Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  6 augusti 2025 kl. 14:17:28"Den Gamla Kvarnen" ("The Old Mill")*

Fåglarna;
- Anders Öjebo.
- Lizette Pålsson.

Mössen;
- Nick Atkinson.

Turturduvorna;
- Joakim Jennefors.
- Charlotte Ardai Jennefors.

Ugglan;
- Reine Brynolfsson.
- Bert Åke Varg.
- Carl Billquist.
- Gunnar Uddén.
- Guy De La Berg.
- Hans Wahlgren.

Fladdermössen;
- Anders Beckman.

Grodorna;
- Andreas Nilsson.
- Per-Erik Hallin.
Nick som mössen kommer förstås från att han dubbade Jerry, dina val för Ugglan för att du spelat ugglor och dina val för Grodorna, återigen, på grund av Kalle Anka rösten Clarence Nash? (kan lägga till Per Svensson både hos denna uggla och för tidigare nämnda ugglor i ditt inlägg)

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  6 augusti 2025 kl. 14:17:28"Den Farliga Lågan" ("Moth and The Flame")*

Mal-Tjejen;
- Emelie Clausen.
- Anna Engh.
- Linda Blomgren.
- Lizette Pålsson.
- Dominique Pålsson Wiklund.
- Mimmi Sandén.

Mal-killen;
- Leo Hallerstam.
- Andreas Nilsson.
- Anders Öjebo.

Lågan;
- Claes Ljungmark.
Kommer tyvärr inte på något här heller dessvärre.  :-\

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  6 augusti 2025 kl. 14:17:28"Vinken, Blinken och Nick" ("Wynken, Blynken and Nod")*

- Niclas Wahlgren.
- Linus Wahlgren.
- Peter Wahlgren.

Sångröst;
- Pernilla Wahlgren.
Dina tre val för Vinken, Blinken & Nick för att de är bröder och Pernilla för att hon är deras syster och är duktig på att sjunga?

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  6 augusti 2025 kl. 14:17:28"Den Fula Ankungen"* (fun fact: Jack Cutting regisserade den)

"Ankungen";
- Monica Forsberg.
- Staffan Hallerstam.
- Leo Hallerstam.
- Andreas Nilsson.
- Mikaela Tidermark Nelson.
- Dominique Pålsson Wiklund.
Dina tre första val p.g.a. Knattarna och Dominique p.g.a. Gåsalyn? (som Monica också dubbade)

Kan tillägga;

Ankmamman;
- Marie Kühler-Flack
- Åsa Jonsson-Bergfalk
- Anna Nordell-Engh
- Jennie Silfverhjelm

Ankpappan;
- Andreas Nilsson
- Erik Haag

Ankungarna;
- Monica Forsberg

Svanmamman;
- Lizette Pålsson
- Myrra Malmberg

Svanungarna;
- Monica Forsberg

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  6 augusti 2025 kl. 14:17:28Ferdinands mamma;
- Monica Forsberg.
- Anna Nordberg.
- Charlotte Ardai Jennefors.
- Rachel Molin.
De tre första p.g.a. Klarabella och den fjärde p.g.a. Mamma Mu?

Kan tillägga Christel Körner.

Plus, en till karaktär från samma kortfilm;

Matadoren;
- Charlie Elvegård
- Bert-Åke Varg
- Gunnar Ernblad
- John Harryson
- Ingemar Carlehed
- Stephan Karlsén
- Johan Hedenberg
- Steve Kratz
- Johannes Brost
- Olof Thunberg

Disneyfantasten

Karaktärer från en Disney-kortfilm som har likheter både med Dumbo som kom före och Djungelboken som kom efter, nämligen;

Goliath II (1960)

Goliath II;
- Jessica Andersson (f. 1988)
- Mia Kihl

Goliaths Mamma;
- Git Skiöld

Goliaths Pappa;
- Arne Källerud
- Gunnar Uddén
- Jan Åström
- Stephan Karlsén

Eloise;
- Dagmar Olsson
- Sif Ruud
- Iwa Boman
- Margreth Weivers
- Lill Lindfors
- Hanny Schedin

Musen;
- Jan Malmsjö
- Anders Öjebo
- Andreas Nilsson
- Staffan Hallerstam

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet  6 augusti 2025 kl. 23:00:04Jag har nog alltid tyckt att Stadsmusen ser ut som en karaktär som Johan Hedenberg kunde passa som, av någon anledning.
Kanske p.g.a Mortimer  ??? 

Nåja, jag hade ju med Peter Sjöquist som även spelat honom.

Kan väl slänga in Peter Kjellström av samma anledning.
- what.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2025 kl. 10:28:57Dina första fem val är inspirerade från Snurre Sprätt, Andreas Nilsson kommer från Rosa Kaninen i Timon och Pumbaa, Charlie Elvegård kommer från Kanin i Nalle Puh, Hasse Andersson och Hasse Jonsson kommer från att båda dubbat Påskharen och Kim Sulocki från Herr Morris? (kan lägga till Jan Modin också)

Olof Thunberg och Steve Kratz kommer förstås från Skalman i Bamse och Jan Modin är inspirerat från Dudley i Den Lilla Sjöjungfrun?

Dina val för Kaninflickorna är inspirerade från karaktärer med ljusa röster som dessa dubbat?

Dina val för Tvättbjörnen är inspirerade från att alla dubbat Långben och båda karaktärerna gjorts av Pinto Colvig?
Yep, det är dessutom bekräftat att Max var inspirationen för Snurre (så man kan säga att Disney indirekt skapade Snurre, plus att Hugh Harman och Rudolf Ising som startade Looney Tunes/Merrie Melodies först jobbade hos Disney med Oswald)

Och just det! Andreas var p.g.a att han var med i "Lisa's Sagoshow" (även om det var en annan saga/fabel)

Tror även Toby var inspirationen för Skalman (då Rune Andreasson var en Disneyfantast själv)

En av kanin-flickorna spelades av Marcellite Garner (Mimmis originalröst)

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2025 kl. 10:37:50Carl, Gunnar, Guy och Hans kommer från att de dubbat ugglor?
Och för dom andra:

Robin är inspirerad av sångaren Bing Crosby så därför tog jag några med liknande röster. (Kan väl slänga in Jerry Williams)

Och för Jenny för att dom har spelat liknande karaktär och Charlotte för att jag hade Joakim som Robin.

Och gangster-fågeln spelades också av Clarence Nash.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2025 kl. 10:43:16Dina tre första val hos Pepparkaksluffaren för att både han och Långben gjordes av Pinto Colvig?
Och Lizette och Åsa var för att Marcellite Garner var original rösten.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2025 kl. 10:47:06Man kan säga att den är föregående till Dumbo också.

Frank kommer förstås från att han dubbade Mumfie och båda är elefanter?

Lizette Pålsson som Tillie för att hon dubbades av Åsa Bjerkerot och båda dubbat Mimmi Pigg? Och Dominique för att hon är dotter till Lizette?

Andreas och Per-Erik för att både han och Kalle Anka gjordes av Clarence Nash?

Vem är förresten Per Schiller?

Karaktärer att tillägga;

Pelikanerna;
- Göran Engman
- Steve Kratz
- Johan Hedenberg
- Ulf Källvik
- Per Sandborgh
Per Schiller spelar Arnolds farfar i "Hey Arnold" och jag tyckte han lät passande som Giraffen.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2025 kl. 10:48:58Anders, Sven-Erik och Lizette kommer förstås från Musse och Mimmi, Steve kommer från att han en gång dubbat Musse, Peter kommer från att han dubbat Totte i Nalle Har Ett Stort Blått Hus, Andreas för att han dubbade Alexander i Lantmusen och Stadsmusen, Nick för att han dubbat Jerry?
Pretty obvious, och just det......

Det finns faktiskt en Tom & Jerry film "Mouse in Manhattan" där Jerry åker till Manhattan och det är lite som en ny version av "Kusinen från Landet", fast Jerry är från en förort och han har ingen kusin i stan.....

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2025 kl. 10:50:47Kommer tyvärr inte på något dessvärre.  :-\
Norea som Flug-tjejen var p.g.a Maggie i "Det surrar om Maggie" och Fredrik för att spelat liknande karaktärer.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2025 kl. 11:00:23Nick som mössen kommer förstås från att han dubbade Jerry, dina val för Ugglan för att du spelat ugglor och dina val för Grodorna, återigen, på grund av Kalle Anka rösten Clarence Nash? (kan lägga till Per Svensson både hos denna uggla och för tidigare nämnda ugglor i ditt inlägg)
Joakim och Charlotte för att dom är ett par och Anders Beckman som fladdermössen var p.g.a...... Ja gissa vem  ;)

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2025 kl. 11:01:51Kommer tyvärr inte på något här heller dessvärre.  :-\
Linda var nog lite inspirerat av Tingeling och dom andra för att dom dubbar liknande karaktärer och Claes för att han dubbat liknade karaktärer.

För resten, nånting jag kommit på är att det inte är säkert om malen med rött hår är en kille eller tjej, visst är det kanske meningen att hen ska va en kille, men det framgår egentligen inte så uppenbart, så.......

Tillägg till malen med rött hår;
- Mimmi Sandén.
- Dorothea Norling.
- Amanda Ardai Jennefors.
- Alexandra Nylén Bonnier.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2025 kl. 11:08:09Dina tre första val p.g.a. Knattarna och Dominique p.g.a. Gåsalyn? (som Monica också dubbade)

Kan tillägga;

Ankmamman;
- Marie Kühler-Flack
- Åsa Jonsson-Bergfalk
- Anna Nordell-Engh
- Jennie Silfverhjelm

Ankpappan;
- Andreas Nilsson
- Erik Haag

Ankungarna;
- Monica Forsberg

Svanmamman;
- Lizette Pålsson
- Myrra Malmberg

Svanungarna;
- Monica Forsberg
Samt Andreas och Mikaela p.g.a Kalle (kunde kanske haft med Jimmy Björndahl av samma anledning).

Kan även lägga till Annica Smedius och Carla Abrahamsen.
- what.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2025 kl. 06:25:40Dina val är förstås inspirerade från Crash & Eddie.

Jag ska villigt erkänna att sedan jag utvecklades till dubbnörd har jag alltid tyckt att Andreas hade passat både till en av uttrarna och Trixie.
Såklart, jag tycker att uttrarna och pungråttorna är rätt lika, dock så är uttrarna mindre galna. (På tal om detta, jag har också alltid tyckt att Totte och Scrat liknar varandra.)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2025 kl. 11:13:45Karaktärer från en Disney-kortfilm som har likheter både med Dumbo som kom före och Djungelboken som kom efter, nämligen;

Goliath II (1960)

Goliath II;
- Jessica Andersson (f. 1988)
- Mia Kihl

Goliaths Mamma;
- Git Skiöld

Goliaths Pappa;
- Arne Källerud
- Gunnar Uddén
- Jan Åström
- Stephan Karlsén

Eloise;
- Dagmar Olsson
- Sif Ruud
- Iwa Boman
- Margreth Weivers
- Lill Lindfors
- Hanny Schedin

Musen;
- Jan Malmsjö
- Anders Öjebo
- Andreas Nilsson
- Staffan Hallerstam
Goliaths Mamma:
Agneta Prytz 

Osäker på om denna är dubbad, dock, men Hans Lindgren hade dock varit bra som Berättaren, förstås...

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet  7 augusti 2025 kl. 11:27:49Kanske p.g.a Mortimer  ???

Nåja, jag hade ju med Peter Sjöquist som även spelat honom.

Kan väl slänga in Peter Kjellström av samma anledning.
Ja, det kan nog vara så, jag tänkte förstås att stämman han använder hos Mortimer hade varit passande hos denna musen, också.

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet  7 augusti 2025 kl. 12:02:25Yep, det är dessutom bekräftat att Max var inspirationen för Snurre (så man kan säga att Disney indirekt skapade Snurre, plus att Hugh Harman och Rudolf Ising som startade Looney Tunes/Merrie Melodies först jobbade hos Disney med Oswald)
På tal om detta... Jag är osäker på vem eller vilka som dubbade Sköldpaddan Cecil i de gamla kortfilmerna, men i The Looney Tunes Show så är det Dick Eriksson, han kunde nog kanske också vara ett förslag hos Toby på grund utav detta...

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 augusti 2024 kl. 13:01:54Karaktärer från Blue Sky Studios första film, nämligen;

Ice Age (2002) + Ice Age 2 Istiden Har Aldrig Varit Hetare (2006), Ice Age 3 Det Våras För Dinosaurierna (2009), Ice Age 4 Jorden Skakar Loss (2012) & Ice Age 5 Scratattack (2016)

Manfred;
- Björn Gedda

Sid;
- Andreas Nilsson

Diego;
- ?

Soto;
- ?

Oscar;
- ?

Lenny;
- ?

Zeke;
- Ole Ornered
- Andreas Rothlin Svensson

Carl;
- Fredrik Hiller

Frank;
- Kim Sulocki

Jennifer;
- ?

Rachel;
- ?

Ellie;
- Ayla Kabaca
- Sara Edwardsson
- Ylva Hällen
- Nina Hjelmkvist
- Julia Messelt
- Doreen Månsson
- Philoméne Grandin
- Malin Olsson

Crash;
- Figge Norling

Eddie;
- Dick Eriksson

Buck;
- Lasse Kronér

Kiwi;
- Ida On
- Carro Hermansson-Persson
- Linda Åslund
- Mimmi Sandén
- Norea Sjöquist
- Clara Henry
- Happy Jankell

Shira;
- ?

Kapten Sprätt;
- ?

Sids Mormor;
- Vicki Benckert
- Ewa Fröling

Brooke;
- ?

Julian;
- ?

Har jag glömt någon viktig karaktär här nu?

Några fler förslag?
Jag vet att han är stum, men som en liten bonus så tyckte jag nog alltid att Mikael Roupé hade passat som Scrat om han hade talat, även Andreas Nilsson. Och det här med att han och Totte tycker jag liknar varandra så vore ju förstås Peter Sjöquist också ett förslag, och förmodligen också Staffan Hallerstam, som kan ibland även ju låta som Peter...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  7 augusti 2025 kl. 21:39:12Goliaths Mamma:
Agneta Prytz

Osäker på om denna är dubbad, dock, men Hans Lindgren hade dock varit bra som Berättaren, förstås...
För att hon har samma originalröst som Fina, vill jag minnas att du nämnt?

Och Hans Lindgren som Berättaren är förstås för att han dubbat Sterling Holloway.

Förresten så tror jag du kan gissa mina resonemang till mina val för de nämnda karaktärerna?

Will Siv

En pingvin på upptäcksfärd bland hos människor, nämligen:

"Jasper Pingvin"

Jasper;
- Jörgen Lantz.
- Michael Blomqvist.
- Kurt Löf.
- Anders Öjebo.
- Andreas Nilsson.
- Göran Thorell.
- Dick Eriksson.

Emma;