Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 11 januari 2024 kl. 00:17:59Ska ni verkligen utgå ifrån andra länders dubbningar?
Varför ska vi INTE göra det? >:(

Det tycker jag låter logiskt och alla kan inte alla språk.

Till exempel tror Johan Ulveson fick Mike rollen delvis för att både han Billy Crytal dubbat samma karaktär i en japansk film 😉

Jag tycker vist vi ska utgå från andra länders dubbningar 😡

Dom flesta här säkret mest bekanta med engelsktalande skådespelare ;) ändå utöver svenska alltså förstå då detta trots allt är ett svenskt forum ☺️🇸🇪
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 10 januari 2024 kl. 21:36:05Precis. ;) (Rolig fakta: Jag kände igen Johan Glans då vi såg en serie om honom på jobbet.)

David Lenneman som Delroy: Eftersom han spelades utav Keegan-Michael Key, som också spelade Ärlige John i Pinocchio (2022).

Ewa-Maria Björkström som Den "goda" fen: Eftersom hon spelades utav Jennifer Saunders, som också spelade Nanna Nudelman.

Ulla Zetterberg som Hjärter Dam: Eftersom du hade med Drottningen som ett förslag, och båda delar en norsk röst: Eli Anne Linnestad. Plus så är båda onda drottningar, nu när jag tänker efter...

Och Tommy Johnson som Bror Björn: Med tanke på hur karaktärerna i ditt inlägg låter så kom han i tanken, då han låter likadant.
Jag lärde mig något nytt igår om att båda delar norsk röst, man lär sig nya saker hela tiden, framöver kanske jag kommer ännu mera in i norska dubbningar...

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 januari 2024 kl. 18:02:02Jag lärde mig något nytt igår om att båda delar norsk röst, man lär sig nya saker hela tiden, framöver kanske jag kommer ännu mera in i norska dubbningar...
Ja, visst gör man det.

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 11 januari 2024 kl. 15:06:43Varför ska vi INTE göra det? >:(

Till exempel tror Johan Ulveson fick Mike rollen delvis för att både han Billy Crytal dubbat samma karaktär i en japansk film 😉

Dom flesta här säkret mest bekanta med engelsktalande skådespelare ;) ändå utöver svenska alltså förstå då detta trots allt är ett svenskt forum ☺️🇸🇪
Jag är medveten om detta, att Johan Ulvesson dubbade Billy Crystal förut, vilket KAN vara därför att han gjorde rollen i Monsters University

Och ärligt talat så fantiserar jag ibland hos anime karaktärer om de hade svenska röster (då anime brukar inte dubbas) så antingen tänker jag på de engelska rösterna eller de japanska och så får jag se om dessa personerna har dubbats på svenska. Om man inte hittar något så får man ju såklart chansa en dubbare på ett annat sätt, tycker jag.

Skokaka

Frank Ådahl:
Kommissarie Gadget 

Vendela Duclos:
Barbie 

Sara Sommerfeldt:
Helen Truax-Parr/Elastaflickan 

Måns Nathaelson:
Prins Naveen 

Anna Sundkvist:
Farmor Rosy 

Sune Mangs:
Överste Hathi 

Frida Normark:
Kängu 

Richard Carlsohn:
Killer och Llort 

Rolf Bengtsson:
Ture Tupp 

Philoméne Grandin:
Bianca och Vixie

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 11 januari 2024 kl. 23:49:02Frank Ådahl:
Kommissarie Gadget

Vendela Duclos:
Barbie

Sara Sommerfeldt:
Helen Truax-Parr/Elastaflickan

Måns Nathaelson:
Prins Naveen

Anna Sundkvist:
Farmor Rosy

Sune Mangs:
Överste Hathi

Frida Normark:
Kängu

Richard Carlsohn:
Killer och Llort

Rolf Bengtsson:
Ture Tupp

Philoméne Grandin:
Bianca och Vixie
Okej, då ska vi se...

- Barbie för att jag hade med Ariel och Tummelisa och alla tre gjorts av Jodi Benson? (hon testade för båda i de svenska dubbningarna, jag lyssnade på hennes röst via YouTube-klipp och tyckte att rösten kunde passa)

- Helen Parr för att jag hade med Mena i mitt inlägg och båda dubbats av Sara Lindh? (Mena hade jag med i mitt inlägg då hon görs av Cree Summer som gör Kida i Atlantis)

- Överste Hathi för att jag hade med Kungen i mitt inlägg och båda dubbats av Arne Källerud? (Sune Mangs testade för Kungen i 1967-års omdubbning, därav mitt val, och efter att ha lyssnat på hans röst via YouTube är jag beredd att tro att det hade funkat)

- Kängu för att jag hade med Lady i mitt inlägg och båda gjorts av Barbara Luddy?

- Killer och Llort för att båda gjorts av Charles Nelson Reilly som också gjorde Flax i Rock-A-Doodle som dubbades av Richard Carlsohn och alla tre filmerna är gjorda av Don Bluth?

- Ture Tupp för att Rolf Bengtsson dubbade Alan-i-Dalen och båda är tuppar?

(då har jag ett tillägg till Kjell Bergqvist som jag tog upp tidigare: Ture Tupp)

(förresten så kan du säkert gissa varför jag hade med Thomas O'Malley hos Rolf Bengtsson?)

- Bianca och Vixey: Bianca för att jag hade med Duchess i mitt inlägg och båda gjorts av Eva Gabor samt Margareta Sjödin, Vixey för att jag hade med Marian i mitt inlägg och båda är rävar?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

(sen vill jag fråga vem Farmor Rosy är? Tänker först på en sådan karaktär ur Micke och Molle 2 men har för mig att hon heter Farmor Viola)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 januari 2024 kl. 00:05:37Okej, då ska vi se...

- Barbie för att jag hade med Ariel och Tummelisa och alla tre gjorts av Jodi Benson? (hon testade för båda i de svenska dubbningarna, jag lyssnade på hennes röst via YouTube-klipp och tyckte att rösten kunde passa)

- Helen Parr för att jag hade med Mena i mitt inlägg och båda dubbats av Sara Lindh? (Mena hade jag med i mitt inlägg då hon görs av Cree Summer som gör Kida i Atlantis)

- Överste Hathi för att jag hade med Kungen i mitt inlägg och båda dubbats av Arne Källerud? (Sune Mangs testade för Kungen i 1967-års omdubbning, därav mitt val, och efter att ha lyssnat på hans röst via YouTube är jag beredd att tro att det hade funkat)

- Kängu för att jag hade med Lady i mitt inlägg och båda gjorts av Barbara Luddy?

- Killer och Llort för att båda gjorts av Charles Nelson Reilly som också gjorde Flax i Rock-A-Doodle som dubbades av Richard Carlsohn och alla tre filmerna är gjorda av Don Bluth?

- Ture Tupp för att Rolf Bengtsson dubbade Alan-i-Dalen och båda är tuppar?

(då har jag ett tillägg till Kjell Bergqvist som jag tog upp tidigare: Ture Tupp)

(förresten så kan du säkert gissa varför jag hade med Thomas O'Malley hos Rolf Bengtsson?)

- Bianca och Vixey: Bianca för att jag hade med Duchess i mitt inlägg och båda gjorts av Eva Gabor samt Margareta Sjödin, Vixey för att jag hade med Marian i mitt inlägg och båda är rävar?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

(sen vill jag fråga vem Farmor Rosy är? Tänker först på en sådan karaktär ur Micke och Molle 2 men har för mig att hon heter Farmor Viola)
Ja, just precis. Också för att du hade med karaktärerna i Frida hos Philoméne och Kängu var ju ett förslag där. Kan väl även ha Banzai hos Richard eftersom han var Tito och båda dubbades även utav Anders Öjebo samt spelades utav Cheech Marin på engelska. Och jag tänkte faktiskt också på Kjell Bergqvist som Ture Tupp på grund utav Rocky Rhodes och att du hade med Jerry Chanticler och Allan-i-Dalen eftersom de är tuppar. Och på grund utav hur Rocky låter så tycker jag absolut att Kjell kunde funka som Ture. 

Och du tog upp Thomas O'Malley hos Rolf Bengtsson uppenbarligen eftersom han dubbade Baloos sångröst och båda spelades utav Phil Harris. 

Frank Ådahl som Kommissarie Gadget: Eftersom både han och Simba spelades utav Matthew Broderick. 

Måns Nathaelson som Prins Naveen: Eftersom du hade med Agustín Madrigal som ett förslag, och båda dubbades utav Pablo Cepeda. 

Och Anna Sundkvist som Farmor Rosy: Jag syftade på Rosy från Balto i gammal ålder. Jag tog med henne som ett förslag eftersom både hon och Äktenskapsmäklaren från Mulan spelades utav Miriam Margolyes.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 12 januari 2024 kl. 00:26:40Ja, just precis. Också för att du hade med karaktärerna i Frida hos Philoméne och Kängu var ju ett förslag där. Kan väl även ha Banzai hos Richard eftersom han var Tito och båda dubbades även utav Anders Öjebo samt spelades utav Cheech Marin på engelska. Och jag tänkte faktiskt också på Kjell Bergqvist som Ture Tupp på grund utav Rocky Rhodes och att du hade med Jerry Chanticler och Allan-i-Dalen eftersom de är tuppar. Och på grund utav hur Rocky låter så tycker jag absolut att Kjell kunde funka som Ture.

Och du tog upp Thomas O'Malley hos Rolf Bengtsson uppenbarligen eftersom han dubbade Baloos sångröst och båda spelades utav Phil Harris.

Frank Ådahl som Kommissarie Gadget: Eftersom både han och Simba spelades utav Matthew Broderick.

Måns Nathaelson som Prins Naveen: Eftersom du hade med Agustín Madrigal som ett förslag, och båda dubbades utav Pablo Cepeda.

Och Anna Sundkvist som Farmor Rosy: Jag syftade på Rosy från Balto i gammal ålder. Jag tog med henne som ett förslag eftersom både hon och Äktenskapsmäklaren från Mulan spelades utav Miriam Margolyes.
Ja, just det, kanske Lille Johns sångröst med, Bernt Dahlbäck som var Lille Johns sångröst var även Baloos sångröst i LP-skivan Djungelboken Vad Hände Sen. Jag hade med O'Malley just av anledningen du sa, också för att jag tänkte att O'Malley kunde ha samma röst filmen ut, och han var fortfarande i livet när filmen kom

I vilket sammanhang har Matthew Broderick spelat Gadget nu igen?

Förresten så kan du säkert gissa varför jag hade med Alex hos Frank Ådahl?

Då jag man passa på att även läggs till Stump hos Richard Carlsohn av samma orsak som du nämnde, likaså Mendez karaktär ur Bilar åter av samma orsak.

Steffan Rudvall

Cornelis Vreeswijk:

Baloo
Lille John 
Thomas O'Malley

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet 11 januari 2024 kl. 15:06:43Varför ska vi INTE göra det? >:( 

Dom flesta här säkret mest bekanta med engelsktalande skådespelare ;) ändå utöver svenska alltså förstå då detta trots allt är ett svenskt forum ☺️🇸🇪
Man behöver inte förstå vad orginalet säger! Steffan gjorde ju en rollbesättning helt från originalspråket franska i Hur skulle din dubbning se ut? tråden!

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 juni 2021 kl. 12:59:44Om Doreen Denning hade dubbat Lucky Luke rensar stan/Lucky Luke Västerns Tuffaste Cowboy...

Jan Nygren som Lucky Luke 

Gunnar Ernblad som Jolly Jumper

Gunnar Ernblad som Joe Dalton

William Dalton som Bert-Åke Varg

Jack Dalton som Jan Nygren

Margareta Sjödin som Saloonsångerskan

Åke Lagergren som Borgmästaren

Hans Lindgren som Gammal man i rullstol

Bert-Åke Varg som Hotellägaren

Hans Lindgren som Begravningsentreprenören

Gösta Pruzelius som Nybyggaren

Åke Lagergren som Indianhövdingen

Gösta Prüzelius som Berättaren

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 12 januari 2024 kl. 10:46:08Man behöver inte förstå vad orginalet säger! Steffan gjorde ju en rollbesättning helt från originalspråket franska i Hur skulle din dubbning se ut? tråden!
Nu råkar ju jag dock ha studerat franska i några år...

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 12 januari 2024 kl. 10:46:08Man behöver inte förstå vad orginalet säger! Steffan gjorde ju en rollbesättning helt från originalspråket franska i Hur skulle din dubbning se ut? tråden!
Sluta säga i mot mig 😡

Disneyfantasten

Maria Bolme hade passat till följande karaktärer;

- Storasystern = Alice i Underlandet

- Mary Darling = Peter Pan

- Matte = Lady och Lufsen

Några fler förslag?