Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Benjamin Syrsas världsberömda berättelser

Startat av Steffan Rudvall, 2 augusti 2020 kl. 20:56:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 augusti 2025 kl. 00:23:47I see undra vem som dubbar i den norska dubben.
Det undrar jag också, och framförallt när den norska dubbningen gjordes...? Den svenska dubben verkar ju trots allt vara av gammalt datum och återanvänd från något annat sammanhang, så frågan är om den norska dubben också är det...?

Jag har i alla fall mailat till Eventyrhuset och frågat om de fortfarande har kvar filmen.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 augusti 2025 kl. 23:12:33Finns en norsk vhs som rollistan till också gatekeepas av, av Eventyrhuset som folk håller på att försvarar.
" rollistan till också gatekeepas av, av " vad byter det ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 augusti 2025 kl. 23:12:33Finns en norsk vhs som rollistan till också gatekeepas av, av Eventyrhuset som folk håller på att försvarar.
Vad är Eventyrhuset ?
Är dom dåliga ?

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 augusti 2025 kl. 00:15:52Den verkar inte längre finnas uppe efter lite googlingar men bifogar bilden på vhs'en som har gått att köpa.
Gissningsvis så skulle jag anta att Arve Opsahl spelade Benjamin i denna dubben då han dubbade honom i Musses Julsaga.
Eventuellt så kan det också ha varit Jørn Ording som dubbade honom i Pank och Fågelfri.
Øivind tror jag först spelade honom när filmen dubbades.
Rolf Just Nilsen spelade också Benjamin i en LP dub men han dog tyvärr väldigt ung endast 49 år gammal 1981.
Tack för infot

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 augusti 2025 kl. 00:15:52Den verkar inte längre finnas uppe efter lite googlingar men bifogar bilden på vhs'en som har gått att köpa.
Gissningsvis så skulle jag anta att Arve Opsahl spelade Benjamin i denna dubben då han dubbade honom i Musses Julsaga.
Eventuellt så kan det också ha varit Jørn Ording som dubbade honom i Pank och Fågelfri.
Rolf Just Nilsen spelade också Benjamin i en LP dub men han dog tyvärr väldigt ung endast 49 år gammal 1981.
Känner till Rolf Just Nilsen från Flåklypa Grand Prix

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 20 augusti 2025 kl. 05:12:46Vad är Eventyrhuset ?
Är dom dåliga ?

Dom säljer digitaliseringar till överpris så yes det kan man säga.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 20 augusti 2025 kl. 05:15:13Känner till Rolf Just Nilsen från Flåklypa Grand Prix
Yes han röstskådespelade mycket i Ivo Caprinos filmer.
Även ganska mycket i de äldre norska dubbningarna som producerades.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 20 augusti 2025 kl. 05:12:46Vad är Eventyrhuset ?
Är dom dåliga ?

Eventyrhuset är en norsk second hand-affär i Oslo, som i första hand säljer begagnade varor fysiskt i en butik i Oslo och via näthandel.

Men till skillnad från i stort sett alla andra second hand-affärer i världen har de också digitaliserat alla VHS-filmer de fått in, innan de sålt dem vidare till nya kunder; varför de har en stor samling med digitaliserade norska VHS-utgåvor. Tidigare publicerade de dessa digitaliseringar på en YouTube-kanal, men den blev nedstängd efter upphovsrättsanspråk - så sedan dess säljer de istället digitaliserade kopior för 117 norska kronor (ca 110 svenska kronor) till de som vill köpa; detta via Eventyrhusets webbsida. Via villkoren står det att man själv ska äga VHS-filmen man vill ha digital kopia på innan man betalar för det, men det lär det knappast vara många som faktiskt gör; då de förstås inte har något sätt att kunna kontrollera det på...

Det priset är förstås i saftigaste laget för digitala kopior och tveksamt ur ett juridiskt perspektiv (även om jag inte har koll på exakt hur norska lagar är utformade), men den stora fördelen med digitala kopior är ju att man slipper PostNords ockeravgift på 100 kr plus pålagd svensk moms om man själv skulle köpa och importera VHS-filmer från Norge (eftersom Norge inte är medlem i EU). Och några andra alternativ för digitaliserade VHS-filmer finns helt enkelt inte idag, så det är antingen Eventyrhuset eller att vara utan filmerna som är alternativen...

För danska VHS-utgåvor är det ju lite bättre ställt, då Danmark är medlem i EU så att man därför kan köpa fysiska filmer från Danmark utan PostNords ockeravgift eller tull; med bara den moms man redan betalat. Men det hjälper förstås inte om man inte har möjlighet att själv digitalisera VHS-filmer...

(Köper man varor utanför EU tar alltså PostNord ut en extra avgift på 100 kr per försändelse för deras "administration" plus kostnaden för svensk moms på 25% på varan, som man måste betala innan varan skickas ut. Till råga på allt är det dessutom för varje fysiskt paket, så om du köper tre filmer samtidigt från samma säljare men som råkar skickas i tre separata paket får du alltså betala 300 kr...)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2025 kl. 00:38:51Det undrar jag också, och framförallt när den norska dubbningen gjordes...? Den svenska dubben verkar ju trots allt vara av gammalt datum och återanvänd från något annat sammanhang, så frågan är om den norska dubben också är det...?

Jag har i alla fall mailat till Eventyrhuset och frågat om de fortfarande har kvar filmen.
Jag tror de ghostar dm's frågat om rollistor innan.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 augusti 2025 kl. 10:38:59Jag tror de ghostar dm's frågat om rollistor innan.
Jag använde kontaktformuläret under "Kontakt oss":
https://eventyrhuset.no/pages/om-eventyrhuset

Är det samma som du har använt?

Daniel Hofverberg

Nu har jag fått svar av Eventyrhuset, och de har tyvärr inte Timmi Gresshoppe - Presenterer verdensberømte Eventyr - varken i fysisk eller digital form. :(

Så att få tag i den norska utgåvan ser inte ut att bli lätt...