Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Joachim Bergström hade passat till följande karaktärer;

- Prins Florian = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Prins Charming = Askungen

- Pongo = De 101 Dalmatinerna

- Robin Hood

- Prins Erik = Den Lilla Sjöjungfrun

- Prins Adam/Odjuret = Skönheten och Odjuret

- Prins Cornelius = Tummelisa

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Anders Byström hade passat till följande karaktärer;

- Trötter = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Tjocka Kråkan = Dumbo

- Sir Hector = Svärdet i Stenen (liksom fallet med Bagheera tror jag att han hade kunnat göra en hyfsat bra tolkning)

- Edgar = Aristocats (samma som med Sir Hector)

- Prins John = Robin Hood (samma som med Sir Hector och Edgar)

- Ordförarmusen = Bernard och Bianca (samma som med Sir Hector, Edgar och Prins John)

- Clocksworth = Skönheten och Odjuret (samma som med Sir Hector, Edgar, Prins John och Ordförarmusen)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Charlotte Ardai Jennefors hade passat till följande karaktärer;

- Catty = Dumbo

- en av Blommorna = Alice i Underlandet

- en av Sjöjungfruna = Peter Pan

- Fina = Törnrosa

- en av Korna = De 101 Dalmatinerna

- Lady Kluck = Robin Hood

- Stormamma = Micke och Molle

- Barservitrisen = Mästerdetektiven Basil Mus

- Rita = Oliver och Gänget

- Attina = Den Lilla Sjöjungfrun

- Shenzi = Lejonkungen

- Thalia = Herkules

- Tia Pepa = Encanto

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Vanna Rosenberg hade passat till följande karaktärer;

- Blå Fen = Pinocchio

- Prissy = Dumbo

- Faline som vuxen = Bambi

- Anita Radcliffe = De 101 Dalmatinerna

- Abigail = Aristocats

- "Lilla Syster" = Robin Hood

- Barsångerskan Miss Kitty & Muskvinnan från Hamstead = Mästerdetektiven Basil Mus

- Sarafina = Lejonkungen

- Nakoma = Pocahontas

- Clio/Calliope = Herkules (blandar ihop dem, syftar här på den längsta av Muserna)

- Atta = Ett Småkryps Liv

- Piloff = Bartok En Riktig Hjälte

- Sarah Hawkins = Skattkammarplaneten

- Tiana = Prinsessan och Grodan

- Drottning Elinor = Modig

- Moster Kate Hamada = Big Hero 6

- Evelyn Dealor = Superhjältarna 2

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Anna-Lotta Larsson hade passat till följande karaktärer;

- Blå Fen = Pinocchio

- Fru Jumbo = Dumbo

- Storasystern = Alice i Underlandet

- Mary Darling & en av Sjöjungfruna = Peter Pan

- Anita Radcliffe = De 101 Dalmatinerna

- Rakscha = Djungelboken

- Marian = Robin Hood

- Fru Brisby = Brisby och NIMHs Hemlighet

- Barsångerskan Miss Kitty & Muskvinnan från Hamstead = Mästerdetektiven Basil Mus

- Kate = Änglahund

- Sarafina = Lejonkungen

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Meta Velander hade passat till följande karaktärer;

- Miss Elgantine Price = Sängknoppar och Kvastskaft

- Gussie Musenheimer = Resan Till Amerika

- Carlotta = Den Lilla Sjöjungfrun

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 april 2023 kl. 21:15:46Charlotte Ardai Jennefors hade passat till följande karaktärer;

- Catty = Dumbo

- en av Blommorna = Alice i Underlandet

- Fina = Törnrosa

- en av Korna = De 101 Dalmatinerna

- Stormamma = Micke och Molle

- Barservitrisen = Mästerdetektiven Basil Mus

- Rita = Oliver och Gänget

- Shenzi = Lejonkungen

- Thalia = Herkules

- Tia Pepa = Encanto

Några fler förslag?

Jo förresten, Falines Mamma ur Bambi också.

Disneyfantasten

Dick Eriksson hade passat till följande karaktärer;

- Glader = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Kråkan med halmhatt = Dumbo

- Peter Pan

- Sergeant Rapp = De 101 Dalmatinerna

- Roger Rabbit

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Hasse Jonsson hade passat till följande karaktärer;

- Prälliga Kråkan = Dumbo

- Cubby = Peter Pan

- Pumbaa = Lejonkungen

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Lena-Pia Bernhardsson hade passat till följande karaktärer;

- Fina = Törnrosa

- Nanny = De 101 Dalmatinerna

- Kökspigan = Svärdet i Stenen

- Madame Adelaide Bonfamille = Aristocats

- Änkan Kanin = Robin Hood

- Mrs Judson = Mästerdetektiven Basil Mus

- Carlotta = Den Lilla Sjöjungfrun

- Alkmene = Herkules

Några fler förslag?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 april 2023 kl. 20:48:31Fråga: varifrån kommer dina tankar om Prissy, Fina och Madame Mim?

I fallet med Gösta Prüzelius så förmodar jag att du inspirerades av Bagheera?

När det gäller Åke Lagergren så förmodar jag att det är för att jag tog med Kung Richard i mitt inlägg? Förresten så har jag för mig att även jag kom på det förut, likaså med Edgar som jag också tror hade passat.

(apro på det: tidigare hade du tagit med Prins John och George Darling i ditt inlägg med Johan Hedenberg, jag förmodar att det beror på att jag hade med Kung Richard och Kapten Krok i mitt inlägg och att Peter Ustinov resp. Hans Conried gör dessa karaktärer, förresten, Johan Hedenberg som Kapten Krok är inspirerat av dig)

I fallet med Sven Lindberg så förmodar jag att du inspirerades av Sir Väs?

I fallet med Börje Ahlstedt så tror jag det beror på att jag hade med Tweedle Dee & Tweedle Dum i mitt inlägg och att J. Pat O'Malley gör alla dessa karaktärer?

Jag förmodar att du inspirerades av Hjärter Dam när du kom på Gnorga?

(på tal om det, jag tror att Fredde Granberg hade passat som Stanley, likaså också Jeremy, Tiger (Resan Till Amerika), Fagin och Itchy, sen har dessa aldrig spelats av Don DeLouise men jag tror att Granberg även hade passat som Canticler, Jacquimo, Rocko och Devon)

Jag antar att du tog Magdalena då hon i original spelas av Barbara Luddy som också är Lady, Kängu och "Lilla Syster" och Suzanne har spelat Lady och jag hade med henne som Kängu och "Lilla Syster"? Även om jag är osäker på om just Ladys stämma hade passat Magdalena så tror jag att Suzanne hade kunnat förställa rösten som Barbara Luddy gjorde.

När du säger "Musen Piper" så förutsätter jag att du syftar på karaktären i Rock-A-Doodle? (bara för att dubbelkolla) Varifrån kom du på den idén?

Jag ser att du haft med både Torsten Wahlund hos Rourke och Sven-Bertil Taube hos Papi, och då är min fråga: har dessa karaktärer haft samma originalröst?

(det påminner mig, jag kom på en karaktär hos Sven-Bertil Taube som jag glömde nämna, nämligen Tony)

(jo förresten, jag kom på en karaktär hos Sven Wollter som jag glömde nämna, nämligen Amfitryon ur Herkules)

Jag förmodar att du tog Tom då Richard Kind är karaktären i original och han har även gjort rösten till Smolk?

Jag förmodar att du tog Lady då Gunnel Fred spelat Kängu?

Förresten, varifrån kommer din inspiration med Luigi hos Peter Wanngren?

(Jag ska villigt erkänna att Peter Wanngren var en av de svårare att komma på så många karaktärer till för mig, även om han ofta varit bra i filmer och serier så har han varit mindre lyckad de flesta gånger han hoppat in i musiksagor)
1: Mina tankar om Prissy och Fina kom bara ut genom huvudet. Men Lill Lindfors som Madame Mim kom jag på för att hon brukar väl vara äldre damer, så då kom jag på henne som ett random val...

2: Frågorna om Gösta Prüzelius som Prins John och Rickard Lejonhjärta, Åke Lagergren som Prins John, Johan Hedenberg som Prins John och George Darling, Sven Lindberg som Kaa, Börje Ahlstedt som Valrossen och Snickaren samt Ostronen, Iwa Boman som Gnorga, Suzanne Reuter som Magdalena, Ulf Brunnberg som Katten Tom, och Gunnel Fred som Lady har samma svar: Ja. ;) (Det vore förresten nästan tradition att Prins John och Kung Rickard delar en röst, samma sak som med Kapten Krok och George Darling, på grund av de Engelska rösterna. Samma sak borde gälla även Stromboli och Kusken. Och åh, jag gav inspiration? :D :-[ Vad trevligt. Johan Hedenberg var ju i hela fall Krok i Shrek den tredje, som inte är Disneys variant, men i hela fall... Dessutom så har ju Krok en klassisk skurk-mustasch och en annan typ av skurk som detta är ju Dick Dastardly, som Johan faktiskt har dubbat. :) )

3: Så... Fredde Granberg har aldrig dubbat Dom DeLuise, men du tycker att han kunde passa hans karaktärer? Jag undrar även hur du kom på Ole Ornered som Fagin, men det kanske är också bara för att han kunde göra en bra tolkning? I så fall håller jag med dig. Och vad skulle du förresten tycka om att Dom DeLuises karaktärer delar samma röster? Till exempel, vore Dan Ekborg bra som Tiger eller Magnus Ehrner som Jeremy? ???

4: Ja, jag snackar om denna musen som heter Piper. Så... Jag valde Christina Schollin som just henne för att hon och Drottning Uberta/Alberta från Svanprinsessan spelas av Sandy Duncan i original.

5: Nä, jag tyckte nog att de såg lika ut, och båda är väl äldre karaktärer och jag tyckte att deras röster kunde dock passa som varandra...

6: Jag kom ju upp min egna dubbning om Mario figurerna dubbades av KM Studio. Detta gäller dock spelen och de tecknade serierna... Och KM Studio har visst dubbat dom vid ett tillfälle, men dubbningen var inget vidare, tyvärr, så jag tänkte om några andra i den studion gjorde rollerna så kunde de säkert vara i en lite bättre dubbning. Peter Wanngren skulle väl använda samma röst som till Tiger om han vore Luigi, jag tyckte själv att det vore lite bättre än rollen som Luigi annars fick... Och jag håller med om att det var lite klurigt att komma på en roll hos Peter Wanngren, fast jag kom ihåg det här valet. Och några var annars också svåra men det lyckades till slut.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 23 april 2023 kl. 21:40:011: Mina tankar om Prissy och Fina kom bara ut genom huvudet. Men Lill Lindfors som Madame Mim kom jag på för att hon brukar väl vara äldre damer, så då kom jag på henne som ett random val...

2: Frågorna om Gösta Prüzelius som Prins John och Rickard Lejonhjärta, Åke Lagergren som Prins John, Johan Hedenberg som Prins John och George Darling, Sven Lindberg som Kaa, Börje Ahlstedt som Valrossen och Snickaren samt Ostronen, Iwa Boman som Gnorga, Suzanne Reuter som Magdalena, Ulf Brunnberg som Katten Tom, och Gunnel Fred som Lady har samma svar: Ja. ;) (Det vore förresten nästan tradition att Prins John och Kung Rickard delar en röst, samma sak som med Kapten Krok och George Darling, på grund av de Engelska rösterna. Samma sak borde gälla även Stromboli och Kusken. Och åh, jag gav inspiration? :D :-[ Vad trevligt. Johan Hedenberg var ju i hela fall Krok i Shrek den tredje, som inte är Disneys variant, men i hela fall... Dessutom så har ju Krok en klassisk skurk-mustasch och en annan typ av skurk som detta är ju Dick Dastardly, som Johan faktiskt har dubbat. :) )

3: Så... Fredde Granberg har aldrig dubbat Dom DeLuise, men du tycker att han kunde passa hans karaktärer? Jag undrar även hur du kom på Ole Ornered som Fagin, men det kanske är också bara för att han kunde göra en bra tolkning? I så fall håller jag med dig. Och vad skulle du förresten tycka om att Dom DeLuises karaktärer delar samma röster? Till exempel, vore Dan Ekborg bra som Tiger eller Magnus Ehrner som Jeremy? ???

4: Ja, jag snackar om denna musen som heter Piper. Så... Jag valde Christina Schollin som just henne för att hon och Drottning Uberta/Alberta från Svanprinsessan spelas av Sandy Duncan i original.

5: Nä, jag tyckte nog att de såg lika ut, och båda är väl äldre karaktärer och jag tyckte att deras röster kunde dock passa som varandra...

6: Jag kom ju upp min egna dubbning om Mario figurerna dubbades av KM Studio. Detta gäller dock spelen och de tecknade serierna... Och KM Studio har visst dubbat dom vid ett tillfälle, men dubbningen var inget vidare, tyvärr, så jag tänkte om några andra i den studion gjorde rollerna så kunde de säkert vara i en lite bättre dubbning. Peter Wanngren skulle väl använda samma röst som till Tiger om han vore Luigi, jag tyckte själv att det vore lite bättre än rollen som Luigi annars fick... Och jag håller med om att det var lite klurigt att komma på en roll hos Peter Wanngren, fast jag kom ihåg det här valet. Och några var annars också svåra men det lyckades till slut.

Du har alldeles rätt när det gäller min tanke om Ole Ornered som Fagin.

Och jag tror nog att Dan Ekborg som Tiger och Magnus Ehrner som Jeremy nog hade kunnat fungera.

Disneyfantasten

Jo förresten, jag kom på en till karaktär för Margreth Weivers, nämligen Kökspigan i Svärdet i Stenen, då kan man på samma sätt slänga in henne som Madame Mim också.

Disneyfantasten

Rolf Lassgård hade passat till följande karaktärer;

- Kommissarie Klovén = Ankeborg

- Stromboli & Kusken = Pinocchio

- Tony = Lady och Lufsen

- Akela = Djungelboken

- Den Hornkrönte Kungen = Taran och Den Magiska Kitteln

- Råttigan = Mästerdetektiven Basil Mus

- Sykes = Oliver och Gänget

- Drake = Pingvinen och Lyckostenen

- Ruber = Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot