Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2024 kl. 21:00:30Jag har ingenting alls emot någon av dessa tre, tycker dessa är jättebra.

Gällande Hasse Jonsson som Genie och Johan Hedenberg som Merlock, låter som bra val, men det är KM Studio som dubbat filmen och Johan inte kom till KM förrän 1996, hade MediaDubb eller Videobolaget dubbat filmen tror jag att detta hade varit möjligt.

Den enda röst i långfilmen jag tycker är opassande är Roger Storm som Albert, han är inte alls särskilt lik varesig originalrösten eller Gunnar Ernblad (som gjorde rollen i TV-serien och som är hästlängder bättre i rollen), där hade det absolut föredragit att anlita Gunnar Ernblad att reprisera rollen precis som i TV-serien även när det övergick till KM Studio speciellt då både John Harryson, Lena Ericsson och Irene Lindh precis som i KMs dubbning av serien återkom i filmen, jag tror att Hans Gustafsson, Jan Koldenius alt. Sten Carlberg hade passat mycket bättre som inhoppare än Roger Storm, men dessbättre hade Albert inte särskilt mycket dialog i filmen.
Yes, enligt Per Sandborgh så bytes dessa röster ut då produktionen flyttades till Karlskoga (jag har frågat honom).
Nu var det länge sedan jag såg filmen men har för mig att Albert dock inte har särskilt många repliker(?).
Jag tycker dock Per är helt outstanding som Sigge och han går inte att ersätta i rollen.
Per har en klumpig och komisk röst i rollen som passar Sigge perfekt.

Monica som Knattarna är enligt mig ganska bra och jag tycker hon är på samma nivå som Staffan i rollen.

Jag tycker också personligen att man borde ha spelat in filmen i Stockholm så att Per hade kunnat spela Sigge och så att de andra hade kunnat återkomma, plus att då hade man kunnat casta Hasse och Johan till rollerna jag nämnde.....
Jag hade som sagt också gärna viljat att Hasse spelade Genie och att Johan hade spelat Merlock.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 27 augusti 2024 kl. 21:59:41Raw Tooange
Intressant kollade nyss upp creditlistan.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/marsupilami-bonkers/

Om Annica kunde ta sig till Karlskoga varför kunde inte Per ta sig ditt och spela Sigge?
Per & Annica var ju tillsammans när serien dubbades....
Ser att Uffe tyvärr spelar Sigge i serien........
Jag tycker Uffe är hemsk i rollen och han har inte samma komiska skils och klumpighet i rollen som Per hade.
Som tur är så är det dock bara i ett avsnitt.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 augusti 2024 kl. 22:03:11Yes, enligt Per Sandborgh så bytes dessa röster ut då produktionen flyttades till Karlskoga (jag har frågat honom).
Nu var det länge sedan jag såg filmen men har för mig att Albert dock inte har särskilt många repliker(?).
Jag tycker dock Per är helt outstanding som Sigge och han går inte att ersätta i rollen.
Per har en klumpig och komisk röst i rollen som passar Sigge perfekt.

Monica som Knattarna är enligt mig ganska bra och jag tycker hon är på samma nivå som Staffan i rollen.

Jag tycker också personligen att man borde ha spelat in filmen i Stockholm så att Per hade kunnat spela Sigge och så att de andra hade kunnat återkomma, plus att då hade man kunnat casta Hasse och Johan till rollerna jag nämnde.....
Jag hade som sagt också gärna viljat att Hasse spelade Genie och att Johan hade spelat Merlock.
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 augusti 2024 kl. 22:08:08Intressant kollade nyss upp creditlistan.

Om Annica kunde ta sig till Karlskoga varför kunde inte Per ta sig ditt och spela Sigge?
Ser att Uffe tyvärr spelar Sigge i serien........
Jag tycker Uffe är hemsk i rollen och han har inte samma komiska skils och klumpighet i rollen som Per hade.
Som tur är så är det dock bara i ett avsnitt.
Jag tycker Ulf Källvik är fantastisk som Sigge och rentav bäst i rollen, snäpper vassare än Per Sandborgh, tycker Källvik tillför rollen med mycket mycket komik och ser ingenting fel alls på insatsen.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2024 kl. 22:13:14Jag tycker Ulf Källvik är fantastisk som Sigge och rentav bäst i rollen, snäpper vassare än Per Sandborgh, tycker Källvik tillför rollen med mycket mycket komik och ser ingenting fel alls på insatsen.
Ja alla tycker olika och jag respekterar din åsikt.
Personligen så tycker jag att Uffe är sämre i rollen.
Jag gillar inte insatsen men jag tycker det finns betydligt värre, mycket värre grejer som gjorts inom dubbning..........

För att nämna det mycket, mycket värre grejer som gjorts.
Paul Åge Johannessen som O'Malley [Norks omdubb, Aristocats] (Låter som ett fyllo som kommit in i studion helt full och varit helt borta när han gjorde rösten)
Eva Stiberg som Bambi [Bambi, originaldubb](Behöver det ens förklaras?, alldeles för ljus och feminin och röstinsatsen fick mig som 7 åring att tro att Bambi var en tjej😭😭)
E.H. Brochmann som Kalle Anka [Pank & Fågelfri, originaldubb] (Hess och elektroniskt förvrängd på ett rentav läskigt sätt som är ren creepypasta att lyssna på)
Nina Gunke som Krang [Turtles, Sun Studio] (Om det ens behöver förklaras, töntig, ljus, feminin och dålig inlevelse)

För Aristocats Norska omdubb som jag nämnde ovan så tycker jag att Ola Solum borde skämmas för att han castade ett fyllo som O'Malley, då den jävuls röst till O'Malley förstört filmen för Norska barn.
Ola är en legendarisk Norsk regissör som gjort massa bra filmer som exempelvis Isbjörnskungen och Trollsyn men det är för mig ofattbart hur han verkligen klarade av att slakta Aristocats med Paul:s röst som O'Malley speciellt med tanke på att Henki Kolstad var outstanding i rollen......
Ussch.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 augusti 2024 kl. 22:33:56Nina Gunke som Krang [Turtles, Sun Studio] (Om det ens behöver förklaras, töntig, ljus, feminin och dålig inlevelse)
Ja, ingen gillar henne

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 27 augusti 2024 kl. 23:32:32Ja, ingen gillar henne
Fattar inte varför man ens gjorde en sådan skit dub för vhs utgåvorna när det fanns en överlägset bättre dub gjord ett år innan för tv man kunde ha använt på vhs utgåvorna.....
Sedan så tycker jag Fredrik Dolk är helt outstanding som Splinter i tv dubben.
Men om man skulle casta någon av de tre skådespelarna i den sketna vhs dubben som Krang så tycker jag Kenneth hade varit det bästa valet som Krang.
Han har en bra skurk röst till exempelvis Bowser i Super Mario Bros 3.

gstone

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 augusti 2024 kl. 22:33:56Ja alla tycker olika och jag respekterar din åsikt.
Personligen så tycker jag att Uffe är sämre i rollen.
Jag gillar inte insatsen men jag tycker det finns betydligt värre, mycket värre grejer som gjorts inom dubbning..........

För att nämna det mycket, mycket värre grejer som gjorts.
Paul Åge Johannessen som O'Malley [Norks omdubb, Aristocats] (Låter som ett fyllo som kommit in i studion helt full och varit helt borta när han gjorde rösten)
Eva Stiberg som Bambi [Bambi, originaldubb](Behöver det ens förklaras?, alldeles för ljus och feminin och röstinsatsen fick mig som 7 åring att tro att Bambi var en tjej😭😭)
E.H. Brochmann som Kalle Anka [Pank & Fågelfri, originaldubb] (Hess och elektroniskt förvrängd på ett rentav läskigt sätt som är ren creepypasta att lyssna på)
Nina Gunke som Krang [Turtles, Sun Studio] (Om det ens behöver förklaras, töntig, ljus, feminin och dålig inlevelse)

Ussch.
Har inte hört många av dessa

Kankse bör vara glad över det 😂😂😂

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 augusti 2024 kl. 22:08:08Intressant kollade nyss upp creditlistan.

Jag håller med dig 

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 augusti 2024 kl. 00:21:42Fattar inte varför man ens gjorde en sådan skit dub för vhs utgåvorna när det fanns en överlägset bättre dub gjord ett år innan för tv man kunde ha använt på vhs utgåvorna.....
Sedan så tycker jag Fredrik Dolk är helt outstanding som Splinter i tv dubben.
Men om man skulle casta någon av de tre skådespelarna i den sketna vhs dubben som Krang så tycker jag Kenneth hade varit det bästa valet som Krang.
Han har en bra skurk röst till exempelvis Bowser i Super Mario Bros 3.
Yes, Kenneth har bästa skurkrösten av dessa 3 & enda anledningen till att titta på AOSMB3 på svenska

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 28 augusti 2024 kl. 09:53:07Har inte hört många av dessa

Kankse bör vara glad över det 😂😂😂
Paul Åge Johansen är ren öroncancer som O'Malley.
https://youtu.be/ZioGGmChKDk?si=EG9RZk1y4f-6O2lH

E.H. Brochmann som Kalle är ren creepypasta kan skicka över originaldubben av Pank och Fågelfri om du vill tortera dig med jävulsskapet.
Brochmann som Kalle är nog det värsta som gjorts inom Svensk dub.

Bambi som @BPS la ut verkar ha blivit nedtagen av maffioso ligan Disney.
Men kan skicka över denna också om du inte har den med originaldubb och om du vill bilda en egen uppfattning.
Dock så tycker jag de flesta rösterna utom Eva Stiberg (Unga Bambi) & Agneta Lagerfelt (Unga Blomma) passar väldigt bra.
Ja unga Stampe göra av en kvinna (Anita Björk) men jag tycker Anita lyckas att göra en pojkaktig röst och därför tänker man inte på att en kvinna gör rösten om man inte kollar creditslistan.

Det finns en jämförelse video på yt där du kan göra Nina:s som Krang dock behövs en vpn då videon blivit blockad i Sverige.
https://youtu.be/wUZPgyS2hAA?si=DJNImaGF359c_cu0

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 augusti 2024 kl. 16:07:54Paul Åge Johansen är ren öroncancer som O'Malley.
https://youtu.be/ZioGGmChKDk?si=EG9RZk1y4f-6O2lH

E.H. Brochmann som Kalle är ren creepypasta kan skicka över originaldubben av Pank och Fågelfri om du vill tortera dig med jävulsskapet.
Brochmann som Kalle är nog det värsta som gjorts inom Svensk dub.

Bambi som @BPS la ut verkar ha blivit nedtagen av maffioso ligan Disney.
Men kan skicka över denna också om du inte har den med originaldubb och om du vill bilda en egen uppfattning.
Dock så tycker jag de flesta rösterna utom Eva Stiberg (Unga Bambi) & Agneta Lagerfelt (Unga Blomma) passar väldigt bra.
Ja unga Stampe göra av en kvinna (Anita Björk) men jag tycker Anita lyckas att göra en pojkaktig röst och därför tänker man inte på att en kvinna gör rösten om man inte kollar creditslistan.

Det finns en jämförelse video på yt där du kan göra Nina:s som Krang dock behövs en vpn då videon blivit blockad i Sverige.
https://youtu.be/wUZPgyS2hAA?si=DJNImaGF359c_cu0
Första videon går att se så se den

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 28 augusti 2024 kl. 16:25:41Första videon går att se så se den
Jag önskar dock att hela Norska originaldubben kunde hittas jag vill gärna höra Carsten Byhring i dubben......

gstone