Nilsson för att jag hade med honom som Kermit och båda dubbats av Anders Öjebo?

Olaf V. Andersen som Dr Phil Van Neuter för att du nämnde förut att han och Olli Markenros har liknande röstlägen och Claes Månsson för att jag hade med Magnus Ehrner och du sagt att båda har liknande röstlägen?

Leif Andrée för att jag hade med David Sundin och båda har liknande röster?

John Harryson som Scrooge för att han och Joakim Von Anka delar samma engelska namn och Joakim även har "spelat" den rollen i Musse Piggs Julsaga?

(jag har glömt vem Göran Stangertz är)

Pontus Gustafsson som Fred för att han och Tomas Krantz har liknande röstlägen?

(kan väl passa på att slänga med Pernilla Wahlgren som Clara, förresten)

Sven Wollter som John Silver p.g.a. karaktären med samma namn i Skattkammarplaneten? (även om karaktären i den sistnämnda filmen är mycket vänligare och mer sympatisk och till skillnad från han i Skattkammarön blir god i slutet och räddar Jim)

Svante Thuresson och Jan Åström för att båda dubbat Tim Curry? (som spelar honom i filmen) (Thuresson i Ferngully och Åström i Pingvinen och Lyckostenen)

Då undrar jag: hur kom du på resten?

Det har du basketen rätt i...

Nåja, kan väl passa på att slänga med Steve Kratz och Stefan Frelander som Pepe samt Jan Åström, Gunnar Ernblad, Andreas Nilsson och Steve Kratz hos Sam.

Will Siv

Citat från: Will Siv skrivet 27 april 2024 kl. 18:57:25Ny "specialare"

"SvampBob Fyrkant"

SvampBob;
- Andreas Nilsson.
- Anders Öjebo.
- Staffan Hallerstam.
- Leo Hallerstam.
- Nick Atkinson.

Patrick;
- Lars Dejert.
- Anders Byström.
- Anders Öjebo.
- Steve Kratz.

Bläckvard;
- Steve Kratz.
- Dan Ekborg.
- Peter Stjällström.

Sandy;
- Elina Raeder.
- Jenny Whålander.
- Maria Rydberg.
- Emelie Clausen.

Herr Krabba;
- Per Johansson.
- Kenneth Mildoff.
- Mikael Roupé.

Plankton;
- Reine Brynolfsson.
- Fredrik Hiller.
- Mikael Roupé.
- Anders Beckman.

Pearl.
- Jenny Whålander.
- Jessica Andersson.
- Carla Abrahamsen.
- Annica Smedius.

Fler förslag?
Kom på att jag glömde några karaktärer:

Fru Puff:
- Charlotte Ardai Jennefors.
- Vicki Beckhert.
- Annica Smedius.
- Gunilla Orvelius.

Den Flygande Holländaren:
- Mikael Roupé.
- Adam Fietz.

Karin.
- Annica Smedius.
- Charlotte Ardai Jennefors.
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 maj 2024 kl. 16:55:14Jag hade för mig att jag hade läst någonstans att Svenska Kocken dubbades av Peter Wanngren och kom då att tänka på Mupparnas Julsaga eftersom KM Studio dubbade den, men jag hade tydligen fel, det var nämligen Anders Öjebo som dubbade honom i den...

Claes Månsson som Kermit för att Magnus Ehrner dubbade honom och ni pratat om att båda har liknande röstlägen?

Joakim Jennefors som Fozzie p.g.a. Nalle i Nalle Har Ett Stort Blått Hus?

Reine Brynolfsson för att jag hade med Johan Hedenberg och båda har liknande röstlägen?

Hunden Rowlf för att jag hade med Jan Åström, och som vi varit inne på att han kan fungera som Gunnar Ernblads roller?

Andreas Nilsson för att jag hade med honom som Kermit och båda dubbats av Anders Öjebo?

Olaf V. Andersen som Dr Phil Van Neuter för att du nämnde förut att han och Olli Markenros har liknande röstlägen och Claes Månsson för att jag hade med Magnus Ehrner och du sagt att båda har liknande röstlägen?

Leif Andrée för att jag hade med David Sundin och båda har liknande röster?

John Harryson som Scrooge för att han och Joakim Von Anka delar samma engelska namn och Joakim även har "spelat" den rollen i Musse Piggs Julsaga?

(jag har glömt vem Göran Stangertz är)

Pontus Gustafsson som Fred för att han och Tomas Krantz har liknande röstlägen?

(kan väl passa på att slänga med Pernilla Wahlgren som Clara, förresten)

Sven Wollter som John Silver p.g.a. karaktären med samma namn i Skattkammarplaneten? (även om karaktären i den sistnämnda filmen är mycket vänligare och mer sympatisk och till skillnad från han i Skattkammarön blir god i slutet och räddar Jim)

Svante Thuresson och Jan Åström för att båda dubbat Tim Curry? (som spelar honom i filmen) (Thuresson i Ferngully och Åström i Pingvinen och Lyckostenen)

Då undrar jag: hur kom du på resten?

Det har du basketen rätt i...

Nåja, kan väl passa på att slänga med Steve Kratz och Stefan Frelander som Pepe samt Jan Åström, Gunnar Ernblad, Andreas Nilsson och Steve Kratz hos Sam.
Jo förresten, jag kom på två stycken karaktärer till som jag glömde;

Bean Bunny;
- Robert Gustafsson

Lew Zealand;
- Robert Gustafsson

(kan väl passa på med att slänga in honom som Kermit också när jag ändå håller på)

Steffan Rudvall

Joakim Jennefors som Bert och Steve Kratz som Bläckvard.