Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Steffans egna "Vem är bäst?"

Startat av Steffan Rudvall, 26 juli 2020 kl. 20:34:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  5 juli 2021 kl. 23:34:13
Jag med!Har nån kommit på vem som spelar Velma i Daphne & Velma?
Jag vet i alla fall inte vem det är som spelar Velma.

Marcusen

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 januari 2021 kl. 18:24:49
Ludwig Von Anka

Originalrösterna:

Paul Frees (1961–1986)

Walker Edmiston (1985)[1]

Albert Ash (1987)

Corey Burton (1987–)

Hasse Jonsson 1987

Han låter tokig men inte som den tokige österrikiske Professorn Ludwig Von Anka då han inte har någon brytning.

Andreas Nilsson

Jag har tyvärr inte hört denna insats men Andreas Nilsson är ypperlig i alla sina roller.

Bertil Engh

Bertil är lik originalet och talar med en mycket bra brytning.

Gunnar Uddén

Han låter inte riktigt lik originalrösten men jag tycker inte att det gör någonting då brytningen är bra och rösten passar karaktären.

Jakob Nordenson

Tyvärr får Jakob inte till brytningen så bra men han är iallafall okej som Ludwig.

Daniel Goldmann

Det är en bra insats brytningen är bra och rösten är hyfsat lik orginalet.

Hasse Jonsson 2020

2020 låter Hasse faktiskt ganska lik originalrösten då han till skillnad från 1987 talar med brytning.

Jag kan tänka mig Christian Fex skulle vara bra som Ludwig.

Min personliga Ludwig Von Anka lista:

1. Gunnar Uddén
2. Bertil Engh
3. Hasse Jonsson 2020
4. Daniel Goldmann
5. Jakob Nordenson
6. Hasse Jonsson 1987
Ej tillämpbart: Andreas Nilsson

Har du något ljudklipp där man kan höra Jonssons båda insatser?

Steffan Rudvall

Citat från: Marcus R skrivet  5 juli 2021 kl. 23:49:53
Har du något ljudklipp där man kan höra Jonssons båda insatser?
Här är ett jämförelse ljudklipp.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 juli 2021 kl. 23:51:54
Här är ett jämförelse ljudklipp.

Jättebra klipp, det märks verkligen att Hasse blivit bättre med åren på att göra rollen!  :)

Var har du förresten fått tag i rösten som säger årtalen?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 juli 2021 kl. 23:54:46
Jättebra klipp, det märks verkligen att Hasse blivit bättre med åren på att göra rollen!  :)

Var har du förresten fått tag i rösten som säger årtalen?
Det är en sån där dataröst typ Siri.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 juli 2021 kl. 14:43:01
Daphne Blake

I original har Daphne Blake spelats av följande:

Stefanianna Christopherson (1969–1970)

Heather North (1970–1985, 1997–2003)

Kellie Martin (1988–1991)

Mary Kay Bergman (1998–2000)

Grey DeLisle (2000–present)

Amanda Seyfried (Scoob!)

Då börjar vi med själva recensionerna...

Meg Westergren
Meg spelar Daphne på LP skivor från 70-talet insatsen är hyfsat lik originalet och har har bra inlevelse därför är the Meg en helt okej Daphne.

Agneta Olsson

Ej tillämpbart då jag inte har hört insatsen.

Gunilla Norling

Gunilla Norling spelar på tidiga VHS utgåvor.

Gunilla är hyfsat lika originalrösten och inlevelsen är bra.

Beatrice Järås

Beatrice är en bra skådespelerska men hon har dock en röst som är för mörk för att passa Daphne.

Malin Berghagen Nilsson

Malin är min barndoms Daphne kan man säga... Hon började spela Daphne i början av 90-talet för Media Dubb som då ägdes av hennes morbror Lasse Svensson.

Hennes insats är inte 100 % lik originalet men ändå väldigt bra och passar karaktären hon har också väldigt bra inlevelse.

Lena Ericsson

Från 1991/1992 fram tills 2001 var Lena Daphnes officiella svenska röst. Hon är på sätt och vis också min barndoms Daphne.

Lena Ericssons insats är faktiskt väldigt bra speciellt när det kommer till att dubba Mary Kay Bergman.

Vendela Duclos

Av någon anledning spelade inte Malin Daphne i just Scooby-Doo och De 13 Gastarna det är Vendela som gör det istället.

Vendela gör en bra Daphne som är hyfsat lik originalet och även har bra inlevelse.

Elin Abelin

Disneyfantasten nämner endast Scooby Doo och Legenden om vampyren fast egentligen inte alls är för den filmen Elin blev castad. Elin fick rollen när den första Scooby Doo live action filmen skulle dubbas och hon är hyfsat lik både originalrösten och skådespelerskan Sarah Michelle Gellar som hon dubbar i live-action filmen.

Sharon Dyall

Sharon är Daphnes officiella svenska röst och har varit det sedan år 2002.

Sharon gör en bra rolltolkning hon är lik originalet men dock inte fullt ut. Inlevelsen är bra och hon passar väldigt bra som Daphne och är också den som jag är mest van vid.

Anna Persson

Anna spelar Daphne i ett datorspel.

Insatsen är hyfsat lik originalet.

Annelie Berg Bhagavan

Annelie spelar Daphne i ett datorspel.

Hennes insats är hyfsat bra som vanligt talar Annelie med bra inlevelse.

Annika Barklund

Annika spelar Daphne i Cartoon Networks live-action filmer från 2009 och 2010. Insatsen är överlag bra med bra inlevelse och en röst som är hyfsat lik originalspråkets.

Suzanna Dilber

Suzanna gör en bra insats som är lik orginalet och har bra inlevelse och är en värdig inhoppare för Sharon.

Dorothea Norling

Dorothea dubbar Daphne i live-action filmen Daphne och Velma och om man utgår från från originalskådespelaren så är insatsen hyfsat lik.

Amy Deasismont

I biofilmen Scoob! som aldrig kom på bio är det Amy Deasismont

Amys insats är ju lite annorlunda från det officiella originalrösterna då denna insats är baserad på Amanda Seyfried. Om man utgår från Amandas insats så är Amys ganska lik.

Min personliga Shaggy lista
1. Malin Berghagen Nilsson
2. Sharon Dyall
3. Lena Ericsson
4. Suzanna Dilber
5. Elin Abelin
6. Vendela Duclos
]7. Gunilla Norling
8. Annika Barklund
9. Dorothea Norling
10. Anna Persson
11. Meg Westergren
12. Annelie Berg Bhagavan
13. Beatrice Järås
Ej tillämpbart: Agneta Olsson

Ursäkta men ska det inte vara "Min personliga Daphne lista", för du skrev ju Shaggy istället för Daphne, jag förmodar att du skrev fel i hastigheten...

Och var är Amy Deasismont? (jag kan inte hitta henne i din topplista nämligen)

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 juli 2021 kl. 14:43:01
Daphne Blake

Amanda Seyfried (Scoob!)

Meg Westergren
Meg spelar Daphne på LP skivor från 70-talet insatsen är hyfsat lik originalet och har har bra inlevelse därför är the Meg en helt okej Daphne.

Agneta Olsson

Gunilla Norling

Gunilla Norling spelar på tidiga VHS utgåvor.

Beatrice Järås

Beatrice är en bra skådespelerska men hon har dock en röst som är för mörk för att passa Daphne.

Malin Berghagen Nilsson

Malin är min barndoms Daphne kan man säga... Hon började spela Daphne i början av 90-talet för Media Dubb som då ägdes av hennes morbror Lasse Svensson.

Hennes insats är inte 100 % lik originalet men ändå väldigt bra och passar karaktären hon har också väldigt bra inlevelse.

Lena Ericsson

Från 1991/1992 fram tills 2001 var Lena Daphnes officiella svenska röst. Hon är på sätt och vis också min barndoms Daphne.

Lena Ericssons insats är faktiskt väldigt bra speciellt när det kommer till att dubba Mary Kay Bergman.

Vendela Duclos

Av någon anledning spelade inte Malin Daphne i just Scooby-Doo och De 13 Gastarna det är Vendela som gör det istället.

Vendela gör en bra Daphne som är hyfsat lik originalet och även har bra inlevelse.

Elin Abelin

Disneyfantasten nämner endast Scooby Doo och Legenden om vampyren fast egentligen inte alls är för den filmen Elin blev castad. Elin fick rollen när den första Scooby Doo live action filmen skulle dubbas och hon är hyfsat lik både originalrösten och skådespelerskan Sarah Michelle Gellar som hon dubbar i live-action filmen.

Sharon Dyall

Sharon gör en bra rolltolkning hon är lik originalet men dock inte fullt ut. Inlevelsen är bra och hon passar väldigt bra som Daphne och är också den som jag är mest van vid.

Anna Persson

Annelie Berg Bhagavan

Annika Barklund

Annika spelar Daphne i Cartoon Networks live-action filmer från 2009 och 2010. Insatsen är överlag bra med bra inlevelse och en röst som är hyfsat lik originalspråkets.

Suzanna Dilber

Suzanna gör en bra insats som är lik orginalet och har bra inlevelse och är en värdig inhoppare för Sharon.

Dorothea Norling

Dorothea dubbar Daphne i live-action filmen Daphne och Velma och om man utgår från från originalskådespelaren så är insatsen hyfsat lik.

Amy Deasismont

Amys insats är ju lite annorlunda från det officiella originalrösterna då denna insats är baserad på Amanda Seyfried. Om man utgår från Amandas insats så är Amys ganska lik.

Min personliga Shaggy lista
2. Sharon Dyall
3. Lena Ericsson
4. Suzanna Dilber
5. Elin Abelin
6. Vendela Duclos
]7. Gunilla Norling
8. Annika Barklund
9. Dorothea Norling
10. Anna Persson
11. Meg Westergren
13. Beatrice Järås

Så glad jag blir att se att du fått igång det igen!  :D

PS: När kommer förresten Velma och Fred? DS

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 juli 2021 kl. 15:02:01
Så glad jag blir att se att du fått igång det igen!  :D

PS: När kommer förresten Velma och Fred? DS
Jag tror det blir imorgon då jag har haft lite tekniskt strul.

Steffan Rudvall

Daphne Blake

Amanda Seyfried (Scoob!)

Meg Westergren
Meg spelar Daphne på LP skivor från 70-talet, insatsen är hyfsat lik originalet och har bra inlevelse därför är Meg en helt okej Daphne.

Agneta Olsson

Gunilla Norling

Gunilla Norling spelar Daphne på tidiga VHS utgåvor.

Beatrice Järås

Malin Berghagen Nilsson

Lena Ericsson

Vendela Duclos

Elin Abelin

Disneyfantasten nämner endast Scooby Doo och Legenden om vampyren fast att det egentligen inte alls är för den filmen Elin blev castad. Elin fick rollen när den första Scooby Doo live action filmen skulle dubbas och hon är hyfsat lik både originalrösten och skådespelerskan Sarah Michelle Gellar som hon dubbar i live-action filmen.

Sharon Dyall

Anna Persson

Annelie Berg Bhagavan

Annika Barklund

Suzanna Dilber

Dorothea Norling

Dorothea dubbar Daphne i live-action filmen Daphne och Velma och om man utgår från originalskådespelaren så är insatsen hyfsat lik.

Amy Deasismont

Jag tror att Anna Engh möjligtvis skulle kunna passa.

Min personliga Daphne lista
2. Sharon Dyall
3. Lena Ericsson
4. Suzanna Dilber
5. Elin Abelin
6. Vendela Duclos
7. Gunilla Norling
8. Annika Barklund
9. Dorothea Norling
10. Anna Persson
11. Meg Westergren
13. Amy Diamond Deasismont
14. Beatrice Järås

Marcusen

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 juli 2021 kl. 15:14:48
Daphne Blake

Amanda Seyfried (Scoob!)

Meg Westergren

Agneta Olsson

Gunilla Norling

Gunilla Norling spelar Daphne på tidiga VHS utgåvor.

Beatrice Järås

Malin Berghagen Nilsson

Lena Ericsson

Vendela Duclos

Elin Abelin

Disneyfantasten nämner endast Scooby Doo och Legenden om vampyren fast att det egentligen inte alls är för den filmen Elin blev castad. Elin fick rollen när den första Scooby Doo live action filmen skulle dubbas och hon är hyfsat lik både originalrösten och skådespelerskan Sarah Michelle Gellar som hon dubbar i live-action filmen.

Sharon Dyall

Anna Persson

Annelie Berg Bhagavan

Annika Barklund

Suzanna Dilber

Dorothea Norling

Dorothea dubbar Daphne i live-action filmen Daphne och Velma och om man utgår från originalskådespelaren så är insatsen hyfsat lik.

Amy Deasismont

Min personliga Daphne lista
2. Sharon Dyall
3. Lena Ericsson
4. Suzanna Dilber
5. Elin Abelin
6. Vendela Duclos
7. Gunilla Norling
8. Annika Barklund
9. Dorothea Norling
10. Anna Persson
11. Meg Westergren
13. Amy Diamond Deasismont
14. Beatrice Järås
Jag trodde Sharon Dyall var din favorit.

MOA

Steffan Rudvall

Jag ska försöka få upp dem så fort som möjligt, men tyvärr har jag lite förhinder just nu.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 juli 2021 kl. 20:29:20
Jag ska försöka få upp dem så fort som möjligt, men tyvärr har jag lite förhinder just nu.

Jag förstår till fullo, men jag ska iallafall ha tålamod!  :)

Marcusen

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 juli 2021 kl. 20:29:20
Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 juli 2021 kl. 20:39:49
Jag förstår till fullo, men jag ska iallafall ha tålamod!  :)
Vad är det för förhinder?

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"