Jag menar att om man spolar fram och tillbaks VHS bandet flera gånger så skulle de till sist bli väldigt dålig kvalitet speciellt vid hyrvideo
Tvärtom kan man tänka sig att ett band med båda versionerna skulle kunna hålla längre, eftersom den som hyr kassetten förmodligen ofta(st) bara väljer att titta på den ena versionen. På så vis sliter varje kund bara på hälften av bandet, till skillnad mot en vanlig hyrfilm där det är samma bit på bandet som slits varje gång.
Det som sliter på ett VHS-band är mer själva spelandet än att snabbspola bandet. Under spelandet ligger bandet an mot trumman som fysiskt gnider mot magnetskiktet och sliter på det. När man snabbspolar lyfts bandet bort från trumman, så då är det inget som rör vid det ömtåliga magnetskiktet. (Snabbspolning med bild sliter dock minst lika mycket som att titta på filmen i normal hastighet.)
VHS-band är förvånansvärt tåliga, och filmer med dubbla språk var tämligen ovanliga, så det kan i vilket fall som helst inte ha varit något stort problem.
Som kuriosa kan jag nämna att när DVD-skivorna började komma frågade jag i ett par videobutiker om de inte skulle börja hyra ut filmer på DVD. Jag fick svaret av butiksägarna att de inte trodde det eftersom de ansåg att DVD-skivor var för ömtåliga jämfört med VHS-band...