Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Andreas Hoffer hade passat till följande karaktärer;

- John Darling = Peter Pan (om han hade gjort rollen 1992)

- Mowgli = Djungelboken (om han hade gjort rollen 1993)

- Arthur/Pysen = Svärdet i Stenen (om han hade gjort rollen 1993)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Carina Lidbom hade passat till följande karaktärer;

- Lady = Lady och Lufsen

- Bambis Mamma = Bambi

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Nina Almlöf hade passat till följande karaktärer;

- Alice = Alice i Underlandet (om hon hade gjort rollen 1998)

- Lena = Peter Pan

- Shanti = Djungelboken (om hon hade gjort rollen 1993)

- Eilonwy = Taran och Den Magiska Kitteln (om hon hade gjort rollen 1998)

- Roxanne = Janne Långben The Movie

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Rebecka Liljeberg hade passat till följande karaktärer;

- Storasyster Kanin = Robin Hood (om hon hade gjort rollen 1993)

- Marie = Aristocats (om hon hade gjort rollen 1994)

- Penny = De 101 Dalmatinerna (om hon hade gjort rollen 1995)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Anette Stenson-Fjordefalk hade passat till följande karaktärer;

- Mary Darling = Peter Pan

- Matte = Lady och Lufsen

- Rita = Oliver och Gänget

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Jimmy Karlsson hade passat till följande karaktärer;

- John Darling = Peter Pan (om han hade gjort rollen 1992)

- Mowgli = Djungelboken (om han hade gjort rollen 1993)

- Arthur/Pysen = Svärdet i Stenen (om han hade gjort rollen 1993)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Anita Lindman hade passat till följande karaktärer;

- Matriarken = Dumbo

- Gudmodern = Askungen

- Hjärter Dam = Alice i Underlandet

- Tant Sara = Lady och Lufsen

- Flora = Törnrosa

- Winifred = Djungelboken

- Madame Adelaide Bonfamille = Aristocats

- Tant Näbbmus = Brisby och NIMHs Hemlighet

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Pär Ericson hade passat till följande karaktärer;

- Rooter = Landet För Längesedan

- Sykes = Oliver och Gänget

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Tea Stjärne hade passat till följande karaktärer;

- Marie = Aristocats (om karaktären hade medverkat i något sammanhang 2013)

- Storasyster Kanin = Robin Hood (samma som Marie)

- Olivia Flaversham = Mästerdetektiven Basil Mus (samma som Marie och Storasyster Kanin)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Gunilla Röör hade passat till följande karaktärer;

- Blå Fen = Pinocchio

- Lady = Lady och Lufsen

- Perdita = De 101 Dalmatinerna

- Kängu = Nalle Puh

- Rita = Oliver och Gänget

Några fler förslag?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 januari 2024 kl. 08:50:44Jo, jag menade Per Sandberg, det är han som spelar Krampus i 1995-års julkalender Jul i Kaperanum, som jag nyligen såg på SVT Öppet Arkiv där det för tillfället ligger uppe fram till 31 januari.

Okej, då ska vi se...

- jag utgår ifrån att du menar Bernard som i Bernard i Bernard och Bianca, isåfall gissar jag att det är för att han och Glader (som var med i mitt inlägg) dubbats av Hans Lindgren?

- Syster Kanin för att jag hade med flicke-karaktärer i mitt inlägg?

(förresten så spelar Eva Widgren Amanda i Jul i Kaperanum)

- Bianca för att jag hade med Duchess i mitt inlägg och båda gjorts av Eva Gabor? (samt Margareta Sjödin)

(förresten så spelar Sara Lindh karaktären Rosa i Jul i Kaperanum)

- Lillefots Mormor för att Miriam Flynn som gjorde Maa i Babe Den Modiga Lilla Grisen också gjorde denna karaktär?

(värt att nämna att Alicia Lundberg är berättarrösten i Jul i Kaperanum)

- Thomas Lindblad för att jag hade med Mr Tweedy i mitt inlägg och båda dubbats av Sven Melander?

- Junior för att jag hade med Ru i mitt inlägg och båda dubbats av Clint Howard?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

(förresten angående Jul i Kaperanum, så medverkar även Stefan Ekman, Peter Harryson och Lena-Pia Bernhardsson i den)
Ja, just det. 

Jessica Folcker som Bo Peep: Eftersom Lena Ericsson dubbade både henne och Lola Kanin, och Jessica tog ju över rollen som Lola. 

Halvar Björk som Kaptenen "Krokodilen": Jag har ärligt talat tyvärr ingen koll på hur han låter, du hade bara med Rocky som ett förslag, som är ju en bortklippt karaktär... Men jag hade nog för mig att du kanske tyckte att Jan Åström skulle passa som Rocky förut? Jag har glömt vilka du tycker skulle passa som honom, dock... Undrar om han har en basröst som Krokodilen, vilket var väl därför jag hade honom som ett förslag... 

Jonas Karlsson som Joakim von Anka: Dels för att du hade med Tjocka Kråkan som ett förslag, då båda är fåglar som dubbades utav John Harryson, och dels för att jag inspirerades utav Krösus Sork. 

Och Linn Bülow som Bubblan: Eftersom du bara hade med Melody som ett förslag, och båda spelades utav Tara Strong.

Skokaka

Andreas Hoffer och Jimmy Karlsson:
Christoffer Robin 

Carina Lidbom:
Kängu 

Nina Almlöf:
Cera 

Rebecka Liljeberg:
Olivia Flaversham 

Anette Stenson-Fjordefalk:
Alices syster 

Anita Lindman:
Ellen från Mary Poppins 

Pär Ericson:
Otto från Robin Hood 

Tea Stjärne:
Kessie 

Gunila Röör:
Fru Jumbo

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 21 januari 2024 kl. 23:08:00Andreas Hoffer och Jimmy Karlsson:
Christoffer Robin

Carina Lidbom:
Kängu

Nina Almlöf:
Cera

Rebecka Liljeberg:
Olivia Flaversham

Anette Stenson-Fjordefalk:
Alices syster

Anita Lindman:
Ellen från Mary Poppins

Pär Ericson:
Otto från Robin Hood

Tea Stjärne:
Kessie

Gunila Röör:
Fru Jumbo
Okej, då ska vi se...

- Christoffer Robin för att jag hade med Mowgli i mina inlägg och båda gjorts av Bruce Reitherman?

- Kängu för att jag hade med Lady i mitt inlägg och båda gjorts av Barbara Luddy?

- Olivia Flaversham för att jag hade med flicke-karaktärer i mitt inlägg?

- Alices storasyster för att jag hade med Mary Darling i mitt inlägg och båda gjorts av Heather Angel?

- Ellen för att jag hade med Madame Adelaide Bonfamille i mitt inlägg och båda gjorts av Hermione Baddeley?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 januari 2024 kl. 23:18:26Okej, då ska vi se...

- Christoffer Robin för att jag hade med Mowgli i mina inlägg och båda gjorts av Bruce Reitherman?

- Kängu för att jag hade med Lady i mitt inlägg och båda gjorts av Barbara Luddy?

- Olivia Flaversham för att jag hade med flicke-karaktärer i mitt inlägg?

- Alices storasyster för att jag hade med Mary Darling i mitt inlägg och båda gjorts av Heather Angel?

- Ellen för att jag hade med Madame Adelaide Bonfamille i mitt inlägg och båda gjorts av Hermione Baddeley?

Precis. Hermione Baddeley var även Tant Näbbmus, som du också hade som ett förslag. 

Nina Almlöf som Cera: Eftersom karaktärerna som du hade som förslag är väl mera i tonårsåldern, vet inte exakt hur gammal Cera är, men jag tror att Nina kunde göra rollen bra. 

Pär Ericson som Otto: Eftersom du hade med Rooter som ett förslag, och båda dubbades utav Sture Hovstadius. 

Tea Stjärne som Kessie: Eftersom du hade med unga djurtjejer som förslag. 

Och Gunila Röör som Fru Jumbo: Eftersom du hade med mammor som förslag.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 21 januari 2024 kl. 22:24:08Ja, just det.

Jessica Folcker som Bo Peep: Eftersom Lena Ericsson dubbade både henne och Lola Kanin, och Jessica tog ju över rollen som Lola.

Halvar Björk som Kaptenen "Krokodilen": Jag har ärligt talat tyvärr ingen koll på hur han låter, du hade bara med Rocky som ett förslag, som är ju en bortklippt karaktär... Men jag hade nog för mig att du kanske tyckte att Jan Åström skulle passa som Rocky förut? Jag har glömt vilka du tycker skulle passa som honom, dock... Undrar om han har en basröst som Krokodilen, vilket var väl därför jag hade honom som ett förslag...

Jonas Karlsson som Joakim von Anka: Dels för att du hade med Tjocka Kråkan som ett förslag, då båda är fåglar som dubbades utav John Harryson, och dels för att jag inspirerades utav Krösus Sork.

Och Linn Bülow som Bubblan: Eftersom du bara hade med Melody som ett förslag, och båda spelades utav Tara Strong.
Egentligen har jag inga erfarenheter av Halvar Björks röst, utan inspirerades av forumsmedlemmen Adam för Halvar Björk, jag försökte söka upp honom på YouTube för att lyssna på hans röst men det var inte det lättaste, så jag sökte upp Dunderklumpen (som han spelar) och lyssnade och var då beredd att hålla med, han var typ den enda jag kunde komma på...

Här är ett klipp med Dunderklumpen;

https://www.youtube.com/watch?v=zwdjSiIFyJE&t=125s

Förresten värt att nämna att det där med Jan Åström var ursprungligen förslag från TonyTonka via PM 2020 (som även hade förslag om honom som Obelix)

Också värt att nämna att Adam även hade förslag om Sture Ström som Rocky samt att TonyTonka även hade förslag om Hans Lindgren som Rocky, jag kommer inte direkt på någon sådär i huvudet som Sture Ström dubbat som man kan knyta till Rocky men det är ändå fullt möjligt och genomförbart med bearbetad röst, Hans Lindgren skulle kunna funka med sin Långben-röst.

Andra personer som jag tror hade kunnat göra bra tolkningar som Rocky är Gunnar Ernblad, Johan Hedenberg, Jonas Kruse, Anders Beckman, Bert-Åke Varg, John Harryson (om han låter som Joe i 1972-års dubbning av Dumbo), Ulf Larsson, Fredrik Hiller, Steve Kratz... (kommer kanske på fler senare)

Det var svårt att komma på någon karaktär för Linn Bülow, jag utgick ifrån hur hon lät i Pocahontas och Nybyggarna (hon var förresten även med i 1996-års julkalender Mysteriet På Greveholm);

https://www.youtube.com/watch?v=AcVgijeBGD8

Nu använder ju John Harryson olika stämmor till Joakim Von Anka och Tjocka Kråkan, dessutom så är vi inte 100% säkra på om det verkligen är John Harryson som dubbar tjockisen, i den officiella creditlistan till 1972-års dubbning står ingenting specifikt om vem som spelar vem utav kråkorna (utöver Jim), utan där står de bara utsatta i grupp (John Harryson, Charlie Elvegård, Gunnar Ernblad) men när man hör kråkorna prata i grupp så kan man höra John Harrysons röst, däremot så kan man dra säkra slutsatser med att Gunnar Ernblad är Prälliga Kråkan och att Charlie Elvegård är Kråkan med halmhatt och Kråkan med glasögon utifrån rösterna, det är dock fullt möjligt att John Harryson förställt rösten lite extra.

När jag tog Tjockis-Kråkan så utgick jag ifrån hur Jonas Karlsson imiterar Alfons Åbergs Pappa.

Jag förstår hur du tänker nu, dock är ju Krösus 100% hjärtlös och 100% självisk helt utan omtänksamma, snälla, mänskliga eller konsekventa sidor, jämfört med Joakim Von Anka som flera gånger visat upp sina snälla sidor trots att han ofta kan vara envis, dessutom är ju Krösus också skurk vilket Joakim INTE är.

Är osäker på om Jonas Karlsson verkligen hade passat så bra som Joakim...