Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: E skrivet  9 september 2025 kl. 21:30:59Kenneth Mildoff som AC:n i Den modiga lilla brödrosten
Jag undrar om Kenneth var förkyld under inspelningen eller om han bara höll för näsan, det låter som det när man hör honom i denna roll. Och den matchar inte originalrösten Phil Hartman heller och vissa repliker synkar inte med munrörelserna. Detta känns också som ett återkommande problem hos Sun Studios-gänget. Oftast matchade dom inte sina karaktärers röster och det e typ samma 5 personer i alla roller. Om man ändå lyckades få med Helen Sjöholm till huvudrollen så borde man väl ha råd att anställa andra skådisar också?
många av rösterna är tyvär misslyckade och det för få skådespelare , gillar dock några få av rösterna, men en bättre dubbning kunde helt klart görassd
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: E skrivet  9 september 2025 kl. 21:30:59Här kommer en Del 2 av dåliga insatser som jag kom på efter den första👇🏻

Steve Kratz som Dr Dolittle i Dr Dolittle (1998)
Som Adam nämnt tidigare i tråden så matchar inte riktigt rösterna när en vit skådespelare ska dubba en afroamerikansk sådan. Det e exakt samma sak här🤦🏻 Jag brukar gilla Steve Kratz men hans röst är alldeles för mörk för att matcha Eddie Murphy. Jag har bara sett filmen med svenskt tal en enda gång och av det lilla jag minns så var det inte mycket o hurra för. Steve är långt ifrån den enda som inte passade i sin roll
att säga att  en vit skådespelare inte kam dubba en afroamerikanska skådespelar tycker jag dock inte stämmer

man kan ju inte börja casta enligt hudfärg vore väldigt burkigt 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lillefot

Citat från: E skrivet  9 september 2025 kl. 21:30:59Håkan Mohede som Aladdin i Aladdin (Bevanfield)
Han lät också lite för gammal och han kan inte sjunga överhuvudtaget🙉 Eftersom Sun Studios-gänget ofta spelade in dubbningar till lågbudget filmer så kan jag ju köpa att dom kanske inte hade råd att anställa nån som KAN sjunga men t.ex Fredrik Dolk och Mikael Roupe sjunger båda helt okej så nån av dom hade varit ett bättre val
Skulle säga att det beror på vad det är för sång. Håkan sjunger trots allt både i intro- och slut-motivet till Alfred J. Kwak, och där är hans sångröst klart godkänd i mina ögon.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet  9 september 2025 kl. 22:11:20Skulle säga att det beror på vad det är för sång. Håkan sjunger trots allt både i intro- och slut-motivet till Alfred J. Kwak, och där är hans sångröst klart godkänd i mina ögon.
Det är det jag säger och om man inte gillar Håkan kan man ta en titt på den norska dubbningen. 10 gånger bättre :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  9 september 2025 kl. 22:11:20Skulle säga att det beror på vad det är för sång. Håkan sjunger trots allt både i intro- och slut-motivet till Alfred J. Kwak, och där är hans sångröst klart godkänd i mina ögon.
Jag håller med - i de allra flesta sammanhang tycker jag att Håkan Mohede har haft en fullt godkänd sångröst. Utöver Alfred J. Kwak sjöng han ju exempelvis introsången till Widget (tillsammans med Helen Sjöholm), och det fungerade också bra.

Däremot lär det ju fungera sämre om han måste försöka sig på någon ovanligt avancerad skönsång, operasång eller dylikt - han är ju trots allt ingen skolad sångare, men i många sammanhang är hans sångröst ändå good enough.

Citat från: MOA skrivet  9 september 2025 kl. 23:31:44Det är det jag säger och om man inte gillar Håkan kan man ta en titt på den norska dubbningen. 10 gånger bättre :D
Visst är den norska outrosången till Alfred J. Kwak klart bättre än den svenska, men det beror inte främst på Håkan Mohede utan på att Nina Gunke verkligen inte hade världens bästa sångröst...